Jag är en sur och grinig gammal gubbe
Visst, skadan är inte förenlig med den uppfattning om skador som inträffar i det "riktiga" livet. Det har jag heller inte förnekat. Jag har till och med gett förslag på hur man kan avhjälpa detta, om man så skulle vilja.
Du har heller aldrig påstått du vill att MC ska vara realistiskt, men postade ett inlägg som ifrågasatte min förklaring till varför det inte är en trivial sak att ta en handgranat i huvet, och varför det INTE ger mer skada att slå nån i huvet än att spränga en granat i skallen på nån.
Det inlägg du "försvarade" sa rakt ut att det fraktum att man kunde slå nån på käften och ge mer skada än ett bevis på att reglerna var skit. Vilket jag tolkar vara ett utslag av att man vill att MC ska vara mer realistiskt. Reglerna påstås ju vara skit för att strid inte är lika farligt som i "verkligheten".
Men vi säger bara som det är.
Jag går med på att DU säger som det är, eller som du uppfattar att det är, men inte ens du hade ju koll på reglerna i det här fallet (därav din fråga ovan om handgranat och 1d3 i skada i huvet)? Och FFF hade ju direkt fel.
Så det där med
vi säger bara som det är gäller ju bara det generella resonemanget att ni tycker att MC:s skador är låga eller orimliga med tanke på vapnen som levererar dem. Det har jag också gått med på att det kan vara så att man känner så, och jag har även föreslagt hur man enkelt kan ändra på det.
Men i det specifika påståendet "händer slår hårdare än handgranater" säger ni inte som det är.
Jag är sur. Varför är jag sur?
Det är aldrig kul att ett spel man varit med och skrivit får orättvis kritik. FFF:s kritik var orättvis. Jag är sur, eftersom det påståendet uppenbarligen är fel, och ändå så används det som "bevis" för att reglerna i spelet är skit. Jag är sur, eftersom jag tittar i reglerna för att motbevisa det som är fel, jag kollar upp vad som gäller, och ändå får jag tillbaks denna felaktighet i ansiktet.
Paradoxalt nog är det också så att även om ni
säger bara som det är så är ni inte ense. FFF tycker att yrkessystemet är riktigt bra, men skadesystemet är dåligt (men att reglerna är skit). Du tycker att hela regelsystemet måste arbetas om. Alltså är ni inte ense om var problemet ligger, även om man vid en genomläsning av tråden lätt får uppfattningen att det är så.
Och min uppfattning är att många av kritikerna utgår från en önskan om att MC:s stridssystem borde vara mer "realistiskt", och därför har "misslyckats". Vapnens storlek är i vissa fall fånig, men just den här lilla grenen av tråden gällde ju inte detta, utan vilken skada en handgranat ger.
Så för att slutligen sammanfatta detta: jag är en sur gammal gubbe, som för mitt eget egos skull försöker belysa faktiskt felaktiga påståenden om MC genom att posta vad som verkligen står i reglerna.
Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, så jag läggar av och går och handlar käk istället.
Magnus