[Hägerstrand said:
Då är det 50/50 på att ta en ulv, vilket jag som ulv lyckades krångla mig förbi i R2 förra spelet.
Och om en ulv ljug-outar och säger att två spelare har olika färg så tappar vi två utröstningar på att verifiera. Godnatt byn.
Det här tycker jag var ett himla dåligt förslag.]
50/50 på att ta en ulv är bättre än att inte hitta en ulv alls bland siandena, eftersom du slösar tid med att sia dig själv istället.
Och om en siare outar ett resultat kommer vi ju inte givetvis direkt haka oss fast vid det. Det går att ta emot informstion utan att direkt agera på den.
Så här va:
Kalle är siare. Han siar sig själv R1, Anton i R2 (grön) och blir sen nattmördad. Det ger oss ingenting.
Om Kalle istället siar Anton i R1 och Elsa i R2 (röd) så kan han i R3 outa sitt resultat. Vi vet då att Anton eller Elsa är ulvar. Vi fortsätter jaga vidare. Om Kalle dör under natten så vet vi att han inte är ulv. Gör han inte det förstärks bilden av att han är ulv, men han får också sia en gång till.
Att sia sig själva ger dock ingenting hjälpsamt, och det du har problem med kan även inträffa om siarna siar sig själva. De blir bara fördröjda helt i onödan.
Nu är du onödigt röd tycker jag.