Nekromanti Mycket spån om många olika saker [långt]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, efter en kvälls spånande på irc så har jag slutligen tagit förnuftet till fånga och tänker skriva om allt spån för att få era synpunkter.

Det hela började med att jag frågade om hur man ska lösa färdighetsslag och så. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att använda 2t6+FV för färdigheterna. Att jag sedan skulle ha en skala för färdigheterna var redan bestämt. Jag tog som förslag en skala med fyra steg: 0. Du kan färdigheten 1. Du är rätt bra på den 2. Du är riktigt duktig på den 3. Du är gud. Det förslaget argumenterades snabbt ner då det bara var ett löst förslag från min sida. Diskussionen gick genom en sexstegsskala (0, 1, 2, 3, 4, 5) till en tiostegsskala (1-10). Nå vilken skala tycker ni är bäst?

---

Diskussionen fortsatte in på hur man skulle bli bättre i färdigheterna. Jag presenterade två förslag.

1. Slår man dubbelsexa när man använder en färdighet, så får man ett poäng till i färdigheten.

2. För att få ett poäng till i en färdighet så krävs det att man slår lika många dubbelsexor som steget man kommer till när man får ett poäng till, alltså ska man gå från tre till fyra så krävs det fyra stycken dubbelsexor innan man blir bättre.

Ettan tycker inte jag är särskilt bra eftersom man ganska snabbt får en maxad rollperson, och det är inte syftet med spelet. Syftet är att rollspela.

Tvåan är rätt intressant eftersom det blir svårare och svårare att gå upp ett steg. Det blir lite som level-system fast för varje färdighet.

Det dök upp flera andra alternativ, som jag inte gillade men kan tänka mig att använda ifall merparten av er tycker det är bättre. Det är att man inte blir bättre av att slå perfekt utan man får ett till exempel ett färdighetshöjarslag efter varje speltillfälle.

Hur tycker ni?

---

För att kunna fortsätta inlägget krävs en lite presentation av världen.

Världen ska vara en blandning av 1984, Neotech och Fallout.

Ett stort krig har rasat på vår vackra jord. Hela världen var inblandad och när till slut kriget slutade tog "staten" makten över hela världen. "Staten" byggde upp städer, samhällen, infrastruktur och så efter kriget, och som belöning för det så tog de "tronen" i besittning för all framtid.

Nu förtrycker de människorna i bästa 1984-stil, men "staten" är inte den enda organisationen med makt. Det finns två till, nämligen "kyrkan" och "rebellerna". Dessa två organisationer kämpar mot "staten", och även mot varandra.

Spelarens uppgift är, förutom att överleva, att hjälpa "sin" organisation att få mer makt.

---

Så till problemet.

Jag har valt att använda ett värde kallat Viljestyrka. Viljestyrkan ska vara ett flexibelt värde för att mäta mentala hälsan. Hög viljestyrka är mental stabilitet, medans låg viljestyrka är mental ohälsa. Men hur ändras då viljestyrkan? Viljestyrkan ändras dels efter vad man gör i världen, eller snarare vad världen gör med dig, men framförallt så är det möjligheten att "satsa" (som Arvidos redan pratat om tidigare) som ändrar viljestyrkan. Satsar man och klarar så höjs viljestyrkan, men satsar man och misslyckas så sänks viljestyrkan. Når viljestyrkan 0 så är man "knäckt". Dvs antagligen i ospelbart skick.

Nu är det ju så att jag givetvis har lite frågor och funderingar angående det här med.

Hur ska man länka samman viljestyrkan och att man "satsar" på ett smidigt sätt? Att bara säga jag satsar och slå en extra tärning tror jag inte funkar då man i princip kan satsa hur mycket som helst då, utan vad jag vill ha är ett smidigt sätt som man genom att kolla på viljestyrkan kan se hur många gånger man kan satsa.

Det andra delen är att Arvidos föreslog att man skulle ha olika nivåer och inriktningar på den mentala hälsan. Till exempel att man har "psykopat 5" och då kan man hugga ner alla "elaka" utan tvekan men inte de snälla (eller hur man nu ska förklara psykopat) eller "paranoia 4" och då kanske man lider av svår paranoia men man har fortfarande en spelbar karaktär.

Hur man skulle få sin del av inriktningen har lite att göra med vad som gjorde att man fick viljestyrkeförlusten, tycker jag, men möjligheten att dela in den i X antal olika kategorier och sätta värde 0 på alla och sen beroende på vad rollpersonen råkar ut för öka en eller ett par av inriktningarna. Sen att man bli ospelbar om man har till exempel 3 i fyra olika inriktningar eller något. Spåna vidare på det här med mentala hälsan, så är ni jättesnälla! :gremsmile:

---

Det var väl allt för den här gången men ni kan ju räkna med att jag dyker upp igen. :gremsmile:

Hmm... jag är rätt trött så är det något ni inte förstår (eller förstår sämre än jag :gremsmile: ) så
är det bara att fråga så ska jag förtydliga det lite.

Mask_UBBT

Hero
"Nå vilken skala tycker ni är bäst?"

Menar du att det högsta alternativet var att en situation alltid avgörs av minst 12:22 slump? Och det om man har det högsta färdighetsvärdet? Alltså att en "gud" riskerar att vara lika bra som en bondläpp om guden slår lite dåligt och bondläppen slår lite bra? Jag orkar inte räkna ut sannolikheten, men det är lite för stor, tycker jag...

---

1. Bra. Tar dock inte hänsyn till hur högt FV redan är...
2. Bra. Döljer problemet med 1an något...

Tycker dock att du borde utöka idéerna något, för att eleminera eventuella problem emellan höjning av låga, respektive höga FV...

---

"Hög viljestyrka är mental stabilitet, medans låg viljestyrka är mental ohälsa."

ush! ushushush! Menar du att du vill att Bo, "The toolbox killer", ska vara mindre viljestark och bestämd än Katrin, "The glada hemmafrun with villa and två barn"?

Nå, viljestyrka kan få vara ett värde som är ivägen när det gäller att stå emot psykiska påfrestningar, det kan jag gå med på, men det ska inte förväxlas med mental hälsa, om du frågar mej...

Jag föreslår en tabell eller något, varje gång du råkar ut för en psykisk påfrestning så kan du slå på tabellen, och exemplvis få -1 i vilja, men även i andra värden, och dylikt...

...jag får inte fram min poäng här, du får svara med hur du inte förstod vad jag sa, och så får jag utveckla om jag får tid innan holland...

/Mask

Ackerfors

Alas, your rapids!
Menar du att det högsta alternativet var att en situation alltid avgörs av minst 12:22 slump? Och det om man har det högsta färdighetsvärdet? Alltså att en "gud" riskerar att vara lika bra som en bondläpp om guden slår lite dåligt och bondläppen slår lite bra? Jag orkar inte räkna ut sannolikheten, men det är lite för stor, tycker jag...

Äh...ja, "Gud" kanske var att ta i och om det skulle vara en skala på 1-10 så skulle 3-5 vara att man var riktigt grym, eller så. Men rent teoretiskt så skulle "Bondläppen", om denne slår 12, kunna vara lika bra som "Guden", om "Guden" slår dubbeletta. Inte alltför stor chans (1 på 1296 om jag inte gjort något allvarlig fel i beräkningen).

Tycker dock att du borde utöka idéerna något, för att eleminera eventuella problem emellan höjning av låga, respektive höga FV...

Vad skulle det vara för några problem? Eftersom jag inte är så erfaren själv så vet jag inte riktigt vilka problem som kan uppstå.

Menar du att du vill att Bo, "The toolbox killer", ska vara mindre viljestark och bestämd än Katrin, "The glada hemmafrun with villa and två barn"?

Ja, av två anledningar. För det första så lever inte Katrin under samma press som Bo, eftersom Bo antagligen är samhällets fiende med allt vad det innebär av förföljelse, hot osv. För det andra så är risken att Bo varit i en pressad situation, satsat järnet och misslyckats mycket större än att Katrin varit i samma situation.

Nå, viljestyrka kan få vara ett värde som är ivägen när det gäller att stå emot psykiska påfrestningar, det kan jag gå med på, men det ska inte förväxlas med mental hälsa, om du frågar mej...

Okej, jag vet inte om mental hälsa var riktigt rätt ord, men jag vet inget bättre ord (grad av galenskap?).

...jag får inte fram min poäng här, du får svara med hur du inte förstod vad jag sa, och så får jag utveckla om jag får tid innan holland...

Vad jag förstod så skulle jag göra en tabell som man slog (?) på, när man var i en psykiskt påfrestande situation. Beroende på vad man slog, sänks en grundegenskap. Eller fattade jag fel?

chrull

Stockholm Kartell
På A svarar jag C, tiostegsskalan

På B svarar jag 2

C svarar jag bra idé.

och på D svarar jag att Man varje gång man når ner till 0 i viljestyrka så kan man satsa ordentligt.
När du har noll kan du göra en sista ansträngning och satsa mycket. Lyckas du stiger din viljestyrka några hopp. Misslyckas du däremot så stiger din viljestyrka med 1 eller 2. Men du får dessutom en trevlig störning.
Störningen innebär antingen en ökning av en störning du redan har, eller en ny som ska vara lite slumpartad, men å andra sidan passa ganska bra med situationen.

När du har för mycket störningar kommer din rollperson bli ospelbar och bryta ihop.

Nivån störningar man får skulle kunna anpassas något efter hur grovt man mislyckas också.

Sen kanske man kan göra tvärt om också. När din viljestyrka är på topp och du satsar och lyckas riktigt bra så skulle du kunna bli av med några poäng störningar.

chrull

Ackerfors

Alas, your rapids!
På A svarar jag C, tiostegsskalan

Okej. :gremsmile:

På B svarar jag 2

Okej. :gremsmile:

C svarar jag bra idé.

Jo, just idén och världen är något som fick oerhört trevligt gensvar på irc, igår. Det är kul att folk gillar det. :gremsmile:

och på D svarar jag att Man varje gång man når ner till 0 i viljestyrka så kan man satsa ordentligt

Mycket bra idé, något sådant kanske hade pluppat upp i huvudet förr eller senare, men nu slipper iaf jag komma på det... :gremsmile: Är två extra-tärningar när man ligger på 0 en rimlig höjning jämfört med när man bar över 0 i viljestyrka och satsar då man får en extra-tärning?

Problemet jag ser nu är hur man ska kunna med hjälp av viljestyrkan på formuläret visa att man satsar. Att begränsa satsandet. En idé som slog mig nu är att man drar bort 3 från viljestyrkan för att satsa. Klarar man det så får man tillbaka 3 (eller mer) misslyckas man förlorar man 3 till. Skulle det fungera? Har man då 2, 1 eller 0 i viljestyrka så kan man fortfarande satsa, fast med den metoden du nämner.

Sen kanske man kan göra tvärt om också. När din viljestyrka är på topp och du satsar och lyckas riktigt bra så skulle du kunna bli av med några poäng störningar.

Nja, det skulle fungera, men att ta bort störningarna känns mer som att det är något man ska rollspela bort, även om det skulle fungera så som du säger. Jag tycker det ska vara svårare att bli av med störningarna än att få dem. *sadist... eller inte*

Man Mountainman

Storsvagåret
Nå vilken skala tycker ni är bäst?

Skala mig hit och skala mig dit. Problemet med din ursprungliga fyrastegsskala är att den ger slumpen för stort inflytande.Vad är det för idé att vara "gud" om 8/11 av de möjliga resultaten ändå är likadana som för stackarn med 0 i färdigheten? Bygger du om handlingsresolutionssystemet kan du ha en annan skala.

Av de två du funderar över, sex- respektive tiostegsskalan, föredrar jag den sistnämnda av samma anledning, men beroende på vilken stämning du vill uppnå kanske du skulle föredra att ha en liten skala som lämnar mycket utrymme för slumpen.

Hur tycker ni?

Well, personligen tycker jag bäst system där man får ett antal erfarenhetspoäng efter avslutat spelmöte/äventyr/what have you som man sedan fritt kan spendera för att höja sina stats. Det innebär en större frihet för spelarna och är lättare för spelledaren att kontrollera. However, om jag måste välja mellan någon av dina varianter så skulle jag vilja välja den progressiva varianten, där det blir svårare att bli bättre ju bättre man redan är.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Av de två du funderar över, sex- respektive tiostegsskalan, föredrar jag den sistnämnda av samma anledning, men beroende på vilken stämning du vill uppnå kanske du skulle föredra att ha en liten skala som lämnar mycket utrymme för slumpen.

Okej, stämningen jag vill uppnå är en tryckt, pressad, stressad situation, vilket gör att både stor "makt" åt slumpen och liten skulle passa. Den stora skulle göra att det är inte säkert att man klarar slaget även om man är duktig, och den lilla gör så att om man är duktig så klarar men det med största sannolikhet. Jag föredrar nog lite mer säkerhet faktiskt.

Well, personligen tycker jag bäst system där man får ett antal erfarenhetspoäng efter avslutat spelmöte/äventyr/what have you som man sedan fritt kan spendera för att höja sina stats. Det innebär en större frihet för spelarna och är lättare för spelledaren att kontrollera. However, om jag måste välja mellan någon av dina varianter så skulle jag vilja välja den progressiva varianten, där det blir svårare att bli bättre ju bättre man redan är.

Erfarenhetspoäng vill jag helst undvika, men är det den enda rimliga varianten så kör jag givetvis på den. Den progressiva gillar jag för det gör att riktigt bra rollpersoner är sällsynta och det gör att man inte gärna ger sig på någon som är bättre.

Ska förhållandet i kunskap mellan stegen också vara progressiv? Alltså, steget mellan 1 och 2 är en gång större medans steget mellan 1 och 3 gånger större istället för två? Det verkar inte särskilt smart, enligt mig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vidarespåning om skalan...

För att undvika det Mask skrev om (inte hans konstrukiva idéer utan att bondläppen är lika bra som guden) har jag funderat på att att höja så att max FV är 12 eller 15. Då finns det inte en möjlighet för bondläppen att vara lika bra som guden.

När bonden slår dubbelsexa (hans max) så har guden 14 eller 17 som minst. Borde jag göra den lilla höjningen och i så fall, 12 eller 15?

Mask_UBBT

Hero
"Men rent teoretiskt så skulle "Bondläppen", om denne slår 12, kunna vara lika bra som "Guden", om "Guden" slår dubbeletta. Inte alltför stor chans (1 på 1296 om jag inte gjort något allvarlig fel i beräkningen)."

Mjo, jag förstod att det vår sådana odds, men märk väl att detta exempel är om följande premisser uppfylls;

1. Bondläppen kan så lite som möjligt om färdigheten
2. Guden kan så mycket som det finns att veta om färdigheten

Märk sedan även att en person med 4(som du sa skulle vara "riktigt grym") i FV kommer förlora en stor del av gångerna emot nämda bondläpp... Bara för att slumpen bestämmer så...

Men man måste inte alltid ha stora skillnader emellan färdigheterna... mitt förslag är dock att du kör med 1T6+Fv eller en större skala...

"Vad skulle det vara för några problem?"

Att man konstant lär sej nya saker. Oavsett hur bra man är så fortsätter värdet att höjas till det att det nått astrodnomiska höjder. Om du kör på en skala på 1-5, med en risk på 1:12 att färdigheten höjs, så kommer 15 höjningar resultera i att man har det högsta färdighetsvärdet... förutsatt att du kör med förslag 2, vilket var det bättre av de tu...

Förslag 2 fungerar dock, men du borde lägga in något i stil med;

"När man har nått antalet höjningspoäng som krävs för att öka en färdighetnivå så ska man slå med 1T10 över färdigheten. Om man slagit över så höjs värdet. Annars är värdet oförändrat, och nästa gång man slår en dubbelsexa så får man försöka igen."

eller nåt...

"Vad jag förstod så skulle jag göra en tabell som man slog (?) på, när man var i en psykiskt påfrestande situation. Beroende på vad man slog, sänks en grundegenskap. Eller fattade jag fel?"

Du fattade, sånär som på en sak. Jag menade inte just att man skulle sänka en grundegenskap, man kan kanske få en "färdighet" eller något som heter psykos, eller dylikt. Första gången man får slå på psyklostabellen får man slå på en inrikning av psykosen, som "tvångstankar" eller dylikt... Efter det resulterar varje slag som landar på psykos i att FV till tvångstankar höjs, eller något...

jo zee?

Jag kör med något liknande i Kabal, men om du gillar det är det bara att sno på. :gremwink:

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Arsh!

...nu har jag ju skrivit halvt inlägg om det där, och så kommer du och postar det här två minuter innan... vad onödigt... :gremcrazy:

Nåja, du kan ju läsa mitt inlägg för att se vad jag tycker...

Höjningen till 12 låter bra...

...men frågan är hur mycket du vill att möjligheten ska vara för att höja sej till gud... gnaksa liten, hoppas jag...

/Mask

/Mask - som dock inser att han tycker det är kul med fumlande gudar... :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag börjar med lite OT... Jag diggar din nya avatar! :gremsmile:

Så till saken.

Men man måste inte alltid ha stora skillnader emellan färdigheterna... mitt förslag är dock att du kör med 1T6+Fv eller en större skala...

I så fall är det större skala som gäller. Har redan funderat på att utöka skalan lite för att undvika det, som du kan läsa i "fortsatt spån om nått" eller vad det var jag döpte det till.

"När man har nått antalet höjningspoäng som krävs för att öka en färdighetnivå så ska man slå med 1T10 över färdigheten. Om man slagit över så höjs värdet. Annars är värdet oförändrat, och nästa gång man slår en dubbelsexa så får man försöka igen."

Det är bra, men jag tror inte på en t10 då det inte går att höja ifall jag skulle ha en skala från 1-12/15 (inte tolv femtondelar :gremlaugh: ) möjligen en t12a eller 3t6 isf. Men annars låter det som ett bra förslag. Misslyckas det slaget är det bara att börja om att samla dubbelsexor. Elakt, men rimligt.

Du fattade, sånär som på en sak. Jag menade inte just att man skulle sänka en grundegenskap, man kan kanske få en "färdighet" eller något som heter psykos, eller dylikt. Första gången man får slå på psyklostabellen får man slå på en inrikning av psykosen, som "tvångstankar" eller dylikt... Efter det resulterar varje slag som landar på psykos i att FV till tvångstankar höjs, eller något...

3y3 C. :gremsmile:

Det tål att funderas på. Nu när jag förstår lite bättre så är det lättare att fundera kring det. Ska ägna det ett par tankar och återkomma.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Arsh!

...men frågan är hur mycket du vill att möjligheten ska vara för att höja sej till gud... gnaksa liten, hoppas jag...

I stort sett omöjlig. Jag menar att slå tolv dubbelsexor och sen över tolv eller högre med en t12 är inte alltför enkelt.

Sen måste jag bara kommentera att mitt ordval inte var det bästa. Gud kan man inte bli, man kan bara vara riktigt fruktansvärt duktig på något. Vanligast kommer nog värden mellan 3 och 7 att vara, tror jag.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Vidarespåning om skalan...

Låter mer rimligt. Tyckte också först att ditt system verkade vara för mycket slump...

Svårighetsgrader? Hur graderar jag som SL de nivåer som färdighetsslagen skall motsvara?

Är Lätt 80% av alla slagen?

Är Medelsvårt 60%?

Osv...

/Patrik

Ackerfors

Alas, your rapids!

Svårighetsgrader? Hur graderar jag som SL de nivåer som färdighetsslagen skall motsvara?

Ja, som jag skrev (någonstans i tråden) så kommer antagligen genomsnittsvärdet på färdigheterna ligga runt 3-7 så medelsvårighetsgrad bör väl vara runt 7+5=12, svåra slag någonstans över och lätta någonstans under. Jag kommer lägga med en bättre tabell när spelet kommer "i tryck", så att det går att se lite bättre, men jag skulle gissa på att det kommer se ut ungefär som ovan.

Rising

Vila i frid
"Diskussionen gick genom en sexstegsskala (0, 1, 2, 3, 4, 5) till en tiostegsskala (1-10). Nå vilken skala tycker ni är bäst?"

0-9. (eller 1-10)

Då kan de sämsta vinna över de bästa utan några specialregler. Jag tycker rätt illa om system som fungerar annorlunda.

"Diskussionen fortsatte in på hur man skulle bli bättre i färdigheterna. Jag presenterade två förslag."

Jag ogillar dem båda. De premierar fetkoboldism. Lämpligast använder man färdigheterna under "säkra omständigheter" (där man förlorar så lite som möjligt på att förlora) och när allt är så lätt som möjligt, med de reglerna.

Egentligen borde man ju lära sig saker när man provar och lyckas med uppgifter som är lite för svåra för en.
Kan man inte lära sig något av ens misstag, förresten?

Egentligen tycker jag ju, som ni vet, att alla erfarenhetspoäng är ett utslag av Fia-med-knuff-rollspel. Men okej, om de absolut måste vara med så skulle jag vilja ha det så här:

Lyckas man med en uppgift vars svårighetsgrad är +10 eller mer än ens FV så är den under Utveckling, detsamma händer om man misslyckas med en uppgift vars svårighetsgrad är +5 eller mindre än ens FV.

Efter äventyret så bestämmer spelledaren hur mycket rollpersonerna hinner mogna efter deras prövningar. Ett kort äventyr kan ha värdet 2 medan en lång spelsession kan ha värdet 5 eller 6.

Vad spelledaren än säger, så får alla spelare välja så många Utvecklingsfärdigheter och försöka öka dem. Detta sker genom att man slår lika många T6 som ens FV i färdigheten, och slår man inte en enda etta så har man blivit ett snäpp bättre.

Alltså; ponera att vi efter ett äventyr lyckats utveckla både Hoppa, Klättra och Första Hjälpen. Okej, spelledaren säger att vi enbart spelat ett litet skitäventyr under en enda dag i rollpersonernas liv. Vi kan inte mogna på mer än två färdigheter.

Okej, vi väljer att börja med Klättra: Vi har värdet 6 så vi slår sex tärningar. Ajdå, tre utav dem visar 1 så det kan vi bara glömma. Då fortsätter vi med Hoppa: Det har vi bara 2 i, så vi slår två tärningar och har tur; de visar 3 och 4. Då kan vi anteckna att vi numera har Hoppa:3.

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Funderade lite på satsning och viljestyrka.

Jag använder mig i något system av metodiken att du kan byta ut en skada mot att göra illa en lem, börja blöda eller bli medvetslös. Du slipper förlora några Hp (motsv.), men får istället ta konsekvenserna av ditt val.

Liknande kan du köra för satsning och vilja, så att du om du drabbas av några negativa effekter antingen kan förklara att du istället får Paranoia 4 och slipper tappa Viljestyrka, eller helt enkelt stå kvar och ta emot.

Det är ett alternativ, iaf. Eller åtminstone en fundering.

Feuflux

omjonasson.se

Ha, här kommer ett svar trots vad jag sa i vrålrutan tidigare, hur vettigt det är får du avgöra. :gremsmile:

Antar nu att FV ligger mellan 1 och 10 samt att genomsnittslig svårighetsgrad ligger på 10 (du sa 12 men det ignorerar jag glatt).

Nu tänkte jag såhär: om man lyckas med ett färdighetsslag så ska man rulla 1T10 och slå över sin FV med. Dock ska slaget modifieras med 10 (genomsnittssvårighet) minus aktuell svårighet. 2 exempel:

Ture har FV 5 och ger sig i kast med en grej som har svårighet 8. Han lyckas med sitt slag och ska alltså eventuellt få erfarenhet. Han måste nu slå över 5+(10-8)=7 för att få öka sin FV.

Anton har FV 5 och ger sig i kast med en grej som har svårighet 13. Han lyckas med sitt slag och ska alltså eventuellt få erfarenhet. Han måste nu slå över 5+(10-13)=2 för att få öka sin FV.

Blev kanske för lätt att få erfarenhet nu (har inte kollat upp hur lätt det är att lyckas klara svårighetsgrad 8 eller 13 med FV 5), men i så fall kan man ju behöva samla på sig X antal erfarenhetspoäng (förlåt Rising :gremwink: ) för att höja sin FV.

Sodivra

Champion
Mycket svar om många olika saker [också långt]

Satsa
Okej, som jag skrev på IRC så tycker jag att alla extra ansträngningar och satsningar ska utgå från Viljestyrka.
Och ffall man får minus på sina färdigheter på grund av sjukdom, skador och utmattning så kan man behöva satsa extra för att övervinna detta.. med andra ord: Viljestyrkan är det viktigaste du har. När väl den är slut, då är du knäckt, först då har du förlorat helt. Perfekt för 1984-stämning.

Därför tycker jag inte att Viljestyrka ska hoppa HUR som helst, även om den ska kunna variera upp och ner rätt mycket, precis som fysiska skador.

Vansinne
Vansinne och viljestyrka ja.. Jag skulle inte vilja att viljestyrka är lika med stabilitet. Jag gillar chrulls tanke om att man kan ta i rejält med viljestyrka och bli vansinnig, men jag gillar inte idén att man ska kunna slå till extra hårt med 0 i Viljestyrka. Visserligen så SKA man kunna slå till extra hårt när man är pressad, men då har man HÖG Viljestyrka, och övervinner sin utmattning/skada/rädsla/whatever.

Med andra ord, 0 i Viljestyrka vill du inte ha. Men det här med Vansinne och Viljestyrka är rätt intressant.. Jag håller alltså med Mask om att hög viljestyrka inte ska vara friskhet - Speciellt inte i en värld som liknar 1984, där det är dom som står utanför samhällets normer är dom som är starkast.

Däremot, att få psykiska sjukdomar av att satsa för hårt.. Det gillar jag. Det gillar jag. Då har man gått in på så hög viljestyrka att det nästan räknas som tvångstankar, man har bestämt sig så hårt att man får svårt att se hela verkligheten, osv.. Även att få för låg Viljestyrka borde generera vansinne eftersom man inte orkar med verkligheten då, och bara lägger av.

Och som jag skrev på IRC så håller jag också med Mask: Man ska riskera att få främst en sjukdom, som sedan förmodligen blir värre, men fler kan också ploppa upp. Hur detta rent konkret ska gå till är jag osäker på, men det spelar inte så stor roll. Det kan vara upp till SL eller vad som helst -Ifall du har gjort något nojjigt får du paranoia, och ifall man har en personlighet som gör en sårbar för en sjukdom så gör man förmodligen oftare saker i det mönstret.. Ja, du fattar. Hoppas jag. Jag vill inte börja elaborera på det förrän jag är klar med Satsningar, förstås. :gremwink:

Satsa, igen.
Men jag tycker alltså inte att hög viljestyrka ska innebära sjukdomar, utan ifall man satsar FÖR hårt så ska man kunna riskera det.
Jag ville att satsningssystem skulle fungera så att man förmodligen uppnår högre resultat när man satsar högre, men samtidigt så ökar man risken att skada sig avsevärt.
"Skada sig" kan i det här fallet innebära att även om man lyckas rätt väl så kan man trötta ut sig, fumla till det, skada sig, stressas eller bli psykiskt utmattad.. Eller få en psykos. Det beror på situationen.
Den som satsar extra för att hinna klättra upp för bergväggen skrapar sig. Den som satsar extra för att komma på en lösning på det juridiska problemet sitter uppe alldeles för länge på natten och sliter ut sig genom att sträckläsa lagböcker och bry sitt huvud.. Och så vidare.

Jag tycker att Viljestyrka bör avgör hur mycket bättre effekt du kan få av att pressa ditt färdighetsslag, men det påverkar inte risken att skada sig. Risken att skada sig beror på hur mycket man pressade sig.
Det ska också gå att pressa sig olika mycket.
Jag tycker att det enklaste hade varit att slå ett extra tärningsslag mot Viljestyrka efter att man slått sitt färdighetsslag, men du gillade ju inte det.. Är du säker på det? :gremwink:

Jag menar att det är enkelt, (vilket du ville ha det) det är enkelt även på det sättet att det är klart och tydligt hur mer viljestyrka gör det lättare att satsa, och det kan också vara spännande att slå om en tärning ifall insatsen höjs, och det verkligen gäller.
Å andra sidan så passar det satsningar ifall man gör dom innan man vet hur bra det går - Det är ju inte direkt så att man börjar lyfta något halvvägs och sedan kommer på "Hmm, jag får nog satsa lite mer.." eller så. :gremwink:

Eller ja, effekten kommer bli att man slår en tärning, och även om det är något viktigt som ens rollperson skulle satsat extra på, så kanske man inte satsar extra ifall tärningen visar tillräckligt bra eller alldeles för dåligt.. Det behöver förstås inte vara en nackdel, det kan kännas lite orealistiskt, men ändå..
Å andra sidan, ifall man slår tärningar och lägger på skicklighet så behöver man ju inte säga svårighetsgraden. Då kanske spelaren når över svårighetsgraden, men satsar extra iallafall.
Enda problemet då kan vara att spelaren gör om och gör om färdigheten tills han slår rätt bra, och SEDAN satsar extra.. Men det känns inte heller som ett problem - I dom situationer då man satsar extra så är det förmodligen bråttom eller så är det någon annan insats som kan riskeras genom att misslyckas.
Om man har obegränsad tid på sig att dyrka upp ett lås så kommer man lyckas till slut ändå. Och ifall man vill vara elak så kan man ju kräva Viljestyrkeslag för att försöka igen i vissa situationer - Moahahaha.. :gremsmile:

Satsningsmekanik?
Hur ska det här gå till nu då? Man kan ju välja en svårighet för Viljestyrka och slå mot den, (Till exempel "4") och ifall man lyckas så höjs effekten på ens färdighet med så mycket.. Eller så höjs den med svårigheten för viljestyrka/2, eller så väljer SL en svårighet, och extraeffekten från Viljestyrkeslaget läggs på färdighetsslaget, osv. Det kan gå till lite hur som helst.

Frågan är då, hur ska det här med att "skada" sig gå till? Jag vill att den som desperat försöker både kan bryta armarna och med en dov smäll falla ner i leran, och att den som spräcker tarmen samtidigt lyckas hålla upp dörren.. Det vill säga, man ska kunna "skada sig" både när man lyckas och misslyckas. Svårigheten borde vara det centrala. I mitt system där man slog ett antal tärningar och tog bort dom som slog för dåligt så fick man "skada" för varje sådan. Det är rätt intuitivt, (Även om det inte är klart än - Hur ska Form funka egentligen?) men kanske lite krångligt att basera något sådant här på.

Man skulle ju kunna göra så att ifall EN tärning slår lika med eller under svårigheten så "skadar" man sig. Då kan man både lyckas och misslyckas ändå.. Fast det är lite onyanserat, förmodligen kommer man alltid "skada sig" då.

Nåja, jag kanske återkommer. Vad tyckte du om spånet so far då? :gremsmile: En del saker var egna åsikter snarare än tankar på hur du kan förverkliga dina.. Så.. Vad sägs?

PAX

Jordisk Äventyrare

Verkar för lätt att skaffa sig erfarenhetspoäng. Dessutom blir det många slag att genomföra vid strider.

Jag föreslår 1 EP vid första lyckade slaget för en färdighet under ett äventyr.

Därefter 1 EP vid varje motsvarande perfekt handling.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Ha, här kommer ett svar trots vad jag sa i vrålrutan tidigare, hur vettigt det är får du avgöra. :gremsmile:

Blir bara glad när du "lägger dig i". :gremsmile:

Antar nu att FV ligger mellan 1 och 10 samt att genomsnittslig svårighetsgrad ligger på 10 (du sa 12 men det ignorerar jag glatt).

Ehmm...jaha... :gremsmile:

Nu tänkte jag såhär: om man lyckas med ett färdighetsslag så ska man rulla 1T10 och slå över sin FV med. Dock ska slaget modifieras med 10 (genomsnittssvårighet) minus aktuell svårighet. 2 exempel:

Som både du själv och PAX påpekar så blir det lite väl lätt att bli bra, och det är inte meningen. Man ska kunna vara duktig, men att vara jätteduktig ska vara sällsynt.