Nekromanti Mutant vs Drakar och demoner regelkärnor

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser). I så fall: varför introducerades aldrig SMIkast i Dod? Det har väl lia stor betydelse där?

Ond bråd död

Swashbuckler
I Mutant hade man av någon anledning dubbelt så mycket kp också. Sen var det en massa små skillnader som att man slumpade yrke och sånt.

CapnZapp

Myrmidon
Niklas73 said:
Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser). I så fall: varför introducerades aldrig SMIkast i Dod? Det har väl lia stor betydelse där?
Lite osäker på vad din fråga är...

Mutant och DoD är bägge baserade på "BRP"-systemet från Chaosium (använt i klassiker som RuneQuest och Call of Cthulhu), men har utvecklas olika - i DoD's fall kan till och med utvecklingen sägas ha lämnat BRP.

Det finns massor med (små) skillnader (och några stora med), men svaret beror helt på vilka versioner av respektive spel du tänker på...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Antar att vapenfetishismen från Mutant 2 började redan där. Men tanken var väl att man skulle tåla lite mer stryk i ett sånt spel.Slumpade man yrke i Mutant??? Åh fan. Ja iofs kanske kan stämma lite med settingen men ändå... jag älskar gamla BRP regler från 80 talet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, det finns ingen egentlig skillnad på regelkärnorna hos Drakar och demoner respektive Mutant. Båda är baserade på ett antal grundegenskaper graderade från 3-18, och ett antal färdigheter som man ska slå under med en tärning som ger en linjär sannolikhet. Vapnen utdelar skada enligt en tärningskombination som är oberoende av färdighetsslaget, och skadan dras av från kroppspoäng och påverkar inte stridsförmågan förrän kroppspoängen når noll. Alla faktiska skillnader, och undantag från det jag beskrev ovan, är fluff som ligger utanför själva regelkärnan.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Niklas73 said:
Antar att vapenfetishismen från Mutant 2 började redan där. Men tanken var väl att man skulle tåla lite mer stryk i ett sånt spel.
Fast om jag inte minns fel så gjorde vapnen även mer skada i mutant så KPn i båda spelen räckte nog ungefär lika länge.

/Anders

Arfert

Facit
Gurgeh said:
Nej, det finns ingen egentlig skillnad på regelkärnorna hos Drakar och demoner respektive Mutant. Båda är baserade på ett antal grundegenskaper graderade från 3-18, och ett antal färdigheter som man ska slå under med en tärning som ger en linjär sannolikhet. Vapnen utdelar skada enligt en tärningskombination som är oberoende av färdighetsslaget, och skadan dras av från kroppspoäng och påverkar inte stridsförmågan förrän kroppspoängen når noll. Alla faktiska skillnader, och undantag från det jag beskrev ovan, är fluff som ligger utanför själva regelkärnan.

/tobias
Det där lät ju nästan som om du beskrev av Dungeons & Dragons. :gremsmile: ..byt ut slå lågt mot slå högt bara.

Lite småtrist svar tycker jag. Detaljer kan göra stor skillnad för spelupplevelsen i spel som delar regelkärna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
"Lite småtrist svar tycker jag. Detaljer kan göra stor skillnad för spelupplevelsen i spel som delar regelkärna. "

Ah Smi-kast!!!! :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lite småtrist svar tycker jag. Detaljer kan göra stor skillnad för spelupplevelsen i spel som delar regelkärna.
Naturligtvis, men nu var det regelkärnan han frågade efter, inte detaljerna, och då blir det korrekta svaret inte roligare än så.

/tobias

Arfert

Facit
Gurgeh said:
Naturligtvis, men nu var det regelkärnan han frågade efter, inte detaljerna, och då blir det korrekta svaret inte roligare än så.

/tobias
Om det enbart var regelkärnan han pratade om skulle han väl inte frågat om SMI-kast? :gremwink:

Phelan

Hero
Nu var det i ett annat årtusende jag kollade i första Mutant senast. Var SMI-kastet en möjlighet att klara sig undan attacker med skjutvapen och sånt?

En fullt möjlig spelig förklaring är ju att Mutant har vapen som ganska standardmässigt kan göra tokigt mycket skada i en träff. Givet rustning och möjlighet att parera närstridsattacker i DoD som gör att man tål mera, så är det kanske lite tråkigt att behöva slå ny karaktär hela tiden i Mutant om man inte skulle ha lindrat dödligheten i främst eldvapen på nåt sätt?

Hade jag ju kunnat tänka mig.

/ Phelan

Rising

Vila i frid
Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser).
Vad var SMI-kastet?

I övrigt: Ja, det var förstås en massa små skillnader. Yrkena fungerade annorlunda, man hade en FYND-spelplan som man slog på och flyttade omkring en spelpjäs på när man försökte förstå hur gamla grunkor fungerade, man hade en reaktionstabell, man öööh... hade kanske inte brytvärden, eller så hade man det. Jag kommer inte ihåg.

Små skillnader i den stilen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det enbart var regelkärnan han pratade om skulle han väl inte frågat om SMI-kast?
Jag valde att fokusera på den regelkärnan, eftersom alternativet vore ohanterligt. Det finns ju trots allt skillnader av typen "I DoD gör ett bredsvärd 1T8+1 i skada medan det gör 2T6+1 i skada i Mutant." Och sådana skillnader gör ingen glad.

Vad gäller SMI-slaget var det en speciell feature i Mutant, medan DoD hade en mer generell hantering av grundegenskapsslag. Dessutom hade DoD en skadebonus, medan Mutant hade tre bonusar baserade på Grundegenskaper: En för styrka som gav mer skada (eller mindre) i strid, en för personlighet som gav en bonus på reaktionstabellen (eller avdrag), och en för intelligens som gav fler slag på fyndtabellen (eller färre).

Man kan väl betrakta detta som en del av regelkärnan om man vill.

/tobias

Botulf

Hero
En regelskillnad i grundsystemet som verkar gå igenom alla versioner av Mutant och nästan alla DoD är förmågan att Undvika. Denna är vital i Mutant men DoD saknar den helt (förutom som tillbyggnad i splatbooks till Chronopia och senare som fördjupning i DoDT tror jag) som utgår från att man parera/undvika är samma sak.

Lite underligt för då blir ju lite skumt med Brytvärdet i DoD: "Näe jag parerade inte jättens spikklubba med svärdet utan tog steg åt sidan så varför ska jag behöva slå för BV så svärdet går sönder?"

En annan stor skillnad gällande system är användningen av sk Skräcktabell i DoD(något som jag märkt att inte så många alltid uppmärksammat i spel), något som jag tror saknas helt i Mutant. Det utgör en faktiskt rätt stor skillnad när det kommer till strid med mäktiga/läskiga saker: I Mutant är det mer rock´n´roll där är sådana grejer upp till spelarna hur deras rp reagerar. Oftast "blöder det/läcker olja så dör det". I DoD kan det mycket väl bli samma effekt som i CoC om rp springer på något läskigt/mäktigt: Somliga opåverkade, en del springer för livet, en dör av hjärtinfarkt och en annan svimmar och så brukar det vara massa minus på färdigheter inblandade.

Detta kan tyckas som detaljer men jag tycker den utgör en större systemskillnad än exempelvis olika moddar och genrekonventioner.

Eksem

Champion
Jag tycker det som känns som skillnaden mellan Volvo och Saab; och så har nån annan jävel ett flygplan.

EDIT: Saab var i sammanhanget ett väldigt dåligt exempel. Tänk "bil" och "annan bil".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ahh reaktionstabell. How 80's... Den är ändå lite kul. Men fyndplanen hade väl en strålande funktion även om vi aldrig riktigt fattade hur den funkade.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fast man hade ju enl ovan dubbelt i KP mot Dod?

/Niklas som är fascinerad över hur tråden växser...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skräcktabellen använde vi aldrig av nån anledning. Det ble för styrt tror jag. Kanske borde använt den vid möten med spöken vilket vi iofs inte hade. Uäää jag vill tillbaka till sommaren 1990.

Big Marco

Läskig
Wulfrik said:
En regelskillnad i grundsystemet som verkar gå igenom alla versioner av Mutant och nästan alla DoD är förmågan att Undvika.
Nu kanske jag är lite rostig, men Undvika fördes väl in som en fast del av systemet iom Cyber-Mutant anno 1989?