Min kommentar om dos gällde snarare hur lite folk vet om de prylar de använder.Om man tar jämförelsen med datateknologi i dag, är verkligen kunskapen om hur man använder DOS en "teknologi"? Så länge det finns folk som förstår hur en dator fungerar så kan de ju räkna ut hur DOS används (man får tolka binärkoden och testa processorn, så det kan vara ett stort projekt. Men jag skulle gissa på att det finns tusentals personer i Sverige som skulle kunna det).
Visst, men pratar vi om modern teknologi så är det inte lika enkelt. Har du en aning om hur svårt det är att lista ut hur en dator funkar om man inte har den tekniska bakgrunden? För bara 200 år sedan skulle man inte haft en chans. Man kunde mekanik, men inte elektricitet, man hade inte mätinstrumenten, man kunde inte iaktta förlopp på de tidsskalorna, man kunde inte studera komponenter i den storleksordningen. För dem skulle kopparbanorna på ett kretskort lika gärna vara magiska symboler och kretsarna funka med magisk blå rök (vilket man kan observera, släpper man ut den så slutar de funka).I värsta fall skulle ju en någorlunda kompetent stenhuggare kunnat gräva upp en gammal romersk väg och kollat hur den var konstruerade i detalj. Och klarade han av det så var ju inte teknologin försvunnen...
Det är här rollspelarna kommer in. De har spelat sånt här och vet hur det går till. Så fort någon börjar hosta så tänker de "Pest!" och springer till skogs och barrikaderar sig med massor av vapen, konservburkar och encyklopedia britannica och nationalencyklopedin på CD...I teorin kanske, kanske, det är möjligt att den överlevande procenten skulle kunna bevara teknologisk kunskap och know-how. I praktiken... nja. Du får inte glömma bort att det är människor vi snackar om här. Kan du föreställa dig de psykiska och emotionella konsekvenserna av att se hela sin familj, hela sin släkt, ja ta mig katten hela sin stad utplånas? I hela storstockholmsområdet kanske det skulle finnas 1 000 personer kvar. I hela sverige 90 000. Förstå vilket trauma allt skulle vara för dem. Hur många skulle ta livet av sig? Hur många skulle bli galna? Hur många skulle skräckslaget "gömma sig" undan pesten, eller fly planlöst? Skulle någon överhuvudtaget vara kapabel att ens börja fundera på saker som att "bevara kunskap" eller "se till att saker fungerar"? Jag är ytterst tveksam.
Men mikroprocessorer är inte så svåra om man har tekniken för tillverkningen. Been there, done that. Hårddiskar däremot, de är svåra. De har all komplexitet som en processor, men har också komplicerad mekanik och kräver avancerad materialkunskap.Hur många i världen finns det som i praktiken skulle kunna bygga ens en primitiv microprocessor? Fem pers?
Jo du har en poäng. Jag ska jobba med att bli snällare i framtoningen. Och ett stor ursäkt till alla som känner sig kränkta.Men snälla Olof, nu får du lägga av med de här förolämpningarna du slänger ur dig så lättvindigt. Det vinner du inget på.
Det som står i science-fiction böcker ska man nog inte fästa mycket vikt i. Dom är skrivna för att underhålla. Och en underhållande värld blir ofta en väldigt osannolik.Annars tycker jag det är helt rimligt att ta upp skönlitteratur, eftersom det bara är där det är möjligt att experimentera med civilisationer som är hundratusentals år gamla.
Visst. Men säg att vi betraktar en kultur, på Jorden eller någon annan stans, under en längre tidsrymd, säg hudratusen år. Det finns fyra alternativ: kulturen går under permanent (t.ex. genom att arten utrotas), den teknologiska utvecklingen stannar av, teknologin glöms bort med jämna mellanrum och den teknologiska utvecklingen fortsätter hela tiden. Vilken utveckling är mest sannolik? Alternativ 4 ger teknologiska framsteg på en nivå som vi inte ens kan föreställa oss. Att leka gud och kontrollera liv och död är bara början. Universum koloniseras, naturlagarna ändras för att passa bättre. Detta känns ganska osannolikt. Alternativ 1 känns ganska osannolik, också: det ska väldigt mycket till för en art att dö ut när den har nått en viss teknologisk nivå (till exempel det totala kärnvapenkriget, eller ett meteoritnedslag av tillräcklig magnitud innan man har lyckats upprätta kolonier på andra planeter). Alternativ 2 stämmer knappast in på hur den teknologiska utvecklingen har sett ut här på Jorden: den accelererar snarare än bromsas upp. Återstår gör då alternativ 3, att den teknologiska kunskapen går i vågor.Det som står i science-fiction böcker ska man nog inte fästa mycket vikt i. Dom är skrivna för att underhålla. Och en underhållande värld blir ofta en väldigt osannolik.
Mycket väsentligt är naturlagarna. Ser dom ut på ett sätt så kommer vi vara kvar här på jorden för evigt. Ser dom ut på ett annat sätt kan vi kolonisera universum. Vi vet inte hur dom ser ut.
Självklart. Jag hade för mig att det fanns något franskt påbrå, därav felstavningen.Du tänker på Lewis & Clark(e?).
Det finns ett antal katedraler från 500-talet som slår det mest "romarna" byggde, Hagia Sofia i Konstantinopel är dock i en klass för sig.Det känns som det är ganska svårt att totalt avskriva att vissa teknologier gick förlorade under medeltiden för att återuppfinnas först långt senare. Det krävs bara en promenad i Rom för att insé hur avancerade de gamla romarna var rent byggnadetekniskt t.ex. Att all den kunskapen överlevde romarikets fall oskadad verkar otroligt och får en att undra varför t.ex. katedralbyggandet inte utvecklades snabbare.
Men jag kanske är helt ute och cyklar... kanske finns det högar av katedraler byggda på t.ex. 500-talet som vida överstiger roms främsta verk?
Resurser, som någon redan sagt. Sedan är katedralerna ett exempel - det är visserligen bara ett rollspels-supplement, men Phil Masters brukar vara påläst, och han påpekar i Artisan's Handbook till M:tSC att romarna inte skulle klarat att bygga vare sig moskéer eller katedraler som de gjordes under senmedeltiden, utan skulle varit ganska impade av dem.Det krävs bara en promenad i Rom för att insé hur avancerade de gamla romarna var rent byggnadetekniskt t.ex. Att all den kunskapen överlevde romarikets fall oskadad verkar otroligt och får en att undra varför t.ex. katedralbyggandet inte utvecklades snabbare.
Nu byggdes det inte några (gotiska) katedraler i Västeuropa på 500-talet... De första riktigt stora började uppföras på 1200-talet. I fallet med Roms fall, så var det inte bara det att dens tatsapparat som krävdes för att klara av gigantiska byggprojekt upphörde, utan även att de arkitekter och byggledare som besatt kunskapen dog ut efter en generation. Om det inte fanns någon efterfrågan på akvedukter och palats, så fanns det inget att försörja sig på.Det känns som det är ganska svårt att totalt avskriva att vissa teknologier gick förlorade under medeltiden för att återuppfinnas först långt senare. Det krävs bara en promenad i Rom för att insé hur avancerade de gamla romarna var rent byggnadetekniskt t.ex. Att all den kunskapen överlevde romarikets fall oskadad verkar otroligt och får en att undra varför t.ex. katedralbyggandet inte utvecklades snabbare.
Men jag kanske är helt ute och cyklar... kanske finns det högar av katedraler byggda på t.ex. 500-talet som vida överstiger roms främsta verk?
Som jag nämnde tidigare, så var kyrkan rejält inskränkt när det gällde nya idéer om kosmologin, men på många andra områden var det präster och munkar som stod för den vetenskapliga utvecklingen. Så var det t.ex. en munk som formulerade ärftlighetsläran.En annan sak som är svår att förneka är att kyrkan inte precis varit den optimala drivkraften för framsteg. Var det inte först 1993 som katolska kyrkan ändrade åsikt om Gallileo?
Fattas bara annat. Fast det är frågan om utvecklingstakten var så hög egentligen - Västrom kännetecknades av stagnation under sitt sista århundrade.Nu är det ju svårt att uttala sig om vad som skulle skett annars men att utvecklingstakten var markant högre under romarrikets tid än efter dess fall är väl definitivt sant.
Jaså? Ett stort antal av de största upptäckterna skedde under den "mellanperiod" du beskriver (om vi drar en gräns vid 1800-talets mitt), och jag tror nog att du får svårt att överbevisa en idéhistoriker om att tiden 1200-1800 var en period av vetenskapligt mörker och stagnation...Att utvecklingstakten sedan tog riktig fart igen först när Kristendomen förjade förlora sitt grepp (när t.ex. Darvin kunde få säga vad Darvin sade utan att behöva asbestkläder) är väl också sant. Tiden däremellan borde med rätta kunna beskrivas som en svacka i utvecklingen...
Förvisso, men då talar vi om händelser över 1000 år efter Roms fall. Man kan med lika goda argument hävda att det var kyrkan, som genom sina klosterbibliotek och universitet, som agerade kunskapsbärare under de sekler som Västeuropa vacklade mellan framsteg och barbari. Visserligen är jag ateist, men att skylla kyrkan för mer än vad den redan är skyldig till är onödigt.Att skulden i.a.f. delvis ligger på kyrkan borde vara uppenbart om man funderar på hur många av de riktigt stora vetenskapsmännen och filosoferna som var tvugna att gömma sig i liberalare länder som t.ex. Holland...