Den har å andra sidan lite av båda grejorna: den kvinnliga vampyren klagar på att det är så svårt att jaga idag eftersom människor blir så upprörda om det dör folk. Men så zoomar kameran in på en tidning med en rubrik om hur den italienska maffian krigar i New York, och vampyren tänker högt att hon kanske är sugen på italienskt ikväll.Argh! said:Det finns undantag - men de är försvinnande få.Krille said:När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
Den enda som jag kommer på just nu är Innocent Blood/OOskyldigt blod från 1992 där Anne Parillaud spelar den kvinnliga vampyren.
Fast scenen med handbojorna minns jag fortfarande...Krille said:Senare blir det undantagsromantiskt sex med glödande ögon.
Jag borde också se om filmen. Minns sannerligen inte mycket av den, men jag tror det är fett mycket som fattas. Berättelsen om Håkan och hans öde är väl inte med?Arvidos MC said:Fan, jag måste dra ihop en filmkväll med Låt den rätte komma in.
Stämmer väldigt bra överens om det jag läst om att kvinnliga vampyrer ofta demoniseras mer än manliga vampyrer. Kvinnliga vampyrer är kort sagt oftast negativa stereotyper då och har närmare till monstervampyren än den moderna manliga vampyren har.Krille said:När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
solvebring said:Stämmer väldigt bra överens om det jag läst om att kvinnliga vampyrer ofta demoniseras mer än manliga vampyrer. Kvinnliga vampyrer är kort sagt oftast negativa stereotyper då och har närmare till monstervampyren än den moderna manliga vampyren har. Som du säger brukar det handla om förtärande skräcksex.Krille said:När det gäller vampyrer så har jag upplevt att om en flera hundra år gammal vampyrbrud har sex med en dödlig man så handlar det mer om att vampyrbruden ser mannen som ett bytesdjur och sexet som, öh, att leka med maten. Eller nåt. Det vill säga att det inte är romantiskt sex, utan mer förtärande skräcksex. Med förbehåll för att jag har läst alldeles för lite bitlit, förstås.
Det är kanske för att inom romance genren så följer vampyrer generellt de negativa stereotyper som finns för kvinnor.solvebring said:Humanvampyren tycks vara en typisk manlig roll, med undantag för de kvinnliga vampyrerna i Edwards familj i Twilight – but still, så är de bara biroller utan mänskliga kärleksrelationer.
Precis vad jag menar. =)Zimith said:Nu är jag dåligt insatt i vampyrfiktion, men finns det någon där en äldre vampyrdam är explicit sexuellt aktiv och samtidigt har hjältekvalitéer, inte straffas av berättelsen etc för detta, så skulle det vara ovanligt och intressant!
Jo, precis, just det jag vill åt; fast du skrev det mycket snyggare än jag.Cybot said:Det är kanske för att inom romance genren så följer vampyrer generellt de negativa stereotyper som finns för kvinnor.solvebring said:Humanvampyren tycks vara en typisk manlig roll, med undantag för de kvinnliga vampyrerna i Edwards familj i Twilight – but still, så är de bara biroller utan mänskliga kärleksrelationer.
"Kvinnor som aktivt jagar yngre grabbar = onda"
Klassiska Virgin, Mother, Whore föreställningar.
Hon är inte virgin och inte mother, så därför så måste hon vara Whore. Och eftersom hon har makt och fortfarande inte finns inom mother-ramen så måste hon vara ond.
Mja, alltså, jag vill gärna skilja på förförisk sexualitet (dvs "listig" sexualitet, eller vad man ska säga) och djurisk sexualitet...solvebring said:förföriska
Tyvärr ingenting som jag känner till. Tom Sawyer som i Mark Twains Tom Sawyer?wilper said:Mina Harker har väl något lite diffust på gång med Tom Sawyer i A League of Extraordinary Gentlemen-filmen.
Ah, true. Jag brukar definiera ordet lite allmänt som sexuellt förledande, men yeah, det är bra att du delar på det så det blir mer klart. Med på tåget.krank said:Mja, alltså, jag vill gärna skilja på förförisk sexualitet (dvs "listig" sexualitet, eller vad man ska säga) och djurisk sexualitet...solvebring said:förföriska
"Listig" sexualitet har som sagt varit del av kvinnomyten länge. Mäns sexualitet "är" djurisk och svårkontrollerad, en best vars hunger inte kan släckas och som saknar kontroll och urskiljning. Kvinnors sexualitet "är" beräknande, och ett vapen för att hindra män från att agera.
De "aktiva" kvinnliga vampyrerna är med andra ord klassiska "fresterskor"; de är onda kvinnor som använder sin sexualitet som ett vapen.
...Jag driver lite med twilight-filmerna som jag upplever rikta in sig som mot en ung publik, främst yngre tonåren. Har inte läst böckerna men misstänker att de är lite så.solvebring said:Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?Recca said:Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar.
Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall.
Nej, nej, sluta be om ursäkt för böveln! Så menade jag inte. Jag var bara lite konfunderad över om du syftade till att göra narr av Twilight eller göra narr av dem som gör narr av Twilight. Dvs. jag fattade inte riktigt vartåt ironin pekade. Inget annat. Därav: "Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall."Recca said:...Jag driver lite med twilight-filmerna som jag upplever rikta in sig som mot en ung publik, främst yngre tonåren. Har inte läst böckerna men misstänker att de är lite så.solvebring said:Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?Recca said:Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar.
Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall.
Dåligt inlägg av mig eftersom diskussionen är intressant. Förlåt för det. :/
Hon dissade honom med följande:wilper said:Mina Harker har väl något lite diffust på gång med Tom Sawyer i A League of Extraordinary Gentlemen-filmen.