Re: Kommentarer på husregler..från Theo [toklång]
"
Lika dåligt som många andra försök att undvika yrken trots att de behövs i någon form. Tenderar allt som oftast till att alla karaktärer blir 'lite av varje'.."
Bra poäng.. Du har nog rätt.. Shadowrun
kan bli så, då det är ett fritt system.. Det beror mycket på spelarna..
Angående levnadsbanorna <font size="1">- När jag tyckt att citatet inte visat vilket område som det handlar om så har jag markerat det lite tydligare genom rubriksättning..</font size>
"
...eller att man saknar känslan av att göra en viss typ av rollperson ”Krigare”, ”Magiker” osv /.../ Själv gillar jag arketyper bäst. Alltså en klass, snarare än ett yrke. "
Tänkte ha (runt fyra) exempelrollpersoner som kan fungera som arketyper.. Sedan ska regelboken ha bilder på olika sysselsättningar som utförs.. Meningen är att man ska kunna bläddra igenom boken och inte bara se stämningen utan även se förslag på vad man kan spela..
"
Ser framför mig en snubbe som berättar för sina medspelare om hela sin levnadsbana för att förklara att han egentligen är en krigare…"
Du ser en spelare som tydligen har skrivit en bakgrund och rollspelar den istället för en som har en papperslapp framför sig och bara säger "yrket" och du ser
ner på den killen som rollspelar.. Lustigt synsätt du har.. Ok, det var säkert inte så du menade, men så kunde jag tolka din kommentar.. (Hey, tolkar du något medvetet fel som jag har skrivit, så kan väl jag göra samma sak?
)
Själv så brukar jag säga att jag "är student på media/kommunikation, där media står för bild, ljud och video och kommunikation för dator- och mänsklig kommunikation".. Jag skulle kunna säga "student" också.. Fast det brukar innebära att jag får förklara vilket program jag går och vad det innebär, så min längre presentation brukar i slutändan ta mindre tid än min från början korta presentation..
"
...tycker verkligen inte att FYS, STO och STY representerar FYS..förstår inte hur du tänker. Verkar som om det öppnar upp för mer frågor än löser något."
Fysik är egentligen en grundegenskap jag skulle vilja ha ett annat namn på.. Eftersom många fortfarande tror att det bara kan betyda resistens mot sjukdomar, gifter och fysiskt våld.. Fysik är i mina husregler ett tecken på välbyggdhet.. Antingen i höjdled eller i sidled.. Jag har inte direkt någon längdtabell, utan längden får spelaren själv välja.. Fysiken ger däremot ett mått om massan, som spelaren kan utgå från.. Massa = tålighet = styrka i mitt regelsystem.. Ökar någon av dessa så ökar alla.. Sedan tillkommer saker som kondition, sjukdomsresistens med mera.. Där får inriktningarna för grundegenskaperna komma in, om spelaren vill vara mer specifik..
Jag har tyckt under de senaste åren att grundegenskaperna varit lite snedvridna.. Det har varit 4 fysiska grundegenskaper, 2 mentala (Psyke/Intelligens) och 1 social (Karisma).. Ta en titt på vad jag
skrivit om Fysik (under rubriken Fysik) och titta på dess inriktningar (längre ner, under Styrka (skrev fel, menade Fysik) i kapitlet "Inriktningar").. Vad är det egentligen du inte gillar? Kalla grundegenskapen för "bajs" om du inte gillar ordet, men läs vad grundegenskapen
står för.. Inte vad du
tror att den står för.. Ber om ursäkt för min förmodan över att fallet kan vara så..
Kan du själv skriva varför man ska göra skillnad på Styrka, Fysik och framförallt varför man ska ha "Storlek" som grundegenskap.. Skulle vara lättare att utforma mitt svar om jag fick svar på det..
"
Helt rätt att ta bort Lyssna och Upptäcka fara, jag har aldrig gillat dom…"
Upptäcka fara hade jag riktigt svårt för att ta bort.. Det var en specialregel förut, för jag tycker färdigheten är riktigt charmig.. Det skar i hjärtat när jag plockade bort den..
"
Hehe..konstigt resonemang..varför har du inte BARA BP då? OM man slår dåligt … vem avgör det? Vad händer med dom som slår bra? Nej tack…kass om du frågar mig. Bestäm dig..antingen slår man eller så gör man det inte."
De som slår bra på grundegenskaperna får
mindre BP än de som slår dåligt.. Ok, det var dåligt formulerat av mig i ursprungsinlägget.. Jag gillar slumpandet av grundegenskaper (då de ger inspiration till vad som kan spelas), så jag behöll det.. Jag fixade dock in regler som gav det mer balans, än exempelvis i (första regelutgåvan av) DoD6, där den som slår bra även blir bättre på färdigheterna (snacka om orättvist!).. Förvisso är det DoD6:s regeltänkandet i det fallet en motsvarighet till BC..
"
hmm…gillar inte Karisma som en grundegenskap.."
Jag antar att du tycker att färdigheter kan täcka in det sociala bättre? Tja, Karisma är för mig mest ett mått på popularitet eller skönhet (och ibland båda).. Det, precis som de andra grundegenskaperna, säger direkt något om rollpersonen..
Skadebonus
"
Bara en variant som funkar lika bra eller dåligt som ett tärningsslag. Det intressanta är att du har kvar Skadebonus över huvud taget. Själv gillar jag att slå."
Notera att jag har tagit bort skadetärningarna i strid.. Att slå för skadebonus skulle då bara bli okonsekvent.. Om man ens ska bry sig om att
jämföra de här två skadebonusvarianterna, så är min mer finfördelad, då det är skillnad mellan en råttmans händer (+1 i skada i mina regler) och en människas (+2).. I gamla DoD så gjorde en råttman 1T2 i skada med sina händer, medan människan hade 1T3.. Min skadebonusregel tar hand om båda de specifika regelområdena (olika skador för naturliga vapen och skadebonus) i en och samma veva..
"
Jag tycker det tar bort mycket av dynamiken i att köra totala kroppspoäng. Dessutom tar det längre tid att nedlägga en fiende."
Jag förstår fortfarande inte att folk fortfarande säger emot detta, trots regeln om kritiska skador.. Regelsystem med totala KP som jag kört med och som har haft kritiska skador har funkat
mycket bättre (mer berättarmässigt, mindre sifferpulande på rollformuläret, mindre siffror att hålla reda på) än DoD:s kroppsdelssystem med den enda likheten att striderna gått precis lika snabbt..
Om du missade regeln om kritiska skador, så kan jag dra den igen.. Om skadan är lika mycket som personens Fysikvärde så blir det en kritisk skada och (om rollperson eller viktig SLP) en chans till att personen omedelbart blir oskadliggjord.. Faktiskt så har jag varit orolig för att striderna kan gå lite
för Zatoichisnabbt..
"
men…för dom som fortfarande KÖR med en spelplan? Vad erbjuder du dom? En sån som jag…som dessutom kör med målade figurer."
Jag kan tyvärr inte göra regler för alla speltyper.. Vissa får ignoreras.. Antingen så söker du dig till ett annat spelsystem eller använder andra regler, som exempelvis gamla DoD-regler, som husregler till mitt regelverk.. Jag gör mitt spelsystem för att matcha
min spelledarstil.. Tyvärr..
"
ajajaj..gillar inte alls detta. Av samma resonemang som många klankar ner på 'levels'. Ta bort förmågorna helt.. Usch…att skapa en unik karaktär handlar ju inte om att ha övernaturliga förmågor. Dessutom förstör det spelbalansen."
Jag tycker särskilda förmågor är skoj, så därför har jag med det.. Om du inte gillar särskilda förmågor, så plocka bort tabellen.. Den är inte obligatorisk..
"
Känns som om du kunde behållit yrkena då? Om det inte är totalt dynamiskt – dvs levnadsbarnorna är totalt olika varandra och därmed vilka färdigheter man får från gång till gång – så kan man ju lika gärna ha arketyper eller yrken. Ärligt, det känns som om du har missat nåt här!"
Ja, jag har missat något och det är att förklara mitt tankesätt för dig.. Mina levnadsbanor
är som yrken men det är lika mycket regler (i form av begränsningar) som
inspiration.. Det jag vill försöka med är att få spelaren att tänka "Vad kan jag spela i den här gruppen?".. Lägg till att jag har bilder runtom i boken som visar vissa yrken..
Det här är första saken i detta inlägg som jag borde babbla hur länge som helst i för att reda ut allting, men jag skriver det ändå kort för att ge dig
en hum om mina tankar bakom det hela..
Såhär vill jag försöka få spelaren att tänka: Vilken levnadsbana kan en magiker tillhöra? Den behagande, den brottsliga eller den bildade? Vad är typiskt för en magiker som tillhör den bildade banan? Jaha, tydligen har denne många lärdomsfärdigheter, inga stridsfärdigheter och bara ett urval av vildmarksfärdigheter och relationsfärdigheter.. Nu när jag kollar i färdighetslistan, vilka färdigheter måste jag nu begränsa mig till?
Att försöka få till det här tankesättet funkar.. Det visar speltest med min spelgrupp.. Behöver dock testa med fler spelgrupper.. Skulle gärna sätta mig ner med en grupp och bara skapa karaktärer för att testa karaktärssystemet..
Angående BC ger CL-bonus
"
Cool..den gillade jag fett…fast den kom ju från MC."
Fast jag kom på den regeln 2 år innan jag började spela MC.. Sedan funkar den inte på samma sätt, men är
lik sättet som används i MC.. Bara för att jag ger exempel från ett rollspel, så behöver det inte innebära att jag stulit regeln därifrån..
"
låter krångligt…bestäm dig! Antingen kör du ett system där man slår..eller inte. Samma resonemang som för 'om man slår dåliga grundegenskaper'."
Krångligt, visst.. Kanske.. Men jag förstår inte.. Det enda jag gjort är att alla färdigheter följer samma regler istället, som förut, olika färdigheter använder sig av helt olika regler.. Hur kan det bli
krångligare? Snarare mer konsekvent.. Läs angående
användandet av färdigheter.. Då kanske det klarnar för dig?
Observera att det är
sådär jag egentligen borde förklara mina regler och inte bara förklara lite på toppen.. För det är så jag har skrivit trådstarten.. Jag har inte förklarat detaljer, utan bara principen.. I många fall har jag inte ens beskrivit hur regeln fungerar.. Ta bara deltråden jag har med
Saxifrage som enbart behandlar skadesystemet på ett noggrannare plan..
"
Bra men tänk efter nu..redan här har du egentligen byggt tre olika system. Ett där man slår och ser om man lyckas, ett där man inte slår utan SL bestämmer om man lyckas och ett där man slår och ser HUR BRA man lyckas. Försök att vara mer konsekvent. Gör inget om man har allt, men bestäm dig för vad som bör vara dominerande. Ska du köra 'godtyckligt' kan du lika gärna köra friform."
Ok, nu till min filosofi om rollspelsregeldesign.. Det här är andra punkten i detta inlägg som jag egentligen borde bubbla hur mycket som helst om för att reda ut allting.. Istället försöker jag hålla mig kort och försöka luftigt få fram mina tankar..
Jag halvfriformar när jag kör.. Mitt DoD-system är byggt efter min spelledarstil.. Den
visar min spelledarstil och uppmuntrar den.. Rollspelsregler är inte till för följas, utan regler är riktlinjer som är tänkta att visa vägen.. Tärningsslaget är till för att
tolkas.. Det är därför jag har med Effekt.. Om spelledaren inte har inspiration till hur en handling ska gå till och behöver råd så visar tärningen vägen.. Eftersom Effekt kan visa mer eller mindre lyckade slag så vägleder den med andra ord spelledaren (och i vissa fall spelaren) med hur denne ska beskriva handlingen..
När spelledaren har tillräckligt med kunskap så behöver denne inte följa reglerna.. När det finns tillfällen då tärningsslaget kommer ivägen för berättandet, så kan spelledaren lika gärna sätta en svårighetsgrad och om rollpersonens FV når upp till det så lyckas handlingen.. Exempel på dessa situationer kan vara sociala färdigheter, där en spelare som spelar en rollperson med högt FV i Vältalighet får mycket lättare att övertala folk (utan tärningsslag!), då spelledaren helt enkelt spelar sina SLP:er mer lättövertygade..
Nåväl.. Tråden om
sätt att använda färdigheter som jag länkade till ovan förklarar lite mer om hur jag har tänkt att färdigheter kan användas på..
"
Gillar tanken på differensvärde…men svårt att applicera på strid utan att ta bort tärningsslagen på vapen."
Men jag
har ju tagit bort skadeslagen..
"
Då får man köra olika 'fasta' skador….känns inte lika roligt om du frågar mig."
Får jag fråga varför? I mitt system så skriker man "Jaaa!" när man slår 14 på färdighetsslaget i strid, till skillnad från äldre system när man slår 14 på skadeslaget.. Vari ligger skillnaden? Ja, förutom att mitt system är mycket snabbare eftersom jag kapat bort skadeslaget..
"
Om jag inte minns fel gillade du inte 'levels' i dod6 första regelversion. Rätta mig om jag har fel. Men det här ÄR ju levels i förtäckt form. Frågar du mig så är det värre! Mer spelförstörande än hjälteförmågor finns inte. Finns enligt mig bara ett rollspel där det funkar…James Bond."
...och highfantasyrollspel, som exempelvis DoD.. Eller ska jag börja dra upp kampanjer som Den femte konfluxen, Den nidländska reningen och Ärans väg? Återigen.. Gillar du det inte, så plocka bort det.. Jag gillar det, så jag har med det..
Sedan så.. <font size="1">psst... säg det inte till någon, men det
går faktiskt att optimera i mitt spelsystem..</font size>
"Spelförstörande" finns inte, utan istället så är det snarare medräknat.. Man kan opt:a sina grundegenskaper och färdigheter.. Man kan sitta och balansera rustningsvärden.. Man kan ge sin rollperson speciella förmågor (ja, även via färdigheter) på vissa områden.. Det går i gamla DoD också.. Det kallas powergaming.. Jag har bara försökt få det mer balanserat..
Intressant synpunkt angående hjältepoäng är levelsystem.. Jag får fundera lite på vad du menar.. Jag ser det inte.. Levelsystem är ju förknippat med erfarenhetshöjing och är en stegvis höjning, likt en trappa.. Hjälteförmågor är ju något helt annat.. Om man hårddrar så är det möjligtvis ett erfarenhetssystem, likt EDD:s bonuserfarenhetspoäng och Deadlands fate chips och Feng Shuis [erfarenhetspoäng] (kommer inte ihåg namnet på termen).. Inget utav dem är levelsystem.. Det är poäng man får efter spelomgången och kan bruka direkt.. Ungefär som med hjältepoängen..
"
Jag tycker inte att dina 'husregler' tillför något. Det är bättre att köra de ursprungliga Drakarreglerna..."
Ok, ööh.. "Bättre" att köra med de ursprungliga reglerna, vet jag inte.. Lustigt att du ens kan skriva något sådant, då du inte har spelat med mitt system.. "Lika bra" vore åtminstone rimligt antagande..
"
Det lider som de allra flesta husregler av 'lapptäckssyndromet'.[/i]"
Ok, nu får du mig att läsa igenom dina kommentarer igen.. Det du tyckte var okonsekvent var:
1. Grundegenskapsslagen påverkar BP. Både slumpande och köpa..?
2. Levnadsbanorna. Varken fritt eller yrken..?
3. Färdighetsanvändandet och Effekt. Tre olika sätt att avgöra färdighetsslag på..?
4. Hjälteförmågor och mitt (enligt dig) motstånd till levels..?
Alla fyra (fem, om du räknar Effekt som egen) har du förstått mig fel på..
"
Man lagar och lappar för att man inte är nöjd och till slut har man bara förvärrat det."
Fel, i antagandet att
jag har gjort det.. Jag har slitit bort och gjort om.. I 8 år har jag lagat och lappat.. Till sist tröttnade jag på att det jämnt läckte, så jag fixade helt nya material för att skapa allting på nytt.. Det jag behöll var det gamla sättet att skapa på.. Jag använde mig av grunderna och tog inspiration från andra källor som jag tyckte lät vettiga..
Observera att jag knappt nämnt DoD6 i inlägget.. Jag gillar nämligen inte att köra argument som "Men [det är] systemet är ju lika illa det", för det är ett poänglöst argument.. Men en spelskapare som måste komma ut med tre regelböcker och där ena är en expertutgåva med fler tilläggsregler, borde väl inte uttala sig om att regelverk som är lapptäcken?
En sista grej.. En viktig sak.. Jag har inte skrivit ner mina regler i trådstarten, utan bara konceptet på hur jag gjort det annorlunda.. Hur 17 kan du då se det samband som (enligt dig inte) finns? Mina kommentarer i trådstarten var
vad jag ändrat, inte
hur jag ändrat det.. Det torde ju deltråden med
Saxifrage tydligt visa..
/
Han som undrar lite (på sidan om) varför
Theo skapat så många liknande användarnamn