Re: Extelligensen
Och det är där jag inte håller med. Skulle en dinomördare rasa ner så skulle själva fundamentet för vår infrastruktur slås undan: i och med att fotosyntesen slås ut så kommer matproduktionen att rasa till sibirisk nivå.
Men hur hög är matproduktionen på "Sibirisk nivå"? Det går att odla en hel del mat även under vad som borde vara fullständigt hopplösa villkor. I värsta fall, underskatta inte värdet av ett växthus och sollampor...
Det innebär också en möjlig största befolkningstäthet på sibirisk nivå. Det i sin tur innebär massdöd som konsekvens av massvält - vi är för många på den här bollen för att kunna sprida ut oss så tunnt, och mer än så kan inte bollen upprätthålla efter en dinomördare.
Det innebär massvält framförallt i U-länderna plus de mest tätbefolkade I-länderna (och även om det kan klassas som chauvinistiskt så måste jag nog påstå att väldigt lite av vår samlade kunskap finns i U-lämderna...). Jag skulle tro att Sverige skulle kunna försörja sin befolkning till och med utan att importera energi! Men det är klart, vi kommer ha ett samhälle av Sovjetmodellen (arbetar du får du mat)... Vilket betyder att hög utbildning kommer vara ett sätt att få ett bättre liv - och det lär inte få teknologin att gå tillbaka!
Att överleva massvält skulle stå klart mycket högre på allas agenda än att bevara kunskap att kunna läsa Nationalencyclopedien på DVD om femhundra år.
Men som sagt, teknologin är det som har störst möjligheter att rädda folk. Så hotet mot Nationalencyclopedien lär snarare vara att utvecklingen går så långt att ingen bryr sig om att bygga några DVD-spelare!
Så nej, jag tror inte en dinomördare skulle räcka för att vi skulle backa teknologiskt. Inte en Dinomördare i sig, alltså. Men den skulle göra det mycket lättare för någon
person som bestämde sig för att skicka oss tillbaka till stenåldern!
I korthet: Jag tror inte någon naturlig katastrof, eller ens tillfällig mänsklig katastrof (globalt krig, totalt ekonomiskt sammanbrott) skulle få teknologin att backa. De enda sakerna jag tror räcker skulle vara:
1) Globalt kärnvapenkrig, inriktat på att slå ut
alla nationer - inte bara dem man är i krig med! (Också känt som "ett väldigt spektakulärt sätt att begå självmord").
2) Någonting övertygar en majoritet av befolkningen att teknologi är dåligt, och bokbålen startar igen... Fast jag kan inte tänka mig mycket som skulle kunna få folk att gå med på det (men det finns gott om idéer inom litteraturen).
3) Dinokiller+ . Alltså klassen "atomvinter är för mesar, vi tar halva jordskorpan och lägger på resten!". Inte ens i
närheten av sannolik, men inte omöjlig...
/Henrik