Jag får lite deja vu, har vi inte haft minst en sån här tråd redan? Inget fel med en till såklart.
2010 frågade jag en ur min första spelgrupp när det kan ha varit, och han gissade på typ våren i åttan, hösten i nian. med andra ord pratar vi 1996, och jag var alltså sannolikt 14 år gammal. Jag minns väldigt lite av de där första åren. Oklart om det bara är tidens tand eller traumaförträngning av depressiva och utmobbade år… Men jag bjöds in att spela Kampen om Citadellet med en Magnus och hans kusin Magnus och… jag minns inte så många fler frånm den där liksom allra första tiden. Men visst var vi minst en till? Jaja, Kampen om Citadellet blev inkörsdrogen till att spela Mutant Chronicles nästan uteslutande i flera år.
Det var inte bara mitt första rollspel, det var också mitt första… kompisgäng. Jag hade visserligen haft enstaka kompisar under uppväxten men på det hela taget var jag rätt så ensam, mobbad, utstött. Ni fattar grejen. Jag mådde skit. Den här spelgruppen var väl kanske inte alltid den hälsosammaste heller – men vafan, vi gick i högstadiet och jag fick vara med. Bara en sån grej! Jag hade många år kvar tills jag började komma lite grann i kapp vad gäller social kompetens och utveckling, men här fick jag i varje fall delta.
Jag har starka minnen av att sitta och lusläsa första utgåvan av MC, redan då såklart sönder. Sådan var den, limningen. Vi spelade mest militäruppdrag, för det var sånt som de andra gillade. Jag gillade mer "stories", och skrev linjära berättelseäventyr och hittade på bakgrunder åt mina rollpersoner. De var aldrig speciellt bra såklart, och färgade av vad en ensam, deprimerad 14-årig kille 1996 tycker är coolt.
Så rollspel blev för mig ett kreativt utlopp, en verklighetsflykt där jag kunde vara med och skapa, och ett socialt sammanhang där jag inte liksom aktivt stöttes bort.
(Ifall nån nu undrade varför just Chronicles ligger mig så varmt om hjärtat alltså)