"skapa berättelse"-hatten
Jag tror det kan vara en ganska vanlig instinkt för en del, iaf vissa nybörjare som jag introducerat till rollspel verkar vilja gå åt det hållet. "Det här blir en intressant scen" snarare än "vi måste klara uppdraget!" (fast det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra).
Men jag har också upplevt krockar med mer erfarna spelare som inte alls verkar uppskatta ett meta-tänk kring att skapa en intressant historia.
Att typ upplägg som "jag gjorde det här för det blev en cool scen" kan uppfattas lika illa som "jag gjorde det här för det är vad min karaktär hade gjort!". Och jag undrar om det är något sånt man vänder sig mot när man inte vill tänka på spelandet som "berättelse"? (eller "berättande" i presens)? Eller bara att man vänder sig mot rälsning och dylikt.
Inte för att återuppfinna GNS theory (som jag egentligen inte kan så jätteväl) så tänker jag att det finns olika meta-tänk som används i olika grad och ofta i kombination eller i balans med varandra. Det finns säkert fler, och såklart är det lite vanskligt att reducera beskrivningar av upplevelser på det här viset.
Meta-tänk A: Vi har ett uppdrag, vi ska klara det, vi ska bli belönade, vi ska överleva.
Meta-tänk B: Vi spelar rollpersoner och agerar som vi tror att de skulle agera.
Meta-tänk C: Vi spelar i en berättelse och det är viktigt att den blir intressant för oss.
Alla de här kan så klart gå mot varandra men de hör också ihop. A och C hör ihop för att "berättelsen" är att klara uppdraget. Om spelarna som spelar ett spel som bygger främst på meta-tänk A av någon anledning skiter i uppdraget, eller att få skatter, eller att överleva, så går allt åt pipan. Med A är det är viktigt med meta-tänket C att "vi går ner i grottan för det är spännande *för oss spelare* att se vad som händer". Annars blir det inte intressant.
B och C hör ihop för att vi kan spela rollpersoner och agera som vi tror att de skulle göra för att det är spännande *för oss spelare* vad vi upplever då, vad som händer då.
Såklart riskerar allt det här att krocka för att om ett meta-tänk blir allt för starkt riskerar det att förstöra för de andra, beroende på vad man vill ha ut av spelandet. Det skulle kunna vara ett ytterligare meta-tänk D: hur balanserar vi mellan A, B, C?
Vet inte om det är vettigt att tänka så här, bara några tankar jag fick av den här tråden.
Själv är jag inte jättemedveten om mitt eget meta-tänk medan jag spelar, men jag har märkt ibland att det kan uppstå skav mellan olika spelare och deras förväntningar. Men oftast inte, oftast går det bra.