Nekromanti MILF-vampyrer

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rubriken har ganska lite med inlägget att göra, men jag kom inte på något bättre. Jag råkade bara tänka på en sak angående könsfördelningstråden. Under de senaste åren har det dykt upp ungefär en miljon olika bokserier, tv-serier och bokserier som har blivit tv-serier, där huvudpersonen är en (någorlunda) vanlig tjej som blir förälskad i, och senare kopulerar med, en sexig vampyrkille som är drygt 100 år för gammal för henne. Däremot kan jag inte komma på något exempel på motsatsen: alltså att en vanlig kille upplever erotiska äventyr med en 100 år gammal vampyrbrud. Är det ingen som försökt lansera sådana böcker, eller har jag bara sluppit höra om dem eftersom det inte finns något läsarintresse när rollerna är omvända?

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Finns det någon större marknad för kärlekshistorier riktade till män?

Hela poängen med de befintliga böckerna är väl att de vänder sig till en kvinnlig publik, en publik som är intresserad av att läsa kärlekshistorier.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
wilper said:

Hela poängen med de befintliga böckerna är väl att de vänder sig till en kvinnlig publik, en publik som är intresserad av att läsa kärlekshistorier.
Precis, men traditionella äventyrsberättelser är i första hand riktade till manliga läsare, men ändå kan man hitta sådana med kvinnliga huvudpersoner. Därför blev jag nyfiken på hur långt jämställdeheten kommit i vampyrromatiks-genren.

/tobias

solvebring

Superhero
Gurgeh said:
Rubriken har ganska lite med inlägget att göra, men jag kom inte på något bättre. Jag råkade bara tänka på en sak angående könsfördelningstråden. Under de senaste åren har det dykt upp ungefär en miljon olika bokserier, tv-serier och bokserier som har blivit tv-serier, där huvudpersonen är en (någorlunda) vanlig tjej som blir förälskad i, och senare kopulerar med, en sexig vampyrkille som är drygt 100 år för gammal för henne. Däremot kan jag inte komma på något exempel på motsatsen: alltså att en vanlig kille upplever erotiska äventyr med en 100 år gammal vampyrbrud. Är det ingen som försökt lansera sådana böcker, eller har jag bara sluppit höra om dem eftersom det inte finns något läsarintresse när rollerna är omvända?

/tobias
Skitbra fråga. Har läst lite kurser som bland annat behandlat vampyrkulturen och "bitlit" (vampyrmotsvarighet till chick lit) och jag kan inte minnas att jag stött på detta. Nu är jag dock inget vampyrfan som läst så värst många vampyrböcker (mest bara det klassiska), och det är längesedan jag läste vampyrfackböcker, så jag är inte säker. Jag gissar dock på att dylikt inte finns, eller att det finns i en mycket, mycket liten utsträckning.

/solvebring som gärna skulle vilja läsa detta.

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
wilper said:

Precis, men traditionella äventyrsberättelser är i första hand riktade till manliga läsare, men ändå kan man hitta sådana med kvinnliga huvudpersoner. Därför blev jag nyfiken på hur långt jämställdeheten kommit i vampyrromatiks-genren.

/tobias
Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar. :gremlaugh:

solvebring

Superhero
wilper said:

Nej jag tror inte det – att det finns romanslitteratur specifikt riktad till män. Å andra sidan är litteratur riktad till män det som räknas som vanlig litteratur; vilket vill säga att litteratur av och för män är norm, medan man oftast särbehandlar kvinnlig litteratur – litteratur av och för kvinnor – och gör den till den "andra" litteraturen. Saken är alltså den att man kallar litteratur av och för män för "litteratur" medan man kallar litteratur av och för kvinnor för "kvinnlig litteratur". Sedan har ju romansromaner just blivit en genre av och för kvinnor. Vi har ju även chicklit som riktar sig till kvinnor. Kort sagt säger normerna att romantisk litteratur är för kvinnor och traditionen är också sådan och det fortsätter i samma fotspår.

solvebring

Superhero
Recca said:
Gurgeh said:
wilper said:

/tobias
Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar. :gremlaugh:
Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?

Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall. :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Om vi letar efter MILF vampyrer så behöver vi väl inte leta särskilt länge.

Underworld är väl den manliga motsvarigheten till Twilight.

P.S: Det är ju inte förrän i slutet av rullen som Michael Corvin slutar bita sig i underläppen och börjar spanka lite vampyrer och varulvar.

Ond bråd död

Swashbuckler
wilper said:

Motsvarande litteratur för pojkar tror jag låter romantiken få vara en biroll mera och inte huvudplotten. Där borde det ju kunna finnas milf-vampyrer?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar. :gremlaugh: [/QUOTE]

Stämmer på min 12åriga kille hemma :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Men Underworld är ju i första hand action, väl? (Jag har bara sett första filmen, och den lämnade inga bestående intryck.) Det jag frågar efter är romantik med kombinationen vanlig pojke och övernaturlig flicka.

/tobias

solvebring

Superhero
Gurgeh said:

Men Underworld är ju i första hand action, väl? (Jag har bara sett första filmen, och den lämnade inga bestående intryck.) Det jag frågar efter är romantik med kombinationen vanlig pojke och övernaturlig flicka.

/tobias
Rent "tekniskt" hittar man ju det (till en början) i Låt den rätte komma in, men det rör sig snarare om två barn, eftersom vampyren där befinner sig på ett barns nivå, och inte alls motsvarar en kvinnlig version av t.ex. Edward eller Bill och allt vad de där ädla vampyrriddarna nu heter. Kort sagt tror jag inte att det finns typiskt vampyrromanskoncept med omvända kön. Jag har tänkt hårt en bra stund nu men kan inte komma på ett enda exempel där man finner en ren motsvarighet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I True Blood finns det flera åtråvärda gamla vampyrdamer... Se bara på Pam, som inte bara är vampyr och gammal, utan också definitivt inte ser ut som nån 20-åring. Vill man ha gamla vampyrkvinnor som ser ut som 20-åringar finns det också, iofs.

I senaste säsongen...

...ligger ju både Eric och Mr. Värdelös med Salome.

Men jag erkänner, inget av det här handlar riktigt om kombinationen ung mänsklig grabb och gammal men snygg vampyrbrud.

Krille

Super Moderator
Gurgeh said:
Däremot kan jag inte komma på något exempel på motsatsen: alltså att en vanlig kille upplever erotiska äventyr med en 100 år gammal vampyrbrud. Är det ingen som försökt lansera sådana böcker, eller har jag bara sluppit höra om dem eftersom det inte finns något läsarintresse när rollerna är omvända?
Det är inte helt ovanligt i fantasy att en "vanlig kille" upplever erotiska äventyr med en alvbrud på några sekler. Lustigt nog brukar det uppfattas som sexistiskt, eftersom alvtjejen förblir ung och fräsch medan killen blir gubbe och därmed gubbsjuk. Där kan det även vara fint och romantiskt, om än just gubbsjukt. Aragorn och Arwen är ju ett klassiskt exempel, även om Aragorn inte direkt är någon ungdom han heller.

Mitt eget favoritexempel är Spice&Wolf, där 25-årige resande köpmannen Kraft Lawrence slår sig ihop med den minst 700 år gamla vargskördegudinnan Holo - som for the record ser ut att vara en femtonårig tös (med vissa tillägg som vargsvans och -öron) i mänsklig skepnad.

När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.

anth

Vetefan
solvebrin said:
Rent "tekniskt" hittar man ju det i Låt den rätte komma in, men det rör sig snarare om två barn, eftersom vampyren där befinner sig på ett barns nivå, och inte alls motsvarar en kvinnlig version av t.ex. Edward eller Bill och allt vad de där ädla vampyrriddarna nu heter.
Det du skriver stämmer för filmen, men inte för boken.
I boken är Eli inte en tjej, utan en kille.
Att Oscar inte inser det förrän en bra bit in i boken är en annan femma.

anth

Vetefan
Krille said:
När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
Det finns undantag - men de är försvinnande få.
Den enda som jag kommer på just nu är Innocent Blood/OOskyldigt blod från 1992 där Anne Parillaud spelar den kvinnliga vampyren.

solvebring

Superhero
Argh! said:
solvebrin said:
Rent "tekniskt" hittar man ju det i Låt den rätte komma in, men det rör sig snarare om två barn, eftersom vampyren där befinner sig på ett barns nivå, och inte alls motsvarar en kvinnlig version av t.ex. Edward eller Bill och allt vad de där ädla vampyrriddarna nu heter.
Ja, jag kom på det just och lade därför till en parentes ovan "(åtminstone till en början)". Jag har förövrigt nyligen läst boken, så det var ju ett jädra helvete att jag inte kom på mig förrän nu. Tackar för påpekandet, det är bra att andra är med. =)

anth

Vetefan
Gurgeh said:
Under de senaste åren har det dykt upp ungefär en miljon olika bokserier, tv-serier och bokserier som har blivit tv-serier, där huvudpersonen är en (någorlunda) vanlig tjej som blir förälskad i, och senare kopulerar med, en sexig vampyrkille som är drygt 100 år för gammal för henne. Däremot kan jag inte komma på något exempel på motsatsen
Det beror helt enkelt på att den moderna vampyrmyten (från 1800-talet och framåt) har just med kvinnliga sexfantasier att göra: äldre män som förför unga oskyldiga flickor.

Manliga sexfantasier ser helt enkelt annorlunda ut, därför är det inte så vanligt med gamla kvinnliga vampyrer.

Sodivra

Champion
Argh! said:
solvebrin said:

Finns det inte en kort stund där vi ser Elis sargade skrev i filmen?

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Argh! said:
solvebrin said:
</div>
Finns det inte en kort stund där vi ser Elis sargade skrev i filmen? </div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det vi får se i filmen är ett könlöst skrev, utan varken pinne eller fågelholk, men ingenting annat. Dock minns jag inte replikerna kring detta, men jag har för mig att man får veta saker mer säkert i boken, men inte i filmen.