Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Ja, efter en kvälls spånande på irc så har jag slutligen tagit förnuftet till fånga och tänker skriva om allt spån för att få era synpunkter.
Det hela började med att jag frågade om hur man ska lösa färdighetsslag och så. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att använda 2t6+FV för färdigheterna. Att jag sedan skulle ha en skala för färdigheterna var redan bestämt. Jag tog som förslag en skala med fyra steg: 0. Du kan färdigheten 1. Du är rätt bra på den 2. Du är riktigt duktig på den 3. Du är gud. Det förslaget argumenterades snabbt ner då det bara var ett löst förslag från min sida. Diskussionen gick genom en sexstegsskala (0, 1, 2, 3, 4, 5) till en tiostegsskala (1-10). Nå vilken skala tycker ni är bäst?
---
Diskussionen fortsatte in på hur man skulle bli bättre i färdigheterna. Jag presenterade två förslag.
1. Slår man dubbelsexa när man använder en färdighet, så får man ett poäng till i färdigheten.
2. För att få ett poäng till i en färdighet så krävs det att man slår lika många dubbelsexor som steget man kommer till när man får ett poäng till, alltså ska man gå från tre till fyra så krävs det fyra stycken dubbelsexor innan man blir bättre.
Ettan tycker inte jag är särskilt bra eftersom man ganska snabbt får en maxad rollperson, och det är inte syftet med spelet. Syftet är att rollspela.
Tvåan är rätt intressant eftersom det blir svårare och svårare att gå upp ett steg. Det blir lite som level-system fast för varje färdighet.
Det dök upp flera andra alternativ, som jag inte gillade men kan tänka mig att använda ifall merparten av er tycker det är bättre. Det är att man inte blir bättre av att slå perfekt utan man får ett till exempel ett färdighetshöjarslag efter varje speltillfälle.
Hur tycker ni?
---
För att kunna fortsätta inlägget krävs en lite presentation av världen.
Världen ska vara en blandning av 1984, Neotech och Fallout.
Ett stort krig har rasat på vår vackra jord. Hela världen var inblandad och när till slut kriget slutade tog "staten" makten över hela världen. "Staten" byggde upp städer, samhällen, infrastruktur och så efter kriget, och som belöning för det så tog de "tronen" i besittning för all framtid.
Nu förtrycker de människorna i bästa 1984-stil, men "staten" är inte den enda organisationen med makt. Det finns två till, nämligen "kyrkan" och "rebellerna". Dessa två organisationer kämpar mot "staten", och även mot varandra.
Spelarens uppgift är, förutom att överleva, att hjälpa "sin" organisation att få mer makt.
---
Så till problemet.
Jag har valt att använda ett värde kallat Viljestyrka. Viljestyrkan ska vara ett flexibelt värde för att mäta mentala hälsan. Hög viljestyrka är mental stabilitet, medans låg viljestyrka är mental ohälsa. Men hur ändras då viljestyrkan? Viljestyrkan ändras dels efter vad man gör i världen, eller snarare vad världen gör med dig, men framförallt så är det möjligheten att "satsa" (som Arvidos redan pratat om tidigare) som ändrar viljestyrkan. Satsar man och klarar så höjs viljestyrkan, men satsar man och misslyckas så sänks viljestyrkan. Når viljestyrkan 0 så är man "knäckt". Dvs antagligen i ospelbart skick.
Nu är det ju så att jag givetvis har lite frågor och funderingar angående det här med.
Hur ska man länka samman viljestyrkan och att man "satsar" på ett smidigt sätt? Att bara säga jag satsar och slå en extra tärning tror jag inte funkar då man i princip kan satsa hur mycket som helst då, utan vad jag vill ha är ett smidigt sätt som man genom att kolla på viljestyrkan kan se hur många gånger man kan satsa.
Det andra delen är att Arvidos föreslog att man skulle ha olika nivåer och inriktningar på den mentala hälsan. Till exempel att man har "psykopat 5" och då kan man hugga ner alla "elaka" utan tvekan men inte de snälla (eller hur man nu ska förklara psykopat) eller "paranoia 4" och då kanske man lider av svår paranoia men man har fortfarande en spelbar karaktär.
Hur man skulle få sin del av inriktningen har lite att göra med vad som gjorde att man fick viljestyrkeförlusten, tycker jag, men möjligheten att dela in den i X antal olika kategorier och sätta värde 0 på alla och sen beroende på vad rollpersonen råkar ut för öka en eller ett par av inriktningarna. Sen att man bli ospelbar om man har till exempel 3 i fyra olika inriktningar eller något. Spåna vidare på det här med mentala hälsan, så är ni jättesnälla!
---
Det var väl allt för den här gången men ni kan ju räkna med att jag dyker upp igen.
Hmm... jag är rätt trött så är det något ni inte förstår (eller förstår sämre än jag ) så
är det bara att fråga så ska jag förtydliga det lite.
Det hela började med att jag frågade om hur man ska lösa färdighetsslag och så. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att använda 2t6+FV för färdigheterna. Att jag sedan skulle ha en skala för färdigheterna var redan bestämt. Jag tog som förslag en skala med fyra steg: 0. Du kan färdigheten 1. Du är rätt bra på den 2. Du är riktigt duktig på den 3. Du är gud. Det förslaget argumenterades snabbt ner då det bara var ett löst förslag från min sida. Diskussionen gick genom en sexstegsskala (0, 1, 2, 3, 4, 5) till en tiostegsskala (1-10). Nå vilken skala tycker ni är bäst?
---
Diskussionen fortsatte in på hur man skulle bli bättre i färdigheterna. Jag presenterade två förslag.
1. Slår man dubbelsexa när man använder en färdighet, så får man ett poäng till i färdigheten.
2. För att få ett poäng till i en färdighet så krävs det att man slår lika många dubbelsexor som steget man kommer till när man får ett poäng till, alltså ska man gå från tre till fyra så krävs det fyra stycken dubbelsexor innan man blir bättre.
Ettan tycker inte jag är särskilt bra eftersom man ganska snabbt får en maxad rollperson, och det är inte syftet med spelet. Syftet är att rollspela.
Tvåan är rätt intressant eftersom det blir svårare och svårare att gå upp ett steg. Det blir lite som level-system fast för varje färdighet.
Det dök upp flera andra alternativ, som jag inte gillade men kan tänka mig att använda ifall merparten av er tycker det är bättre. Det är att man inte blir bättre av att slå perfekt utan man får ett till exempel ett färdighetshöjarslag efter varje speltillfälle.
Hur tycker ni?
---
För att kunna fortsätta inlägget krävs en lite presentation av världen.
Världen ska vara en blandning av 1984, Neotech och Fallout.
Ett stort krig har rasat på vår vackra jord. Hela världen var inblandad och när till slut kriget slutade tog "staten" makten över hela världen. "Staten" byggde upp städer, samhällen, infrastruktur och så efter kriget, och som belöning för det så tog de "tronen" i besittning för all framtid.
Nu förtrycker de människorna i bästa 1984-stil, men "staten" är inte den enda organisationen med makt. Det finns två till, nämligen "kyrkan" och "rebellerna". Dessa två organisationer kämpar mot "staten", och även mot varandra.
Spelarens uppgift är, förutom att överleva, att hjälpa "sin" organisation att få mer makt.
---
Så till problemet.
Jag har valt att använda ett värde kallat Viljestyrka. Viljestyrkan ska vara ett flexibelt värde för att mäta mentala hälsan. Hög viljestyrka är mental stabilitet, medans låg viljestyrka är mental ohälsa. Men hur ändras då viljestyrkan? Viljestyrkan ändras dels efter vad man gör i världen, eller snarare vad världen gör med dig, men framförallt så är det möjligheten att "satsa" (som Arvidos redan pratat om tidigare) som ändrar viljestyrkan. Satsar man och klarar så höjs viljestyrkan, men satsar man och misslyckas så sänks viljestyrkan. Når viljestyrkan 0 så är man "knäckt". Dvs antagligen i ospelbart skick.
Nu är det ju så att jag givetvis har lite frågor och funderingar angående det här med.
Hur ska man länka samman viljestyrkan och att man "satsar" på ett smidigt sätt? Att bara säga jag satsar och slå en extra tärning tror jag inte funkar då man i princip kan satsa hur mycket som helst då, utan vad jag vill ha är ett smidigt sätt som man genom att kolla på viljestyrkan kan se hur många gånger man kan satsa.
Det andra delen är att Arvidos föreslog att man skulle ha olika nivåer och inriktningar på den mentala hälsan. Till exempel att man har "psykopat 5" och då kan man hugga ner alla "elaka" utan tvekan men inte de snälla (eller hur man nu ska förklara psykopat) eller "paranoia 4" och då kanske man lider av svår paranoia men man har fortfarande en spelbar karaktär.
Hur man skulle få sin del av inriktningen har lite att göra med vad som gjorde att man fick viljestyrkeförlusten, tycker jag, men möjligheten att dela in den i X antal olika kategorier och sätta värde 0 på alla och sen beroende på vad rollpersonen råkar ut för öka en eller ett par av inriktningarna. Sen att man bli ospelbar om man har till exempel 3 i fyra olika inriktningar eller något. Spåna vidare på det här med mentala hälsan, så är ni jättesnälla!
---
Det var väl allt för den här gången men ni kan ju räkna med att jag dyker upp igen.
Hmm... jag är rätt trött så är det något ni inte förstår (eller förstår sämre än jag ) så
är det bara att fråga så ska jag förtydliga det lite.