Nekromanti Mithril

SKIN69

Warrior
Håller med

Detta spårade ur för länge sedan, jag har bidragit en del känner jag.
Lås tråden, frågan är besvarad och alla de andra diskussionerna kan tas nån annan stans..

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Riddaren

Swashbuckler
Re: Fantasy (c) Mytologi, okänd upphovsman

"läser sällan fantasy eftersom fantasy är tolkien enligt min mening."

Nope...då kan man säga att mytologin är upphovet till mycket av det som vi idag kallar för fantasy.

Vättar, Minotaurer, Dvärgar, Alfer, Troll m.m. kommer därifrån (kanske inte troll, som kommer ur folksagorna). I övrigt är det hämtat från mytologin, främst nordisk, keltisk, romersk och grekisk, men även andra förekommer.

Du kan ju alltid prova att läsa någon fantasybok av Terry Pratchett. De är bra, och samtidigt får du ett eller flera goda skratt också, de dryper av humor...och ett skratt förlänger ju livet ;-)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tre personer som vill låsa...

...är det fler? Eller ska vi helt enkelt bara överge tråden?

Om det fortsätter komma in OT-inlägg, låser jag tråden, efter era önskemål, jag lovar.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Svärd å så

Det går att förtrolla järnsvärd, förutsatt att magikern inte håller i svärdet samtidigt som han/hon lägger förtrollningen. Järn kan mycket väl hålla kvar amgi, men beröring/omslutning stör magikern för mycket.

Som kuriosa kan nämnas att besvärjelsen ROST, som rostar sönder järn, inte går att lägga, då den har räckvidd "Beröring"...

- Bobby

Count

Warrior
Kan ni inte...

... svara på mina jätte långa inlägg som jag skrivigt, i alla fall vad ni nu tycker om idérna.

Vet inte hur många inlägg jad har ställt frågor i men kolla dom där det står något i stil med:

*långa meddelande*

OKej?

Sen kan ni låsa tråden, tycker att den har börjat spåra ur med. Är ofta så nu för tiden.

MvH Martin

Bela

Warrior
Re: Ööööh...

"Fantasy var populärt långt innan 1954, då Härskarringen gavs ut."

Jo, men när blev fantasy en egen genre? Jag tvivlar på att man kunde hitta Tolkien under fantasy i bibliotek eller boklådor.

Bela

Krille

Super Moderator
Egen genre

"Jo, men när blev fantasy en egen genre?"

Den första fantasy-romanen brukar i allmänhet sägas vara Phantasia från någon gång artonhundrakallt. Ungefär då stack fantasy iväg från romantiken som en egen genre.

"Jag tvivlar på att man kunde hitta Tolkien under fantasy i bibliotek eller boklådor."

Med tanke på att Tolkien än idag stoppas in i facket "skönlitteratur" (Hre i biblioteket, om jag inte minns fel) och att indelning per genre i boklådor är en relativt ny pryl, så lär du fortfarande inte kunna hitta Tolkien i avdelningen "fantasy" utom i ett fåtal välsorterade boklådor. För övrigt spreds mycket av den tidiga fantasyn (och SFen) i tidningar som Astounding, Amazing Stories och andra pulp-magasin - det vill säga i tidningskiosker, inte i boklådor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Vadå, jag fattar inte...

För att återvända till Tolkien för en sekund, Bilbos mithril-ringbrynja var "en gåva värd mer än hela Fylke och allt som finns däri". Det är inte en metall som de flesta smeder ens <I>ser</I> särskilt ofta.

Skulle du beställa ett mithrilsvärd av en smed skulle du själv få tillhandahålla råmaterialet, förstås.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Re: Enkel fråga till Han...

..och jag kan ge ett svar. Synd bara att <B>Staffan</B> hann före mig.. Så jag adderar bara:
Man kan också bära 0,5 kg på sig (inte intill huden). I tidigare vers. så använde man bronsvapen och mithrillvapen till magilagring (k, inte <ME>bara</EM> vapen då). I 91:an kunde det också finnas "mystiska" metaller som innehöll magi.
Varför järnet stör ut magin hänger bara i luften. Det finns ingen som vet det (upptakt till äventyr?).

"<EM>Välkänt faktum i de flesta fantasyvärldar</EM>"
Nope, bara vad <EM>jag</EM> vet i DoD.

<EM>...finns det mycket bra bilder över hur just ett troll ska se ut...</EM>
Monsterboken 1 sid. 46 är en mkt bra bild.

"<EM>Varför skulle dom då betala för att laga ett. Bara för att det är i Mithrill eller? Han lär ju kräva feta betalningen</EM>"
Kanske för att mithrill är så ovanligt att t.o.m. dvärgar bara har <EM>hört talas</EM> om det.

"<EM>Om det fortsätter komma in OT-inlägg, låser jag tråden</EM>"
I h-e heller... De som tycker att diskussionen har spårat ur kan skita i att läsa tråden.

"<EM>Som kuriosa kan nämnas att besvärjelsen ROST, som rostar sönder järn, inte går att lägga, då den har räckvidd 'Beröring'...</EM>"
Hahaha, har aldrig tänkt på't.

/[color:green]Han</font color=green> som inte orkade svara på <B>Count</B>s "jättelånga" inlägg (som inte alls var långt) och säga att "Smedernas Handbook" nog kan bli rätt tråkig att läsa

Staffan

Myrmidon
Re: Svärd å så

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det går att förtrolla järnsvärd, förutsatt att magikern inte håller i svärdet samtidigt som han/hon lägger förtrollningen. Järn kan mycket väl hålla kvar amgi, men beröring/omslutning stör magikern för mycket.<p><hr></blockquote><p>
Problemet är att för att förtrolla vapen eller andra saker så används besvärjelserna SIGILL, PERMANENS och NEXUS. Dessa har alla (eller i a f SIGILL) räckvidden Beröring, vilket ju givetvis komplicerar saker. Detta stod uttryckligen nämnt i Expert, och antagligen i Magiboxen också.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Som kuriosa kan nämnas att besvärjelsen ROST, som rostar sönder järn, inte går att lägga, då den har räckvidd "Beröring"...<p><hr></blockquote><p>
Om jag inte missminner mig så rättades det problemet till, först i en Sinkadus där någon påpekede det och de föreslog att man kunde lägga den på ca 10 cm avstånd i stället, och sedan i Magiboxen där räckvidden ändrades till S/2 rutor och mängden som påverkades ändrades till E^2 liter (och den därmed blev en super-KNÄCKA mot metallvapen på kort avstånd - originalet var E^2 milliliter).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Staffan

Myrmidon
Re: Enkel fråga till Han...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nope, bara vad jag vet i DoD.<p><hr></blockquote><p>
Hmm. I RuneQuest är järn inte så superantimagiskt som i Drakar och Demoner, men man får -5% per ENC (=BEP) på att lägga magi om man bär på järnsaker som inte är specialbehandlade (normalt får man -1% per ENC saker man bär på sig). Specialbehandlat järn har två fördelar: man återgår till det normala -1% per ENC, och saker och ting blir mer hållbara (har för mig att man ökar "brytvärdet" med 50%). Dessutom gör vapen av järn (både vanligt och specialbehandlat) dubbel skada på alver och troll.

De flesta vapen i Glorantha (RuneQuest-världen) är gjorda av brons, eller rättare sagt: Gloranthiskt brons. Detta brons är ungefär lika hårt som jordiskt järn, men kallas för brons av två anledningar: Det går att få fram genom att legera gloranthisk koppar och tenn (även om det förekommer naturligt), och hårdhetsförhållandet mot gloranthiskt järn är ungefär samma som förhållandet mellan de jordiska metallerna.

Bland andra spel där järn sätter stopp för magi hittar man Changeling, Ars Magica och Castle Falkenstein - i de två första fallen gäller det dock specifikt älvmagi.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Självklart skall ni INTE...

...låsa trådarna, det kan ju vara roligt med lite små prat...
Det jag syftar på var att när "vi" (vanliga döda) börjar snacka OT så låser "ni" (odödliga gudar) tråden direkt.

Jag tror ni låter den vara öppen, vilket är bra, för att ni själv deltar i OT snacket...

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"

Tjata inte, låt den...

...vara öppen.
Det jag menade var att den inte låses när dom själva deltar. Själv hatar jag när dom låser trådar, okey en del bör låsas, med inte denna. Den här ger ju svar på andra frågor...

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Nej Ge dig

Vadå "ge dig"? Han har ytterst korrekt. Större delen av tråden är sådant som hör hemma i "kulturforumet" (även om jag personligen anser att "Tolkien ÄR fantasy", likt "Chronopia suger", har diskuterats sönder).

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ja men den...

Ja, i den ytterst smala filen längst ut till höger, där alla kör väldigt långsamt. I de övriga filerna på vägen så diskuteras ämnen som inte hör hemma på det här forumet.

/Azagthoth

Då gör du som jag!!!

Peta i "trean" och kör om du som kör för sakta, så kommer du ditt du vill mycket snabbare och smidigare, passa hastighets begränsningarna bara.

=P

- Ot, Ja vet att det är OT, men nu tar vi det lite lungt...