Oscar Silferstjerna
Årets örebroare
Jo, det är en modell för äventyr. Den kan säkert funka, även om den lätt kan bli enformig och förutsägbar. När det gäller de hemliga sällskapen, så tycker jag att de passar särskilt bra för att bygga upp mer omfattande intriger och kampanjer. Drar man det till sin spets vill de flesta gynna en viss klass samt störta eller rädda Kejsaren. Ofta genom att använda resurser (exempelvis robotar, vapen, bunkrar och enklaver). Eftersom de gynnar ett visst intresse hamnar de i konflikt med något eller några av de andra sällskapen. De känner inte till fullo till varandras planer.Om vi bortser från sällskapen just nu, så finns en väldigt tydlig modell för äventyren.
1) Rollpersonerna kontaktas av vonRijn för att utreda en delikat situation.
2) Det blir en resa till platsen för mysteriet. Under resan sker spännande möten, ofta med muterade djur.
3) De kommer till platsen för mysteriet och gör sin undersökning. Det är här sällskapen kan utgöra hemligheten, men det kan också vara andra saker (ångmaskiner, teatersällskap, fientliga växter m.m)
4) Undersökningen pekar på att nåt pågår i den förbjudna zonen. Resan in i zonen blir farlig med muterade monster och kringvandrande robotar.
5) Rollpersonerna anfaller bunkern. Det blir en bitter slutstrid där OP-vapen är ett måste.
6) Rollpersonerna rafsar ihop alla fynden. De bästa sakerna tar man själva. Resten är till uppdragsgivaren. Resan hem är nästan alltid händelselös.
7) Uppdragsgivaren visar sig förråda rollpersonerna och snor fynden.
Sällskapen kan komma in i punkterna 3) och 5), men det kan också vara något helt annat. Är det ett sällskap känns det ofta mer som en kuliss än en organisation med en faktisk agenda. För mig är det det ovan beskrivna äventyrskonceptet som mycket mer definierar Mutant än just de olika sällskapen.
//EvilSpook
Det här finns inte i alla Mutant-äventyr, men i UA-trilogin, Mutant Hindenburg och några äventyr till. Totalt sett en hel del. Särskilt vanliga är Järnringen, Mutants SPECTRE. Jag tänker alltså att man kan konceptualisera hur man bygger upp intriger kring sällskapen i Mutant. Kanske med hjälp av generatorer av något slag. Har man väl gjort det kan man göra motsvarande för sällskap i andra settingar också. Därav den här trådstarten.
Jag har för övrigt just bytt namn på tråden, så att folk inte bara går in och besvarar titelfrågan utan att läsa startinlägget. Det funkade inte.