Nekromanti Mutant UA - hur är det?

Jocke

Man med skägg
Skrofmål är ju dock det "rikssvenska" i Mutant UA. Eller har jag missat nått?

Leon

Leo carcion
Vafförslax? Skrofmål gumsebondskt? Näggum, det är tvixemot högtrafligt formaliamål av tyngsta gravör och exaktitud.

P.s. för mig är syftet med Skrofmål inte humor utan surrealism. Humorn är bara ett redskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det jag hade emot skrofmål är att så många tog det för långt, till nivån att det blev en ansträngning att förstå vad tusan det var de just sa eller skrev.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Kanske bör jag förtydliga att jag inte påstår att skrofmål är bondska, eller ens i närheten av lika vackert som bondska. Jag bara menade att skrofmål ofta kändes som när en sörlänning skriver dålig bondska utan att förstå grammatiken eller ordförrådet. Det blir liksom parodiskt på fel sätt.

Eventuella kopplingar till någon faktisk bondska tror jag är fullständigt fabricerade.

Leon

Leo carcion
Xhakhal;n197649 said:
Eventuella kopplingar till någon faktisk bondska tror jag är fullständigt fabricerade.
Men... det är ju du som gör kopplingarna till bondska..!?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Verkar som om Mutant UA är bra om man köpt och spelat det när det kom ut, enligt de flesta iallafall. Och rätt mediokert för övriga. Lätt att då misstänka en stor portion nostalgi i positiva uttalanden.

Körde själv bara den lila -84-boxen och jag älskar ju den än idag. Någon som är född 1992 skulle säkert inte hålla med mig.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Peter;n197657 said:
Men... det är ju du som gör kopplingarna till bondska..!?
Jag menade att jag liknade hanteringen av språket vid hur bondska behandlats i viss parodi. Så diskussionen därefter kändes som om det menades att jag faktiskt påstått att de haft bondska som förlaga. Så jag ville bara säga att det inte är vad jag menade, även om det kanske verkade så inledningsvis eller pga att jag skrev snabbt från telefonen :)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
P.eLL.e;n197665 said:
Verkar som om Mutant UA är bra om man köpt och spelat det när det kom ut, enligt de flesta iallafall. Och rätt mediokert för övriga. Lätt att då misstänka en stor portion nostalgi i positiva uttalanden. .
Jag vet inte, jag har liksom väldigt mycket bra känslor om MUA, men har aldrig läst eller spelat ett av de äldre mutant-spelen öht. Bara MUA och litet År Noll (men de dröjde så länge med Maskinarium, så jag har skjutit på det).
Det mesta som känns Meh är reglerna, av anledningar Krille sammanfattade väldigt bra. Världen är cool om man är överens om den :'D

Jocke

Man med skägg
Vi spelade kampanjen Undergångens Arvtagare mellan 2007 och 15 ungefär, med paus för annat mellan. Det var på många sett en fantastisk kampanj. På andra sett rätt så slarvig kampanj i snyggt omslagspapper. I min värld är MUA den bästa varianten av Mutant, men reglerna är lite so and so.

Sapient

Swashbuckler
Xhakhal;n197649 said:
Kanske bör jag förtydliga att jag inte påstår att skrofmål är bondska, eller ens i närheten av lika vackert som bondska. Jag bara menade att skrofmål ofta kändes som när en sörlänning skriver dålig bondska utan att förstå grammatiken eller ordförrådet. Det blir liksom parodiskt på fel sätt.

Icke så! De finns där, iaf i vissa delar. Men det beror på källan också - det finns material på nätet som säkert inte är helt "kanon", men som iaf i vissa delar är väldigt typiskt präglat av flera norrländska idiom som faller inom "bondskan". En del av det, som anges komma via dåvarande Järnringens forum, hade tack vare det spridning - det påverkade definitivt "skrofmålet" i senare produkter.

På vad jag sett, skulle jag tro att det fanns någon norrlands-baserad grupp (i Ume? någon här som vet?) som tyckte det var kul att ta dialektala uttryck och "plantera" dem som skrofmål, ibland med lite förändrad betydelse. (Och ibland lite skruvat uttal/lydelse av ordet.)

Så bondska är iaf levande i ett substrat av "skrofmål".

Det var det jag trodde att du syftade på och därför plockade upp.

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n197639 said:
Det jag hade emot skrofmål är att så många tog det för långt, till nivån att det blev en ansträngning att förstå vad tusan det var de just sa eller skrev.
Fast nu vet jag inte vad du menar - jag kan inte komma pa en enda spelmodul eller annan publicerad text som blev svarforstarlig pa grund av skrofmal.

Hur det var i vissa skrofmalstradar dar forumiter spanade loss ar en helt annan sak. Det var ju just en sandlada for span.

luddwig

Lawful evil
Det råder uppenbarligen delade meningar om skrofmålet. Själv tror jag att jag skulle uppskatta det, inom rimliga gränser. Det känns ändå som ett stämningsskapande inslag. I övrigt ger det ni beskriver av UA mig samma bild som jag har av första Mutant: en charmig värld och ett regelsystem med vissa brister. Skillnaderna verkar vara att UA inte är lika muntert, lika skruvat eller lika högteknologiskt.

Zire

Swashbuckler
Sapient;n197672 said:
På vad jag sett, skulle jag tro att det fanns någon norrlands-baserad grupp (i Ume? någon här som vet?) som tyckte det var kul att ta dialektala uttryck och "plantera" dem som skrofmål, ibland med lite förändrad betydelse. (Och ibland lite skruvat uttal/lydelse av ordet.)
Har för mig att Järnringen gänget håller till i Holmsund utanför Umeå.

Fanns skrofmålet i någon tidigare versionen av mutant?

(OT: Är "skrovmål" etablerat i södra sverige? Eller är det mest restauranger i norr som har det?)

Sapient

Swashbuckler
Zire;n197684 said:
Ja, men jag tror det "läckte in vid sidan om" mest.

Inte helt säker iofs - och det kan åtminstone ha påverkat beredskapen att plocka upp en del uttryck (som verkar ha kommit från forumet) i senare produkter.

Och jag kan ha missat helt - jag spelade ju inte M:UA under den "aktiva" tiden, jag tror jag hade en (inaktiv) användare på Järnringens forum men var inloggad högst vid ett par tillfällen. Men så här i efterhand, i de olika material jag spårat upp via bloggar och annat (som ofta syftar tillbaka på forumet) verkar mycket ha kommit från fans, iaf tillskrivs det sådana källor. (tex "Källa: användare NN på forumet" och dylikt - inte namn på moduler.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Xhakhal;n197649 said:
Jag bara menade att skrofmål ofta kändes som när en sörlänning skriver dålig bondska utan att förstå grammatiken eller ordförrådet. Det blir liksom parodiskt på fel sätt.
Xhakhal;n197666 said:
Jag menade att jag liknade hanteringen av språket vid hur bondska behandlats i viss parodi.
Sapient;n197672 said:
Zire;n197684 said:
Sapient;n197685 said:
Ja, men jag tror det "läckte in vid sidan om" mest.

Inte helt säker iofs - och det kan åtminstone ha påverkat beredskapen att plocka upp en del uttryck (som verkar ha kommit från forumet) i senare produkter.
Så här va, flera av järnringarna var norrlänningar och ville gärna få in "bondska" (för mig: norrländska) utryck och koncept i spelet. Men de accepterade också att de i princip skrev spelen för en bunt sörlänningar som inte har förståelse för de finare språkbruken, så den bondska de smög in var ganska begränsad och nedtonad.

Sen svalde spelarna det här med hull och hår. De älskade konceptet och började spåna loss som galningar på järnringens forum utifrån järnringens exempel, och dessutom ivrigt påhejade av Järnringen som dels gillade att deras insmugna små egenheter uppskattades och dels (är jag övertygad om efter att ha träffat dem) skrattade arselna av sig åt stockholmare som försökte skriva norrländska.

Många av dessa nyspånade påhitt slog sedan igenom så hårt att de senare lyftes upp i Järnringens officiella produkter (benämningen skrofmål själv tror jag myntades på forumet, men jag kan ha fel om det. De tidiga minnena är lite luddiga).

Så man skulle väl kunna säga att det är ett fall av att norrläningar började det, sörlänningar fortsatte det, norrlänningar avslutade det.

Zire;n197684 said:
Fanns skrofmålet i någon tidigare versionen av mutant?
Vädligt säker på att det etablerades enkom för M:UA.

Zire;n197684 said:
(OT: Är "skrovmål" etablerat i södra sverige? Eller är det mest restauranger i norr som har det?)
Som ett ord som betyder "ett rejält mål mat" så har skrovmålet följt med mig från mina skånska rötter, i vart fall.

Om du menar som hamburgemeny så har jag sett det i korvkiosker och på Max så långt söder ut som Stockholm i alla fall.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Peter;n197679 said:
Fast nu vet jag inte vad du menar - jag kan inte komma pa en enda spelmodul eller annan publicerad text som blev svarforstarlig pa grund av skrofmal.

Hur det var i vissa skrofmalstradar dar forumiter spanade loss ar en helt annan sak. Det var ju just en sandlada for span.
Nej, jag pratar just om vissa spelare och forumiter. Det gjorde en del annars intressanta spåntrådar jäkligt tunglästa, och en del spelmöten där jag bara fick huvudverk.

Järnringens produkter brukade alltid hålla en rätt schysst nivå på det där.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Fair enough, ang bondskan (sorry att jag ej citerar, bängligt på telefon). Jag har verkligen noll koll på forumet; jag har bara läst den innersta kretsen, spelarboken (om det var så den hette) och robotmanualen. Även andra norrlänningar kan visst göra något som känns fejk på ett tråkigt vis för andra norrlänningar - eller så kanske jag borde börja sucka över sörlänningarna nere i Västerbotten ;)

Hur som helst håller jag med om att det aldrig var svårt att _förstå_.

luddwig

Lawful evil
Xhakhal;n197739 said:
Även andra norrlänningar kan visst göra något som känns fejk på ett tråkigt vis för andra norrlänningar...
Vilket mycket väl kan bero på att bondskan varierar väldigt mycket mellan olika orter, även närbelägna sådana. Som nordlig västerbottning kan jag också tycka att det knappt finns någon bondska kvar i Umeåtrakten. Dessutom gör sig bondska, enligt min mening, dåligt i skrift. En sådan sak skulle kunna bidra till en känsla av fejk.

Leon

Leo carcion
Rymdhamster said:
....ivrigt påhejade av Järnringen som dels gillade att deras insmugna små egenheter uppskattades och dels (är jag övertygad om efter att ha träffat dem) skrattade arselna av sig åt stockholmare som försökte skriva norrländska.
Det vore ju jävligt töntigt av dem, om det stämmer. Vilket jag betvivlar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Peter;n197800 said:
Det vore ju jävligt töntigt av dem, om det stämmer. Vilket jag betvivlar.
Jag ser inte det töntiga, men du är självfallet välkommen att göra dina egna tolkningar =)