Nekromanti Myten om Atlantis

Nightowl

Champion
Re: Myten om medeltiden

det är en gammal myt som borde dött för länge sedan.
Den understöds ivrigt att fölk. Speciella myter, som att kyrkan skulle ha aktivt hindrat folk att lära sig läsa, eller att de hävdade att jorden var platt (kyrkofäder som Aquinas och Augustinus ansåg att den var rund, så det var aldrig en tvistefråga) har odlats av folk som haft anledning att attackera kyrkan, och konstigt nog inte tyckte att de verkliga illdåden räckte till. :gremshocked:

Det där med den platta jorden startades av debattanter på Darwins sida (jag tror Huxley, but don't take my word on it) under evolutionsdebatten på slutet av 1800-talet.

Erik, som om det inte fanns nog med riktigt elände, utan folk går och HITTAR PÅ...

chrull

Stockholm Kartell
Så bara för att bibeln beskriver gud på ett trovärdigt sätt så finns gud. Det köper jag ej!

Hur i h-elvete fick du till den där slutsatsen?
MÖJLIGT skriver han. Till att börja med.
Sen fattar jag inte alls var du hämtade det där ifrån men ok.

Generelt tror jag att historien upprepar sig. Sedan kan man, såklart, ej utesluta något helt nytt. Det är bara väldigt osannolikt.
Historien upprepar sig. såklart den gör.
Men det är alltid nya saker inblandade. Det förnyas alltid.
Att inte tro någonting nytt kommer hända i världshistorien är bara tråkigt och trångsynt.

Men det beror väl på hur man ser det.

Jag ska nog sluta fråga människor vad dom tror. För folk svarar aldrig på direkta frågor. Troligen, likt dom flesta, tror du ej på Atlantis. Men du verkar tro att vi kan bli framtidens Atlantis.

Jag tror på atlantis.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
castro kan jag inte så mycket om. Men Che måste ju vara ett bra exempel.
åka runt på motorcykel i amerika, gå med i lite revolutioner och till slut skjutas ihjäl.
en sann äventyrare.

chrull

Olof

Veteran
"Jag tycker du är lite barnslig. Vi talar här om stora förfall."
Gör vi? Det var det ingen som sade till mig.
Jag får be om förlåtelse. Det är inte du som är barnslig utan jag som är otydlig.

Vidare skriver du mycket om romarriket. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte så mycket om det riket. Så jag passar på det.

Och ibland, när jag diverse ädla herrar som Adolf H, Josef S, Usama bin L, eller George B, så undrar jag faktiskt om vi någonsin har återhämtat oss.
Man borde genmodifiera människan så att dessa drag försvinner.

"Jag menade med begrepet äventyrare snarare dom som sysslar med äventyr som yrke."

Som Hiram Bingham, sir William the Marshall, Ranulph Fiennes, Göran Kropp och en uppsjö andra folk.
Jag använder fantasy-betydelsen av en hjälte här. Göran Kropp har inte dödast så många drakar. Vilka är dom andra personerna du nämner?

"Och om du tror att ett sådant förfall som beskrivs i Mutant är högst osannolikt."

Givet motsvarande naturkatastrof som sopar bort fundamentet för vår infrastruktur, jajjemen!
Jättebra att någon äntligen svarar. Sedan så tycker jag annorlunda.

Tror faktiskt att denna diskution ej handlar om historia eller Atlantis. Utan istället om hurvida man är optimist eller pessimist om människan. Jag tror människan är en rätt seg jävel som reser sig upp efter det mesta. Medans andra tror att människan är mer klen.

Olof

Veteran
"Så bara för att bibeln beskriver gud på ett trovärdigt sätt så finns gud. Det köper jag ej!"

Hur i h-elvete fick du till den där slutsatsen?
MÖJLIGT skriver han. Till att börja med.
Sen fattar jag inte alls var du hämtade det där ifrån men ok.
Jag förstår vad du menar. En fullständig katastrof kan ske. För det fattar ju alla den kan dom göra. Men frågan är hur sannolikt det hela är. Själv tror jag att det är fruktansvärt osannolikt. Skulle nog skrivit dom orden istället för orimligt. Jag får be om ursäkt för min otydlighet.

Jag tror på atlantis.
Tror du på jultomten också?

chrull

Stockholm Kartell
Tror du på jultomten också?
vad har det med saken att göra?

om man tror på istiden tycker inte jag en skunken stad är så långt att gå.

chrull

Krille

Super Moderator
"Vidare skriver du mycket om romarriket. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte så mycket om det riket. Så jag passar på det."

Det är väl lite svårt att kommentera huruvida mänskligheten faktiskt har drabbats av tekniska/kulturella förfall om man inte har så god koll på de tekniska/kulturella detaljerna, eller hur?

"Vilka är dom andra personerna du nämner?"

Hiram Bingham spenderade ett antal år av sitt liv i Anderna och Amazonas i jakten på inkas heliga stad.

Sir William the Marshall flängde runt på tornerspel runt om i Frankrike och England och tjänade sitt uppehälle på att knuffa riddare ur sadeln. Han köptes fri av drottning Eleanor som gillade typen, och han kom sedan att tjäna henne. Som tack för tjänsten fick han gifta sig med arvtagerskan till earlen av Pembroke och fick därigenom sin förläning. Han var väl Europas motsvarighet till Miyamoto Musashi, fast fyrahundra år tidigare och mycket festgladare.

Ranulph Fiennes lever än idag, och har roat sig med att ta sig tvärs över Antarktis till fots, till Nordpolen ett par gånger, upp på Everest med flera trevliga strapatsäventyr.

"Sedan så tycker jag annorlunda."

Det är bara frågan om att smälla i med tillräckligt stor katastrof.

Dilandau

Myrmidon
Tror faktiskt att denna diskution ej handlar om historia eller Atlantis. Utan istället om hurvida man är optimist eller pessimist om människan. Jag tror människan är en rätt seg jävel som reser sig upp efter det mesta. Medans andra tror att människan är mer klen.
Att människan är en seg jävel kan jag hålla med om, men det är inte riktigt samma sak som att säga att stort teknologiskt förfall är overkligt. Människan gör allt för att överleva, och efter en katastrof av Mutant-kaliber (som var exemplet, va?) misstänker jag att saker som att rädda bibliotek och bevara kunskap hamnar rätt långt ner på Att Göra-listan. Överlevnad handar i grunden om att hitta mat och vatten så att man orkar föröka sig.

När situationen börjar lugna ner sig, då kan folk börja bekymmra sig över att bevara kunskap. Men vid det laget har det sannolikt redan gått ett par generation, och massor av kunskaper har redan gått förlorade.

Dilandau

Myrmidon
Eller också är denna sorts förbleckning orimlig. När du använder skönlitteratur som argument för din sak så tycker iallefall jag att du gör bort dig.
Men snälla Olof, nu får du lägga av med de här förolämpningarna du slänger ur dig så lättvindigt. Det vinner du inget på.

Annars tycker jag det är helt rimligt att ta upp skönlitteratur, eftersom det bara är där det är möjligt att experimentera med civilisationer som är hundratusentals år gamla.

Det räcker med ett par tusen (eller hundra) år för att göra saker dimmiga. Gå in på ett medeltidsmuseum och försök lista ut vad alla de där konstiga manickera i glasmontrarna egentligen är till för. Det är svårare än man kan tro.

Eller kolla på det där tv-programmet "Otroligt antikt". Som suger, men i alla fall.

Dilandau

Myrmidon
Menar du att det är osannolikt att en global katastrof kan inträffa? Jag säger bara "kubakrisen". Vi har fasen levt på randen till en global katastrof under hela senare hälften av 1900-talet. Du har väl inte glömt bort det kalla kriget?

Eller tänk bara om SARS varit farligare än det var.

Sen har vi ju saker som kometer etc. som enligt media hotar att förgöra oss närsomhelst. :)

Troberg

Sinister eater
Re: Myten om medeltiden

Tvärtemot så skedde inget teknologiskt eller vetenskapligt förfall under medeltiden - det är en gammal myt som borde dött för länge sedan. Visserligen var kyrkan motståndare till de kosmologiska teorier som utmanade den förment bibliska kosmologin, men i de flesta andra fall var kyrkan t.o.m. en förmedlare av teknologi och kunskap. Grekiska texter bevarades och mångfaldigades i klostren, vilket var viktigt för att vetenskapen skulle leva vidare och utvecklas. Ny teknologi spreds bl.a. av cisterciensermunkar (Varnhems kloster hade rinnande vatten och centralvärme på 1200-talet). Vidare så innebar katedralsbyggena att man fick utveckla och förfina teknologin som krävdes för att bygga de kyrkor som står än idag, 700 år efter att de uppfördes.
Till viss del håller jag med, men kyrkan var också hämmande på andra områden, exempelvis medicin och filosofi.

Visst, det är inte ett lika klockrent exempel som Windows XP, men jämfört med exempelvis romarna så var man på flera sätt lite efter.

Troberg

Sinister eater
Det räcker med ett par tusen (eller hundra) år för att göra saker dimmiga. Gå in på ett medeltidsmuseum och försök lista ut vad alla de där konstiga manickera i glasmontrarna egentligen är till för. Det är svårare än man kan tro.
Snack, man behöver inte gå så långt tillbaka. Se bara hur handfallna dagens datoranvändare är om de behöver använda DOS...

Johan K

Gammal & dryg
Lite av charmen med rollspel..

Alla fantasy och science-fiction världar är ju knökfulla av orimligheter. Ta bara som exempel att olika arter lever var för sig med egna länder, språk, religoner och kulturer. Själva begreppet äventyrare är ju orimligt. Jag undrar om alla som spelar rollspel är helt medvetna om dessa orimligheter?

För min del så tycker jag just det är en del av charmen med rollspel. Det ska vara lite orimligt & sådana saker. Man ska kunna klara sig ur vissa situattioner.
Känns som man kanske ska försöka hitta den eviga frågan om balans i rollspel. Det är mitt Atlantis, fårgan om mbalans i system & värld...

/ Johan K, som för övrig nått den nobla åldern av 26 idag..

Troberg

Sinister eater
En fullständig katastrof kan ske. För det fattar ju alla den kan dom göra. Men frågan är hur sannolikt det hela är. Själv tror jag att det är fruktansvärt osannolikt.
Rent praktiskt, spelar det någon roll att det är osannolikt?

Osannolika saker händer trots allt ibland, och om min spelvärld kräver att en sådan händer så slog väl gud/Buddha/Allah/Vedklabbe eller vem det nu är som håller i tärningarna en snake eyes. Behövs en osannolik händelse så händer den. Man måste inte alltid välja det sannolikaste, sannolikheter funkar inte så.

Rising

Vila i frid
"Det är inte du som är barnslig utan jag som är otydlig."

Äh, stå på dig! Du skrev ju om Atlantis, ett samhälle som skulle ha haft överlägsen teknologi och sedan hux flux bara försvann. Det var inget otydligt med det. Jag tycker du fick många svar som var något förhastade.

Din tankegång är ju intressant: Hur skulle egentligen en värld som Mutant's fungera? Vilka sorters vetenskaper är lätta att "återuppfinna" och vilka (om några) borde enkelt kunna försvinna för alltid?

Jag tycker det var synd att så många akademiker började slå sig för bröstet i diskussionen, då jag misstänker att några påhittare hade kunnat behandla ämnet med en större nyfikenhet och vetgirighet och fört en roligare diskussion.

När jag själv tänker efter litet så tycker jag att viss teknologi borde vara lättare att förstå sig på än andra. En filmrulle går exempelvis att undersöka och förstå sig på, man ser att det är olika bildrutor på rad och att de följer på varandra i kronologisk ordning, osv. Då börjar man förstå hur man skulle kunna bygga en maskin som kunde projicera filmerna på en vit, platt yta. En DVD kan man däremot inte förstå sig på på samma sätt. Den är inte tillräckligt direkt.

Sedan, när det gäller böcker och texter från den främmande kulturen, så tror jag att det blir svårt att ens börja begripa dem. Jag tänker på de här Voyager-sonderna man skickat ut i rymden med meddelanden åt eventuella rymdvarelser. Där finns bl.a. en karta som berättar var planeten jorden ligger. Jag slår vad om att rymdvarelserna inte kommer fatta ett skit av den, den hade en massa information om kvasarer och sån skit och jag hajade ingenting när jag först såg den. Dessutom står de avbildade människorna på en bild och hälsar med ena handen framsträckt med handflatan vänd mot betraktaren. Hur vet vi att det inte är rymdvarelsernas sätt att säga "fuck you!"?

Överhuvudtaget tror jag att mängder med info kan dö ut om människorna separeras från den förlorade civilisationens språk. I Singh's kodboken står det om hur man en gång hade hittat några stentavlor skrivna på ett språk som ingen blev klok på, och sättet man löste det på var helt enkelt (nja) att anta att de vanligaste orden var namnen på de största städerna i området. Efter det kunde man få fram en massa ord och då såg man att det hela var skrivet på vanlig latin, fastän med väldigt konstiga tecken.

Man behövde alltså både förstå språket och ha en bra utgångspunkt innan man kunde förstå sig på budskapet. Jag misstänker att en kultur såsom Atlantis därför hade varit helt omöjlig att begripa sig på, precis som att en tillräckligt stor och långvarig katastrof faktiskt skulle kunna separera människan från sitt ursprung för alltid. Men då skall det alltså till en djävla smäll. :^) Värre än något vi har varit med om i mänsklighetens historia.

Vad tror du själv?

/Rising

Troberg

Sinister eater
"Lois och Clarke"

Stålmannen och hans brud?
Upptäcktsresanden i nordamerika, de har antagligen inte alls med stålmannen att göra.

Ämen vad jag skulle fråga vad var Castro är för en äventyrare?
Tja, han klev i land på Cuba med 14 man, sig själv inräknad och lyckades vinna över folket på sin sida så till den grad att en lyckad revulotion var möjlig. Det är väl äventyrarstuff?

Rising

Vila i frid
"Tja, han klev i land på Cuba med 14 man, sig själv inräknad och lyckades vinna över folket på sin sida så till den grad att en lyckad revulotion var möjlig. Det är väl äventyrarstuff?"

Det tycker jag är fantastiskt bra gjort, men "äventyrare" i rollspelssammanhang tycker jag är någon som utför den sortens bedrifter på uppdrag av någon annan. Att vara en "äventyrare" är liksom en sysselsättning. En sorts privatdetektiv, om man så vill.

Det är ju så det är tänkt att fungera i rollspelen: SL skriver ett äventyr som rollpersonerna förväntas anta. När rollpersonerna hittar på sina egna målsättningar tycker jag inte att man spelar ett "äventyr" överhuvudtaget.

Men det här är Off Topic, och jag vill inte OT:a i grisodlares trådar. Så jag lägger ned.

/Rising
skrattade så han grät åt The Office.

Dilandau

Myrmidon
Dessutom står de avbildade människorna på en bild och hälsar med ena handen framsträckt med handflatan vänd mot betraktaren. Hur vet vi att det inte är rymdvarelsernas sätt att säga "fuck you!"?
Det fanns (finns?) kulturer i bl.a. afrika där denna hälsning var en grov förolämpning, vilket ledde till en hel del missförstånd med kristna missionärer.

Wyldstorm

Swordsman
Re: Myten om Atlantis (OT)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Och ibland, när jag diverse ädla herrar som Adolf H, Josef S, Usama bin L, eller George B, så undrar jag faktiskt om vi någonsin har återhämtat oss.

--------------------------------------------------------------------------------

Man borde genmodifiera människan så att dessa drag försvinner
Extremt få kommer medvetet att medverka i den genetiska modifikationen...
Och om den skulle utföras ändå, så är du nog farligt nära nåt hitler tyckte han höll på med...