Tråden längre ner på forumet visar att det verkar finnas fler än jag själv som är intresserade av moral i rollspel. Jag har funderat på sistone om vad för sorts moraliska situationer som kan vara intressanta att ställa spelarna och rollpersonerna inför. Är det någon som har några lyckade moralsituationer som den skulle kunna dela med sig av? Gärna lite mer sofistikerade och knepiga än det klassiska ”göra något snällt” kontra ”tjäna pengar”. Situationer där det inte finns någon givet ”rätt” (enligt gängse moraluppfattning) lösning utan där varje alternativ bjuder på åtminstone en liten bit moraliskt tvivel?
En situation som jag själv tycker är knepig är dubbla lojaliteter. Två parter har båda uppträtt på ett bra sätt mot en som gjort att man är i tacksamhetsskuld till dem. Båda dessa förväntar sig eller hamnar i behov av gentjänster från en och tjänsterna är ringa i förhållande till det de gjort för en. Problemet är dock att de båda tjänsterna är oförenliga och av något skäl finns det inte möjlighet att säga ”tyvärr, den här gången hjälper jag X och skiter i dig, men hör av dig en annan gång”.
Spontant känns det som om ett moraliskt dilemma är mest effektfullt om det innebär en svår avvägning för både rollpersonen och spelaren. Eller går det att skapa lika intressanta situationer även om det moraliska dilemmat bara innebär en tveksamhet för en av dem (spelaren eller rollpersonen alltså)?
Arcana – hoppas på hjälp med att belasta sina medspelares samveten...
En situation som jag själv tycker är knepig är dubbla lojaliteter. Två parter har båda uppträtt på ett bra sätt mot en som gjort att man är i tacksamhetsskuld till dem. Båda dessa förväntar sig eller hamnar i behov av gentjänster från en och tjänsterna är ringa i förhållande till det de gjort för en. Problemet är dock att de båda tjänsterna är oförenliga och av något skäl finns det inte möjlighet att säga ”tyvärr, den här gången hjälper jag X och skiter i dig, men hör av dig en annan gång”.
Spontant känns det som om ett moraliskt dilemma är mest effektfullt om det innebär en svår avvägning för både rollpersonen och spelaren. Eller går det att skapa lika intressanta situationer även om det moraliska dilemmat bara innebär en tveksamhet för en av dem (spelaren eller rollpersonen alltså)?
Arcana – hoppas på hjälp med att belasta sina medspelares samveten...