Alltså vi spelar ju fantasy just för att bryta mönster kan jag ju anse. Ingen spelar ju bonde, som bara fortsätter med sin grisodling, betalar skatt till länsherre, blir plundrad utav rövare/arméer och så vidare. Man spelar ju på något sätt speciella personer, som bryter emot samhällets mönster. Riddare som är ute o äventyrar är knappast ovanligt om man säger så.
Så i spelvärlden så bryts mönstret alltid utav spelarna, status quo upphör att gälla för spelarnas karaktärer när väl äventyrandet sätter igång, om inte tidigare.
Vidare så är det knappast roligt att spela på de rollerna man blivit tilldelad genom sin lott i livet, oavsett om det är att man ifrån början var bonde, adlig, man eller kvinna.
Som kvinna kan man förutsätta att en stor majoritet knappast har möjligheten att bli äventyrare eller göra coola rollpersoner som bryter emot samhällets mönster. Men män är egentligen lika låsta.
Men jag vill göra skillnad på regler och in-game-setting åter igen.
Reglerna bör vara könsneutrala för att man ska kunna göra den rollen man vill spela utan att känna att man som trådstartaren gjorde fick manliga resultat när hen gjorde en kvinnlig karaktär.
In-game settingen däremot skall inte vara könsneutral, lika lite som den bör vara klassneutral, de mönstren kommer ändå att brytas utav bönder som byter samhällskick och kvinnliga riddare eller magiker utan pappa/man som ansvarar och kontrollerar allt de gör.
/Poseur