Nekromanti Någon som spelar Sagan om ringen??

Funkbrother_7

Veteran
Hej alla glada rollspelare...
Jag har inte D&D men jag har Sagan om ringen rollspelet...
Är det någon annan som spelar det här eller är det helt ute
:gremconfused:.... Jag bara undrar för när jag blev medlem här så blev jag förvånad över att det inte fanns något forum till det... Om det fortfarande är inom Intresse kretsen så kanske man kunde starta ett forum till det... Eller vad säger ni??

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Var något år sedan jag sist hade framme SRR-böckerna och spelade, ett trevligt system. För ett tag sedan så släpptes ett nytt Sagan om Ringen-spel på engelska, med en annan spelmotor än den som är i MERP/SRR, men det ser ut att bli nerlagt just nu.

Det problem jag hade med spelet var att även om det var trevligt och mysigt på alla vis, så kändes det inte så mycket som det var Sagan om Ringens värld man spelade i. Trollkarlar i mängder som går runt och skjuter eldkulor är inte en del av min vision av Midgård.

Förmodligen lär det regna smaragder innan SRR får ett eget forum här på rollspel.nu, men du kan ju köra dina trådar här i rollspelsforumet, i väntan på att vi får ett fantasyrollspelsforum.

Funkbrother_7

Veteran
Jag kan faktiskt hålla med dig om det där du sa om Ringen världen.. Man får liksom inte riktigt den känslan... Det kunde lika väl varit D&D... Men aja.. Eftersom att det är det enda jag har så får väl jag nöja mej med det... Ett nytt rollspel är ju så dyrt nu för tiden :gremgrin:

Funkbrother_7

Veteran
E västmark samma som Sor elle... I så fall så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för min förolämpning :gremgrin:
När jag kolla på inernet så kosta D&D 500 nånting så jag gick efter mina misstankar på det...

Oldtimer

Slava Ukraini!
När jag kolla på inernet så kosta D&D 500 nånting...
Annars finns det ju en översatt version av D&D för nerladdning som inte kostar något annat än papper i skrivaren - Dunder&Drakar. Det är faktiskt en direkt översättning av det amerikanska D&D.

I och för sig saknas det fortfarande en del monster, men jag lovar att de kommer snart. :gremlaugh:

/Mikael

Krille

Super Moderator
"E västmark samma som Sor elle..."

Nä, men det är gratis och mycket bättre. :gremwink:

Mer seriöst svar: det är gratis. Ladda hem det och titta på det. Dessutom är det inte allt för olikt miljön i Rohan och Bri, i alla fall inte vad gäller samhälle och teknik.

wilper

Mmm, sedan finns ju Drakar och Demoner också, det kanske kostar en del pengar, men 500:- är det knappast, snarare 250-300, och det är ju inte så farligt om man jämför med en "riktig" bok.

Organ

Out of time, out of mind
>Det problem jag hade med spelet var att även om det var trevligt och mysigt på alla vis, så kändes det inte så mycket som det var Sagan om Ringens värld man spelade i.

Där håller jag med dig till 100%. Tolkienkänslan är tyvärr helt frånvarande. Om man däremot skulle förlägga det hela i nån slags fantasyvärld av mer standardtyp skulle det fungera MYCKET bättre. Synd dock, för det är ett riktigt bra och genomtänkt system som man kan ha mycket kul med.

/Anders (som tycker MERP/SRR är mycket bättre än Rolemaster) :gremtongue:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Där håller jag med dig till 100%. Tolkienkänslan är tyvärr helt frånvarande. Om man däremot skulle förlägga det hela i nån slags fantasyvärld av mer standardtyp skulle det fungera MYCKET bättre.
Sagan om Ringen-rollspelet är ju en nedbantad version av det generiska fantasy-spelet Role Master, så det är inte så konstigt att det passar bättre till standardfantasy än till Midgård. Tyvärr så tror jag att de enda egentliga förändringarna som gjordes av regelsystemet var att det gjordes mindre med färre tabeller. Därav bristen på Tolkien-stamning.

/tobias

wilper

Tja.. När man ändå skall slå upp vapenresultat och skador i tabeller så tycker jag att man lika gärna kan köra fullt ut med Rolemaster, det blir ju inte fler slagningar, bara i tjockare böcker.

Organ

Out of time, out of mind
MERP Vs. Rolemaster

Jag har inget mot Rolemaster och min MERP-preferens är bara baserad på en känsla.

>Tja.. När man ändå skall slå upp vapenresultat och skador i tabeller så tycker jag att man lika gärna kan köra fullt ut med Rolemaster, det blir ju inte fler slagningar, bara i tjockare böcker.

Det är lite där jag tycker problemet ligger (det är egentligen inte ett problem); Rolemaster är bara mer, inte bättre. MERP känns....behändigare på nått sätt.

/Anders

Kimon

Swordsman
Där håller jag med dig till 100%. Tolkienkänslan är tyvärr helt frånvarande.

Vad är det i regelsystemet som gör att du tappar "tolkienkänslan"?

Eksem

Champion
Låt mig gissa:

Magisystemet som inte ens försöker påminna om den magi som utövas i böckerna.

Det konstiga levelsystemet som inte stödjer böckernas personligheter. (annars är jag nog nere med att ha levelsystem i ett LoTR-spel rent generellt)

De begränsade yrkena som återigen känns konstiga, och som inte direkt passar in på någon av personerna i boken.

Men det ska erkännas att vissa saker är bra:

Färdigheterna är mycket väl utvalda. Man känner verkligen att de speglar vad böckernas huvudpersoner ägnar sig åt.

Kimon

Swordsman
Nu framgick det kanske lite dåligt att jag menade Rolemaster och inte MERP. Hursomhelst...

Magisystemet som inte ens försöker påminna om den magi som utövas i böckerna.

Fast det är ju ämlans lite (synlig) magi som utövas i böckerna. Har du ngt bra exempel för att belysa problemet?

Det konstiga levelsystemet som inte stödjer böckernas personligheter. (annars är jag nog nere med att ha levelsystem i ett LoTR-spel rent generellt)

Konstigt? Jag tycker personligen att det är en av de bättre levelsystemen som finns. Du får ju en påse med poäng när du höjer level. Påsens storlek beräknas ifrån några av grundegenskaperna (inte alla). För dessa kan du köpa vilken färdighet som helst, men några är billigare beroende på yrke. Vissa har dessutom yrkesbonus som ökar med varje level.

Vidare så skalar levelsystemet synnerligen bra och har ingen övre gräns. Jag har ett svagt minne av att Aragorn har lvl 36, Gandalf 63, Sauron någonstans mellan 150 och 300 (beroende på ringen och annat) och hoberna runt 4-6. Det varierar ju lite beroende på var i berättelsen man är.

De begränsade yrkena som återigen känns konstiga, och som inte direkt passar in på någon av personerna i boken.

Låt se.
Fighter: Boromir, Gimli, Legolas(?)
Ranger: Aragorn
Wizard: Gandalf

Bara de små hoberna kvar, som är något svårplacerade. I Rolemaster (för det är utifrån Rolemaster jag diskuterar) så finns yrket "No Profession" :gremtongue:. Det kanske kunde användas här. Om inte så har tilläggsböcker yrken som 'Farmer' och annat.

Eksem

Champion
Rolemaster kan jag inte uttala mig om, för det har jag varken läst eller spelat.

"Fast det är ju ämlans lite (synlig) magi som utövas i böckerna. Har du ngt bra exempel för att belysa problemet?"

I böckerna är magin oftare av typen att Aragorn kan hela med örter, att Gandalf kan tända eldar och att Saruman kan skapa oväder med komplicerade ritualer. Dessa hör till Midgårds absolut mäktigaste varelser.
I MERP springer det runt små andebesvärjare som leviterar och spränger sten mest för jämnan.

"Jag har ett svagt minne av att Aragorn har lvl 36, Gandalf 63, Sauron någonstans mellan 150 och 300 (beroende på ringen och annat) och hoberna runt 4-6. Det varierar ju lite beroende på var i berättelsen man är."

I MERP saknas stöd för högre nivåer än... vad är det nu? 10? Ja, i vilket fall begränsas man om man vill spela något annat än en småhjälte i tredje åldern. Ett problem som antagligen inte finns i Rolemaster (och minns jag rätt så rekommenderas det någonstans i MERP att man faktiskt bör köpa Rolemaster :gremwink: ).

Men viktigare är ändå att mycket i boken bygger på att personer presterar högre än sin förmåga när det kommer till kritan, och det på ett sätt som inte speglas av ett bra tärningsslag. Och definitivt inte speglas bra av levelsystemet.

"Bara de små hoberna kvar, som är något svårplacerade."

Är Aragorn verkligen bara en ranger? Och Gandalf verkligen en utpräglad wizard? Är du säker på att Legolas borde vara en fighter? Och vad är typer som Ormstunga, Lavskägge, Elrond eller Gollum? Nej, det speglar inte alls Tolkien bra tycker jag.

Krille

Super Moderator
"Fast det är ju ämlans lite (synlig) magi som utövas i böckerna. Har du ngt bra exempel för att belysa problemet?"

Ett rätt bra exempel är att boken har till största delen artefaktmagi, medan Rolemaster har besvärjelsemagi.

En annan lustig sak som är kvar i MERP från Rolemaster är valutasystemet, som direkt motsäger de exempel som finns i boken (ref: Bri och ponnyn Bill).

Kimon

Swordsman
Ett rätt bra exempel är att boken har till största delen artefaktmagi, medan Rolemaster har besvärjelsemagi.

Det håller jag med om. Jag tror att det handlar om att kraftigt begränsa yrkesvalen då rollpersoner görs. Exempelvis så skulle man kunna förbjuda just Wizard, men tillåta Alchemist.
Antingen har jag läst böckerna dåligt eller också så saknas det riktlinjer och stöd för hur Rolemaster appliceras på Middle Earth.

Så problemet för mig är inte att jag måste tillverka regler för att rollpersonerna skall kunna göra det som de gör i böckerna, utan snarare det omvända, vad de inte får göra för att det faller utanför min (och andras) vision av tolkiens böcker. Hursomhelst så upplever jag detta problem som mindre än om jag vore tvungen att tillverka reglerna. Det är lättare att stryka än lägga till.

En annan lustig sak som är kvar i MERP från Rolemaster är valutasystemet, som direkt motsäger de exempel som finns i boken (ref: Bri och ponnyn Bill).

Pja, jag tänker inte argumentera mot detta heller egentligen. Det brister helt klart i konverteringen. Särskilt synd tycker jag att det är när man gör en ansats med MERP och missar något som är så uppenbart. Det är iofs en liten detalj, men helheten bygger ju på små detaljer.

hraufnir

Swordsman
Jag har själv inte läst rollspelet, och jag har inte så enormt stor koll på hur deras lvlsystem fungerar. Men enligt det där så skulle Sauron vara minst 3ggr starkare än Gandalf om inte 5ggr...

Det är ju rent bizarrt. Visst kan jag tänka mig att Gandalf skulle få pisk i ren "mindfight" med Sauron, men inte skulle han skölja mattan med honom. De är av samma ras och har i grunden samma krafter. Det är bara det att Sauron har haft fler år på sig på ME att skaffa sig erfarenhet och "tune:a in" på dess magiflöde... Glöm inte att där Morgoth tränade Sauron så tränade Yavanna Gandalf. Ingen tvekan om att Morgoth var en starkare Vala än Yavanna, men inte SÅ mycket.

Sen är ju anledningen till att Gandalf aldrig under hela sin tid på ME utmanar Sauron att de Istar som skickats över havet till ME har fått direkta order att inte motsätta sig fienden själv utan hjälpa människor/alver/dvärgar osv... att motsätta sig dem. De 5 samlade Istari som kom över havet, Gandalf, Radagast, Saruman samt de två blå som försvann österut, skulle mest troligt besegra Sauron i öppen strid, men hade det varit Valars önskemål hade de själva nedstigit och gjort processen kort med vad som var en lärling till deras forna fiende.

Det är inte du som skrivit spelet, och har ingen skuld i denna lvlgivning. Men dock ändå kände jag att det behövdes påpekas...

Kimon

Swordsman
I böckerna är magin oftare av typen att Aragorn kan hela med örter, att Gandalf kan tända eldar och att Saruman kan skapa oväder med komplicerade ritualer. Dessa hör till Midgårds absolut mäktigaste varelser.

Mmm. Jag tror att jag förstår vad du menar. Det är "flash and bang" som skall bort och det håller jag helt och hållet med om. I Rolemaster är det mest Wizards som håller på med den typen av magi, och det är ganska lätt att förbjuda just det yrket för rollpersoner. Sen finns ju mer subtila yttringar av magi kvar i yrken som Alchemist, Animist, Mystic, Bard etc...

I MERP springer det runt små andebesvärjare som leviterar och spränger sten mest för jämnan.

Varför inte helt enkelt förbjuda det yrket?

Men viktigare är ändå att mycket i boken bygger på att personer presterar högre än sin förmåga när det kommer till kritan, och det på ett sätt som inte speglas av ett bra tärningsslag. Och definitivt inte speglas bra av levelsystemet.

Förvisso så verkar våra hjältar, hobbitarna i synnerhet, vara begåvade med en sagolik tur. Men att den turen skulle vara inkompatibel med just levelsystemet förstår jag inte riktigt. I Rolemaster finns inget maxresultat för en handling. Så länge du slår 96 eller bättre på 1T100 så rullar du vidare. Det är det som gör det möjligt för hjältar som Bard Bågskytt att ha en bra dag då den otäcke draken närmar sig. Eller också är han helt enkelt en fantastiskt bra bågskytt. Chans att lyckas hanteras ju på samma sätt och det finns inget maximum för hur stor träffchans man har mot en viss motståndare. Inte heller hur mycket skada som det går att åsamka en viss motståndare. En hobbit skulle kunna trampa fram till Sauron och hugga ner den mörke herren med en träff... om träffslaget och/eller resultatet av den kritiska träffen är tillräckligt bra.

Är Aragorn verkligen bara en ranger? Och Gandalf verkligen en utpräglad wizard? Är du säker på att Legolas borde vara en fighter?

Säker? Nej inte alls, men det gör inte så mycket om jag placerar dem i fel fack, för inga färdigheter är förbjudna i Rolemaster, de är bara mer eller mindre dyra. Så om jag tycker att Aragorn är en ranger med mycket goda kunskaper i vapenlek och vissa kunskaper om örter, så hindrar inte det dig från att göra honom till en fighter(?) med mycket goda kunskaper om vildmarken och vissa kunskaper om örter. Du kan som sagt köpa färdigheter som normalt ligger utanför ditt yrke.

Och vad är typer som Ormstunga, Lavskägge, Elrond eller Gollum? Nej, det speglar inte alls Tolkien bra tycker jag.

Hmm... Det fanns en serie supplement som hette ngt i stil med "Creatures of Middle-Earth", som hade färdiga slp's på rätt många individer som förekom i böckerna.

Elrond är definitivt Bard.
Varför är han då så bra på att slåss? Pja, han har väldigt hög level till att börja med. Men det gör ju inte att man per automatik blir en bra kämpe. Investeringar i vapenfärdigheter måste göras, men det kan göras i Rolemaster. Man får som spelare mycket större valfrihet än i andra level-baserade system imho.

Yrket är med andra ord inte så kategoriskt som i vissa andra levelbaserade system. Det är möjligt att lära sig en hel del färdigheter som normalt inte förknippas med ditt yrke. Så en Fighter kan lära sig magi, han blir inte så bra på det, men det går. Dessutom så kan man ju faktiskt byta yrke om man upptäcker att det känns helt fel.