ceruleanfive
Bläckfisk
Har klurat en massa vändor fram och tillbaka utan att bli helt nöjd, så jag tänkte att det kan vara värt att lyfta frågan här. Håller på med ett rollspel, med hyfsat klassiskt upplägg gällande karaktärsvärden, däribland grundvärden. Systemet har 8 grundvärden: Fysik, Motorik, Storlek, Psyke, Intelligens, Karisma, Uppmärksamhet och ett sista värde som avgör karaktärens koppling till det övernaturliga.
Just den sista har jag haft stora problem med att namnge. Terminologimässigt måste det vara oberoende av setting – det ska funka oavsett om det är en fantasymagiker, en sekelskifteskultist, en postapokalyptisk mutant eller en sci-fi-psion.
Lite namn jag övervägt hittills:
Övernaturlighet – lite väl klumpigt och allmänt.
Ande – för fantasyladdat, funkar sämre till andra settings.
Esoterik – hyfsat, men eventuellt lite otydligt, samt att "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen EP, vilket redan används för Erfarenhetspoäng.
Mystik – ger inte riktigt känslan av ett grundvärde och fungerar eventuellt inte så bra i sci-fi-settings.
Kraft – bäst hittills, men "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen KP, vilket kan skapa onödig förvirring.
Sitter ni på några bra alternativ? Uppskattas i så fall!
Just den sista har jag haft stora problem med att namnge. Terminologimässigt måste det vara oberoende av setting – det ska funka oavsett om det är en fantasymagiker, en sekelskifteskultist, en postapokalyptisk mutant eller en sci-fi-psion.
Lite namn jag övervägt hittills:
Övernaturlighet – lite väl klumpigt och allmänt.
Ande – för fantasyladdat, funkar sämre till andra settings.
Esoterik – hyfsat, men eventuellt lite otydligt, samt att "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen EP, vilket redan används för Erfarenhetspoäng.
Mystik – ger inte riktigt känslan av ett grundvärde och fungerar eventuellt inte så bra i sci-fi-settings.
Kraft – bäst hittills, men "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen KP, vilket kan skapa onödig förvirring.
Sitter ni på några bra alternativ? Uppskattas i så fall!