Äh, det lär bli betydligt mer ommöblerat än så, regelmässigt. Jag har ett par kandidater, så snart jag bestämt mig för hur mycket detaljer jag vill ha.God45 said:Jag har alltid tyckt att Mutant Chronicles regelsystem har känts mycket som savage worlds fast större och klunkigare. Så en uppdatering till Savage mutant regelmässigt är kanske inte helt fel?
Sannolikheten för att jag blandar in mutanter är väldigt, väldigt, väldigt låg.Anarchclown said:En annan tanke är hur lite de faktiskt var intresserade av Mutantdelen av Mutant Chronicles när man väl kom dit. Det finns inte ens som spelbar ras, det finns ingen omnämning om något annat än nekromutanter i settingen. DVS varför hette spelet mutant?
Varför hade man teknologin för att åka ut i rymden men man hade inte ens teknologin att klona saker? Låter konstigt och varför försvinner mutanterna mellan Mutant RYMD och Chronicles. Särskillt eftersom dessa har så mycket potential.
I original-MC så var tideräkningen också väldigt osäker, och Mörkret kunde infektera all avancerad teknologi, alla "tänkande maskiner" och så. Därav all klumpig retrotech.Anarchclown said:Alltså. Om ondskan på något sätt finns i teknologin (även om detta då liknar Cthulhutech lite mycket) så kan man mycket väl ha terraformerat med teknologi som inte längre används för att den är ond? Tycker att det vore synd att ignorera bioteknik som potentiell källa till coola saker men förstår om du tycker att det inte passar.
Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.rust said:Även frilansarkorporationer (som är flest till antalet) kan vara kulturellt knuten till en megakorporation (eller metakorporation?)
Ja, jag tänkte då när det begav sig mest på det engelska "megatrust", som jag säkert snodde nånstans ifrån. För jag fick för mig att det betydde "enormt företagskongmerat".rust said:Låter inte helt fel i mina öron. Jag gillar beteckningen metakorporationer dvs. bortom korporationerna. Kittet som håller samman allt så att säga. Eller menar du att trust skulle ersätta korporationsbegreppet helt och hållet?
Det svenska korporation är inte riktigt samma sak som engelskans corporation. Jag tror därför att det lämpliga "svenska" ordet borde vara kartell, vilket har betydelsen "konkurrensskadlig stor företagsallians". Karteller bildas oftast för att företag ska kunna kontrollera prissättningen till sin favör.Magnus Seter said:Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.
/Magnus
Ja, korporation syftar ju på skråliknande organisationer, alternativt Mussolinis arbetsorganisationer i Italien (också det som åsyftas i Staten och Kapitalet: "Så bygger vi ett samhälle, efter korporativa principer..."). "Kartell" tycker jag också låter utmärkt.Mekanurg said:Det svenska korporation är inte riktigt samma sak som engelskans corporation. Jag tror därför att det lämpliga "svenska" ordet borde vara kartell, vilket har betydelsen "konkurrensskadlig stor företagsallians". Karteller bildas oftast för att företag ska kunna kontrollera prissättningen till sin favör.Magnus Seter said:Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.
/Magnus
Vi kan ju kalla alla stora bolag i MC-världen "Apple".Svarte faraonen said:principer..."). "Kartell" tycker jag också låter utmärkt.
Nää. Vi behöver lite spridning. Apple, IBM, Microsoft och Google. Då har vi täckt in alla onda: hippies, ingenjörer, säljare och nördar.Magnus Seter said:Vi kan ju kalla alla stora bolag i MC-världen "Apple".Svarte faraonen said:principer..."). "Kartell" tycker jag också låter utmärkt.
Några av de mindre flufftexterna nämner mutanter vid åtminstånde två tillfällen. En gång pratas det om att vem som helst kan råka ut för mutationer och någon som en dag var en rik affärsman nästa dag kan hamna i rännstenen när det upptäckts att han muterat (det verkar alltså vara någon som kan ske plötsligt).Anarchclown said:Det finns inte ens som spelbar ras, det finns ingen omnämning om något annat än nekromutanter i settingen.