Hero84
Veteran
Har precis fått ett konstruktionsforum på Mylingspel.se för mitt rollspelsprojekt Metropolis.
Ser gärna fler som registrerar er där för att ta del av utvecklingen och komma med kritik, men jag tänkte faktiskt ta och passa på att även använda den här tråden som officiell tråd för rollspelet Metropolis här på Rollspel.nu
Ta er en titt på originalforumet http://www.mylingspel.se/forum/
Tack på förhand till alla som visar intresse!
Okej, here goes:
Metropolis
Metropolis är resultatet av gediget arbete under flertalet år och har gått igenom en mängd stadier av utveckling. Från allra första början var det mest tänkt som modifierade regler av Drakar & Demoner och utspelade sig i en modifierad version av Chronopia.
I andra stadiet förändrades reglerna såpass mycket att de inte längre kunde jämföras med D&D, men världen förblev den samma.
I det tredje stadiet förändrades världen till en historiskt förankrad sådan, med mycket mytologiska inslag. Världen var starkt influerad av vår egen, och de största folkslagen var kopior av Vikingar, Perser, Araber, Asiater samt antikens Greker.
I den slutliga versionen (som är den jag till slut bestämde mig för) så har det blivit en viss sammanslagning mellan de olika versionerna.
Världen är numera en historiskt inspirerad sådan, men som drabbats av en fruktansvärd katastrof (kallad den stora kataklysmen) som ödelade mycket av världens beboeliga delar. Numera är endast ca 5-10% av planeten landmassa, resten är hav. Lång ute till havs sticker dock en stor bergsplatå upp ur havet, den plats som Metropolis kom att byggas på.
Som ni säkert märker är likheten med Chronopia slående, och så är även tanken. Men där Chronopia faller på dåligt regelsystem, en värld utan djup och med expansionsböcker som ständigt försöker få saker att verka tuffare och mer episkt en den föregående boken så tar Metropolis vid.
För att förklara; Metropolis är en jättelik stad, som verkligen inte byggdes på en handvändning. Från början låg här ett uråldrigt tempel dedikerat gudarna, och efter den stora kataklysmen förenades överlevarna och beslutade att ett samarbete var nödvändigt för att kunna överleva. Staden kom sedan att växa kring templet och arkitekturen blev en salig blandning från överlevande folkslagen och resterande kulturer.
Slutligen tog man sig vatten över huvudet. Staden växte och folk från världens alla hörn kom att stadga sig på den enda punkt som var trygg från omvärldens odjur och fortfarande frekventa jordskalv, tsunamis etc.
Det hela resulterade i en stad där man istället fick kämpa för sin överlevnad, människor kämpade mot andra människor och en ständig kamp efter makt påbörjades.
Slutligen kom det att bli att de största av familjer och handelshus vann maktkampen, och håller den än idag. Metropolis styrs numera av en samling handelshus som var och en har ett överhuvud. Dessa bildar ett slags råd som kallar sig för kartellen.
Kartellen är ett någorlunda demokratiskt råd (varje decennium väljs en kartellmästare ut som äger tre röster i rådet, de andra har varsin) bestående av 9 rådsmedlemmar. Dessa stiftar nya lagar, bestämmer över hur staden ska styras och utnyttjar det djupa nät av byråkrati de själva skapat för att intrigera ut varandra och få mer makt och rikedomar.
Dessa handelshus äger monopol på flertalet handelsvaror och är således de enda som får importera och förse staden med dessa (exempelvis är handelshuset Örnen det enda handelshus som har tillstånd att införa kött, päls och benprodukter till staden från omvärlden). Detta resulterar i att alla mindre företag och handelshus är tvungna att köpa sina varor av de stora Handelshusen och sedan göra sitt bästa att hålla ett bättre pris än sina konkurrenter. Ett oändligt hjul av rövslickeri, fulspel och olaglig införsel av varor i staden är ett vanligt förekommande tema i Metropolis.
Raser och Folkslag
I själva staden lever ett myller av människor (åtminstone en miljon eller dylikt) och andra raser. För att skrapa ytan lite kan jag introducera de raser och folkslag som finns i Metropolis för tillfället:
Arker - En samling nordbor döpta efter sina utmärkande jättelika roddskepp med samma namn. Arker är resterna av ett folk levandes i de nordligaste regionerna och har många traditioner liknande vår tids vikingar. Kvinnorna styr i deras samhällen medan männen används som avelsobjekt för att binda nya band mellan stammar och familjer. Jakt och fiske spelar en central roll, likaså kamplekar och stridsträning. Arker är något större än gemene man och har vanligtvis riklig kroppsbehåring, teknologinivån är något primitiv.
Atikaner - Resterna av den en gång väldiga kontinenten Atikantia med dess kultur och traditioner förs nu vidare av detta folk. Det är en brokig skara "asiater" av olika bakgrund som numera lever som Nomader efter deras hemland bröts itu och sjönk under havsytan. Atikaner driver runt i jättelika luftskepp eller segelfartyg där många familjer lever året om. Man stannar sällan länge på en plats och har blivit mästare på navigation och överlevnad. Atikaner är något kortare än gemene man, men hålls enligt tradition alltid i rörelse vilket har lett till att folket utvecklat en smidighet och snabbhet olik någon annan. Deras hy är gulnyanserad och deras ögon har ett epikanthus (hudveck) vid inre ögonvrån.
Moriter - Ett folkslag med anor från de väldiga öknar härjas av jordskalv och sandstormar. Moriter är Metropolis "arabfolk" och omtalade för sin skönhet och fåfänga. Enligt tradition så utför man alla handlingar i livet så estetiskt korrekt som möjligt, allt skall utföras vackert. Har man dessutom ett vackert yttre att visa upp så gör man det så ofta som bara möjligt (och förstärker det gärna med smink och parfym). De som föds vanskapta, skadas eller helt enkelt anses fula får istället skyla sina ansikten och kroppar med tjocka svepningar tyg. Männen är dominanta i samhället och kvinnor utnyttjas till fullo på alla sätt och vis.
Metropier - Stadsborna som efter många generationer anpassat sig efter den nivå av teknologi som frodas innanför stadens murar. Man är därför van vid teknologiska verk som krut, ångmaskiner och till viss del elektricitet. Metropier är sluga, egoistiska och ständigt på jakt efter att förbättra sin plats i samhället. De vet ytterst lite om världen utanför och är blandning av de folkslag de en gång härstammar ifrån.
En mängd andra folkslag än människor finns även i staden, dessa sparar jag lite information om (för att det inte ska bli för mycket) men kommer givetvis med denna information senare. För att nämna några;
Alfer - Gudarnas folk, det första folkslag som satte sin fot på världens yta. Deras riken störtades för många åldrar sedan av deras barn och lärjungar (människorna) och Alferna är numera ett utdöende släkte med djupa traditioner och stark magisk makt.
Gnomer - Hårlösa ättlingar av människor som förslavades under krigen med Alferna. Gnomerna har tagit sig från bottenskrapet till att bli Metropolis elit. Gnomerna bär ansvar för de enorma vetenskapliga och tekniska kliv samhället har tagit.
Drakoner - Under föregående ålder dog de sista av drakarna ut (dräpta av alliansen av Gnomer och Människor). Drakarna hade sedan lång tid tillbaka varit rådgivare åt sitt folk Alferna och fungerat som språkrör till gudarna, men när tiden kom att människorna störtade Alfernas rike så sågs de som fiender och jagades ned till sista man. Ett par generationer senare föddes vanskapta Alfer med horn, fjäll och andra underliga defekter. Mödrarna dog alltid vid födseln och efter lång tid så sökte sig dessa vanskapta Alfer till varandra och avlade fram ett alltmer renodlat släkte som idag kallas för Drakoner. Drakoner är idag drakarna pånyttfödda, upprättgående humanoida varelser kopplade till ett av elementen.
Trollblod - Under forna tider upptäckte Alferna att de inte var ensamma, i vildmarken och skogarna levde ett primitivt folk uppdelat i grupperingar (Troll, Resar och Vättar). De verkade leva i viss symbios med djur och natur och läts därför vara ifred. Efter krigen drevs Trollbloden ut från sina hem och förslavades under människan. I Metropolis idag agerar de allra flesta Trollblod grovarbetare eller slavar i den jättelika industrin. Oförstående av den nya teknologin och satta på en plats så olik deras hem är de dömda till arbete tills de dör ut, om inte något förändras...
***
Tanken med dessa inlägg är att få kritik och åsikter. Texten jag har skrivit här är inte tagen från den regelbok jag skriver på, så ev. stavfel, förkortningar och dylikt är bara för att göra informationen lättläst för er här på forumet.
Mycket mer information finns om varje folkslag, det här är bara ett utkast för att se vad folk tycker.
Kommer inom kort starta en tråd där jag förklarar om regelsystemet.
Tills dess, välkomna med frågor och säg vad ni tycker!
Ser gärna fler som registrerar er där för att ta del av utvecklingen och komma med kritik, men jag tänkte faktiskt ta och passa på att även använda den här tråden som officiell tråd för rollspelet Metropolis här på Rollspel.nu
Ta er en titt på originalforumet http://www.mylingspel.se/forum/
Tack på förhand till alla som visar intresse!
Okej, here goes:
Metropolis
Metropolis är resultatet av gediget arbete under flertalet år och har gått igenom en mängd stadier av utveckling. Från allra första början var det mest tänkt som modifierade regler av Drakar & Demoner och utspelade sig i en modifierad version av Chronopia.
I andra stadiet förändrades reglerna såpass mycket att de inte längre kunde jämföras med D&D, men världen förblev den samma.
I det tredje stadiet förändrades världen till en historiskt förankrad sådan, med mycket mytologiska inslag. Världen var starkt influerad av vår egen, och de största folkslagen var kopior av Vikingar, Perser, Araber, Asiater samt antikens Greker.
I den slutliga versionen (som är den jag till slut bestämde mig för) så har det blivit en viss sammanslagning mellan de olika versionerna.
Världen är numera en historiskt inspirerad sådan, men som drabbats av en fruktansvärd katastrof (kallad den stora kataklysmen) som ödelade mycket av världens beboeliga delar. Numera är endast ca 5-10% av planeten landmassa, resten är hav. Lång ute till havs sticker dock en stor bergsplatå upp ur havet, den plats som Metropolis kom att byggas på.
Som ni säkert märker är likheten med Chronopia slående, och så är även tanken. Men där Chronopia faller på dåligt regelsystem, en värld utan djup och med expansionsböcker som ständigt försöker få saker att verka tuffare och mer episkt en den föregående boken så tar Metropolis vid.
För att förklara; Metropolis är en jättelik stad, som verkligen inte byggdes på en handvändning. Från början låg här ett uråldrigt tempel dedikerat gudarna, och efter den stora kataklysmen förenades överlevarna och beslutade att ett samarbete var nödvändigt för att kunna överleva. Staden kom sedan att växa kring templet och arkitekturen blev en salig blandning från överlevande folkslagen och resterande kulturer.
Slutligen tog man sig vatten över huvudet. Staden växte och folk från världens alla hörn kom att stadga sig på den enda punkt som var trygg från omvärldens odjur och fortfarande frekventa jordskalv, tsunamis etc.
Det hela resulterade i en stad där man istället fick kämpa för sin överlevnad, människor kämpade mot andra människor och en ständig kamp efter makt påbörjades.
Slutligen kom det att bli att de största av familjer och handelshus vann maktkampen, och håller den än idag. Metropolis styrs numera av en samling handelshus som var och en har ett överhuvud. Dessa bildar ett slags råd som kallar sig för kartellen.
Kartellen är ett någorlunda demokratiskt råd (varje decennium väljs en kartellmästare ut som äger tre röster i rådet, de andra har varsin) bestående av 9 rådsmedlemmar. Dessa stiftar nya lagar, bestämmer över hur staden ska styras och utnyttjar det djupa nät av byråkrati de själva skapat för att intrigera ut varandra och få mer makt och rikedomar.
Dessa handelshus äger monopol på flertalet handelsvaror och är således de enda som får importera och förse staden med dessa (exempelvis är handelshuset Örnen det enda handelshus som har tillstånd att införa kött, päls och benprodukter till staden från omvärlden). Detta resulterar i att alla mindre företag och handelshus är tvungna att köpa sina varor av de stora Handelshusen och sedan göra sitt bästa att hålla ett bättre pris än sina konkurrenter. Ett oändligt hjul av rövslickeri, fulspel och olaglig införsel av varor i staden är ett vanligt förekommande tema i Metropolis.
Raser och Folkslag
I själva staden lever ett myller av människor (åtminstone en miljon eller dylikt) och andra raser. För att skrapa ytan lite kan jag introducera de raser och folkslag som finns i Metropolis för tillfället:
Arker - En samling nordbor döpta efter sina utmärkande jättelika roddskepp med samma namn. Arker är resterna av ett folk levandes i de nordligaste regionerna och har många traditioner liknande vår tids vikingar. Kvinnorna styr i deras samhällen medan männen används som avelsobjekt för att binda nya band mellan stammar och familjer. Jakt och fiske spelar en central roll, likaså kamplekar och stridsträning. Arker är något större än gemene man och har vanligtvis riklig kroppsbehåring, teknologinivån är något primitiv.
Atikaner - Resterna av den en gång väldiga kontinenten Atikantia med dess kultur och traditioner förs nu vidare av detta folk. Det är en brokig skara "asiater" av olika bakgrund som numera lever som Nomader efter deras hemland bröts itu och sjönk under havsytan. Atikaner driver runt i jättelika luftskepp eller segelfartyg där många familjer lever året om. Man stannar sällan länge på en plats och har blivit mästare på navigation och överlevnad. Atikaner är något kortare än gemene man, men hålls enligt tradition alltid i rörelse vilket har lett till att folket utvecklat en smidighet och snabbhet olik någon annan. Deras hy är gulnyanserad och deras ögon har ett epikanthus (hudveck) vid inre ögonvrån.
Moriter - Ett folkslag med anor från de väldiga öknar härjas av jordskalv och sandstormar. Moriter är Metropolis "arabfolk" och omtalade för sin skönhet och fåfänga. Enligt tradition så utför man alla handlingar i livet så estetiskt korrekt som möjligt, allt skall utföras vackert. Har man dessutom ett vackert yttre att visa upp så gör man det så ofta som bara möjligt (och förstärker det gärna med smink och parfym). De som föds vanskapta, skadas eller helt enkelt anses fula får istället skyla sina ansikten och kroppar med tjocka svepningar tyg. Männen är dominanta i samhället och kvinnor utnyttjas till fullo på alla sätt och vis.
Metropier - Stadsborna som efter många generationer anpassat sig efter den nivå av teknologi som frodas innanför stadens murar. Man är därför van vid teknologiska verk som krut, ångmaskiner och till viss del elektricitet. Metropier är sluga, egoistiska och ständigt på jakt efter att förbättra sin plats i samhället. De vet ytterst lite om världen utanför och är blandning av de folkslag de en gång härstammar ifrån.
En mängd andra folkslag än människor finns även i staden, dessa sparar jag lite information om (för att det inte ska bli för mycket) men kommer givetvis med denna information senare. För att nämna några;
Alfer - Gudarnas folk, det första folkslag som satte sin fot på världens yta. Deras riken störtades för många åldrar sedan av deras barn och lärjungar (människorna) och Alferna är numera ett utdöende släkte med djupa traditioner och stark magisk makt.
Gnomer - Hårlösa ättlingar av människor som förslavades under krigen med Alferna. Gnomerna har tagit sig från bottenskrapet till att bli Metropolis elit. Gnomerna bär ansvar för de enorma vetenskapliga och tekniska kliv samhället har tagit.
Drakoner - Under föregående ålder dog de sista av drakarna ut (dräpta av alliansen av Gnomer och Människor). Drakarna hade sedan lång tid tillbaka varit rådgivare åt sitt folk Alferna och fungerat som språkrör till gudarna, men när tiden kom att människorna störtade Alfernas rike så sågs de som fiender och jagades ned till sista man. Ett par generationer senare föddes vanskapta Alfer med horn, fjäll och andra underliga defekter. Mödrarna dog alltid vid födseln och efter lång tid så sökte sig dessa vanskapta Alfer till varandra och avlade fram ett alltmer renodlat släkte som idag kallas för Drakoner. Drakoner är idag drakarna pånyttfödda, upprättgående humanoida varelser kopplade till ett av elementen.
Trollblod - Under forna tider upptäckte Alferna att de inte var ensamma, i vildmarken och skogarna levde ett primitivt folk uppdelat i grupperingar (Troll, Resar och Vättar). De verkade leva i viss symbios med djur och natur och läts därför vara ifred. Efter krigen drevs Trollbloden ut från sina hem och förslavades under människan. I Metropolis idag agerar de allra flesta Trollblod grovarbetare eller slavar i den jättelika industrin. Oförstående av den nya teknologin och satta på en plats så olik deras hem är de dömda till arbete tills de dör ut, om inte något förändras...
***
Tanken med dessa inlägg är att få kritik och åsikter. Texten jag har skrivit här är inte tagen från den regelbok jag skriver på, så ev. stavfel, förkortningar och dylikt är bara för att göra informationen lättläst för er här på forumet.
Mycket mer information finns om varje folkslag, det här är bara ett utkast för att se vad folk tycker.
Kommer inom kort starta en tråd där jag förklarar om regelsystemet.
Tills dess, välkomna med frågor och säg vad ni tycker!