Fellstavad, fälstavad, felstavvad ero Hrren Sboatt
"Men ändå, på något sätt känns det att det ligger något i kopplingen mellan integritet och mognad. Playelf riktar ju sig till mogna spelare med budskapet "det är ball att vara omogen". Jag tror definitivt inte att det ger något till yngre spelare som inte kommit ut "omogenheten" än, även om spelet i sig är totalt oseriöst och knas och omoget. Där är så att säga omogenheten ett budskap i sig och det budskapet kommer inte fram till omogna spelare."
Mmm, fast jag ser det ju som att egensinnigheten borgar för att rollspelet är "bra" (Alltså är playelf ett bra rollspel) medan mognaden i sin tur är ett utslag av eftertanke. Playelf är en drift med omogna rollspel och således finns det en hel del humor dolt i själva "eftertanken". (På så vis blir också playelf ett ganska vuxet rollspel om bara spelarna som spelar rollspelet är tillräckligt mogna för att fatta det)
Är mitt sätt att tänka tokigt? eller är det bara fel? :^)
"Rosen är inbiten Khelataar-spelare, och med tanke på den feedback som jag har hört om Khelataar ("Khelataar är inte riktig fantasy. Nä, gör som Ereb Altor - det är en riktig fantasyvärld." eller något i de banorna) så verkar det ju definitivt som att rollspels-Sverige anno domini 1989, endast sju år efter DoD version 1, inte var moget för ett sådant rollspel."
Mmm, jag är ju en elitistisk skitstövel och undrar om sveriges rollspelare är mogna för vuxna rollspel överhuvudtaget... I den här tråden tycker jag tendensen är rätt klar. Man vill att likhetstecken skall dras mellan mognad och realism,(realistiska stridsregler, åtminstone) men man vägrar att släppa taget om infantila föreställningar såsom "rollspel är ett spel", "rollspel ska vara lättsam underhållning, annars kan det hoppa och skita" och "rör inte mitt tvåhandssvärd!". Det påminner om vad Will Eisner fick för svar när han frågade en äldre serietecknarkollega om vilka seriemediets egenskaper var som konstform: "Konst? vi sysslar inte med konst, vad vi sysslar med är vaudeville! -Och glöm aldrig bort det!!!"
Jag tycker inte rollspel ska sluta vara roligt, men precis på samma sätt som seriemediet behöver mer än bara äventyrsserier så vill jag också se vuxenrollspel. Inte på bekostnad av äventyrsrollspelen utan som ett komplement till dem.
Sedan kommer det förstås finnas de som vill att rollspel bara ska vara slagsmål och äventyr precis som det finns serieälskare som inte kan läsa "maus", "ghost world" eller "sockerconny" utan att gäspa. Jag har inget emot dem. Smaken är som baken. Däremot vill jag att det ska finnas alla sorters rollspel, både ungdoms- och vuxenvarianter. Rollspelsmediet förtjänar det.
/Rising
skämtar inte den här gången. Den här provokationen är på allvar.