Re: Jag är en sur och grinig gammal gubbe
Jag tänkte skjuta in lite av mina erfarenheter från min Mutant Chronicles tid. För trots lite knakande i stridsreglerna så funkade de ofta dock med undantag. Problemet som jag såg det var inte egentligen vapenskadan utan Vapen mot Rustnings förhållandet. Vapenskadan var gott tillräcklig för att sätta en orustad person ur spel, dock utan att döda.
Vilket jag tyckte var bra. Ville inte ha en bunt griniga odöda spelare på halsen. Utan problemen kom när spelarna tog på sig en Medelmåttig Stridsrustning och beväpnade sig med en Medelmåttig automatkarbin. Automatkarbinen kunde i princip aldrig ta sig igenom stridsrustningen. Vi hade oändliga diskussioner om hu de egentligen lyckades kriga på det sättet.
Till slut beslöt jag mig för att ändra lite i systemet.
Tog helt enkelt standard automatkarbinen i detta fall Capitol M50 och jämnförde den med en standard stridsrustning. Höjde skadan så att medelvärdet på skadan var densamma som rustningen. Om jag inte missminner mig så hade en Standard slafsig stridsrustning någonstans mellan 6-8 i ABS. Lade medelvärdet på 7 vilket motsvarar 2t6 nästan det dubbla vilket fick till följd att jag dubblerade skadan.
Såg också till att göra om alla stora bonusar till tärningar istället för att sänka medelskadan på vapen som gjorde otroligt hög skada men ändå ha kvar chansen att skicka ut lika fet skada. Så ett vapen som gjorde 1t10+10 blev helt enkelt en skada på 1t20. På så sätt blev inte vissa vapen för övermäktiga. Det hela tog faktiskt inte allt för lång tid. Voila nya skador som var mer balanserade med rustningarna. För att då inte spelarna skulle bli slarvsylta när de hamnade i eldstrid under ett deckaruppdrag där man på sin höjd hade en skottsäker väst på sig. Så dubblerade jag också KPn i varje kroppsdel eftersom alla skador nu dubblerats. Det enda som var orört var rustningars ABS.
Hann bara testa det några gånger men enligt feedbacken jag fick från spelarna var det uppskattade förändringar.
Allmänt om MC så gillade jag faktiskt det spelet, har alltid varit en sucker för heroiska episka miljöer där alla dör högljutt skrikande Freedom a la Braveheart-stil. Sedan som redan många har sagt så var MC så mycket mer än att bara jalla runt i fetrustningar och spränga ännu fetare monster.