I böckerna är magin oftare av typen att Aragorn kan hela med örter, att Gandalf kan tända eldar och att Saruman kan skapa oväder med komplicerade ritualer. Dessa hör till Midgårds absolut mäktigaste varelser.
Mmm. Jag tror att jag förstår vad du menar. Det är "flash and bang" som skall bort och det håller jag helt och hållet med om. I Rolemaster är det mest Wizards som håller på med den typen av magi, och det är ganska lätt att förbjuda just det yrket för rollpersoner. Sen finns ju mer subtila yttringar av magi kvar i yrken som Alchemist, Animist, Mystic, Bard etc...
I MERP springer det runt små andebesvärjare som leviterar och spränger sten mest för jämnan.
Varför inte helt enkelt förbjuda det yrket?
Men viktigare är ändå att mycket i boken bygger på att personer presterar högre än sin förmåga när det kommer till kritan, och det på ett sätt som inte speglas av ett bra tärningsslag. Och definitivt inte speglas bra av levelsystemet.
Förvisso så verkar våra hjältar, hobbitarna i synnerhet, vara begåvade med en sagolik tur. Men att den turen skulle vara inkompatibel med just levelsystemet förstår jag inte riktigt. I Rolemaster finns inget maxresultat för en handling. Så länge du slår 96 eller bättre på 1T100 så rullar du vidare. Det är det som gör det möjligt för hjältar som Bard Bågskytt att ha en bra dag då den otäcke draken närmar sig. Eller också är han helt enkelt en fantastiskt bra bågskytt. Chans att lyckas hanteras ju på samma sätt och det finns inget maximum för hur stor träffchans man har mot en viss motståndare. Inte heller hur mycket skada som det går att åsamka en viss motståndare. En hobbit skulle kunna trampa fram till Sauron och hugga ner den mörke herren med en träff... om träffslaget och/eller resultatet av den kritiska träffen är tillräckligt bra.
Är Aragorn verkligen bara en ranger? Och Gandalf verkligen en utpräglad wizard? Är du säker på att Legolas borde vara en fighter?
Säker? Nej inte alls, men det gör inte så mycket om jag placerar dem i fel fack, för inga färdigheter är förbjudna i Rolemaster, de är bara mer eller mindre dyra. Så om jag tycker att Aragorn är en ranger med mycket goda kunskaper i vapenlek och vissa kunskaper om örter, så hindrar inte det dig från att göra honom till en fighter(?) med mycket goda kunskaper om vildmarken och vissa kunskaper om örter. Du kan som sagt köpa färdigheter som normalt ligger utanför ditt yrke.
Och vad är typer som Ormstunga, Lavskägge, Elrond eller Gollum? Nej, det speglar inte alls Tolkien bra tycker jag.
Hmm... Det fanns en serie supplement som hette ngt i stil med "Creatures of Middle-Earth", som hade färdiga slp's på rätt många individer som förekom i böckerna.
Elrond är definitivt Bard.
Varför är han då så bra på att slåss? Pja, han har väldigt hög level till att börja med. Men det gör ju inte att man per automatik blir en bra kämpe. Investeringar i vapenfärdigheter måste göras, men det kan göras i Rolemaster. Man får som spelare mycket större valfrihet än i andra level-baserade system imho.
Yrket är med andra ord inte så kategoriskt som i vissa andra levelbaserade system. Det är möjligt att lära sig en hel del färdigheter som normalt inte förknippas med ditt yrke. Så en Fighter kan lära sig magi, han blir inte så bra på det, men det går. Dessutom så kan man ju faktiskt byta yrke om man upptäcker att det känns helt fel.