Jag kanske är blind eller korkad, men jag fattar inte varför testamentet är viktigt?
Det här är vad jag vet om testamentet:
I testamentet står van det Viert som enda arvtagerska. Efter att ha pratat med von Schnoppenhof bestämmer sig greven för att ändra testamentet och erkänna Camille som sin dotter. Vimes skrev att det i grevens handlingar finns en önskan om att en advokat ska komma och förbereda en ändring av testamentet (om jag förstått allt rätt).
Men nu efter mordet hann aldrig det gamla testamentet ändras. Alltså är van det Viert super-dupermisstänkt. Om hon inte mördar greven innan advokaten kommer och bevittnar ändringsrna lär hon få dela på arvet med Camille.
Grejen är bara att van det Viert är ett ärkehygglo. Hon kan visst tänka sig att dela på arvet. Och van det Viert tänker att greven har många år kvar att leva.
(Alltså van det Viert är så äppelkäck att till och med jag blir matt)
Allt tyder ju på att testamentet borde finnas i huset, mest troligt i arbetsrummet me iom att det saknas så tror jag att någon har tagigt det. Jag är ingen jurist men förstörs testamentet så kommer inte du få något arv alls? Eller åtminstone stå lär det bli en rättsprocessmef ord mot ord men vad händer om du också skulle bli dömd för dådet?