Det vore ju en gammal dröm come true...
Jag tycker, precis som flera andra, att framförallt originalet bör återskapas men i en ny upphottad version. Jag gillade visserligen Mutant 2 (även regelsystemet när jag väl hade förstått det) men Uppdrag I Mos Mosel är ändå det äventyr (tro det eller ej) som jag har spelat/spellet flest gånger. Det är en sån suverän känsla i det äventyret, mycket tack vare den låga teknologinivån.
Och detta är nog pudelns kärna. Det är lätt att bli prylkåt och hitta på en jävla massa hi-tech (ER-syndromet) men det är så mycket ballare att glida runt med en musköt och en rostig revolver med 9 kulor än en neuronpiska och ett gyrojetgevär. Jag har ingenting emot högteknologi per se, men jag tycker att det är viktigt att det begränsas till att vara någonting nästan magiskt. Dessutom så är det ju kul att leka arkeolog och försöka klura ut vad någonting är när spelledaren säger: "det är ett 1 meter långt, ganska platt föremål med några slags rörliga flärpar på kanten." Plocka nu fram era fyndtabeller, ni får 10 slag på er!
Vad gäller reglerna så bör något enkelt men smart system användas. Kanske skulle någonting i stil med Silhouette-systemet som används i t ex Jovian Chronicles passa? [OT: någon som spelar det spelet förresten?]
Någon skrev att äventyr och sånt är viktigare än handelsrutter och statsskick. Couldn't agree with ya more. Som jag ser det så är detta ändå inte något som karaktärerna känner till så det spelar i realiteten inte så stor roll, världen får gärna vara vild och outforskad (i RPs ögon).
Hmm... vad jag svammlar. Sammanfattningsvis så vill jag eventuellt ha sagt följande:
1. Låt världen och det mesta av teknologin vara på 17-1900-talsnivå (steampunk?)
2. Det ligger mycket värde i att få upptäcka sin högteknologiska historia. Detta bakvända förhållande mellan historia och teknologi är i min mening mycket av behållningen med Mutant. Att gräva fram "magiska" underverk och veta att ens förfäder har skapat dem är ball. Kom ihåg vad vår vän Arthur C. Clarke sade "any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
3. Inte så mycket nitty-gritty om vem som är president/kung/kejsare/storpotät var, sånt förändras ändå från dag till dag. Information om platser kan följa med de äventyr som utspelar sig där.
4. Se till så att rubbitarnas (att ingen har tagit upp dem ännu!) ställning i världen stärks och att de alltid har tillgång till så många radioaktiva morötter de kan äta.
Fantastiskt vad osammanhängande. Jag känner mig som Professor Farnsworth... whaa... off you go.
/Mr G
PS.
Jag kan inte låta bli att namedroppa datorspelet Fallout i denna härligt nostalgiska mutantsoppa. Det skiljer sig iofs en del från vår skandinaviska idyll, men jag tycker ändå att det finns bitar där som kan vara relevanta.