Nekromanti Mutant Chronicles

chrull

Stockholm Kartell
Re: Men alltså...

men jag menar att MC har ett sämre rykte än de flesta andra rollspel, i alla fall hos de spelare i min ålder jag känner till.

Är det bara jag som träffar på folk som verkligen avskyr MC, medans de minns DoD, Gamla mutant, Kult osv osv med nostalgi och ljuva minnen?

chrull

Eksem

Champion

MC och Chronopia HAR dåligt rykte. Men mycket oförtjänt. Speciellt MC.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min syn på saken...

...är att MC, precis som Gamla Mutant och Nya Mutant, hamnade i ett läge där det var fräckt att säga att det sög, och att det var det sämsta spelet i världshistorien. Eftersom de som gillade spelet inte hade samma behov av att uttrycka sina känslor, fick kritikerna ofta oemotsagda ösa sitt förakt över spelet. Och de var av någon anledning väldigt angelägna om att knuffa sig fram till mikrofonen för att minsann bevisa att de också tyckte att MC var skitdåligt. Det blev en hel del knuffande bland ett ganska fåtal personer, som alla ville säga sitt. Och gärna högst också. Därav kommer känslan av att "alla" säger att spelet är dåligt.

Så är det inte. Jämför fenomenet D&D. Det finns en högljudd skara som säger att spelet är världens sämsta spel. Men det finns miljoner spelare som gillar och spelar spelet. Om du hade frågat nån i Sverige innan D&D 3e kom ut, hade du till 70% chans fått nån som sa att "AD&D, det är ett uselt spel som inte går att förbättra och alla som spelar det är kobolder". Du kan nog fortfarande hitta nåra såna på våra diskussionsbräden här på rollspel.nu.

Till syvende och sist är dessa kritiker inte så många, och en hel del av dessa minns ju inte ens korrekt vad det var de tyckte var fel med spelet. Jag har mött många spelare som älskar MC, och om du söker omkring på nätet hittar du många positiva recensioner av spelet.

Förresten, visste du att gamla och nu respekterade rollspel som Gamla Mutant och Nya Mutant, av rabiata kritiker köptes in billigt på olika konvents rollspelsautkioner när det begav sig, för att omgånde brännas på ett avskyvärt bokbål för att protestera mot att spelen var så usla och Target Games var så kommersiella?

Så, även såna respekterade spel har fått ta en hel del oförtjänt skit.

Magnus

Förresten, Åkes inlägg i debatten (inte för att jag tror att Åke gillar MC, men strippen är rolig i alla fall):

http://www.rollspel.com/humor/rosenius/spel2010.htm

Troberg

Sinister eater
Re: Min syn på saken...

Förresten, visste du att gamla och nu respekterade rollspel som Gamla Mutant och Nya Mutant, av rabiata kritiker köptes in billigt på olika konvents rollspelsautkioner när det begav sig, för att omgånde brännas på ett avskyvärt bokbål för att protestera mot att spelen var så usla och Target Games var så kommersiella?
Någon som har billiga D&D att sälja? :gremgrin:

Skämt åsido, jag hyser stor respekt för böcker och skulle aldrig bränna en bok (utom möjligen Mein kampf), även om jag ogillar dem.

chrull

Stockholm Kartell

Nya mutant känner jag ingen som respekterar iofs :gremlaugh:

Men du missar min poäng.
Du pratar om DÅ. jag pratar om NU.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Miss igen

Det du upplever är inte unikt för MC. Har aldrig varit det, och kommer inte att vara det i framtiden heller. Och det har inget att göra med den upplevda coolheten/töntfaktorn hos spelet.

Jag upplever inte att MC är allmänt dåligt respekterat idag , om man jämför med hur man ser på andra spel. Det är ungefär detsamma överlag, några gillar det och några gillar det inte, och de flesta bryr sig inte. Precis som med alla andra rollspel.

Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag kan kontra med de spelare i min ålder som jag känner till och där är det spel som AD&D, D&D och VtM som får på tasken.

Ett spel som MC har det inte dryftats om alls. Och när det gäller svenska rollspel så är det Western, Chronopia och Eon som det snackas skit om. (Western främst för sin sätt att lösa träffar med mallar och så.) När det begav sig med MC så var det främst illustrationerna som det snackades om. (Nån hade ju lyckats överträffa Warhammer 40K som spelet med mest överdrivna attribut.)

Jag tycker dock att våra erferenheter i detta fall är irrelevant om det inte handlar just om att berätta dem. Om man vill veta vad de flesta de facto tycker så behöver man större statistiskt underlag.

Men det kanske är med MC som AD&D, folk köper allt bara för att ha?

Rosen

Myrmidon

Om du hade frågat nån i Sverige innan D&D 3e kom ut, hade du till 70% chans fått nån som sa att "AD&D, det är ett uselt spel som inte går att förbättra och alla som spelar det är kobolder".

Själv minns jag när AD&D var det naturliga spelet att spela, och "alla" sa att DoD, Mutant och Chock sög och bara spelades av kobolder... (-:
I MC:s fall tror jag nog att det stämmer att illustrationerna har bidragit till dess oförtjänt dåliga rykte, fast det är till stor del bland de som aldrig spelat det själva. Jag har mött gott om folk som fått för sig att man bara spelar folk som rusar omkring i fläskrustningar och skjuter omkring sig; att man kan ha RP som är en reporter eller privatdetektiv hade helt gått dem förbi.
(Har inte läst den färdiga 2:a upplagan, men när jag tittade igenom ett produktionsutkast fanns det 22 yrken att välja på, varav fyra var sådana som bar rustning.)

--
Åke

Nightowl

Champion

Tänkta MC-kampanjer:

Populärmusik från Matochekland: RP är arbetare/medborgare i Bauhaus, i det enorma Matochekland-området vid Venus nordpol. De är liksom alla andra Bauhaus-medborgare inkallade till värnplikt med jämna mellanrum.

Det främsta militära hotet i Matochekland är Demnogonis-nefariten Duums mörka citadell. Han ägnar sig dock mest åt att försöka sprida sjukdomar, och gör skäl för sitt namn; Brödraskapet i omgivningen tenderar att vara renlighetsmaniska hypokondriker, och RP är uppfostrade med svartvita surrande propagandafilmer typ Pogo Pedagog om hur den som borstar tänderna efter varje mål håller den Mörka Symmetrin borta.

En extra elak bio-pest drabbar RPs pluton och alla utom RP dör. Helt händelsevis är de immuna mot sjukdomen. Således rekryteras de för diverse manövrar som skulle varit lappri för teststeronkillarna på omslagen, men RP är vanliga knegare som skjuter Deathlockdrum på bana en gång om året...

Gunther Grass + Mikael Niemi + Väinö Linna + Starship Troopers

Det skall Ilian va' teaterdirektör:
Givetvis existerar viss censur inom megakorporationerna. Man kan inte låta media springa kring och säga vad som helst. En del av denna censur hanteras givetvis av Brödraskapet. Det betraktas i allmänhet som ett meningslöst skitjobb som är bra för att tygla häftiga bröder som tänker för mycket själva.

RP är ett kringresande teatersällskap i Bauhaus domäner, i teorin frilansare men i praktiken dominerade av mediaindustrin. Så inträffar diverse fall av kätteri i en stad där de spelar, och förutom det sedvanliga meningslösa dödandet skärper man censuren. RP's trupp förses med en bevakare, vilket händelsevis är en nitisk men talanglös inkvisitor vars överordnade vill sätta den fjanten på plats. Han får gärna vara en RP.

School's out for summer : RP är personalen (eller kanske elever) vid en skola som förment är ett frilansande företag men egentligen ägs av en av Capitol's många armar. Stilen är som i en amerikansk femtitalsfilm om high school korsat med Judge Dredd; man har kulsprutetorn för att hålla ordning på skolgården, det visas progandafilmer om Imperial istället för de hemska kommunisterna, eleverna försöker få spela rock n' roll på skolfesten men skall ledningen godkänna en musikstil som uppenbart är uppfunnen av Muwjaiighe eller hur fan han nu stavas?

Osv.

Nightowl

Nightowl

Champion
Re: Miss igen

Jag upplever inte att MC är allmänt dåligt respekterat idag , om man jämför med hur man ser på andra spel.
Jag gör det, men så umgås jag också med Mutant-diggare, som har flera nefarithorn i sidan till spelet. (Klarifiering*: Jag själv gillar det ganska mycket, men blev mest irriterad över alternativa regler i supplementen, inte nya coolare vapen. Jag är också WarZone-fan.)

Jag tror Rosen har rätt, och en faktor är att man försökte sälja på samma häftighetsfaktorer i t.ex. WarZone och MC. Det är lite synd, för det lägger en onödig vikt på paramilitära häftigheter. Här korrigeras faktiskt en hel del av supplementen - Capitol är det ENDA spel jag sett som uppmuntrat folk att spela 'Dallas' - Kättarens Handbok har den bästa redogörelsen för varför folk går med i onda kulter som jag sett - och så vidare.

Erik

*En svengelsk nykonstruktion, ungefär som så mycket annat i MC. :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Stora vapen och rustningar

Ett illa känt faktum är att anledningen till att det blev så stora vapen och rustningar i MC:s illustrationer var för att de samtidigt var underlag för figurskulptörerna, som alltså inte hade användning för "realistiska" bilder. Det gick bara inte. Alltså blev estetiken som den blev. Samma fenomen styrde/styr mycket av det GW gör, fast de har väl lite mer resurser än Target/Heartbreaker hade.

Nästan helt orelaterat: en annan sak jag brukar tycka är kul att påpeka för de som ääääälskar de så kreativa spelen original-Mutant eller Nya Mutant, men som inte gillar MC och som tycker det är en 40k-ripoff (ja, chrull, jag träffar såna också :gremgrin:) är att MC bara följde i den goda Mutant-traditionen och lånade inspiration från andra spel... nånting som brukar försvinna när man diskuterar de olika versionerna.

Mutant = Gamma World
Nya Mutant = Cyberpunk
Mutant Chronicles = Bunnies&Burrows... tror jag att det var... :gremgrin:

Avdelningen värdelöst vetande och värdelöst tyckande från mig så här på kvällskvisten.

Magnus

(Har precis skrivt klart ett äventyr som kommer att tas emot med hyfsat intresse när det släpps... och det är inte på engelska, det är inte d20, och det är inte ett riktigt bolag som beställt det, och det är inte till nått existerande rollspel. Men det ska bli kul att se vad folk tycker. Dante är med också! Ha... där vart ni allt nyfikna!)

Storuggla

Champion
Vän't nu...

"(Har precis skrivt klart ett äventyr som kommer att tas emot med hyfsat intresse när det släpps... och det är inte på engelska, det är inte d20, och det är inte ett riktigt bolag som beställt det, och det är inte till nått existerande rollspel. Men det ska bli kul att se vad folk tycker. Dante är med också! Ha... där vart ni allt nyfikna!)"

Menmenmen... inte på ingles , inte d20, inget riktigt bolag har beställt det och inte till något nu känt spel? Och Dante är med? I find this revolting, but strangely intrigueing... o_o

Storuggla, intresserad, så länge det inte är "Dödspatrullen" igen

Troberg

Sinister eater
Re: Stora vapen och rustningar

Ett illa känt faktum är att anledningen till att det blev så stora vapen och rustningar i MC:s illustrationer var för att de samtidigt var underlag för figurskulptörerna, som alltså inte hade användning för "realistiska" bilder. Det gick bara inte. Alltså blev estetiken som den blev.
Stora vapen och rustning är coolt (ett tag och till en viss gräns i alla fall), men de måste också vara så häftiga som de ser ut.

En kötta-kötta-rippergun(tm) ska ha tillräckligt med kick för att få en lastbil att göra en baklängesvolt eller två om man träffar den i fronten. Den får inte bara säga ping och repa lacken. En Sportsman 80mm fully automatic heavy barrel shotgun with bayonnet attachment(tm) ska göra tillräckligt med skada för att man bara ska behöva en salva med den och ett par brödbitar för att göra hamburgare av en T Rex.

Jag tror det är delvis denna skillnad mellan utseende och effekt som får folk att reagera. När det känns som strategiskt rätt att släppa sin RapidFireArmorPiercingHighExplosiveAutoCannon(tm) för att i stället springa fram och sparka motståndaren i skrevet upplevs det som lite konstigt.

Visst, jag överdriver lite för att göra en poäng, men det framgår nog vad jag menar.

Vill dessutom skicka in en brasklapp här: jag har bara bläddrat genom MC och konstaterat att det inte passade mig. Jag har alltså inga egentliga kunskaper om regler eller värld utöver vad som diskuterats här. Min reflektion ovan är alltså mer av generell natur än riktad mot MC.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmm... Dödspatrullen...

Visste du att det var ett äventyr till Cops! (mitt hemimproviserade regelsystem för föreningsspelande) och sen blev ett LinCon-äventyr för Cyberpunk innan det blev ett Mutant-äventyr för SVOT?

Mäkta populärt vart det i alla fall. Har nog något med att folk fick en massa vapen att leka med. :gremgrin:

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp, igen

Det var väl egentligen det som var ursprunget i denna tråd. Vapnen ser ascoola och stora ut, och gör lika mycket skada som en slangbella.

:gremgrin:

Magnus

Troberg

Sinister eater
Re: Jepp, igen

Det var väl egentligen det som var ursprunget i denna tråd.
Japp. Jag tyckte bara att jag behövde sammanfatta tråden, och krydda med några roliga vapennamn. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Re: Hmm... Dödspatrullen...

Fullt mögligt att folk gillade Dödspatrullen. Men du ska ge fan i att ge ut det på nytt, jag tänker inte pröjsa för det igen! Så det så! Inga repriser nu! ^_-

Och ja, denna tråd är fan i mig OT nu verkar det som.

Storuggla, stor tråd

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Pröjsa? (OT)

Ahaa, du menar Sinkadus. Jag lovar att om Dödspatrullen nånsin dyker upp igen, vilket jag inte tror den gör för det är inte ett så bra äventyr tycker jag, så ska du få ett ex av mig!

:gremgrin:

Magnus