Sådär, med en röst lagd på xyas så kan jag passa på att bygga upp nästa case mot någon annan
Med knapp marginal bestämmer ni er för att förhöra kocken
"Mon dieu! Ni var mig de värsta gästerna vi haft på besök här! Ni kommer försent till lunchen och anklagar mig för att vara en usel klåparkock från Lyon! Bah! Moi? Jag som tog förstapris vid Tour de Kök i Nantes förrförra året! Sedan, efter att jag serverat min utsökta alpmiddag och ska gå och lägga mig är det ett fruktansvärt kackalorum! Snack i salongen! Spring på övervåningen! Jag hörde minsann hur det sprangs runt ovanför mig! Två gånger minst! Merde! Och sedan har ni mördat den gode greven?! Mon dieu!"
Innan klockan 15:00 imorgon ska ni ha bestämt er för vem ni ska överlämna till alppolisen!
Snack i salongen! Spring på övervåningen! - detta tolkar jag som att under tiden det föregick samtal i salongen var också personer runt i grevens arbetsrum. Två gånger minst. Det innebär att mellan 22 (då sällskapet rör sig till salongen enligt Viert) och klockan 00.5X (då Silfversnorre går upp och det sista paret individer, greven och Smelling, finns i salongen och pratar) är två individer inne i arbetsrummet. En av dessa är ju jag, klockan midnatt, med kännedom om att det finns gift i huset.
De andra möjliga är då Viert, Silfversnorre och d'Baulesach.
Viert - går upp bara minuter innan Silfversnorre. De två är grannar enligt kartan och Silfversnorre borde märka om Viert är uppe och springer efter att han gått och lagt sig eftersom han var efter henne. Låg sannolikhet att Viert var i arbetsrummet.
Silfversnorre - Är uppe två gånger, kl 23 då han säger sig kolla till d'Baulesach och klockan 00.5X då han går och lägger sig efter Viert. Det finns ingen annan just nu som bekräftar någon av dessa utsagor och Silfversnorre vet ju också att Smelling har gift. Medelhög-hög sannolikhet att Silfversnorre var i arbetsrummet.
d'Baulesach- Varit ensam på övervåningen däckad, haft möjlighet men känner inte till gift enligt xyas och Halo. Kan vara lögn såklart. Medelhög sannolikhet att d'Baulesach var i arbetsrummet.
Just nu, baserat på ovanstående antagande att det är två individer som var inne på grevens rum under den kritiska tiden, så är ju våra högoddsare för att ha haft möjlighet att vara i arbetsrummet med giftet under tiden som Rauttepisseux anger två individer:
Jag, och Khan
"Två gånger minst" - tecknar ju till att det kan vara fler individer, greven själv var ju i arbetsrummet, och då faller
xyas in som nummer tre på listan över högoddsare.
Min röst ligger på xyas just nu för att kanske kunna ge lite press att leverera en tidslinje och komma med något matnyttigt gällande det rådande läget. Kommer xyas inte med något innan 15 så är jag fullt nöjd med att ligga kvar med min röst.