Ja, då är du nog helt klart något på spåret. För mig är användarnamnet ungefär som ett namn i köttrymden. Det händer att folk byter dessa också, men jag vågar nog påstå att det är betydligt mer sällan.krank said:Jag undrar om inte åtminstone en del av det här handlar om på hur mycket allvar man tar det här med "identitet" på internet. För mig är t.ex. användarnamnet mest som att ha en frisyr eller en viss tröja.
Jag håller med, jag tycker inte att det är ett Stort Problem. Men jag tycker att det är ett problem, och att nackdelarna överväger fördelarna. Det finns dessutom lösningar som till skillnad från många andra problem här på forumet (sökfunktionen host), inte kräver jobb av någon.krank said:Jag har helt enkelt förbaskat svårt att se varför det skulle vara ett Stort Problem.
krank said:Men så är jag ju en av "forum royals" också, antar jag, och därmed blir varje åsikt jag har i frågan suspekt.
För mig fyller namn mer samma funktion som ens ansikte. Man kan byta frisyr eller kläder och ändå bli igenkänd på att man har samma ansikte som tidigare. På de flesta forum är namnet den del som är konstant (dvs ansiktet) och som därför innebär att man kan placera vem den där personen med den nya avataren är. Särskilt mycket så är det i en textchat, eftersom den enda identifierare man kan se där är namnet (och här även färgen - men enbart en av färgerna är lila). Namnet är också, av den anledningen, det enda man kan ändra som inte syns i sammanslutning med allt annat som kan tänkas vara konstant (byter man avatar syns detta enbart precis under namn och titel - byter man namn ser man i chatten ut som en annan person).Björn den gode said:Ja, då är du nog helt klart något på spåret. För mig är användarnamnet ungefär som ett namn i köttrymden. Det händer att folk byter dessa också, men jag vågar nog påstå att det är betydligt mer sällan.
Det där var nog den värsta förolämpning jag fått hittills på forumet, men jag låter den passera.Björn den gode said:Här låter du väldigt mycket som Janne J när han påstår att vita medelålders män aldrig får komma till tals i debatten. Ett tips (som är seriöst och som jag kan med att ge till just krank då jag har en känsla över att han redan funderat mycket över sånt här i andra sammanhang): om det nu är så att du tillhör en grupp med väldigt högt socialt kapital på forumet, fundera på hur du kan använda det istället för att förneka det eller bli sur om någon påpekar det.
För mig också, men som ett ansikte man kan förändra om man vill. Vilket vore coolt i verkligheten också.Übereil said:För mig fyller namn mer samma funktion som ens ansikte.
Det här är andra gången som du gör ett totalt meningslöst inlägg i den här tråden.Hodor said:HODOR!
Wrnu's bästa inlägg på längeHodor said:HODOR!
"Säg aldrig något på internet som du inte skulle stå för om du sade det till en främling eller vagt bekant ansikte mot ansikte."anth said:Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen???
Ytterligare en anledning varför jag ALDRIG skulle använda mitt riktiga namn...Krille said:"Säg aldrig något på internet som du inte skulle stå för om du sade det till en främling eller vagt bekant ansikte mot ansikte."anth said:Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen???
Ungefär.
För att ha relationer till folk måste man veta vem de är. Hela tiden.krank said:Varför är det så viktigt för er att känna igen folk år efter år?
OK, det köper jag. Men om det är viktigt för dig att ha en relation till dem är du väl antagligen inte en sällananvändare? Och eftersom det bara är 2-3 användare som byter namn oftare än någon gång per år kan jag inte riktigt se vari problemet ligger för de som vill ha relationer till folk här.Übereil said:För att ha relationer till folk måste man veta vem de är. Hela tiden.
Som någon som i perioder faktiskt helt varit ifrån forumet i perioder så skulle jag säga att problem uppstår främst när man har en varierande aktivitetsgrad. En ren sällananvändare bygger inte relationer så namn har så stor roll, men om man varit väldigt aktiv ett par år, sen är borta något år så kan det göra väldigt stor skillnad och det kan vara svårt att komma tillbaka in aktiviteten. Det är för dem som skiftar aktivitet mellan låg och hög i perioder som blir blåsta av namnbyten eftersom det gör det svårt att återupprätta relationer. Sen är det egentligen inte frekvensen av namnbyten som är problematisk, utan att det inte finns någon spårbarhet i dem. Det gör att det är lätt att få intrycket att alla som man pratat med förr är borta när så inte är fallet.krank said:OK, det köper jag. Men om det är viktigt för dig att ha en relation till dem är du väl antagligen inte en sällananvändare?Übereil said:För att ha relationer till folk måste man veta vem de är. Hela tiden.
Både jag och Zimith vill +1'a detta. Bra sagt.krank said:Jag anser att fördelarna som kommer med att kunna återuppfinna eller förändra sig själv och uttrycka sin identitet och sina nycker på internet uppväger ett fåtal användares irritation över att behöva stå ut med att 1-3 användare byter namn oftare än en gång per år.
Historik bakåt skulle i det här fallet med nödvändighet behöva skötas manuellt. Skulle en generell praxis att ha sina gamla nick i signaturen vara nog för dig?Korpen said:Därför tycker jag illa om namnbyten så länge det inte finns någon historik bakåt.
Eller så drabbas de väldigt hårt varje gång det händer. Jag brukar själv bli väldigt förvirrad när jag får veta hur folk jag byggt relationer till på nätet ser ut i verkligheten, och det tar ett tag innan jag vänjer mig vid (och litar på) att personen som ser ut sådär är den där kompisen jag pratat en massa med på nätet.krank said:Så nej, jag ser inte riktigt varför det här är ett problem. Jag tror att de som stör sig på förfarandet har en överdriven bild av hur ofta folk byter, och hur många det är som byter ofta.
Hej, BDG!Björn den gode said:Sen tycker jag i och för sig att den totala bristen på empati hos vissa användare är ett betydligt större problem. Att bli kallad för en "ignorant gnällspik med karaktärsbrister" när jag berättar om ett problem jag har, och gång på gång få höra att det jag upplever som ett problem bara är inbillning gör mig ledsen.
Måste du ha det då? Eller rättare sagt, är det givet att DU ska få definiera den relationen så som du gör om du kräver att motparten inte byter namn?Übereil said:För att ha relationer till folk måste man veta vem de är. Hela tiden.
Übereil
Hej Vimes, tack för förtydligandet, jag har antagligen reagerat väl starkt jag också.Vimes said:Hej, BDG!Björn den gode said:Sen tycker jag i och för sig att den totala bristen på empati hos vissa användare är ett betydligt större problem. Att bli kallad för en "ignorant gnällspik med karaktärsbrister" när jag berättar om ett problem jag har, och gång på gång få höra att det jag upplever som ett problem bara är inbillning gör mig ledsen.
Det var inte min mening att göra någon ledsen. Problemet är nog att jag gick in i den här tråden med avsikten att vara "raljant med glimten i ögat", men att jag började föra en allvarlig diskussion utan att ändra stilen. Eftersom jag inte tar den här tråden på allvar skulle jag gett fan i att skriva i den antar jag. Så jag ber om ursäkt för min totala brist på empati.