Re: Stora Klaninlägget
Inte ens här är vi eniga
Jag tycker att du har gett massor med bra tips och idéer, vissa grejer håller jag absolut med om, men jag väger allt mot hur jag vill att VtM ska funka (Min åsikt väger f.ö. inte tyngre än din eller någon annans, oavsett om jag startade tråden eller inte). Jag har fått ut mycket av dina idéer, och jag har tvingats pröva mina egna.
Sure
Men är det viktiga att vi kommer överens, eller att vi ger varandra idéer?
Du har rätt givetvis, att vi ger varandra idéer är det viktiga, förlåt, jag tänkte helt tokigt. Låt oss raskt fortsätta med gott mod!
Klanerna...jag tycker egentligen de funkar bra som de är, jag skulle hellre vilja lägga krut på att diskutera/fixa den mytologiska bakgrunden till klanerna och i synnerhet koncepten Camarilla-Sabbath, men det är en jobbig och tung diskussion...klanerna är mer lättsmälta, så yeah, lessgo:
-
Definitionen av "klan" kontra blodslinje/sekt etc är att en klan har en antediluvian. Det är inget fel på denna definition, frånsett att det medför att Giovanni/Tremere fysiskt måste ha dibbat den gamla antediluvianen fär att bli nya, erkända klaner. Jag diggar inte riktigt den biten, somehow; hade de inte kunnat få erkännande bara genom att jaga ned och ersätta sina moderklaner? Det känns helt enkelt så jävla...keff....att några få sekler gamla Giovanni-vampyrer kunde lyckas dibba snubbar som Japheth och Cappadocius, Giovanni Chronicles beskrivning av skeendena är inte överhuvudtaget tillfredställande för mig. -Döda- Japheth och Cappadocius genom svek, överfall och massa planerande, sure, men klamra sig fast vid dem och -dricka upp deras blod-? Kom igen...
Tremere och Giovanni borde kunna ha klananspråk utan att faktiskt ha dibbat antediluvianer. Gör därför gränsen klan/blodlinje lite mer flytande - det finns 13 stora klaner, men det är omdiskuterat i vampyrcommunityun huruvida dessa är 13 eller 11+2 eller rentav 8+5, och vilka "usurpatorerna" isåfall är och hur legitima de är. Enda anledningen att det inte är så i officiella WoD är väl att nån kände behovet att sätta klanerna i sten så man kunde ha dem i grundboken som huvudtemplates, fuck that.
Såhär tycker jag definitionerna ska vara:
I teorin: Klan är något med en antediluvian, en blodlinje är en bisarr offshot från en klan oftast grundad av en methuselah, en sekt är en sammanslutning av aktörer/intressen eller whatnot.
I praktiken: definitionerna är ständigt flytande och omdiskuterade i vampyrsamhället, och på olika håll erkänner man olika "kanoniska" klaner; Tremere och Giovanni har seriösa klananspråk och har i princip utrotat sina moderklaner, men de har inte tvunget dibbat antediluvianer.
Man ska då också komma ihåg att klaner definieras av släktskap - ingenting annat. Ibland känns det helt uppfuckat i WoD, typ när Gangrel gick med i Camarillan, när det impliceras att alla klaner somehow har en centraliserad politisk struktur så att klanen som helhet kan fatta beslut. Man what? Jag fattar att det där funkar för Tremere, men Gangrel och Toreador borde inte överhuvudtaget vara något man kan tala om i termer av enade grupper, och Malkaverna hålls ihop endast och enbart av sitt schizofreni-hivemind, som inte direkt funkar som medium för beslutsfattande. Med andra ord; om klaner som helhet är med i sekt X är det ofta för att de gick med i en era då de var mer organiserade än de är nu, att mangrannt -lämna- sagda sekt är det därför inte tal om.
Angående antalet klaner;
Det behöver finnas lika många klaner som antediluvianer, så om man stryker klaner som du vill göra behöver man antingen dra ned på antalet andeviluvianer, eller köra på att vissa klaner utrotades redan i forntiden - inte ett helt ospännande prospekt. Jag är öppen för båda de lösningarna, som vi ska se.
Klannackdelar bör, med vissa undantag såsom Giovanni-premasciner, vara satta i sten eftersom de kommer med blodet.
Klandiscipliner, däremot; det blir keff när klaner har asexotiska discipliner som alla i klanen förväntas ha. Skapa lite valfrihet, låt klanen ha fyra eller fem klandiscipliner som man får välja bland.
Klanerna
Nästan samtliga klaner behöver alternativa namn som funkar i andra sammanhang - "Lasombra" låter inte så bra om man spelar i Elam på bronsåldern, tex. De arabiska och afrikanska klannamn som redan finns officiellt är rätt bra grejer.
Tremere - är helt ok, men de behöver en icke-social klannackdel, jag håller med. Thaumaturgi behöver seriöst byggas om; ett sätt att göra detta vore att låta -alla- discipliner vara lite "öppnare" i sin struktur än de är nu (jfr hur magi funkar i Mage), och Thaumaturgins edge vara att den har ett bredare spektra av olika sfärer tack vare sina paths, om man jämför med tex Obtenebration som bara kan manipulera mörker. Eller så kan man stryka Thaumaturgi helt; jag tycker egentligen premissen att True Magick var omöjlig för vampyrer är lite fattig, låt hellre Tremererna kunna samma magi som människor kan, men nerfa den så den inte är så gigabra som i Mage.
Brujah - är bra, men jag tycker det är fattigt att de reducerats till puckade drägg allihop. Jag skulle vilja se mer anknytning till klanens historia, och mer paralleller till True Brujah. True Brujah hade tillochmed kunnat vara en accepterad sekt/minoritet -inom- klanen, så att alla klanmedlemmar får möjlighet att lära sig Temporis etc. jag diggar inte Brujahs klannackdel, jag skulle vilja ha något som är mer, liksom, värdigt, mer philosopher-kings. Sedan vill jag inte -helt- ta bort elementet att Brujah är en klan som fallit från sin fornstora värdighet, men jag tycker det konceptet är så himla centralt för Tzimisce och Sabbaten i stort att jag skulle vilja tona ned det hos Brujah (eller hos Tzimisce; någon av dem iaf).
Malkaverna är perfekta som de är, en tokfestlig och kickass klan. Jag fattar inte riktigt vad de gör i Camarillan bara. Jag gillar inte konceptet att dementation skulle vara någon form av "smitta", låt det vara en disciplin som vissa inom klanen utövar och är stolta över eftersom den är en manifestation av de speciella, mystiska insikter bara galna, bara Malkaver, har. Den hade eventuellt kunnat vara en magiskola 'ala Thaumaturgi etc, men jag tycker egentligen den är bra som den är.
Ventrue är ganska bra som de är. Jag skulle möjligen vilja se mer konflikter inom klanen, kanske nån form av komplex ang. hur man ska förhålla sig till världslig makt eller något. Ventrue hade också gott kunnat pyssla med filosofi för att motstå besten och sånt, och se sig som självklara upprätthållare av lag och ordning bland vampyrerna, snarare än att bara eftersträva makt som en tom fix idé; jfr den auktoritära/neo-konfucianska Way of the Resplendent Crane-dharman i KotE. De borde också ha dekadenta mystiscistiska traditioner Frimurar-style, i synnerhet inom antitribun.
Ventrues klannackdel är helfestlig och behöver inte ändras. Knights of the Blood-blodlinjen bör vara en accepterad men radikal fraktion inom klanen.
Toreador har jag ett lite kluvet förhållande till, men Toreador Antitribun är bland de festligaste fraktionerna i WoD. Moderklanen känns somehow lite...tråkig, trots att den gett upphov till en del direkt godawesome officiella slp:er genom tiderna (Michael i Constantinople by Night, åh herregud...). Namnet "Toreador" suger till att börja med och borde bytas ut, det är helt enkelt ett för välkänt begrepp. Så hur gör man klanen roligare? Jag vet faktiskt inte, just nu, jag måste tänka på det. (Extremt öppen för förslag). En sak man kunnat göra är att göra deras klannackdel fluffigare och roligare, tex om den liknar Malkavernas mer, säg att man måste ha en estetisk/beteendemässig dysfunction, typ synesthesi, Stendahlssyndrom eller whatnot. Om man vill köra på färre antediluvianer och/eller färre klaner kanske Toreador rentav är en offshot från Malkavklanen? Toredor-blodslinjen i Kindred ot the Ebony Kingdom, Ishtarri, har både ett bättre namn (let's använde det på moderklanen istället för Toreador) och en delvis roliga klannackdel - de har alla en vice, ett dekadent beroende av något, som förr eller senare blir crippling för dem.
Man kunde alltid anspela hårdare på Toreadors Karthago-bös och ge dem en mer "etnisk" prägel av muslimsk och berbisk kultur, men då kommer förstås problemet med stereotyper som dekadenta orientaler och liderliga turkar in.
Vampyrer i Witchcraft behöver inte dricka blod, utan livnär sig snarare på känsloöverföringar (tex via sex eller genom att skrämma folk). Vissa av dem har en egenskap som heter "muse" eller så som låter dem suga essence ur konstnärliga framföranden som de personligen har inspirerat artisten till. Toreador kunde kanske ha dylika förmågor, och vara en klan som övergett bloddrickandet i forntiden (eller på medeltiden, eller senare...) under stor kontrovers, för att hänge sig åt att parasitera på mänsklighetens vitae via andra metoder?
Det vore intressant och awesome.
Jag har aldrig fattat poängen med Daughters of Cacophony-blodlinjen, låt den utgå.
Gangrel - jag hatar djurtemat, att de liksom gradvis antar djurdrag. Det är oestetiskt, fattigt och okoolt. Gangrel var koolare innan de gick med i Camarillan; de bör vara outsider och loners, men lika gärna i urban miljö som i skogen (det där senare var alltid så absurt eftersom skogarna typ verkade proppfulla av übervarulvar i WoD...). Ge klanen lite schamanistiska traditioner och nån andebesvärjar-path till Thaumaturgi eller så, ta lite inspiration av koola gifts, totemism etc i Werewolf och Wraith, och låt dem vara nomader, gatungar och hillbillies, snarare än vkingar med jätteyxor, vargsvans och fladdermusöron. Gangrle-blodlinjerna Laibon i Dark Ages och Akunanse i Kindred of the Ebony Kingdom är koola, och delar på en disciplin (Abombwe) som dealar med besten och behövs i vanliga Vampire; den kunde vara en klandisciplin för Gangrel (utan att Protean utgår, jag förespråkar ju valfrihet), och möjligen kunde klanen som helhet få lite afrikanska element, det vore koolt liksom. Men det är en snårig balansgång hur "etniska" man vill göra klanerna som helhet; jag vet inte själv. Gangrel-blodlinjer i allmänhet är rätt fattiga och kan lika gärna strykas, men de historiska såsom Lhiannan och Anda funkar.
Nosferatu är perfekta som de är, en underbar klan. Systemet behöver fixas så att de inte in effect får extra attributduttar eftersom de inte behöver lägga något alls på appearance, bara. Möjligen borde Nosferatu somehow...vara mer respekterade bland vampyrerna i stort; det verkar liksom så konstigt att folk inte inser deras edge (information), och fruktar dem för den. Konflikten mellan Nictukun och klanen i stort är asläskig och awesome och bör behållas.
Giovanni är ganska bra som de är, fast jag inte diggar klanens namn (Giovanni är ett förnamn ffs, och låter inte awesome nog). Som jag resonerat ovan borde deras status som klan vara ifrågasatt, och det finns lite saker som bara inte funkar. Deras disciplin är för nischad; kom igen,
alla kan inte vara nekromantiker, låt necromancy-utövarna vara en mindre (men mäktig) fraktion inom klanen, och klanen som verkligen byggde på nekromanti vara Cappadocians. Nekromantiker-fraktionen skulle rentav kunna vara en blodlinje (inom klanen), och ha Cappadocians klannackdel snarare än Giovannis hela högen. Det är också helt fucked up att alla Giovanni måste komma från samma familj, kör åtminstone ett nätverk av familjer som någon gång vigts in i hemligheten; i övrigt att klanen upprätthåller täta band med dödliga släktingar och så är jättekoolt, behåll det. Kopplingen till maffian är...well, -delar- av klanen kan väl ha det, men -hela-? Det har alltid känts lite konstigt för mig att Giovanni är unaligned, som om de varken borde ha (socialt) kapital nog eller intresse av att vara det. Sabbat/Camarilla? Dunno. Kanske klanen är splittrad mellan båda sedan några decennier, och familjerna och klanmedlemmarna ligger därför i öppet krig med varandra? Det vore en dynamisk och spännande konflikt.
Samedi borde vara en mix av Cappadocians och en utdöd förcolumbiansk vampyrklan, snarare än en blodslinje till Giovanni.
Setiterna tycker ju jag är asmegakoola då va, en av de fetaste klanerna överhuvudtaget. Serpentis är förvisso en astöntig disciplin, men Setite Sorcery är aaaawesome, hur festlig som helst rent dramaturgiskt. Jag gillar också att Setiterna är en av få klaner med en direkt icke-europeisk "etnisk" stil, men deras koncept är så nischat att det känns skumt att de är så stora som de skildrats i Arabvärlden (detsamma gäller assamiterna). Den koolaste inkarnationen av setiterna är dock Infitiores som skildras i Clanbook Cappadocian och lite på ett hörn i Cairo by Night; koptiska Cappadocians under Lazarus som gick samman med Setiterna och skapade en massa awesome. Kanske hade setiterna inte behövt vara en klan, utan kunde vara en obskyr men inflytelserik vampyrsekt i Mellanöstern/Afrika som var ett hopkok av överlevande Cappadocians och obskyra orientaliska blodlinjer av mainstreamklanerna? Det faktum att setiterna liksom har en tydlig
ideologi hade gjort att de passat som en dylik sekt, snarare än en klan baserad på blodsband.
Setiternas klannackdel är förstås jättekool, men kunde då kopplas till det huvudsakliga "blodsledet" i denna sekt, eller någon rit man genomgår vid invigningen.
Assamiterna var mycket koolare när de inte embrejsade kvinnor (kvinnliga assamiter kunde då vara något jätteovanligt och koolt och vagt Mary Sue:igt). I övrigt är Assamiterna så sekteristiska att de, precis som setiterna, lika gärna kunde ha funkat som en orientalisk sekt av sufi-mystiker, Nizari-ninjor, jihadister och andra islamistiska vampyrelement. Det hade förklarat deras nutida dominans i Arabvärlden. Assamiternas klannackdel etc kunde då kopplas till en specifik, forniransk blodlinje som på medeltiden embrejsade Hassasiner och ägnade sig åt shi'a-mystik och förde jihad mot de otrogna, men som idag blott är hjärtat i en bredare sekt av islamistvampyrer. Quietus behöver byggas om lite, och Assamiterna kan gott få tillgång till diverse Sorcery-paths (det har de väl iofs redan i nån av Thaumaturgi-modulerna...).
Ravnos är problematiska, dels för att de anspelar direkt på en massa negativa stereotyper om zigenare, dels för att, well, av någon anledning tycker jag helt enkelt de är svåra att använda. De är by far den minst inspirerade av klanerna (efter Salubri förvisso), och den jag skulle sakna minst om den försvann. Det finns också ett problem med Ravnos, och med Assamiterna och andra "orientaliska" klaner/förgreningar i någon mån, i det att det är väldigt vagt definierat var den kulturella gränsen för kaniter går i WoD, dvs, var börjar KotEs domäner? Om man ska bygga en Vampire-setting utan Kindred of the East behöver man verkligen, verkligen,
verkligen någon vampyrklan med tätare koppling till primärkulturerna i Syd- och Östasien. Ravnos har hittils typ semi-varit denna klan i det att de tycks ha nån slags indisk koppling (utöver zigenarböset), men det är väldigt vagt hur, och inte framgår det i KotE heller - modulerna är notoriskt vaga ang. vilken sorts vampyrer (om inte båda) som härjar i Indien. Liksom Setiterna hade jag kunnat tänka mig att göra Ravnos till någon sorts sekt, kanske med rötter typ i sufi-mystik och indisk filosofi (eller iranska gnostiska religioner) vars chimerstry-disciplin (som borde vara sorcery med paths) är en del i nån sorts ideologi om en illusorisk verklighet. Vill man behålla Ravnos mer som de är hade de kunnat vara en exotisk blodlinje antingen åt Malkaverna eller Toreador, eller åt en sedan länge utdöd och halvt bortglömd klan från fjärran östern.
Tzimisce är rätt bra som de är. Deras klannackdel kunde vara intressantare, och vicissitude behöver breddas och göras mer användbar, kanske genom paths, och kunde gott ha också mer subtila applikationer. Koldunic Sorcery är koolt, men behöver byggas om; det är helt oanvändbart när det används med willpower-poäng. Jag gillar bakgrundsböset med anarkrevolten och Tzimisce-klanens fall, so to speak, men precis som med tidigare klaners offshoots hade jag gillat mer komplexa förhållanden är ni-är-långt-bort-men-vi-hatar-er mellan mainstream-Tzimisce och Old Clan Tzimisce, även om jag inte har nån konkret idé på vad just nu. Jag skulle vilja att Tzimisce, åtminstone delar av klanen, var mer värdiga, och anspela mer på deras Dark Ages-roll som anti-Ventrue (som de fyller mycket bättre än Lasombra, eftersom Ventrue-Tzimisce representerar den symboliska motsättningen Väst-Öst, som är mycket starkare i vår historia än Lasombras
Black Legend, och också världslig makt mot världslig makt, kyrklig makt mot kyrklig makt är snarare Lasombra-Cappadocians). Tzimisce bör alltså vara inverse-Ventrue (medan Ventrue antitribu är extrem-Ventrue), och pyssla med ungefär likartade idéer och sfärer, men på helt annorlunda och twistade sätt.
Lasombra är också bra som de är; liksom med Tzimisce är anarkrevolten great stuff, möjligen kunde det behövas intressanta konflikter även i klanens moderna historia. Klannackdelen är jättekool, men Obtenebration borde kanske vara magi med paths, och kunde användas för att bygga på klanens interna mytologi i ännu högre grad; det behövs något som separerar dem från de andra "makt"-klanerna (Ventrue, Tzimisce, Brujah delvis) utöver deras kyrkobös (som de dessutom brukade dela med Cappadocians). De har förvisso ett koolt förhållande med Tzimisce; "If Lasombra is the heart of the Sabbat, Tzimisce is the soul", men hur tar det sig egentligen uttryck i klanernas teman? Borde det kanske vara tvärtom, säg att man förstärker Lasombras religionskoncept eftersom jag vill förstärka Tzimisces maktkoncept? Min inspiration börjar tryta rejält nu, det här blev ett långt inlägg och det är typ morgon snart...jag tycker rätt mycket om Lasombra och skulle verkligen vilja komma med fler idéer ang. dem, men det verkar som det måste vänta. En sak iofs; Lasombra Antitribu kunde vara en bredare fraktion som knoppat av från klanen i samband med anarkrevolten, och ganska snart därefter joinat nån utomstående fraktion för beskydd och hämndplottande - Ashirra-sekten från Veil of Night hade passat väldigt bra. Det skulle nog göra dem mer intressanta än "vi är ensamma och utsatta och moderklanen vill döda oss", eftersom fraktionen de joinat då kunde ha en öppen rivalitet med Sabbaten och Lasombraklanen.
Caitiff borde vara folk av okänd klan, något som hade underlättats av mer valfrihet bland klandisciplinerna. Jag tycker egentligen inte de behövs, dock.
Sabbatens obskyra blodslinjer är alla rätt koola.
Baali borde vara en eskatologisk vampyrsekt från orienten, inte en blodslinje.
Överlag tänker jag mig nog en politisk struktur där de stora, organiserade paraplyorganisationerna (sabbaten, camarillan, anarkerna, inconnun, gärna nån till) kommit att dominera i Amerika och Europa iochmed
The Great Divergence, men är svagare än i officiella WoD, och i Afrika och Asien blomstrar uråldriga och bisarra sekter, fraktioner och sällskap (Ashirran, Assamiterna, Setiterna, Tal'mahe'ra, Baali, Wu-Zao, Afrika-klanerna och massa andra) som utgör tydliga rivaler till de euroamerikanska sällskapens hegemoni.
- Ymir, mååååste sova