Nekromanti MILF-vampyrer

Krille

Super Moderator
Argh! said:
Krille said:
När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
Det finns undantag - men de är försvinnande få.
Den enda som jag kommer på just nu är Innocent Blood/OOskyldigt blod från 1992 där Anne Parillaud spelar den kvinnliga vampyren.
Den har å andra sidan lite av båda grejorna: den kvinnliga vampyren klagar på att det är så svårt att jaga idag eftersom människor blir så upprörda om det dör folk. Men så zoomar kameran in på en tidning med en rubrik om hur den italienska maffian krigar i New York, och vampyren tänker högt att hon kanske är sugen på italienskt ikväll.

Senare blir det undantagsromantiskt sex med glödande ögon.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Fan, jag måste dra ihop en filmkväll med Låt den rätte komma in.
Jag borde också se om filmen. Minns sannerligen inte mycket av den, men jag tror det är fett mycket som fattas. Berättelsen om Håkan och hans öde är väl inte med?

Hm... Undrar om jag sett hela...?

solvebring

Superhero
Krille said:
När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
Stämmer väldigt bra överens om det jag läst om att kvinnliga vampyrer ofta demoniseras mer än manliga vampyrer. Kvinnliga vampyrer är kort sagt oftast negativa stereotyper då och har närmare till monstervampyren än den moderna manliga vampyren har.

Som du säger brukar det handla om förtärande skräcksex.

Dvs att det finns ridderliga, manliga vampyrer medan vi inte ser några kvinnliga sådana. Sedan finns det så klart manliga monstervampyrer också – Dracula är ju en klassiker – men vi har fortfarande den skillnaden att kvinnovampyren å andra sidan inte finns i den andra formen, vilket mansvampyren gör. Humanvampyren tycks vara en typisk manlig roll, med undantag för de kvinnliga vampyrerna i Edwards familj i Twilight – but still, så är de bara biroller utan mänskliga kärleksrelationer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Krille said:
Stämmer väldigt bra överens om det jag läst om att kvinnliga vampyrer ofta demoniseras mer än manliga vampyrer. Kvinnliga vampyrer är kort sagt oftast negativa stereotyper då och har närmare till monstervampyren än den moderna manliga vampyren har. Som du säger brukar det handla om förtärande skräcksex.

Hmmm...

Jag gillar nog när manliga vampyrer får vara romantiska eller i varje fall sluga förförare. För om man nu för tillfället bortser från pickup artists och hela den grejen, så är ju annars det här med en förledande sexualitet något som mest hört till kvinnorollen.

Mannens sexualitet är en best som måste hållas fjättrad, kvinnans sexualitet är ett vapen hon använder för att få mannen att göra som hon vill.

I lite äldre vampyrmyt är det väl knappast förförisk vampyren är; han tvingar sig snarare på ungmöer. På natten, när de sover, kommer han in. Någonstans blir ju vampyren en form av våldtäkts-sexualfantasi även om man väl kan låta det vara osagt huruvida det är en man som fantiserar om att våldta och släppa loss vilddjuret (sexualiteten) eller om det är en kvinna som fantiserar om att bli våldtagen (för jo, det finns också; i ett samhälle där sex i stort sett är tabu räknar jag med att det här med att bli "tvingad" kan bli ganska hett fantasimaterial. Därmed naturligtvis inte sagt att faktisk våldtäkt var något som bejakades).

Sen, nu när jag kollar efter lite... De tre systrarna i Dracula verkar ju vara gamla och sexiga. Inte så mycket romantik förvisso, utan mer klassisk kvinnans-sexualitet-som-hot-mot-mannens-handlingsförmåga... Fast här kan jag prata ur röven; jag har faktiskt inte läst Dracula (ännu).

Cybot

Mest spelbar
solvebring said:
Humanvampyren tycks vara en typisk manlig roll, med undantag för de kvinnliga vampyrerna i Edwards familj i Twilight – but still, så är de bara biroller utan mänskliga kärleksrelationer.
Det är kanske för att inom romance genren så följer vampyrer generellt de negativa stereotyper som finns för kvinnor.

"Kvinnor som aktivt jagar yngre grabbar = onda"
Klassiska Virgin, Mother, Whore föreställningar.
Hon är inte virgin och inte mother, så därför så måste hon vara Whore. Och eftersom hon har makt och fortfarande inte finns inom mother-ramen så måste hon vara ond.

Inom äventyrsgenren så är till exempel både Selene (underworld) och Marie (Innocent blood) så snälla som deras existens tillåter dem att vara.

Zimith_UBBT

Warrior
Nu är jag dåligt insatt i vampyrfiktion, men finns det någon där en äldre vampyrdam är explicit sexuellt aktiv och samtidigt har hjältekvalitéer, inte straffas av berättelsen etc för detta, så skulle det vara ovanligt och intressant!

solvebring

Superhero
Zimith said:
Nu är jag dåligt insatt i vampyrfiktion, men finns det någon där en äldre vampyrdam är explicit sexuellt aktiv och samtidigt har hjältekvalitéer, inte straffas av berättelsen etc för detta, så skulle det vara ovanligt och intressant!
Precis vad jag menar. =)

Samtidigt tycker jag att kranks inlägg sätter det hela i en intressant dager: Å ena sidan framställs kvinnor som vampyrer som negativa, just som jag skrivit och som du skrivit här, men å andra sidan – om man tittar på kranks inlägg, så får dessa kvinnliga monstervampyrer samtidigt bryta mot andra negativa kvinnonormer, som att de får vara brutala, aktiva, förföriska och djuriskt sexuella (saker man annars förknippar med idealiskt manligt beteende). På det har vi sedan det faktum att vampyren överlag är en figur med typiskt "manliga" attribut, som vi förknippar med "manlighet": aktiv, förförisk, mystisk, otroligt stark, snabb och atletisk, dödlig osv.

... Nu vet jag inte vad jag vill säga här. Detta är nog bara en öppen reflektion över vampyrgestalten, utan närmare tanke på vidare diskussion. Hur som haver håller jag med dig, och du har förövrigt beskrivit den kvinnliga vampyrens roll mycket bra iom det du skrivit här ovan; den negativa bilden, bestraffningen osv.

/solvebring som alltid tycker sådana analyser är svåra, eftersom han tre sekunder senare tappar bort sig och trampar sig själv på tårna etc.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mina Harker har väl något lite diffust på gång med Tom Sawyer i A League of Extraordinary Gentlemen-filmen.

Pilzefrau

hon/henne
Lite letande på tvtropes gav inte mycket. Jag hittade en manga som heter Rosario + Vampire som är åt rätt håll. Annars har vi ju hela genren Magical Girlfriend. Men om alla dessa ständiga vampyrböcker har vampyren som en önskepojkvän och därmed ett visst mått av bad boy-tendenser, så ger Magical Girlfriend-serier en bild av en önskeflickvän, som föga förvånande har mindre fokus på hur badass och häftig tjejen är. Det är inte helt ute ur bilden dock – har man en magisk flickvän måste hon ju vara lite häftig, men i exempelvis Ah! My Goddess är titelgudinnan som blir ihop med nörden oftast bara snäll, trevlig, trogen och väldigt vacker, medan hennes syster som dyker upp senare visar att hey, är man gudinna är man faktiskt rätt badass.

solvebring

Superhero
Cybot said:
solvebring said:
Humanvampyren tycks vara en typisk manlig roll, med undantag för de kvinnliga vampyrerna i Edwards familj i Twilight – but still, så är de bara biroller utan mänskliga kärleksrelationer.
Det är kanske för att inom romance genren så följer vampyrer generellt de negativa stereotyper som finns för kvinnor.

"Kvinnor som aktivt jagar yngre grabbar = onda"
Klassiska Virgin, Mother, Whore föreställningar.
Hon är inte virgin och inte mother, så därför så måste hon vara Whore. Och eftersom hon har makt och fortfarande inte finns inom mother-ramen så måste hon vara ond.
Jo, precis, just det jag vill åt; fast du skrev det mycket snyggare än jag. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
förföriska
Mja, alltså, jag vill gärna skilja på förförisk sexualitet (dvs "listig" sexualitet, eller vad man ska säga) och djurisk sexualitet...

"Listig" sexualitet har som sagt varit del av kvinnomyten länge. Mäns sexualitet "är" djurisk och svårkontrollerad, en best vars hunger inte kan släckas och som saknar kontroll och urskiljning. Kvinnors sexualitet "är" beräknande, och ett vapen för att hindra män från att agera.

De "aktiva" kvinnliga vampyrerna är med andra ord klassiska "fresterskor"; de är onda kvinnor som använder sin sexualitet som ett vapen.

solvebring

Superhero
wilper said:
Mina Harker har väl något lite diffust på gång med Tom Sawyer i A League of Extraordinary Gentlemen-filmen.
Tyvärr ingenting som jag känner till. Tom Sawyer som i Mark Twains Tom Sawyer?

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
förföriska
Mja, alltså, jag vill gärna skilja på förförisk sexualitet (dvs "listig" sexualitet, eller vad man ska säga) och djurisk sexualitet...

"Listig" sexualitet har som sagt varit del av kvinnomyten länge. Mäns sexualitet "är" djurisk och svårkontrollerad, en best vars hunger inte kan släckas och som saknar kontroll och urskiljning. Kvinnors sexualitet "är" beräknande, och ett vapen för att hindra män från att agera.

De "aktiva" kvinnliga vampyrerna är med andra ord klassiska "fresterskor"; de är onda kvinnor som använder sin sexualitet som ett vapen.
Ah, true. Jag brukar definiera ordet lite allmänt som sexuellt förledande, men yeah, det är bra att du delar på det så det blir mer klart. Med på tåget.

Arfert

Facit
Mina Harker är inte så gammal, dessutom. Och hon och Tom är relativt jämnåriga har jag för mig.

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
Recca said:
Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar. :gremlaugh:
Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?

Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall. :gremsmile:
...Jag driver lite med twilight-filmerna som jag upplever rikta in sig som mot en ung publik, främst yngre tonåren. Har inte läst böckerna men misstänker att de är lite så.

Dåligt inlägg av mig eftersom diskussionen är intressant. Förlåt för det. :/

slanfan

Hero
Victoria Ash i Vampire clan novels. Hon är gammal som gatan, vacker, defintivt horig men även en total hjälte.

solvebring

Superhero
Recca said:
solvebring said:
Recca said:
Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar. :gremlaugh:
Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?

Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall. :gremsmile:
...Jag driver lite med twilight-filmerna som jag upplever rikta in sig som mot en ung publik, främst yngre tonåren. Har inte läst böckerna men misstänker att de är lite så.

Dåligt inlägg av mig eftersom diskussionen är intressant. Förlåt för det. :/
Nej, nej, sluta be om ursäkt för böveln! :gremsmile: Så menade jag inte. Jag var bara lite konfunderad över om du syftade till att göra narr av Twilight eller göra narr av dem som gör narr av Twilight. Dvs. jag fattade inte riktigt vartåt ironin pekade. Inget annat. Därav: "Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall."

Ulfgeir

Swashbuckler
wilper said:
Hon dissade honom med följande:
"You're sweet... and you're young. Neither are traits that I hold in high regard. "

/Ulfgeir