Nekromanti Mutant Chronicles

Nightowl

Champion
Re: Jepp, igen

Vapenskador är knasiga...
Närstridsvapen råkar extra illa ut. Jag tror det är i Mishima som en wakisashihashisushisumitori eller vad håken det heter gör mer skada än ett större och jävligare svärd.

Som i sin tur gör samma skada som en spark.

Nightowl

Nightowl

Champion
Re: Vapnen är kanske...

Det är fasligt vad massor med människor hänger upp sig på just bilderna i MC. Jag trodde att det var reglerna i ett rollspel som var det som var det viktiga, och inte bilderna?
Tja, ni VILLE ju göra det till en 'visuell fest'...

Erik

The_Gorger

Hero
Viktigt om bokbål

"När man börjar bränna böcker är det inte långt innan man börjar bränna människor" Var det någon känd person som sade.
Jag minns inte om det var samband med den mest kände bokbrännaren av dem alla Guy Montag (som alltså inte är något Blizzard hittat på till StarCraft utan en historisk person) eller om det var bränningen av böcker i Nazityskland.

fö blav Montag senare Munk lr nåt och botgjorde sig så historien slutade väl

G

Guest

Guest
Re: Jag är en sur och grinig gammal gubbe

Jag tänkte skjuta in lite av mina erfarenheter från min Mutant Chronicles tid. För trots lite knakande i stridsreglerna så funkade de ofta dock med undantag. Problemet som jag såg det var inte egentligen vapenskadan utan Vapen mot Rustnings förhållandet. Vapenskadan var gott tillräcklig för att sätta en orustad person ur spel, dock utan att döda.
Vilket jag tyckte var bra. Ville inte ha en bunt griniga odöda spelare på halsen. Utan problemen kom när spelarna tog på sig en Medelmåttig Stridsrustning och beväpnade sig med en Medelmåttig automatkarbin. Automatkarbinen kunde i princip aldrig ta sig igenom stridsrustningen. Vi hade oändliga diskussioner om hu de egentligen lyckades kriga på det sättet.

Till slut beslöt jag mig för att ändra lite i systemet.
Tog helt enkelt standard automatkarbinen i detta fall Capitol M50 och jämnförde den med en standard stridsrustning. Höjde skadan så att medelvärdet på skadan var densamma som rustningen. Om jag inte missminner mig så hade en Standard slafsig stridsrustning någonstans mellan 6-8 i ABS. Lade medelvärdet på 7 vilket motsvarar 2t6 nästan det dubbla vilket fick till följd att jag dubblerade skadan.
Såg också till att göra om alla stora bonusar till tärningar istället för att sänka medelskadan på vapen som gjorde otroligt hög skada men ändå ha kvar chansen att skicka ut lika fet skada. Så ett vapen som gjorde 1t10+10 blev helt enkelt en skada på 1t20. På så sätt blev inte vissa vapen för övermäktiga. Det hela tog faktiskt inte allt för lång tid. Voila nya skador som var mer balanserade med rustningarna. För att då inte spelarna skulle bli slarvsylta när de hamnade i eldstrid under ett deckaruppdrag där man på sin höjd hade en skottsäker väst på sig. Så dubblerade jag också KPn i varje kroppsdel eftersom alla skador nu dubblerats. Det enda som var orört var rustningars ABS.

Hann bara testa det några gånger men enligt feedbacken jag fick från spelarna var det uppskattade förändringar.

Allmänt om MC så gillade jag faktiskt det spelet, har alltid varit en sucker för heroiska episka miljöer där alla dör högljutt skrikande Freedom a la Braveheart-stil. Sedan som redan många har sagt så var MC så mycket mer än att bara jalla runt i fetrustningar och spränga ännu fetare monster.

G

Guest

Guest
Re: 1t20? Hur resonerade du då?

Jo jag resonerade så här. Ett vapen med 1t10+10 har ett snittvärde i skada på 15,5. 2t10 har ett snittvärde på 11. Och 1t20 har ett snittvärde på 10,5. Redan där så ser man att lägsta snittvärdet ligger på 1t20 därför valde jag den eftersom jag ville dra ner farligheten på vapnet. Det finns även en annan faktor som spelar in och det är att ju fler tärningar man slår desto närmare snittvärdet hamnar man på varje slag. Med 1t20 behåller jag en jämn spridning mellan 1-20 på varje slag.
Och sen blire ju en tärning mindre att slå också :gremtongue: