Frågan är väll mest vem man vill vända sig till som producent, en bunt av oss kommer inte hinna läsa rollspelen om de är översvämmade av regler (eller i mitt fall, för mycket sidor, jag tenderar att prioritera annat än att läsa rollspelsregler i sånna lägen, som att rollspela
). Men det finns en målgrupp som slukar regler och älskar dynamiken i system. För dem är mycket regler (och framförallt intressanta regler) helt rätt.
Som jag uppfattat det är Noir skrivet i första hand för folk som redan rollspelar och som nappar på nya system och vill du sälja in till den målgruppen tror jag inte det är något fel med stort regelomfång. Sedan kanske det tappar köpare som Snigel och krank och en del läsare (jag tror jag kommer köpa Noir, men är väldigt osäker på om jag kommer hinna läsa det), men det vinner säkert andra läsare och köpare.
Skulle dock vara kul att se komplexa rollspel som kunde ha mycket tankar som hur att spela, utan att det blev (siffer)regler av det, men det verkar inte finnas någon som vill/vågar/kan skapa ett sånt