Om Secrets
Nu tänkte jag berätta det som inte fick plats i manuset:
vad som ligger bakom att min idé blev som den blev och lite tankar om hur jag har angripit själva utmaningen.
Om utmaningen som sådan:
* En schysst presentation av spelet på hyfsat många paragrafer.
* Ett designmål (vad handlar spelet om? Vad vill det åstadkomma?).
* En presentation av regelsystemet (vad är intressant med systemet? vilket fokus har det? Till krank: "Att hålla sig osynligt" är ett fullt legitimt fokus, så länge man talar om hur det skall åstadkommas).
Observera att jag inte bara vill veta vad spelet skall handla om, utan även idéer på hur spelet skall göra det.
[Min fetstil]
Så skrev Genesis. Jag uppfattade utmaningen som att Genesis ville att vi skulle grubbla lite över just det sista: HUR ska ett spel förverkliga en viss idé? Jag misstänker också, men detta är ren spekulation från min sida, att Genesis då och då är missnöjd med hur spel som säger sig utlova ett visst koncept eller en viss idé etc, egentligen inte gör det.
Vilket är en bra kritisk tanke, för hur skulle det bli om själva spelskapandet tog avstamp i denna ideologiska ståndpunkt: spelets design måste leva upp till den idémässiga grunden?
Jag insåg rätt snart att mina idéer kring ett regelsystem inte skulle få plats. Jag hade gärna sett en klon av Krilles t10-system/BRP med vissa förändringar. Tanken bakom det var att i ett rollspel som handlar om hemligheter så kunde det vara kul med resurshantering kring FV:n och ett visst riskmoment (tärningsslag). Som jag ser det kommer ett sådant system hjälpa spelarna att känna av trycket på sina rollpersoner (vad hemligheterna beträffar).
Däremot kunde jag tänka mig att försöka skriva klart ett koncept. Det skulle bli mindre text och dessutom kanske tillåta mig att vara lite friar som författare.
Låten
Titta i tråden så kan du hitta vilken låt jag fick. Lyssna sedan på den några gånger. Vad gör du därefter för analys? Min referens blev till någon sorts klichébild av "södern" i USA. Texas, Missisippi, New Orleans, Nashville... Bluesiga ställen helt enkelt.
Så jag kollade upp Steve Pierson lite. Och hoppades att han skulle komma från typ nån liten bluesig håla.
Snubben är från fuckin' Kalifornien!
...och nånstans där dog alla referenser till bluesiga hak i USA: den naturliga hemvisten för biljardbord, brudar med knutna behå-tröjor, blaskig öl, stetsonhattar, "Real Men Don't Eat Sushi!", coyotes och en deputy ordentligt på glid.
Så jag började fråga mig vad låten
egentligen handlade om.
(Jag blir iofs tokig på alla som vill lyssna på texten...vafan har texten med musik att göra? Det är ju melodin, ackorden, groovet och ackompanjemanget som är viktigast... Ulf Lundell är liksom urexemplet på hur man INTE ska göra. Men så är jag också kulturelitist med jazziga förtecken. Hur mycket text behöver en jazzkvartett bry sig om?)
Fast...jag kan ändra mig (och gör det hela tiden också)...så den där texten, den var rätt bra.
Efter tre-fyra genomlyssningar insåg jag att den var...SUPERBRA som inspiration för ett rollspel.
Exempel:
"Something in the air, so dark I can't see, everybody knows wht's goin' on, everybody but me..."
[...]
"...they say that truth will set you free, but I just can't believe all these secrets..."
Inser ni potentialen i texten?
Därför tyckte jag att, trots låtens starka blueskänsla,
borde rollspelskonceptet hellre komma att handla om den bokstavliga betydelsen i "Secets".
Och nu blev det spännande med Genesis uppmaning kring att spelet skulle stödja den idémässiga grunden. För hur ska man skriva ett koncept som gör att spelarna verkligen spelar något kring hemligheter?
Secrets
Min första idé var att ett spel som byggde på hemligheter skulle innehålla sådana, rent bokstavligen. Någon skulle veta något som någon annan inte kände till.
Kanske kunde man ha ett spel dr spelarna fick vissa hemligheter som de andra spelarna skulle ta reda på för att vinna, men som samtidigt innebar ett katastrofalt slut för den avslöjade rollpersonen. I så fall skulle låten 'Secrets' kunna sättas in ett "Kalla Kriget"-sammanhang, eller kanske i en miljö där hotet om inkvisitionen r närvarande, eller något annat. Vad jag vill säga med det är att man inte behöver se en bluesig låt enbart i en miljö knuten till låten, utan att meningen med låten går att använda i fler sammanhang.
Men jag kom inte vidare med de spelmässiga konkreta delarna så jag gick vidare.
Paranoia
Om man tänker på vad tex Vitulv har skrivit om skräck i rollspel, inser man att det läskiga i rollspel bygger på att man som spelare känner sig osäker. Det där fick bli min paroll. Spelarna ska känna sig pressade av någon anledning. Men vilken?
Jo, förstås: de känner till en hemlighet som de inte får avslöja. men att de känner till hemligheten måste ju också innebära att spelarna får ett incitament att spela något sas.
Därför tänkte jag mig en sorts katt-och-råtta-lek. Rollpersonerna är som i filmen med grabben som kan se spöken (vafan heter den...afasi). Rp kan förstå att något är ordentligt skevt med världen och vår världsuppfattning (jmf Kult). Det Skeva i världen vill förstås ha ihjäl sådana som rp, men Det Skeva kan inte Pin-Pointa rp. Rp märks inte i vanliga fall. Däremot påverkar Det Skeva rp så mycket att om rp låter bli at ingripa mot Det Skeva kommer de riskera att bli identifierade och att för övrigt må väldigt dåligt.
Alltså måste Rp agera mot Det Skeva, utan att märkas.
Svårt, men kan vara kul för spelarna.
Den andra grejjen med konceptet är att det enda sättet att agera mot Det Skeva är att ta reda på olika hemliga Villkor. Genom att ta reda på vilka förutsättningar som gäller för ett visst Villkor, kan rp förhindra olika aktioner av Det Skeva. Alltså kommer ett typiskt äventyr i "Secrets"-konceptet att handla om att ta reda på hemligheter. Hitta ledtrådar, interagera med slp:s och att dra slutsatser. Inte så mycket pang-pang utan mer 24 och Sherlock Holems i en värld där motsvarigheten till kults nefariter och liktorer går omkring och frossar i att plåga människorna.
Måste dra nu, sorry för alla stavfel.
Och tack till dig Genesis för en av de bästa utmaningra jag fått!! Min hjärna har gått på högvarv! Jag har haft skitkul!
Hoppas att detta blir till glädje för någon annan också...
/Basenanji