Nekromanti Muhad och "De Orientaliska" Nationerna

Zishan

Veteran
Min fråga var då direkt riktad till Eon's duktiga skribenter, om hur man ska lägga upp Muhad och De Kringliggande länderna som lite liknar Arabnationerna.

Frågan är då om man tänker skapa nationer med lite högrekultur,som kan ex vara motsvarigheterna till Babylonierna, Felicierna eller Persierna var i Våran välrd. Eller varför inte Egyptierna.
Jag menar ett gäng fanatiska Svartingar med en trångsynt livskådning och med en massa exotiska varor känns alldeles för klassiskt.

Tänker man engagera sig i att verkligen finna en härlig mer ingående kultur som kan kännas mer levande och mycket mer rolig att utforska.

Än så länge känns det som om de "Västerländska nationerna" gjorts roliga i grunden, men med lite ambition för att göra en högkultur. Och det verkar som om kulturen hänger lite efter så som den Österländska kulturen görs idag jämförelse med oss i västlandet. I kontra u länder.
(Saken är att det var absolut inte så vid tidigare stadie i historien. )

En Hängiven Spelare

Vargbroder

Greymourn

Swordsman
Vaddå inte lika Arabriken? Ehrr...

"Jag menar ett gäng fanatiska Svartingar med en trångsynt livskådning och med en massa exotiska varor känns alldeles för klassiskt."

jag förstår inte din svenska människa, vad är du ute efter...

Vad gäller trångsynt/fanatisk livsåskådning tror jag inte att "Svartingarna", är mer trångsynta än "Vitingar" och civilisations nivån I kontra U e nog inte så fantastisk egentligen... Stora stater har e viss känsla för att kunna överdriva sin egen betydelse...

Farbror Funkus

Warrior
Midar har sagt till mig att Ymir skriver på Västlanden.
Fråga han.
Eller så kolla i Geografica.

Muhad är väl tänkt som Arabvärlden.

Jo en sak till. Jag förstår inte poängen med ordet "Svartingar"

Greymourn

Swordsman
Vad jag ville komma till...

Var hur du kom fram till att Mûhad, Momolan och dy.l inte är Arab-influerade??? Kanske önske tänkande???

Greymourn som faktsikt tar Nazister på lika stort allvar som CopyWrighten...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte jag men

Jag menar ett gäng fanatiska Svartingar med en trångsynt livskådning och med en massa exotiska varor känns alldeles för klassiskt.
Jag tror inte att han använde uttrycket "Svartingar" på det negativa sättet utan snarare för att markera att synsättet (att Muhad skulle bebos av ett gäng fanatiska svartingar med en trångsynt livskådning och med en massa exotiska varor) skulle vara rakt igenom trångsynt och förlegat.
Det vill säga att han menar bra men uttrycker sig dåligt.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Vad jag ville komma till...

Greymourn som faktsikt tar Nazister på lika stort allvar som CopyWrighten...
Hur fick du in nazism i bilden? Med lite våld och ett skohorn kan man kanske trycka in lite rasistiska anspelningar i Greymourn som faktsikt tar Nazister på lika stort allvar som CopyWrighten... argbroder något klumpiga uttalande, men nazism? Nej... jag tror du nojjar en smula.

/Joel - hävdar att det heter NEGERbulle utan att vara rasist.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mûhad och Västlanden

Jag ämnade göra åtminstone Mûhad till en mycket framstående och utvecklad kultur, med en hög grad av urbanisering (vilket tyvärr Neogames redan utvecklade demografi förhindrar i stor utsträckning), framstående inom såväl konst som vetenskap. Jag vill inte att parallelerna till vår världs medeltida Arabien ska kännas allt för tydliga, även om de givetvis kommer finnas där, utan kommer blanda upp det med inspiration från Persien, Indien, Osmanska riket och Timur Lenks välde. Allt för att skapa en annorlunda, men ändå mångfacetterad, intressant och trovärdig fantasykultur.

Momolan kommer också vara högstående, men mindre urbaniserat, och på grund av sitt udda matriarkaliska system mer kulturellt isolerat än sin granne Mûhad.

I östligare mundanabors ögon kommer Västlanden givetvis producera en mängd exotiska varor, och några fanatiker kommer där ju att finnas, men säg den plats där det inte finns det. Och ja, att jag tänker engagera mig i att skapa en ingående och levande kultur kan du ge dig på. Jag är urtrött på standard fantasyns konventioner och kan lova dig att Västlanden inte kommer att bli någon sedvanlig, trist rippoff, späckad med västerländska fördomar om Arabien.

Att jag sedan inte skulle vilja kalla nutidens arabvärld 'efterbliven' hör egentligen inte till saken. Ekonomi och demokrati bekräftar inte att man är högstående, vilket USA väl bevisar. Men nu kommer vi in på politik, och det hör inte hemma på detta forum.

- Ymir, "Västlanden"-konstruktör

Ilion

Veteran

Nu var du allt rasistisk! Vad skulle en negerboll tycka att du kallar den för negerbulle. Den skulle få psykiska störningar och bli anorektiker på stört. Jag undrar hur många negerbollar som blivit ledsna av ditt felaktiga uttryckningssätt. :gremwink:

Lycan

Hero
Om Mundanas kultur.

Mundana är i mina ögon en ovanligt välskriven värld. Men visst har den sina brister. Konstruktionen av kultursfärer och kulturell utveckling lämnar en del luckor, vilka inte alltid är särskilt lätta att fylla.

Skälet till att jag tar upp detta är helt enkelt, då din ambition är att skapa högstående kulturer, belysa vad som egentligen betraktas som en högstående kultur på Mundana.

Här tycker jag nog att en definition av begreppet högstående skulle vara trevlig. Är kulturer högstående i relation till samtliga andra Mundanska kulturer, eller högstående i relation till de "primitiva" kulturerna? Är en kultur högstående om den ger upphov till framsteg och innovation inom konsten och litteraturen? Om den har ett avancerat och "demokratiskt" styre? Är militärt framstående? Ekonomiskt framstående?

För att förtydliga ovanstående, vilka exempel på högstående kulturer hade man kunnat plocka från Tellus... Stadsstaten Aten? Romerska Kejsardömet? Preussen? Florens? Induskulturen (Mohenjo-daro)? Tangs Kina?

Men i sådana fall, skulle Spartaner, Kelter, Bayrare, Toscaner, Sumerer och Yuan-kineser bli klassade som icke-högstående? Något orättvist kanske.

Vilka Mundanakulturer är egentligen högstående inom vilka områden. Du nämner demokrati, konst och ekonomi. Consaber har ju ett visst inslag av demokrati, och cirefalierna har ju en massa pengar. Men vem sitter på, eller kommer att ge upphov till, perspektivlärorna, tryckpressen, krutet, krigsakademierna, kirurgin et cetera, et cetera.

Du kommer in lite på hårklyverierna mot slutet av inlägget, där du hävdar att ekonomi och demokrati inte skulle motsätta sig efterblivenhet. Är USA högstående? Iran? Saudiarabien? Somliga länder i den så kallade Arabvärlden är efterblivna inom vissa områden, vapenteknologi t.ex.

Och vissa jordiska kulturer har varit mer framstående än andra inom vissa områden under vissa tidsperioder. Så hur ser det egentligen ut på Mundana? Vilka länder ses som förgrundsfigurer inom vilka områden? Vilka kultursfärer har en direkt kulturell påverkan på varandra?

"Kulturell och Social utveckling i Mundana" i tolv band, någon?

- Lycan

PS
Vid närmare betraktelse framstår det för mig ganska tydligt att ovanstående inlägg lätt kan tolkas som lite purket och väl kritiskt. En mer konkret frågeställning följer:
På vilka plan tänker du dig Mûhad (med andra) högstående? Och hur ämnar du illustrera detta då resten av Mundana är en jävla soppa?
DS

Greymourn

Swordsman
Re: Om Mundanas kultur.

"Är USA högstående? Iran? Saudiarabien? Somliga länder i den så kallade Arabvärlden är efterblivna inom vissa områden, vapenteknologi t.ex"

Är det inte jävligt lustigt att skylla på just den punkten när man anfaller ett arabiskt land :gremsmile:

Jag tror att högkulturer till stor del varit högkulturer på grund av att de skrämt omvärlden att tro detta...
Ett annat mått är hur sofistikerat/raffinierat systemet är...
Kan man övertyga folket om att de jobbar till slavlöner för sitt eget bästa kan ju dessaa tycka synd om dem som lever i andra länder och arbetar under dödshot...
Avrättningsmetoder är ett annat populärt medel...
Att en stat stenar "förrädare" till döds helt öppet är ett säkert tecken på att de är lågstående barbarer...
Att döda "förrädare" med gift/el osv. med präst som håller i handen in i sista ögonblicket (kanske inte i el fallet ändå) är däremot civiliserat om än officiellt en sista utväg...

Vi västerlänningar (gäller troligtvis även Mundanas österlänningar) har en underbar känsla för att tro att våra kulturella (i grund o botten judisk/kristna) värderingar är något slags naturlag/instinkt el dyl.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kultur i Väster

Att Mundana är en kulturell soppa om man försöker skönja hur kulturerna har vandrat är vi ju eniga om. Thalamur, tex, ligger som en stor, konstig buffert mellan de 'europeiska' kulturerna Jargien och Asharina och det lika europeiska Consaber. Hade jag skapat Mundana hade Thalamur och Consaber/Tokon/Alarinn helt enkelt bytt plats. Eller, å andra sidan, Tokon och Alarinn ska ju kännas som världens ände...så klokast är kanske att göra som jag gjort med Thalamur i mitt Mundana, och låtit det vara en mer neutralt 'europeisk' kultur?

Kulturer kan givetvis vara högstående på en mängd olika sätt, och vad som är högstående och inte är ju en väldigt subjektiv värdering. Generellt sett skulle jag nog betrakta Mundanska kulturer som högstående ifall de ger upphov till nydaningar eller rentav paradigmskiften inom några områden. Dvärgarna, tex, har kommit med en massa avancerade tekniska lösningar, massarméer och mekanik - klart viktiga landvinningar. Cirefalierna, å sin sida, har utvecklat bankväsenden, sjöfart och krigsakademier, samt ett samhälle utan egentlig adel, där kapitalet styr. Också en sorts landvinning, om man vill se det så. Consaber har vad som vagt kan liknas vid demokrati och rättssäkerhet, navigation, luftwaffe, rule-the-waves-attityd etc...också tecken på en högstående kultur. Bazirk har en attityd som inte går av för hackor, och kompetens att utnyttja sina schamaner offensivt. Alla underskattar dem, men om de inte redan är en högstående kultur så är de tusantamej up and going :gremwink:

Jargien, å andra sidan, är bara på dekis, och Soldarn och Drunok har absolut ingenting som omvärlden åtrår utöver kålrötter och arbetskraft (och enstaka älvor i Emori'an do'cenari), och gör inga landvinningar alls. Och därför finns inga skäl att kalla dem 'högstående' i min bok.

På den samhälleliga biten finns det på sätt och vis fog för att kalla Mûhad 'efterblivet' (även om jag aldrig hade varit så kategorisk IRL) - slavsamhället är helt enkelt en samhällsform som fallit ur modet längre österut i Mundana. Samtidigt ger slaveriet dock upphov till vissa fördelar - tex har Mûhad sanslösa mängder arbetskraft och en gedigen massarmé, vilket är få länder i Mundana förunnat som det är nu. Stora byggprojekt kan givetvis utföras genom dagsverkessystem i störra delen av Mundana, men i Västlanden är möjligheterna till detta än större, ändå. Mûhad såväl som dess granne Momolan, är framförallt framstående inom de sköna konsterna - arkitektur, kalligrafi, musik, dans och andra former av exotisk underhållning, och såväl tobak som en hel del fina viner och droger kommer därifrån. Måleriet (den här biten måste jag fundera mer på) är välutvecklat - mosaik och tuschmålningar på pergament är det populäraste, men det finns en stor varationsrikedom i såväl motiv som material. Såväl konstnärer som författare och poeter står högt i kurs och respekteras för sina privata visioner - så länge de inte upprör överheten, givetvis. Många alltför öppenhjärtliga lyriker har mött sitt öde för mûhadinsabeln. Läkekonsten är ungefär lika högt utvecklad som cirefaliernas, även om kirurgiska kunskaper i Västlanden ses som mer obskyrt. Genom traditionell kroppsutsmyckning såväl som vetenskaplig insikt har man lärt sig vikten av renlighet och sterilisering, och dödligheten i lindrigare skador är således mycket, mycket mindre än längre österut i Mundana. På den ofta magiteoretiskt influerade vetenskapsfronten finns, speciellt i Mûhad, en ohämmad entusiasm och entreprenörsverksamhet som bara explosioner, höga tempeltorn och/eller den lokala kefalens bila tycks kunna hejda. Vid flera tillfällen har den givit upphov till vetenskapliga landvinningar, men mestadels rinner de flummiga teorierna bara ut i ökensanden och dör bort med deras upphovsman.

Tidigare i historien gjorde västlänningarna många landvinningar inom sjöfart, vapenteknologi och krigets konst, men har hamnat mer i skymundan på dessa områden på sistone. Mûhadinska sjöfarare har emellertid fortfarande sjökort över hav varken Cirefalierna, Consaber eller Bazirk (nåja) någonsin skådat, och deras skepp far fortfarande över vågorna, mot Menon-Aun, Övärlden och Tharhai. Tunga rustningar används inte heller - påverkan från ett nu utdött ryttarfolk kring det forna Akpilos gjorde tidigt västerlandets krigare till lätt rustade spejare och ridande bågskyttar med sällan skådad snabbhet. Den individuellt präglade fäktkultur som nu florerar är av betydligt senare datum, och den jättelika slavarmén likaså.

För den vanlige Mûhadinen (eller Momolanen, i viss mån) är urbanisering, mercantilism, konstnärsskap och en god uppfattning om omvärlden de drag som främst utmärker hans 'högstående' kultur. Men också i detta samhälle fastnar folk lätt i hierarkins fack, och den rikaste handelsbaron kan bli uttråkad av den slentrianmässiga tillvaron. Många av de välbärgade har det helt enkelt för bra - till skillnad från sina likar i öster har de varken gods eller förläningar att sköta, inga skördar att bärga och inga bönder att hunsa. De har bara hus, slavar och sanslösa tillgångar de inte vet vad de ska göra med. En uttråkad dekadens som ofta utmynnar i statusjakt och intriger, drogmissbruk och de sexualsadistiska tendenser jag nämnde i ett tidigare inlägg en gång.

Sammanfattningsvis är Västländerna alltså på många områden 'efterblivna' eller bakåtsträvande gentemot andra Mundanska kulturer. På helt andra områden står de dock i främsta ledet, som en gammal men fortfarande högstående kultur. Än finns det styrka och nya idéer i väster.

- Ymir, med ofullständig, men förhoppningsvis ändå förståelig, vision

Lycan

Hero
Exakt så.

Just det ja, så ska en slipsten dras. Om vi nu bara får se ett fungerande samarbete bland Neogames färglada uppsättning skribenter, och en lika hedervärd vilja att skapa trovärdiga kulturarketyper som Ymirs...

Hatten av för delar av den nya författarskaran!

- Lycan

Helmgast
Re: Kultur i Väster

Mûhadinska sjöfarare har emellertid fortfarande sjökort över hav varken Cirefalierna, Consaber eller Bazirk (nåja) någonsin skådat
Cirefalierna reser en del på Blå havet tack vare Gordrion. Basatt du vet.

rax

Swordsman
Re: Om Mundanas kultur (OT)

OBS! Följande inlägg innehåller grova förenklingar och generaliseringar!

Det är knappast bara "vi västerlänningar" som tror att våran kultur är Guds gåva till resten av världen - sådana tendenser har funnits i alla tider i alla "högkulturer". Att se sin egen kultur som den vettigaste måttstocken att leva efter är inget konstigt, det handlar trots allt om att skilja "oss" från "dem".

Om "vi" inte är bättre - eller iaf lika bra - som "dem", vilka är vi då - ömkliga förlorare, och det vill ingen ha i sitt historisk-kulturella bagage. Därför finns det lustigt nog inte heller några kulturer i vår värld som fallit på eget grepp eller försvagats för att de förtjänade det, utan bara offer för svek och övervåld från omvärlden.

/Rax, tycker att man kan slopa försöken att vara kulturellt "objektiv"

Pendragon

Swashbuckler

bulle?? det heter väl iaf boll!
Kanske för er norrlänningar, men här nere i den civiliserade världen utan glaciärer och lavinfara heter det negerbulle.

/Joel - lokalpatriotisk malmöit :gremwink:

Grendel

Warrior

Hmm. *tittar efter laviner* Näe. *känner försiktigt med foten efter glaciärer* Hmm. Konstigt. Vi säger boll här i Kalmar också. *ser förbryllad ut*

Demiurg

Warrior
Personligen tycker jag att Mûhad är vad man kan kalla högkultur. Det är vår tolkning i alla fall. Men om du tolkar västlanden som du gör så är det inte mycket jag kan göra åt det.

Men både Momolan och Mûhad har definitivt potential till högkultur. Vad man nu menar med högkultur. Vi får anta att vi får använda en västlig tolkning eftersom vi är västerlänningar, men om du läser om länderna finner du att de har ekonomiska system, avancerade samhällsstrukturer, högstående vetenskap och om jag inte minns fel har något av dem irrigationskanaler för odling, något som väl i allra högsta grad kan ses som "högkulturellt"

Äh, det finns inte så mycket annat att säga, Västlanden har precis samma möjlighet till högkultur som alla de andra länderna.

Själv ser jag på Mûhad som på morernas rike i Spanien. Och att påstå att Alhambra uppfördes av något annat än en högkultur skulle vara ett skrattretande påstående.

Och Västlandens ideologier är lika trångsynta som alla andra, och förresten, användandet av ordet "svartingar" drar automatiskt bort 50% av din IQ, i alla fall skenbart.

Demiurg

Warrior
Chokladbollar för bövelen!

Nänä, jag bor i Lund, och här heter det negerboll. En bulle skiljer sig avsevärt från en boll. En bulle är jäst och har platt botten. En boll är mer eller mindre sfärisk. Även om jag föredrar att kalla den för vad den är. Chokladboll. Negerboll låter så 40-tal.

Eller kan man säga negerkaka, negermjölk, negerpulver, negerböna och negerglass också?

Något barnprogram hade en skitkul scen i, jag tror det är i nån Sune-grej, Peter Haber är med i alla fall. Ett gäng svarta basketspelare kommer fram, pekar på ett fat chokladbollar och frågar:
"What do you call those?"
Varpå Peter Haber svarar:
"We call them nigg...eeeeehh... wienerbröd..."
Och basketspelaren säger:
"Oh no, you don't..."