Nu har jag provspelat spelet (förvisso med Anarchclown som SL) rätt länge och gjort fler och fler insikter allt eftersom.
Min senaste tanke, som jag redan sagt, är att jag tycker att Wisdom är en onödig grundegenskap, och dessutom alldeles för svag, så den borde plockas bort.
Jag tänkte dock utveckla det hela lite:
Du använder Wisdom för feartest, som jag förstått det, och det tycker egentligen är jättekonstigt. Wisdom motsvarar ju ens förnuft, så om man stöter på något farligt borde det ju snarare vara en nackdel att ha hög wisdom, för det är fan förnuftigt att blir rädd för farliga saker.
Då tycker jag courage+strength är ett mycket bättre försvar: "Den Han ser farlig ut, men han är nog inte farligare än mig!"
Eller courage+constitution: "Det där ser farligt ut, men jag borde överleva det där!"
Eller courage+intelligence: "Det där ser farligt ut, men oddsen för att överleva är faktiskt väldigt höga/Den är inte lika farlig som den ser ut!"
Eller kanske courage+charisma (dvs "luck"): "Äsch, jag klarar mig alltid på nått sätt!"
Annars vad gäller att generellt sett motstå saker så täcker ju resist in typ alla fysiska saker, som smärta och sånt.
För att motstå andra mer mentala saker så som hån, magiska effekter och lurendrejeri så tycker jag Percieve+intelligence funkar rätt bra för att så att säga se igenom tomma hot, inse att man blir påverkad utifrån och genomskåda motståndaren.
Just nu kör du ju också Wisdom+social för att genomskåda lögner, vilket jag faktiskt tycker känns lite konstigt när jag funderar på innebörden i det. Jag tycker att det funkar i ställen som Charaldagy, där bluff och lögn ingår i det sociala spelet på ett självklart sätt, men i ställen som Utveda där det ändå råder någon slags rättrådighet (om jag inte helt missuppfattat allting) så tycker percieve är en bättre färdighet att hänga upp det på, för att känna igen inkonsekvenser och motsägelser i vad lögnaren berättar, eller möjligen gossip för att inse att en del saker inte stämmer överens med verkligheten. Och i det här fallet tycker jag att intelligence kan funka lika bra som wisdom för att basera slaget på.
Så där har vi de flesta andledningarna till att jag tycker att Wisdom är en onödig grundegenskap (även om jag håller med om att det var fint med symmetrin).
Är det andra applikationer av Wisdom som jag inte tagit upp här som du känner att du inte skulle ha en tillfredställande lösning på?