Nekromanti MYTHS: Diskussionstråd

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Esotery är bra. Eventuellt Esoteria eller något.
Esotery visste jag inte om det var ett ord ens så jag googlade och det verkar vara ett ord men Esoteria är ju snyggare.

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Recca said:
Varför drar inte armor av skada delvis?
För att den vore för bra då och idén är att om det är en tillräckligt bra träff så går den i glipan eller träffar så hårt att det rungar i hela Mattisborgen.
Kan man inte ha ett litet litet abs då? :gremsmile: En metallgrej kanske ger 4 abs medan en läder ger 1 eller nåt sånt?

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Hmmm... Mysticism annars? Låter bra, är ungefär det fenomen jag beskriver... Det låter nog så bra att det kan vara taget.
Jag funderade lite på det men teologi känns ju så teoretiskt ändå och filosofi är ju "the age old science", men men. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Jag kan definitivt ha regler för ABS som alternativa extraregler. Jag har planer att ha en hel bunt sådana, som tex hur man genererar grundegenskaper på flera olika sätt. I så fall skulle nog ABS ligga på halva Armor ungefär. DVS 2 för light, 3 för medium armor och 5 för heavy. Inget jag själv skulle spela med men definitivt värt att ha med som alternativ. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Verkligen. Jag tror egentligen att Esoterics är bättre ur en rent beskrivande vinkel. Men mysticism är ett mer etablerat ord som jag tror att genomsnittsläsaren har lättare att greppa.

Anarchclown

Swashbuckler
Nu är draken tillagd, några ytterligare tricks också som Skill Critical, Cleaving Strike och Bashing Strike. Förutom de monstertrick som drakar besitter då.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Elementum

Så här efter att ha speltestat lite känner jag att det är ytterst förvirrat angående det här om olika sorters elementum och olika sorters magi. Det kan vara för att jag inte satt mig ner med allt på papper framför mig och tittat på det så. Men jag känner inte att jag har någon som helst koll på vad som skiljer olika sorters magi. När du rabblade upp vilka besvärjelser som fans skrev jag mest ner de som kändes intressanta för mig och köpte dem.

Jag kan känna att jag hade föredragit om det bara funnits ett slags elementum som funkade till all slags magi.

Gillar dock att elementum så att säga kan vara vad som helst. En gammal stenbit med särskild betydelse, en dikt skriven av en mästare, etc. Skulle gilla det i kombination med att elementum är generell, för att så att säga uppmuntra magiker till samlande av allt möjligt. Jag gillar tanken på trollkarlar i sina torn som har dröser av olika dokument och reliker som de samlat på sig genom åren och "hoardat".

Anarchclown

Swashbuckler
Re: Elementum

Ok. Elementum är i grund och botten inte med i spelet Myths, så detta är egentligen en egen deltråd. Så här är det tänkt i spelet MYTHS. Varje ritual har specifika ingredienser som krävs.

I Vita Tornet och liknande kampanjer med fokus på magi finns det något som jag kallar elementum. Det är helt enkelt bredare ingredienser som kan ersätta alla de där vanliga ingredienserna. Det finns inga speciella sorters magi per se inbyggt i MYTHS, däremot finns det elementum som funkar bättre eller sämre till olika sorters ritualer. Om man har magiska örter funkar de lysande till helande magi och hallucinationsframkallande magi och kanske inte lika bra till att bygga en stenbro med magi. Om man har is som aldrig smälter så funkar den säkert bra till vatttenmagi och kanske till vissa saker som har med känslokyla och mentala ritualer att göra. Du behöver inte definiera exakt vad som kan ingå i din magi. Mer än att du funderar i det lite bredare konceptet typ "är jag en naturmagiker, någon slags sagoväsen, en elementarmagiker eller håller jag på med demoner och nekromanti". Systemet är inte så finkornigt att det spelar så stor roll vad du väljer, du kan ändå spela ett ganska brett koncept. Det är mest att om du spelar en godsint helare så vill jag inte att du helt skaffar ritualer för att frammana odöda spindlar i folks kinder utan att förklara vad i ditt koncept som säger att det är en bra idé.

Ok. Nu har jag svamlat på länge nog. Ställ gärna mer frågor.

shaithan

Warrior
Skulle faktiskt gärna se en uppdelning utav HP(KP)och det man använder för att tex använda sig utav drakens eld osv osv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Åhå? Det är en av de "features" som jag gillas mest! Just att HP inte längre handlar om enbart fysiska skador utan lika mycket om utmatning och omtöckning. Jag menar, det torde vara rätt fysisk ansträngande att pusta eld (det är ju bara och ställa sig och blåsa så hårt man kan ett tag och se hur man mår sen =) plus att det måste göra rätt ont i munnen :gremgrin:

På samma sätt kan ju en krigare "ta ut sig" i strid för lägga mer umpfh! i sina attacker.

Anarchclown

Swashbuckler
Det har uttryckts av flera spelare att detta är frustrerande. Samtidigt är det en del av grundmekaniken i systemet att det bara finns en resurs att hålla reda på, men att denna resurs på detta sätt blir viktigare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är lite nyfiken, av vilka anledningar vill folk ha skilda resurser åt för HP och sånt man använder för göra specialgrejer?

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Lite nya uppdateringar. Färdigheterna Boating och Streetwise utgår.

Boating kan numer anses ingå i saker som folk till sjöss kan syssla med. Navigation är förmodligen Scribe eller kanske Science medan att vara sjöman närmast kan kopplas till endure.

Thievery och Streetwise är en färdighet för mycket. Streetwise är nu det man gör med färdigheten Thievery när man använder CHA, INT och WIS istället för DEX.

Kommentarer på detta?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anarchclown said:
Boating kan numer anses ingå i saker som folk till sjöss kan syssla med. Navigation är förmodligen Scribe eller kanske Science medan att vara sjöman närmast kan kopplas till endure.
Bara bra, tycker jag. Jag kanske rent av själv säga att Navigation och sånt kräver lämpligt trick för att kunna använda (eller göra som med archery att man får -2 om man inte har rätt trick också).

Anarchclown said:
Thievery och Streetwise är en färdighet för mycket. Streetwise är nu det man gör med färdigheten Thievery när man använder CHA, INT och WIS istället för DEX.
Rent sponant har jag alltid tyckt att streetwise är en jättekonstig färdighet i de flesta rollspel då den så vitt jag tolkar den snarare handlar om att ha ett kontaktnät. Det gör att den också känns som att den skulle vara väldigt områdesbegränsad. Om jag har högt i streetwise och kommer från stad X, har jag verkligen samma färdighetsnivå när jag kommer till stad Y då?

Möjligen hade det funnnits en poäng i att utöka vad som ingår i streetwise och snarare göra det till det vi idag kallar gatsmart, alltså förmågan att ljuga, pruta, vara slängd i käften och sånna saker.

Dock har du en stor poäng i det du tog upp i chatten: det är redan så många färdigheter som krävs för att göra en tjuv eller till och med en gatuunge, så det finns kanske en större poäng i att plocka bort den helt. I synnerhet om man vill hålla spelet hyfsat enkelt och överskådligt.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Möjligen hade det funnnits en poäng i att utöka vad som ingår i streetwise och snarare göra det till det vi idag kallar gatsmart, alltså förmågan att ljuga, pruta, vara slängd i käften och sånna saker.
Det låter rimligt, med tanke på vad man får för term när man direktöversätter streetwise till svenska...

Übereil

Anarchclown

Swashbuckler
Så skulle man som sagt kunna göra. Problemet var att det tjuviga paketet redan var för stort med krav på stealth, thievery, streetwise och helst athletics och perceive och kanske gossip etc... det blir helt enkelt för stort. I jämförelse så är att vara en militär så enkelt som fighting och tactics där allt annat är extra grädde på moset.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anarchclown said:
Så skulle man som sagt kunna göra. Problemet var att det tjuviga paketet redan var för stort med krav på stealth, thievery, streetwise och helst athletics och perceive och kanske gossip etc... det blir helt enkelt för stort. I jämförelse så är att vara en militär så enkelt som fighting och tactics där allt annat är extra grädde på moset.
Men det här tycker jag, efter lite eftertanke, är ett feltänk.

Om du gör om det som jag förslog, att streetwise också handlar om att ljuga och bluffa, pruta och sånna saker och låter Socialize handla om förhandlingar, orerande och kanskte vett och etikett i finare kretsar, så ser det istället ut så här:

Fighter: Fighting, Tactics och kanske Evade (Som jag ser som näst intill ovärderlig).

Thief: Thievery, Stealth och Streetwise.

Atheltics för att klättre tycker jag helt klart är överkurs. Gossip kanske är intressant, men då tycker jag snarare att det är Gossip som ska tas bort och stoppas in i både Streetwise och Socilize.