Du har så klart helt rätt i att vissa grupper hanterar sådant här väldigt bra och att det har mycket att göra med vilken slags kampanj man spelar men jag anser nog ändå, likt @Rangertheman, att det är en hårfin skillnad mellan en odräglig rollperson och en odräglig spelare. En spelare som skapar en odräglig rollperson har ändå gjort ett aktivt val att ställa till problem för övriga gruppen som spelar och för spelledaren. När de övriga karaktärerna har agens över sina handlingar, varför skulle de då spendera tid med någon som är odräglig och besvärlig?Det är ju ok att tycka. Men det finns spelgrupper som utan problem kan hantera odrägliga rollpersoner. Jag älskar det! Men jag har väldigt svårt för odrägliga rollspelare.
I övrigt anser jag nog att desto mer man definierar sin karaktär med specifika ord (t.ex girig, feg, lättretad) desto mer riskerar man att spela en karikatyr. Det är alldeles för lätt att skriva "girig" på formuläret och sedan referera till det i varje beslut man tar i spelet som att en girig person inte kan vara annat än girig oavsett vad annat som står på spel i stunden. Detta leder i sin tur till den klassiska "det är bara vad min karaktär skulle göra" som kanske är det drygaste jag vet.
Sedan finns ju den klassiska riktlinjen i berättande att hjältarna definieras av sina styrkor medan skurkarna definieras av sina svagheter. Vill man sedan spela en skurk skapar det så klart helt nya problem men jag talar bara utifrån egen erfarenhet här och inser att andras spelstilar och kampanjer säkert kan hantera, eller kanske till och med gynnas, av nackdelstyngda karaktärer.