Esotery visste jag inte om det var ett ord ens så jag googlade och det verkar vara ett ord men Esoteria är ju snyggare.Anarchclown said:Esotery är bra. Eventuellt Esoteria eller något.
Esotery visste jag inte om det var ett ord ens så jag googlade och det verkar vara ett ord men Esoteria är ju snyggare.Anarchclown said:Esotery är bra. Eventuellt Esoteria eller något.
Kan man inte ha ett litet litet abs då? En metallgrej kanske ger 4 abs medan en läder ger 1 eller nåt sånt?Anarchclown said:För att den vore för bra då och idén är att om det är en tillräckligt bra träff så går den i glipan eller träffar så hårt att det rungar i hela Mattisborgen.Recca said:Varför drar inte armor av skada delvis?
Jag funderade lite på det men teologi känns ju så teoretiskt ändå och filosofi är ju "the age old science", men men.Anarchclown said:Hmmm... Mysticism annars? Låter bra, är ungefär det fenomen jag beskriver... Det låter nog så bra att det kan vara taget.
Bara bra, tycker jag. Jag kanske rent av själv säga att Navigation och sånt kräver lämpligt trick för att kunna använda (eller göra som med archery att man får -2 om man inte har rätt trick också).Anarchclown said:Boating kan numer anses ingå i saker som folk till sjöss kan syssla med. Navigation är förmodligen Scribe eller kanske Science medan att vara sjöman närmast kan kopplas till endure.
Rent sponant har jag alltid tyckt att streetwise är en jättekonstig färdighet i de flesta rollspel då den så vitt jag tolkar den snarare handlar om att ha ett kontaktnät. Det gör att den också känns som att den skulle vara väldigt områdesbegränsad. Om jag har högt i streetwise och kommer från stad X, har jag verkligen samma färdighetsnivå när jag kommer till stad Y då?Anarchclown said:Thievery och Streetwise är en färdighet för mycket. Streetwise är nu det man gör med färdigheten Thievery när man använder CHA, INT och WIS istället för DEX.
Det låter rimligt, med tanke på vad man får för term när man direktöversätter streetwise till svenska...Rymdhamster said:Möjligen hade det funnnits en poäng i att utöka vad som ingår i streetwise och snarare göra det till det vi idag kallar gatsmart, alltså förmågan att ljuga, pruta, vara slängd i käften och sånna saker.
Men det här tycker jag, efter lite eftertanke, är ett feltänk.Anarchclown said:Så skulle man som sagt kunna göra. Problemet var att det tjuviga paketet redan var för stort med krav på stealth, thievery, streetwise och helst athletics och perceive och kanske gossip etc... det blir helt enkelt för stort. I jämförelse så är att vara en militär så enkelt som fighting och tactics där allt annat är extra grädde på moset.