Nekromanti Mycket regler är dåligt

Sanjuro

Warrior
Jag skulle nog klassa dem som regeltunga. Inte svåra att lära sig, men regeltunga utan tvivel. Och ja, reglerna verkar oftast skrivna på det mest krångliga och bisatsstaplande tänkbara vis.

Arfert

Facit
Re: Förtydligande

tja, men det tycker jag är ett totalt felaktigt sätt att räkna... man ska räkna GRUNDBÖCKERNA vid en sån här jämförelse... det vill säga de böcker själva reglerna är med i... räknar man som Ymir (kanske gör) så blir plötsligt D&D 3.5 regel-lättast med tanke på alla miljoner extraböcker som finns..

Dimfrost

Special Circumstances

Eh, har du sett en D&D-modul någon gång? De består ju till 90% av feats och prestiegeklasser hela bunten. :gremgrin:

/Dimfrost

Arfert

Facit

he he, kanske nuförtiden... när jag spelade det så var det mest kampanjmaterial och äventyr... och i tilläggsregelböckerna var det en jäkla massa text och få regler.

ripperdoc

Myrmidon

Man kan räkna reglerna i grundböckerna om man vill mäta nybörjarpotential. Om man generellt sett vill räkna hur kompakta reglerna är för ett spel som helhet bör man räkna med alla utgivna produkter. Det senare måttet ger en tydlig fingervisning vad spelskaparen anser viktigt - regler eller värld.

Och Eon ligger väldigt bra till där, faktiskt, när ex. landsmodulerna innehåller typ 2-3 sidor regler.

Krille

Super Moderator
Är sju regelböcker verkligen kompakt?

Om man generellt sett vill räkna hur kompakta reglerna är för ett spel som helhet bör man räkna med alla utgivna produkter. Det senare måttet ger en tydlig fingervisning vad spelskaparen anser viktigt - regler eller värld.
Gör det? Det ger snarare en tydlig fingervisning om hur länge spelet har varit i handeln. Eon har ju till exempel tio års försprång framför Saga.

Ett gedanken-experiment: antag att Arfert pumpar ut ungefär lika många moduler till Saga som Neogames pumpade ut till Eon. Hur många av dessa kommer att vara världsmoduler, och hur många kommer att vara regelmoduler? Kommer Saga någonsin att få moduler som Mystik&Magi, Krigsherren, Riddaren, Vapenmästaren och Vandöda&Nekromanti?

...vilket påminner mig om, just ovanstående moduler sänker Eons "världsviktighetskvot" rätt hårt. Inte nog med att man har en fettjock regelbok (två böcker, numera), man har dessutom ovanstående fem, varav tre existerar för att en som inte finns i listan (Krigarens Väg) blev för tjock i sin nya utgåva.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Är sju regelböcker verkligen kompakt?

När är ett spel färdigt? Inte nödvändigtvis med grundboken, så en viss mängd supplement borde få vara med i beräkningen. Givetvis är det en fråga om tid, och givetvis har jag inte räknat om Eon faktiskt har mycket regler eller inte (mig kvittar det), men det ger ändå en fingervisning om att det kan vara orättvist att bara jämföra vad grundboken klarar av.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Färdiga spel

När är ett spel färdigt? Inte nödvändigtvis med grundboken, så en viss mängd supplement borde få vara med i beräkningen.
Ett spel är färdigt när man kan spela det. Om man inte kan spela det med enbart grundboken och inget annat än grundboken är det felkonstruerat.

/tobias

Krille

Super Moderator

När är ett spel färdigt? Inte nödvändigtvis med grundboken, så en viss mängd supplement borde få vara med i beräkningen.
Å andra sidan så kan man se det så här: ett spel där man efter två fullspäckade grundböcker fortfarande måste ge ut fem regelböcker till kan nog inte betraktas som "färdigt", regelmässigt.

Ett spel där man efter trettio sidor regler i grundboken slutar skriva regler och övergår till att skriva värld i trehundra sidor eller så antyder däremot att man är regelmässigt färdig.

Så återigen gedanken-experimentet: ge Arfert tio års utgivning och resurser att hålla Neogames takt. Kommer den samlade Saga-utgivningen ha samma "världsviktighetkoefficient", eller en högre eller en lägre?

ripperdoc

Myrmidon

Nu har jag inte jämfört med Saga och vill inte göra det - jag vet inget om det. Men om Saga fortfarande ges ut om 10 år måste det ju vara bevis nog på att det är ett bra spel :gremwink:

Att man skriver trettio sidor regler i grundboken kan lika gärna betyda att man sparar alla avancerade regler till senare moduler, inte sant?

Krille

Super Moderator

Att man skriver trettio sidor regler i grundboken kan lika gärna betyda att man sparar alla avancerade regler till senare moduler, inte sant?
Mmmm. Men sannolikheten för det är nog större om grundboken är på 32 sidor, än om den är på 320 sidor.

Arfert

Facit

superkort om Saga: i den bästa av världar kommer vi kanske ge ut 10 böcker de nästa 10 åren... Av dom kommer kanske en vara en regelbok; den ska innehålla tips för spelledaren och liknade. Resten kommer bara vara rent kampanjmaterial. Finns massor med länder och kulturer/spelstilar att utforska.

Jag håller även på att skissa på en Sword and Sorcery-kampanj som utspelar sig i samma värld som Saga (i stort sätt samma regler, kanske annan magi bara), men 5000 år tidigare, i en fjärran epok. Ett helt annat stuk, alltså. Men det är som sagt en kampanjmodul, inte ett nytt spel.

Kanske kommer det nånstans finnas regler för hur man gör spelledarpersoner som inte är människor, men det handlar om en 4-5 sidor kanske... av kanske dryga 1500 sidor utöver grundboken. Jag är inte intresserad av att göra böcker som Vapenmästaren eller Krigsherren...

det finns fältslagsregler till Saga, men jag är osäker på om det finns intresse för dom... dessutom har dom några år på nacken så de behöver uppdateras... troligare att det blir en PDF kanske.

Arfert

Facit
Re: Färdiga spel

håller med dig.. fast jag kan tycka det är ok med 2 något tunnare böcker, speciellt om de ligger i samma låda. Men fler är inte bra.

Arfert

Facit

I mitt fall tror du rätt Krille. Är som sagt inte intresserad av några "avancerade regler" till Saga, det går emot designfilosofin för det spelet. Är rätt nöjd med reglerna som dom är, vi (jag och Johan) har tvärtom skurit ner reglerna från dom ursprungliga, efter metoden "använder vi det här och är det kul?". Därför har saker som bärförmåga eller att "färdigheter bygger på flera grundegenskaper i stället för en" med mera fått ryka. Onödiga regler ströks. För mycket regler slöade bara ner spelandet.

De regler som eventuellt kan tillkomma är i så fall bundna till nya länder/tider. Magi kan till exempel se annorlunda ut i ett rent hypotetiskt österland än i Albion, och där kan även finnas andra vapen, stridstekniker, färdigheter och liknade som behöver beskrivas även regelmässigt. Men i så fall kommer det bli ytterst korta regelinslag, några sidor kanske.

MrG

Swashbuckler
Frågan är väll mest vem man vill vända sig till som producent, en bunt av oss kommer inte hinna läsa rollspelen om de är översvämmade av regler (eller i mitt fall, för mycket sidor, jag tenderar att prioritera annat än att läsa rollspelsregler i sånna lägen, som att rollspela :gremgrin:). Men det finns en målgrupp som slukar regler och älskar dynamiken i system. För dem är mycket regler (och framförallt intressanta regler) helt rätt.

Som jag uppfattat det är Noir skrivet i första hand för folk som redan rollspelar och som nappar på nya system och vill du sälja in till den målgruppen tror jag inte det är något fel med stort regelomfång. Sedan kanske det tappar köpare som Snigel och krank och en del läsare (jag tror jag kommer köpa Noir, men är väldigt osäker på om jag kommer hinna läsa det), men det vinner säkert andra läsare och köpare.

Skulle dock vara kul att se komplexa rollspel som kunde ha mycket tankar som hur att spela, utan att det blev (siffer)regler av det, men det verkar inte finnas någon som vill/vågar/kan skapa ett sånt

cogitare

Swashbuckler
Re: Årets orättvisaste tråd?

Dessutom: Var sjutton var alla "förkämpar" när ANDRA spel än Noir blir påhoppade på ett orättvist sätt?
Sticker kanske ut hakan här. Men jag tror det mer har att göra med polare och relationer (i verkligheten eller här på forumet vet jag inte) än att man objektivt upprörs över att spel X blir lite bashat av någon anledning.

C.

Eksem

Champion

Kan bara svara för mig själv och det aktuella fallet här, men jag har ingen som helst relation till någon ur Noir-gänget, eller något de gjort.

Arfert

Facit

Jo, kanske... jag har en känsla av att de som hård-bashat mina spel är sådana som inte gillar vad jag skrivit i andra sammanhang, som på OT-forumet. Medan de som gillat det, men inte riktigt gillat spelen ändå vart bra mycket mer nyanserade i sin kritik. Svårt att skilja på sak och person. Och det går åt andra hållet, man blir sur om nån kritiserar en polares produkt.

Nu så känner Eksem inte Noirgänget, så det här gäller förmodligen inte honom... men har en känsla av att du är nåt på spåren. Speciellt när det finns gruperingar av folk här som dessutom känner varandra IRL. Men det här är förmodligen ett extremt brännbart och känsligt ämne. Är väl mest att konstatera att det förmodligen funkar så, och "gilla läget".

Eksem

Champion

Så vad ni vill ha sagt är att forumkulturen här är att basha spel man inte har läst för att man ogillar spelskaparen personligen, och att den här Noir-diskussionen bara hänger med i den andan? Well then. Carry on.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Jo, kanske... jag har en känsla av att de som hård-bashat mina spel är sådana som inte gillar vad jag skrivit i andra sammanhang, som på OT-forumet."

Jag har väl inte bashat Saga vid något tillfälle? :gremwink: