Nekromanti Namn på grundvärde för övernaturlig koppling?

ceruleanfive

Bläckfisk
Har klurat en massa vändor fram och tillbaka utan att bli helt nöjd, så jag tänkte att det kan vara värt att lyfta frågan här. Håller på med ett rollspel, med hyfsat klassiskt upplägg gällande karaktärsvärden, däribland grundvärden. Systemet har 8 grundvärden: Fysik, Motorik, Storlek, Psyke, Intelligens, Karisma, Uppmärksamhet och ett sista värde som avgör karaktärens koppling till det övernaturliga.

Just den sista har jag haft stora problem med att namnge. Terminologimässigt måste det vara oberoende av setting – det ska funka oavsett om det är en fantasymagiker, en sekelskifteskultist, en postapokalyptisk mutant eller en sci-fi-psion.

Lite namn jag övervägt hittills:
Övernaturlighet – lite väl klumpigt och allmänt.
Ande – för fantasyladdat, funkar sämre till andra settings.
Esoterik – hyfsat, men eventuellt lite otydligt, samt att "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen EP, vilket redan används för Erfarenhetspoäng.
Mystik – ger inte riktigt känslan av ett grundvärde och fungerar eventuellt inte så bra i sci-fi-settings.
Kraft – bäst hittills, men "magipoängen" som används för förmågor får den lite olyckliga förkortningen KP, vilket kan skapa onödig förvirring.

Sitter ni på några bra alternativ? Uppskattas i så fall!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Kraft är det bästa förslaget av dessa tycker jag, men förstår dilemmat med KP. Men måste du kalla det just poäng när det handlar om kraftpoäng?

Metafysik kanske? Metafysikpoäng, MP?

Andlighet?

Mystik tycker jag också funkar, och skulle kunna fungera i scifi också, fast om det per automatik blir fråga om psioniska krafter när det är scifi kanske det inte är så bra.

Enigma? Fast då blir det ju EP igen...

2097

deleta mitt konto tack
90-tals New Age kristalltanten 2097 to the rescue!

Själ
Vatten
Anima
Ametist
Astral
Jeans & T-shirt

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tycker Kraft är bäst, med Själ som god tvåa.

Om man inte har något emot att importera ord från främmande språk är ju Mana en klassiker.

zonk

muterad
Anima är ju gjutet! Annars kanske permutera om ett annat 2097-förslag och kalla det astralkraft?

cogitare

Swashbuckler
Själ eller Mystik.

Gillar även Ande som alternativ. Andlighet har kommit upp men det ser jag mer kopplat till religiositet personligen.

Jag gillar Metafysik också men känns lite "vetenskapligt" så för mig hade det varit klockrent för en sci-fi setting med mystiska inslag (typ Shadowrun) men skall det vara generiskt tycker jag det är sådär.

Transcendens kanske, men även det är ganska religiöst till sin natur.

Cog.

Paal

Imaginär fantast
Kanske kombinera ett par?
Själskraft
Andekraft

da_bohz

Swordsman
Jag föredrar nog Kraft bland nämnda alternativ, men Mana skulle kunna funka lika väl.
?Mana betyder ju något i stil med "övernaturlig kraft" (melanesiska?), men man också tolka det som det svenska ordet för att mana någon; att driva på/uppmana. Det passar givetvis olika bra beroende på vilken typ av magi man använder.

?Andra mer eller mindre lösryckta förslag:
  • ?Makt.
  • Element
  • Potens (med risk för fnitter kring spelbordet)
  • Dignitet
  • Midi-chloriannivå
  • Energi
  • Trolldom

Cissi

Up to no good.
Extra-sensorisk perception (ESP) används inom parapsykologin.

Så här beskrivs det: "ESP betyder EXTRA-SENSORISK PERCEPTION eller utomsinnlig varseblivning, och är en sammanfattande term för att utanför de kända sinnenas räckvidd få information om händelser."

ceruleanfive

Bläckfisk
Stort tack för att ni tar er tid, uppskattas enormt! Många bra förslag. Jag inser ju helt klart problematiken i att efterfråga ett ord som egentligen kanske inte ens finns och vars lämplighet blir helt subjektiv.

För mig blir många av de mer själsliga orden lite olämpliga för vissa settings. Om exempelvis en postapokalypskaraktär har fått övernaturliga förmågor från strålning upplever jag att det konnoterar fel att kalla det för en själslig/andlig/harmonisk grej.

Kraft/makt/dignitet är inte så dumma, men jag är lite orolig för att man ska tänka fel kring dem. Att det handlar om fysisk styrka, karisma eller liknande.

Potens och pregnans är egentligen precis det jag är ute efter, men de konnoterar lite väl mycket fysisk fortplantning.

Mana är förvisso en sjysst utväg, men personligen kopplar jag det mer till den blåa mätaren som berättar hur många fler spells man kan kasta.

Metafysik och ESP lite väl vetenskapligt för exempelvis fantasy. Dessutom finns det ju redan en egenskap som heter Fysik och en som i princip är perception. Har faktiskt varit inne på att kalla det Meta, men skippade det pga den alltför moderna känslan.

Energi är riktigt grym, har övervägt den tidigare. Men då krockar Energipoäng återigen med Erfarenhetspoäng.

Jag får helt enkelt köra på Midi-chloriannivå, Jeans & T-shirt eller Trollmoj. ;)

Björn Wärmedal;n229271 said:
Mitt bidrag till diskussionen är lite arkeologi: oldsite
Haha, guld! Powerpoint är ju briljant.

Jocke

Man med skägg
Tycker att Energi och ESP är typ bäst hittills. Om man vill gotta ner sig i västerländsk magiteori är ju Konsten ett alternativ också. Magi är ju en annan pang-på-rödbetan lösning.

zonk

muterad
Energi passar onekligen samtliga settings. Annars tycker jag iofs att även Astralkraft passar såväl i fantasy, som i steampunk eller bland mutanter i postapokalypsen!

2097

deleta mitt konto tack
Dazumal;n229401 said:
Jag har det: Ether.
Jag började med en urlång hippielista men tog bort alla som började på E och K. (Hade "knytningen" ett tag.) Men jag gillar också eter bäst, utan h iofs.

Av dom utan E och K så gillar jag astralkraft kanske bäst. Chris Claremont style???

Om du nu av nån anledning vägrar kalla grundegenskapen för "Jeans & T-Shirt"