Inspirerad av Rickards tråd om nackdelar fyller jag här på med tankar och åsikter från någon som tycker att poäng och pillande är roligt.
Jag upplever också att det känns lite extra när något har grund i reglerna. Visst att jag kan spela lättlurad, eller lättretad, men att vara Lättlurad och få en Plopp för det, eller tvingas spendera en Plingelplång för att undvika sin Lättretadhet, då höjer jag på nördögonbrynen!
Det finns en kombonjutning att både få den spännande fokusen på egenskapen i historien, få regelmässiga poäng för det, och samtidigt inte känna att det är obalanserat. Brädspeligt och roligt. Ett Devil’s Bargain i Blades in the Dark, Trauma i samma spel, en Key i Lady Blackbird, eller ett Karaktärsdrag i Eon IV. Alla dessa är inte nackdelar, men exempel på att konstla sig för att få regelmässiga fördelar.Vi känner alla till "ninjan som kan smyga bra för att den har dålig andedräkt".
Nackdelar som ger poäng, antingen under spelmöte eller vid karaktärsskapande.
---
Fast när jag har spelat med nackdelar har jag märkt att det ofta blir att nackdelarna är det som karaktäriserar rollpersonen. Detta märkte jag tydligast när vi hade positiva egenskaper som nackdelar, som "vacker", "omtyckt", "bra på matte", etc.
Jag har testat under en tid att inte ge poäng alls för nackdelar. De är bara en grej. En grej som karaktäriserar rollpersonen och lämnar över till andra deltagare att skapa situationer där nackdelen kommer in. Så att spelaren hela tiden får användning av sin nackdel och den förstärks ständigt genom att den sätts i nya situationer, så spelaren kommer att komma in i sin roll på ett mer effektivt sätt.
För att få poäng för att använda nackdelar gör att spelaren mekaniskt spelar ut dem, istället för att faktiskt spela på dem. Välj nackdelar som du vill spela ut istället. Egenskaper som verkar intressanta. Mekanik i sig är sällan intressant.
Ett exempel på där mekanik förstör själva spelandet, precis som alla belöningssystem kan göra, när man gör någon för belöningen istället för att det är kul (overjustification effect och CET). För vi vill ha kul med spelandet, inte bara med mekaniken.
(folk som tycker "men att få poäng är kul" behöver inte svara i tråden, eftersom tråden riktar inte sig till sådana personer.)
Jag upplever också att det känns lite extra när något har grund i reglerna. Visst att jag kan spela lättlurad, eller lättretad, men att vara Lättlurad och få en Plopp för det, eller tvingas spendera en Plingelplång för att undvika sin Lättretadhet, då höjer jag på nördögonbrynen!