D&D3 kom sex år efter att MC introducerades, och så vitt jag minns lades MC ner 1998 eller nått sånt?Anarchclown said:Vilket skulle motbevisas av att 3rd edition DND sålde så mycket att det är helt löjligt efter att Mutant Chronicles hade kommit ut och att hela hobbyn fick ett uppsving igen av detta.
D&D3 kom 2000 och lyckades med att träffa sin gamla målgrupp precis i mellangärdet när de hade fått jobb, gift sig och skaffat barn. Då ville de uppleva barndomens minnen igen till viss utsträckning, och till viss utsträckning spela med sina barn.
Så D&D3 var till största delen en triumf i att ha en marknadskampanj som träffade exakt och precis rätt, samt det starkaste varumärket som finns i rollspel.
MC spelar inte ens i samma division när det gäller att påverka rollspelshobbyn, och har aldrig gjort det. Så att D&D3 på nått sätt skulle vara en indikator på att MC var en dålig grej är för mig långsökt.
Såvitt jag vet gick Target omkull för att de gjorde dåliga affärer med stor ekonomisk förlust, och till "stora affärer" kan man knappast räkna rollspelsdelen så som den såg ut i mitten av 90-talet.
Fanbasen i Sverige kan mycket väl ha fått utstå sparkar, men för MC tillkom en helt ny fanbas i utlandet, som inte hade en historia av att spela gamla hederliga Mutant. Och de flesta hade slutat spela rollspel i alla fall, så det fanns inte så många kvar att sikta på.
Mutant UA skulle kunna ses motbevisa detta, men tänk då också på att försäljningskraven på MC låg skyhögt över vad som anses vara en succé idag. Om ett spel idag hade sålt lika mycket som MC gjorde, skulle det spelet dominera både den amerikanska och svenska rollspelsmarknaden. Då var det en annan sak.
EDIT: För att komma in på ICv2:s topplista krävs cirka 5000 ex sålda över tre månader. Inga stora siffror med slutet av 80-talets mått mätt, och inte heller så mycket när MC lanserades.
Times change, och allt sånt.
/Magnus