KotE har jag aldrig läst, och jag har aldrig reflekterat över det särskilt mycket då det inte har varit något som lagts särskilt stor vikt vid i V:tM. Upplys mig (oss?) gärna lite hur det funkar ("klantillhörighet" synen på vampyrer, "humanity" intriger och maktspel). Använd gärna KotE som ett sätt att förbättra V:tM, men kom ihåg att tråden handlar om V:tM.
- Sabbaten och Camarillan måste bort. Don't get me wrong, sekterna i sig är det inget fel på, men de leder till en extremt tvådimensionell konflikt vilket suger i ALLA sammanhang; evig kamp mellan två stormakter är helt enkelt dramaturgiskt skittråkigt. KotEs väldigt splittrade fraktioner är en mycket bättre bas för intriger och konflikter.
Det finns åtminstone en stor "sekt" till: Anarkerna. Men det är inte bara tre stora sekter mot varandra, det är klaner mot varandra även inom Camarillan och Sabbaten. Jag tycker inte alls att det är tvådimensionellt på nåt sätt. Däremot kan jag tycka att Sabatten i många delar är konstruerad för att Camarillan ska ha något ondskefullt att slåss mot, men jag håller inte med dig om att det är tvådimensionellt på något sätt.
Jag väntar med spänning på din utläggning om hur KotE är bättre när det kommer till intriger och maktspel.
- KotEs har ett syfte i världen. Det är lite omdiskuterat vad det är, men alla är överens om att det finns nån slags mening med förbannelsen. Kainiter är bara fucked. Det suger. Det hade behövts ett element av att det liksom finns någon -mening- med Kainiternas tillvaro.
doomed förvisso, men jag skulle inte vilja säga att människor IRL vet vad deras syfte är heller. När jag spelleder lägger jag fokus på makthungern och möjligheten till salvation. I stort sett alla vampyrer brinner för att skaffa sig mer makt, samtidigt som humanity-aspekten finns med. Det finns ingen
mening med vampyrernas existens i en teologisk bemärkelse, men det gör det ju som sagt inte IRL heller. Rollpersonerna har personliga mål som driver dem framåt, det räcker tycker jag. Guds mening med vampyrerna är kanske helt enkelt är att visa mänskligheten att det är fel att dräpa sin lillebror?
- Coteries/packs i KotE är faktiskt något som har en reell betydelse i vampyrsamhällets struktur och både kosmologisk och politisk innebörd; i Vampire var de bara en halvmesyr till pålaga att bunta ihop rollpersoner med.
Halvmesyr, mja... men det funkar. Jag ser coteries eller packs som special force teams. De styrande buntar ihop vampyrer med olika kunskaper för att klara ett givet mål. Visst är det en lösning för att skapa en rollspelsgrupp, visst lägger de för lite fokus på dessa grupper i rollspelet, men jag tycker att tanken är skitbra och det går helt klart att använda sig av dem. Men återigen: berätta gärna om hur de löst det här i KotE, det går säkerligen att göra bättre.
- Vampyrer är inte från stenåldern i KotE. No biggie förvisso, men det känns lite överflödigt att det springer runt snubbar i Vampajjer och är tiotusen år. Hade inte Ur och Elam varit episkt nog? KotE får tvåtusenåriga vampyrer att kännas megaurgamla, men jämfört med Japheth i the Masquerade har dessa liksom ingenting.
Jag tycker att det här är V:tMs svar på X-files "There's something out there". Man behöver absolut inte göra skitgamla SLPs för det, men "nästan vetskapen" om att det finns riktigt mäktiga grejer ute i mörkret gör att rollpersonerna inte direkt övergår till potence-celerity-fortitude mode och kokar blod överallt... De vet aldrig riktigt i förväg vad de har att vänta. Dessutom går det emot storyn med Kain som den första vampyren om det inte finns vampyrer som är skitgamla.