Re: Humanity & Generation
Ja, det känns fattigt att inte ha en fördel av sin låga generation (eller snarare sitt tjocka blod), men samtidigt vill jag verkligen inte göra det för bra. Statusen är egentligen i sig en tillräckligt stor fördel (trots nackdelen). Jag tycker att det är bra att vampyrer tvingas spendera blodspoäng för att regenerera, så en utökad blood pool för lägre generationer kan räcka, kanske inte ett lika drastiskt utökande dock. Det här medför:
1. Deras blod blir mäktigare, vilket är vårt mål
2. De kommer behöva jaga fler vessels för att känna sig mätta och således vara mer förbundna till det typiskt vampyriska. Deras jaktinstinkter är snäppet viktigare för dem.
3. Om de inte är sugna på att jaga har de en god anledning att stanna hemma och lata sig, med känslan av att vara uråldrig utan att för den sakens skull faktiskt vara det, i sin gotiska krypta.
Dessutom kan man tillskriva generation ytterligare en nackdel, som annars bara är kopplat till Humanity: längden man tvingas vara i torpor. Skit i Humanity när det gäller det här och kör bara på generation.
Jag frikopplar mer än gärna blood per round och fixar in det i Celerity istället (jag ska skriva hur jag ser på disciplinerna senare).
Jag tycker, precis som du när du spelade Natala, att blood buff är skitbra (hon ser klen ut, men hon är en vampyr ffs!), och jag behåller det gärna som det är, men om det är frikopplat från generation, tvingas man kanske höja blood per round till 2 från start (det känns balanserat, tror jag) och sedan kan ålder helt klart få styra det istället. Vart 100:e år eller så får vampyrer en snilleblixt och omsätter rörelseenergin i snilleblixten till att pumpa ut blodspoäng hit och dit.
500 år = 7 blod per runda... that's ouch... nåja principen tycker jag om. bokföring? suck...
Om man får fler duttar (hatar den benämningen btw) så tycker jag att generation blir för mäktigt. Jag vet att alla inte håller med mig här, men så här ser jag på en rollpersonsgrupp:
Jag vill att alla karaktärer ska vara balanserade mot varandra, annars är det lätt hänt att någon spelare aldrig får chansen att göra något. Den som är bäst på en grej gör oftast den. Jag anser att det stänger ute spelare från att lösa problem och delta från att spela. Jag vill alltid ha kompletterande karaktärer (nr 1 är bra på det här, nr 2 är bra på nåt annat o.s.v.). Sedan försöker jag givetvis täcka in alla rollpersoners fördelar så att varje spelare har möjlighet att "glänsa". Enligt mig är det mest fair, och roligast, om alla karaktärer är lika bra, fast på olika saker. Därför är jag inget fan av att en spelare köper Generation och direkt blir mäktigare än de andra. Vill man nu ha en sån fördel skulle jag propsa stenhårt på att generation kostar lika mycket att köpa som det gör att höja grundegenskaper/discipliner/vad-det-nu-är-som-höjs... Jag optar... tyvärr... som tur är så är jag oftast spelledare
Starkare Blood bonds skulle jag också kunna ge som fördel pga tjockare blod. Någon annan skrev nåt riktigt bra angående blood bonds i den här tråden, men orkar inte kolla vem nu.
Ja, det känns fattigt att inte ha en fördel av sin låga generation (eller snarare sitt tjocka blod), men samtidigt vill jag verkligen inte göra det för bra. Statusen är egentligen i sig en tillräckligt stor fördel (trots nackdelen). Jag tycker att det är bra att vampyrer tvingas spendera blodspoäng för att regenerera, så en utökad blood pool för lägre generationer kan räcka, kanske inte ett lika drastiskt utökande dock. Det här medför:
1. Deras blod blir mäktigare, vilket är vårt mål
2. De kommer behöva jaga fler vessels för att känna sig mätta och således vara mer förbundna till det typiskt vampyriska. Deras jaktinstinkter är snäppet viktigare för dem.
3. Om de inte är sugna på att jaga har de en god anledning att stanna hemma och lata sig, med känslan av att vara uråldrig utan att för den sakens skull faktiskt vara det, i sin gotiska krypta.
Det gör jag också (när det inte kommer till allokering av ägande :-D). Och bokföring... Med en blood pool blir det mycket bokföring... hur ta bort? kan jag äta kakan och ha kvar den?Problemet är att jag hatar resursallokering
Dessutom kan man tillskriva generation ytterligare en nackdel, som annars bara är kopplat till Humanity: längden man tvingas vara i torpor. Skit i Humanity när det gäller det här och kör bara på generation.
Jag frikopplar mer än gärna blood per round och fixar in det i Celerity istället (jag ska skriva hur jag ser på disciplinerna senare).
Jag tycker, precis som du när du spelade Natala, att blood buff är skitbra (hon ser klen ut, men hon är en vampyr ffs!), och jag behåller det gärna som det är, men om det är frikopplat från generation, tvingas man kanske höja blood per round till 2 från start (det känns balanserat, tror jag) och sedan kan ålder helt klart få styra det istället. Vart 100:e år eller så får vampyrer en snilleblixt och omsätter rörelseenergin i snilleblixten till att pumpa ut blodspoäng hit och dit.
500 år = 7 blod per runda... that's ouch... nåja principen tycker jag om. bokföring? suck...
Om man får fler duttar (hatar den benämningen btw) så tycker jag att generation blir för mäktigt. Jag vet att alla inte håller med mig här, men så här ser jag på en rollpersonsgrupp:
Jag vill att alla karaktärer ska vara balanserade mot varandra, annars är det lätt hänt att någon spelare aldrig får chansen att göra något. Den som är bäst på en grej gör oftast den. Jag anser att det stänger ute spelare från att lösa problem och delta från att spela. Jag vill alltid ha kompletterande karaktärer (nr 1 är bra på det här, nr 2 är bra på nåt annat o.s.v.). Sedan försöker jag givetvis täcka in alla rollpersoners fördelar så att varje spelare har möjlighet att "glänsa". Enligt mig är det mest fair, och roligast, om alla karaktärer är lika bra, fast på olika saker. Därför är jag inget fan av att en spelare köper Generation och direkt blir mäktigare än de andra. Vill man nu ha en sån fördel skulle jag propsa stenhårt på att generation kostar lika mycket att köpa som det gör att höja grundegenskaper/discipliner/vad-det-nu-är-som-höjs... Jag optar... tyvärr... som tur är så är jag oftast spelledare
Starkare Blood bonds skulle jag också kunna ge som fördel pga tjockare blod. Någon annan skrev nåt riktigt bra angående blood bonds i den här tråden, men orkar inte kolla vem nu.
Ja, det löser nog en hel del problem, men om vi inte har parallellt snack om allt annat ställer det nog till lika mycket som det löser tror jag.Kanske är det bättre att klura på ett regelsystem först, och lösa den frågan senare?