Nekromanti Musikutmaningen!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Du har rätt!

Det är trist att så få har fått arslet ur vagnen, eller vad man ska säga.

Men jag är lika dålig som alla andra. Jag ska inte hymla med det.

Nu har jag skickat mail till dig och med detta sak det följa med en .pdf med mitt bidrag.

Det blev inte så bra som jag trodde, men det blev i alla fall.

Sorry!

//Basenanji
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Du har rätt!

Jag kan väl säga vad min idé till "Smooth Criminal" var. Ett spel där man spelar ninjor och har med sig en "kör" av medninjor som man kan nyttja i strid eller skillchecks. De är väldigt sår bara och kan offras lite hur som helst. I strid har man obegränsad förflyttning och kan göra oändligt antal anfall. Det blir dock svårare och svårare att lyckas med anfallen ju fler man gör i sin runda och ett misslyckande är livsfarligt, så det är oftast bäst att ta det lite försiktigt. Förflytningen begränsas av att man bara kan anfalla den närmsta fienden som inte är upptagen med att slåss mot en medninja. Därför använder man medninjor till att binda upp fiender så att man kan ta sig till slutbossen längst in i rummet. Vill man inte använda tillräckligt med medninjor så får man "pressa turen" och rundsparka sig igenom rummet.

Ganska galen idé egentligen.

Min tanke var att Michael hela tiden i videon hade en massa followers som gjorde allt för att han skulle verka cool, därav medninjor. Texten handlade om nån som bröt sig in och överföll en kvinna i hennes hem, därav ninja. Mooks kändes naturligt för det får huvudpersonen att verka cool och MJ nitar en hel del folk ganska lättsamt.

En annan tanke var att göra ett musikal-rollspel, där spelarna måste sjunga, men det var nog ännu dummare. Finns det nåt rollspel som är en musikal?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Om Secrets

Nu tänkte jag berätta det som inte fick plats i manuset:
vad som ligger bakom att min idé blev som den blev och lite tankar om hur jag har angripit själva utmaningen.

Om utmaningen som sådan:
* En schysst presentation av spelet på hyfsat många paragrafer.
* Ett designmål (vad handlar spelet om? Vad vill det åstadkomma?).
* En presentation av regelsystemet (vad är intressant med systemet? vilket fokus har det? Till krank: "Att hålla sig osynligt" är ett fullt legitimt fokus, så länge man talar om hur det skall åstadkommas).

Observera att jag inte bara vill veta vad spelet skall handla om, utan även idéer på hur spelet skall göra det.
[Min fetstil]
Så skrev Genesis. Jag uppfattade utmaningen som att Genesis ville att vi skulle grubbla lite över just det sista: HUR ska ett spel förverkliga en viss idé? Jag misstänker också, men detta är ren spekulation från min sida, att Genesis då och då är missnöjd med hur spel som säger sig utlova ett visst koncept eller en viss idé etc, egentligen inte gör det.
Vilket är en bra kritisk tanke, för hur skulle det bli om själva spelskapandet tog avstamp i denna ideologiska ståndpunkt: spelets design måste leva upp till den idémässiga grunden?

Jag insåg rätt snart att mina idéer kring ett regelsystem inte skulle få plats. Jag hade gärna sett en klon av Krilles t10-system/BRP med vissa förändringar. Tanken bakom det var att i ett rollspel som handlar om hemligheter så kunde det vara kul med resurshantering kring FV:n och ett visst riskmoment (tärningsslag). Som jag ser det kommer ett sådant system hjälpa spelarna att känna av trycket på sina rollpersoner (vad hemligheterna beträffar).

Däremot kunde jag tänka mig att försöka skriva klart ett koncept. Det skulle bli mindre text och dessutom kanske tillåta mig att vara lite friar som författare.

Låten
Titta i tråden så kan du hitta vilken låt jag fick. Lyssna sedan på den några gånger. Vad gör du därefter för analys? Min referens blev till någon sorts klichébild av "södern" i USA. Texas, Missisippi, New Orleans, Nashville... Bluesiga ställen helt enkelt.

Så jag kollade upp Steve Pierson lite. Och hoppades att han skulle komma från typ nån liten bluesig håla.

Snubben är från fuckin' Kalifornien!

...och nånstans där dog alla referenser till bluesiga hak i USA: den naturliga hemvisten för biljardbord, brudar med knutna behå-tröjor, blaskig öl, stetsonhattar, "Real Men Don't Eat Sushi!", coyotes och en deputy ordentligt på glid.

Så jag började fråga mig vad låten egentligen handlade om.

(Jag blir iofs tokig på alla som vill lyssna på texten...vafan har texten med musik att göra? Det är ju melodin, ackorden, groovet och ackompanjemanget som är viktigast... Ulf Lundell är liksom urexemplet på hur man INTE ska göra. Men så är jag också kulturelitist med jazziga förtecken. Hur mycket text behöver en jazzkvartett bry sig om?)

Fast...jag kan ändra mig (och gör det hela tiden också)...så den där texten, den var rätt bra.
Efter tre-fyra genomlyssningar insåg jag att den var...SUPERBRA som inspiration för ett rollspel.

Exempel:
"Something in the air, so dark I can't see, everybody knows wht's goin' on, everybody but me..."

[...]

"...they say that truth will set you free, but I just can't believe all these secrets..."

Inser ni potentialen i texten?

Därför tyckte jag att, trots låtens starka blueskänsla,
borde rollspelskonceptet hellre komma att handla om den bokstavliga betydelsen i "Secets".

Och nu blev det spännande med Genesis uppmaning kring att spelet skulle stödja den idémässiga grunden. För hur ska man skriva ett koncept som gör att spelarna verkligen spelar något kring hemligheter?

Secrets
Min första idé var att ett spel som byggde på hemligheter skulle innehålla sådana, rent bokstavligen. Någon skulle veta något som någon annan inte kände till.
Kanske kunde man ha ett spel dr spelarna fick vissa hemligheter som de andra spelarna skulle ta reda på för att vinna, men som samtidigt innebar ett katastrofalt slut för den avslöjade rollpersonen. I så fall skulle låten 'Secrets' kunna sättas in ett "Kalla Kriget"-sammanhang, eller kanske i en miljö där hotet om inkvisitionen r närvarande, eller något annat. Vad jag vill säga med det är att man inte behöver se en bluesig låt enbart i en miljö knuten till låten, utan att meningen med låten går att använda i fler sammanhang.
Men jag kom inte vidare med de spelmässiga konkreta delarna så jag gick vidare.

Paranoia
Om man tänker på vad tex Vitulv har skrivit om skräck i rollspel, inser man att det läskiga i rollspel bygger på att man som spelare känner sig osäker. Det där fick bli min paroll. Spelarna ska känna sig pressade av någon anledning. Men vilken?

Jo, förstås: de känner till en hemlighet som de inte får avslöja. men att de känner till hemligheten måste ju också innebära att spelarna får ett incitament att spela något sas.
Därför tänkte jag mig en sorts katt-och-råtta-lek. Rollpersonerna är som i filmen med grabben som kan se spöken (vafan heter den...afasi). Rp kan förstå att något är ordentligt skevt med världen och vår världsuppfattning (jmf Kult). Det Skeva i världen vill förstås ha ihjäl sådana som rp, men Det Skeva kan inte Pin-Pointa rp. Rp märks inte i vanliga fall. Däremot påverkar Det Skeva rp så mycket att om rp låter bli at ingripa mot Det Skeva kommer de riskera att bli identifierade och att för övrigt må väldigt dåligt.
Alltså måste Rp agera mot Det Skeva, utan att märkas.

Svårt, men kan vara kul för spelarna.

Den andra grejjen med konceptet är att det enda sättet att agera mot Det Skeva är att ta reda på olika hemliga Villkor. Genom att ta reda på vilka förutsättningar som gäller för ett visst Villkor, kan rp förhindra olika aktioner av Det Skeva. Alltså kommer ett typiskt äventyr i "Secrets"-konceptet att handla om att ta reda på hemligheter. Hitta ledtrådar, interagera med slp:s och att dra slutsatser. Inte så mycket pang-pang utan mer 24 och Sherlock Holems i en värld där motsvarigheten till kults nefariter och liktorer går omkring och frossar i att plåga människorna.

Måste dra nu, sorry för alla stavfel.

Och tack till dig Genesis för en av de bästa utmaningra jag fått!! Min hjärna har gått på högvarv! Jag har haft skitkul!

Hoppas att detta blir till glädje för någon annan också...

/Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Själva konceptet i oredigerat format

Secrets

























Har du något att dölja?



Innehåll

Secrets är ett koncept för rollspelssammanhang. Tanken är att konceptet ska inspirera till spel runt hemligheter. Jag kommer inte diskutera regler mer än undantagsvis. Inspiration till spelet kommer från låten ”Secrets” av Steve Pierson. Hela idén till att skapa ett koncept kring hemligheter är sprungen ur den utmaning som forumiten Genesis riktade till rollspelsforumet rollspel.nu i november 2008. Utmaningen gick ut på att skapa ett spel eller ett koncept som i någon utsträckning kunde kopplas till1 den låt som tilldelades deltagaren.

De Andra & Offerlammen

Världen fungerar inte som det kan verka. Inget är egentligen normalt och helt förutsägbart. Istället finns det en märklig och fruktansvärd ond makt som ibland lägger sig i människornas handlingar. Vad denna kraft, makt eller värld vill och egentligen består av vet ingen. Somliga vill spekulera i att den kan vara utomjordingar, inkarnationer av en ond gud, Satans verk, en molekylär sjukdom, ett galet experiment eller något annat fruktansvärt satt i system. Men ingen vet egentligen vad De Andra är för något. Tills vidare kallas de för just detta: De Andra.
De Andra verkar vilja lägga sig i människornas öden då och då. Det ser ut som att själva lidandet hos människorna är målet för deras existens. Alltså finns det ibland en alldeles rationell förklaring till fruktansvärda olyckor, tragiska självmord, vansinnesdåd, terrorattacker, oförklarliga dråp, vidriga olyckor, oförståeliga sjukdomstillstånd; tja, vad som helst som har hemska, mobida och smärtsamma förtecken. Och när själva olyckan inträffar kan De Andra kvittera ut sin groteska lön i lidande. De utvalda kallas för Offerlamm.
Vanliga människor kan aldrig uppfatta De Andra. Däremot kan vinddrag, plötsliga skuggor, rysningar bero på närvaron av De Andra.
När De Andra har satt ett stigmata på en människa (eller en grupp människor) brukar De manifestera sig i form av en människa. Denna Inkarnat brukar dock sällan handgripligt påverka andra människor- snarare verkar denna manifestation handla om att De Andra vill skapa sig en bild av tiden fram till det fullbordade offret. De vill ha ett ögonvittne på plats när offerlammet går under.

Stigmatan & Receptorer

Samtidigt som denna mörka kraft skapar olycka och lidande finns det andra varelser som verkar som en sorts varningsklockor. Sådanan människor kallas Receptorer. Dessa, på oklara grunder, utvalda individer känner av De Andras närvaro. Att bli varse De Andra yttrar sig dock på olika svåra vis- som huvudvärk, yrsel, illamående eller kanske känslan av en ständigt närvarande högton som ingen annan människa verkar höra. Att varsebli De Andra är förknippat med ångest och smärta på något sätt.
Det verkar som att ju närmare man är De Andra, deto svårare symtom lider man av. Somliga Ödesvittnen utvecklar fysiska symtom som kräkningar, näsblod, svimningar och i vissa dramatiska fall benbrott utan synlig orsak.
När De Andra har valt ut ett offer (eller i svårare fall: flera offer) säger man att de har satt ett Stigmata på Offerlammet(-en). Någon logik i varför De Andra har valt ut just dessa offer eller vem som kan väljas i framtiden, har man inte kunnat utröna. De Andra handlar tillsynes helt slumpmässigt.
Receptorerna är känsliga för stigmata, precis som de är känsliga för närvaron av De Andra. Ju närmare tidpunkten för olyckan, desto starkare verkar symtomen på Receptorerna. Dessutom försvagas Receptorernas psykiska och fysiska allmäntillstånd i samma takt som olyckstillfället närmar sig. Det verkar som att Receptorerna också får lida, fast utan att de drabbas av det olyckliga öde som väntar det utvalda offret.
Dessvärre vet De Andra om att det finns Receptorer och söker gärna upp dessa för att göra sig av med dem. Receptorerna har nämligen ibland lagt sig i De Andras planer och De Andra vill gärna deciemra antalet. Detta sköter oftast de människor som De Andra har valt ut som Betjänare.

Receptorerna är osynliga för De Andra och deras mänskliga hantlangare. Men detta betyder inte att De Andra inte kan förstå att Receptorerna finns i närheten. En människa som blöder näsblod eller visar andra tecken på att känna av ett stigmata väcker uppmärksamhet.

Att känna av Stigmatan på detta påtagliga sätt gör att Receptorerna hellre försöker ingripa i De Andras planer, än att tigande se på. Dessutom verkar det som att precis dygnet innan offrandet ska ske så drar Receptorerna till sig De Andras uppmärksamhet. Utan att förstå exakt vem som är Receptor inser De Andra att det finns sådana i närheten.


Betjänare & Hämtare

De Andra dominerar en del människor. Trots att de Andra förfogar över en enorm potential vd fysisk och psykisk förmåga beträffar, verkar De välja att handla genom ombud. Somliga menar att De Andras fysiska manifestation som Inkarnat är så energikräbande att De Andra helt undviker detta förutom när ett Offer snart skall fullbordas. Männsikor som har valts ut som ombud kallas för Betjänare och dessa ka vara vilken samhällsindivid som helst (även om maktpersoner som byråkrater, poliser, advokater, psykologer verkar vanligare än andra samhällsmedborgare).
För fysiskt ansträngande ingripanden krävs det annat: Hämtare kallas de människor vars uppgift endast består i att hämta hem Receptorer till en medlem av De Andra. Hämtare är oftast agneter, poliser, militär ur ett specialförband.




Villkor & Upphävande

När De Andra har satt ett Stigmata på ett Offerlamm måste de också stipulera ett Villkor. Detta villkor ska uppfyllas vid en specifik tidpunkt för att Offerlammet ska kunna offras. Om något händer som gör att villkoret inte kan uppfyllas, försvinner Stigmatat och Offerlammet klarar sig helskinnad från De Andra. Detta kallas för ett Upphävande.
En del Receptorer hävdar att alla villkor måste finnas i någon sorts skriftlig form. Villkoren kan vara i form av en text, eller ett antal bilder. Denna text kallas då för Avtal.
Villkoren kan se väldigt olika ut. De brukar dock ha att göra med Offerlammets kommande öde. Om Offerlammet kommer hänga sig på grund av en plötslig depression (som De Andra har initierat), skulle Villkoret kunna handla om att ett speciellt rep måste befinna på en viss plats tills offret är fullbordat.
Andra upphävanden kan gå till så att den Inkarnation som De Andra har valt inte kan vara närvarande bär Offerlammet drabbas av olyckan/blir dödligt sjuk/mördas etc. I så fall upphävs lidandet.
Ett tredje sätt att upphäva offrandet är att radera det avtal som De Andra har nedtecknat.

Spelet

Receptorerna märker av när ett stigmata sätts. De varseblir offret, vad som kommer hända med offret och när offret är fullbordat. Fram till denna tidpunkt kommer Receptorn stadigt må sämre och sämre. Samtidigt som Receptorn blir mer och mer införstådd i Offerlammets kommande öde, närmar sig De Andra samt Betjänarna och Hämtarna. Uppgiften för Receptorn blir att försöka upphäva villkoret utan att avslöja sig för någon av antingen De Andra, eller en människa i deras tjänst.
Uppgiften för spelarna blir alltså att lyckas bibehålla hemligheten om De Andra samtidigt som de överlever det faktum att de är medvetna om något de aldrig kan berätta för någon annan. De är dömda till att bära på en hemlighet för resten av sina liv.


/Basenanji
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Re: Själva konceptet i oredigerat format

Det är helt underbart, Basenanji. Kan du posta det i Bidragstråden? Det gäller även dig, HJK. Bättre ett halvfärdigt bidrag än inget alls. Jag öppnar för omröstning senare.
 
Top