Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det gör också spelet mer lättspelat. Men, men. Nu har jag tömt ur det jag tänker om Wisdom tror jag, så ingen poäng att fundera mer över det.Rymdhamster said:Less is more?Anarchclown said:För att färre grundegenskaper gör systemet sämre och ger färre valmöjligheter.
Nästa sak som jag kommit fram till att jag tycker är ett problem är sköldar. Även detta är något vi pratat om, men efter vad jag kan se så har du fortfarande inte ändrat något så därför tar jag upp det och går igenom det.
Om man vill göra en fighter som satsar allt på styrka så är sköldar skitbra.
Om man gör en rollperson som inte har något stridsträning (varken fighting eller evade) men som är starkare än vad hon är snabb (högre strength än dexterity) så är sköldar bra.
I alla andra fall finns det överhuvudtaget ingen som helst anledning att någonsin peta på en sköld vilket jag tycker är konstigt.
Ponera att jag spelar en tjuv, som har skaffat ett trick som låter en ersätta fighting med thievery när man slåss med små vapen eller något sådant, men man har evade (och acrobatics). En sådan person skulle antagligen arbeta väldigt hårt för att aldrig hamna mitt ute på ett slagfält. Men om man skulle göra det skulle min första tanke vara att plocka upp en sköld, min andra tanke vore att plocka upp en hjälm och min tredje tanke skulle vara att hitta ett hål att krypa ner i och dra skölden över.
Regelmässigt så är dock det absolut bästa den tjuven kan göra att skita i skölden och plocka upp ett enhandsvapen istället.
Så med andra ord tycker jag att en sköld borde alltid vara ett attraktivt sätt att skydda sig på för alla, även om man inte optat sin rollperson för det. Samtidigt så bör den inte bli så mycket bättre än vad den redan är just för någon som optat sig för att använda sköld.
På den noten tycker jag att en sköld borde vara jättetrevlig att gömma sig bakom för nämnda tjuv om något skjuter pilar på henne. Det går för all del att lösa ren rollspelsmässigt, dvs du kryper ihop bakom skölden, check. Men jag tycker nog att det är lite konstigt att tjuven som plockar upp en sköld plötsligt blir lättare att träffa för bågskyttarna (-1 på dodge för stor sköld).
Jag noterar också att tungrustning+sköld fortfarande är den absolut bästa kombon. "AR10, +1 på block (och man får använda block i närstrid) och -4 på dodge", istället för "AR10 och -3 på dodge, får inte använda block utan måste använda dodge"