Min syn på saken...
...är att MC, precis som Gamla Mutant och Nya Mutant, hamnade i ett läge där det var fräckt att säga att det sög, och att det var det sämsta spelet i världshistorien. Eftersom de som gillade spelet inte hade samma behov av att uttrycka sina känslor, fick kritikerna ofta oemotsagda ösa sitt förakt över spelet. Och de var av någon anledning väldigt angelägna om att knuffa sig fram till mikrofonen för att minsann bevisa att de också tyckte att MC var skitdåligt. Det blev en hel del knuffande bland ett ganska fåtal personer, som alla ville säga sitt. Och gärna högst också. Därav kommer känslan av att "alla" säger att spelet är dåligt.
Så är det inte. Jämför fenomenet D&D. Det finns en högljudd skara som säger att spelet är världens sämsta spel. Men det finns miljoner spelare som gillar och spelar spelet. Om du hade frågat nån i Sverige innan D&D 3e kom ut, hade du till 70% chans fått nån som sa att "AD&D, det är ett uselt spel som inte går att förbättra och alla som spelar det är kobolder". Du kan nog fortfarande hitta nåra såna på våra diskussionsbräden här på rollspel.nu.
Till syvende och sist är dessa kritiker inte så många, och en hel del av dessa minns ju inte ens korrekt vad det var de tyckte var fel med spelet. Jag har mött många spelare som älskar MC, och om du söker omkring på nätet hittar du många positiva recensioner av spelet.
Förresten, visste du att gamla och nu respekterade rollspel som Gamla Mutant och Nya Mutant, av rabiata kritiker köptes in billigt på olika konvents rollspelsautkioner när det begav sig, för att omgånde brännas på ett avskyvärt bokbål för att protestera mot att spelen var så usla och Target Games var så kommersiella?
Så, även såna respekterade spel har fått ta en hel del oförtjänt skit.
Magnus
Förresten, Åkes inlägg i debatten (inte för att jag tror att Åke gillar MC, men strippen är rolig i alla fall):
http://www.rollspel.com/humor/rosenius/spel2010.htm