Nekromanti Neogames!!

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
387
Location
Oslo
Re: Neogames är seriöst

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Behöver jag ens nämna magimodulen till Hârnmaster? Eller Realms of Sorcery till WHFRP? Usagi Yojimbo RPG? Terror/Counter-terrorist Sourcebook eller vad som helst annars från Chameleon Eclectic, inklusive Babylon Project RPG?

<hr></blockquote>



Jag talar nu inte om att man missar enskilda moduler, utan att detta görs väldigt ofta, om och om igen, så att det är snarare regel än undantag att saker inte kommer i tid.
Fast visst, har dessa förlag gjort så, så är det givetvis lika bedrövligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neogames är seriöst

"Jag talar nu inte om att man missar enskilda moduler, utan att detta görs väldigt ofta, om och om igen, så att det är snarare regel än undantag att saker inte kommer i tid."

Det gör inte jag heller. Neogames är amatörer i jämförelse med Columbia Games (Hârn), Gold Rush Games (Usagi Yojimbo) och Chameleon Eclectic (Babylon Project, Millennium's End) vad gäller förseningar. Och som sagt var, WHFRP-spelarna fick vänta i tretton år på sin Realms of Sorcery.

Den stora orsaken till att många andra förlag inte verkar vara så försenade är att de inte annonserar när deras produker ska släppas förrän de är hos tryckeriet. Chaosium gör det regelbundet, till exempel. Steve Jackson dito.
 

KicK

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
23
Location
Linköping
Re: Neogames är seriöst

...och som sagt var, WHFRP-spelarna fick vänta i tretton år på sin Realms of Sorcery.


Men det var ju för att den på något sätt kom ut på nätet och alla kunde ladda ner den. Så det var inte deras fel egentligen. btw de heter WFRP /images/icons/oink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neogames är seriöst

"btw de heter WFRP"

Whatever. Om Warhammer 40 000 förkortas WH40K och inte W40K så borde Warhammer Fantasy Roleplay förkortas WHFRP.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
sunt förnuft (igen)

Därför att Neogames är ett litet företag med få anställda, vilket gör saker och ting oberäkneliga. Det räcker med att en person blir pappa, någon åker på semester när det inte var avtalat, en leverantör jävlas, osv. För att saker inte ska bli som det är tänkt.

Oförutsedda saker brukar försena produktionen och minska antalet släppta moduler. Som Neogames releaseplan brukar se verkar man tvärtom hoppas på oförutsedda händelser som ger en förmågan att dubbla eller trippla produktionen nästa år.

Det finns två möjligheter att välja mellan. Antingen ger Neogames inga riktlinjer alls om när deras produkter kommer what-so-ever, eller så ger de de riktlinjer som de har. Nämligen hur planeringen ser ut just då.

Tja, en möjlighet är ju att de faktiskt planerar något rimligt. Att anta att nästa år kommer generera mer än dubbelt så många moduler som någonsin tidigare, utan särskilda skäl för att det skulle bli så, är inte rimligt.

De är ju på väg ditåt, med en något rimligare plan varje år... tråkigt att det skall ta sådan tid bara...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Neogames är seriöst

...då har du inte tittat på många rollspelsförlag. Behöver jag ens nämna magimodulen till Hârnmaster? Eller Realms of Sorcery till WHFRP? Usagi Yojimbo RPG? Terror/Counter-terrorist Sourcebook eller vad som helst annars från Chameleon Eclectic, inklusive Babylon Project RPG?

Jag betvivlar att något av dessa företag uppnår Neogames imponerande förseningsandel. Att en enskild produkt eller produktlinje kan bli försenad kan man ju acceptera men Neogames har väl enbart lyckats få ut en enda produkt (Eon 2) på det releasedatum den ursprungligen gavs? Finns det verkligen något annat företag som kan konkurrera med detta (tvivelaktiga) rekord?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Neogames är seriöst

Monster & Varelser kom ut tio dagar för tidigt. Iofs är inte den modulen den bästa IMHO.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: sunt förnuft (igen)

Inte enbart för att vara besserwissrig, så ska jag citera följande från neoGames hemsida:

(inverterad kursivering)
"Till Eon finns det ett flertal moduler och tilläggsböcker planerade. Nedan beskrivs de moduler som troligen släpps under det kommande året. De moduler som har ett förväntat releasedatum är de som vi på Neogames vet ungefär när de bör komma.

Dessutom är nedanstående information bara preliminär så allt kan ändras utan förvarning.
"

Jag brukar helt enkelt lägga till Ob1T6 plus/minus lite, så blir man inte så besviken.

Dessutom så står det faktiskt i klarspråk att det är ungefärliga releasedatum. Okej, Offensiv blev jag faktiskt lite besviken på... (releasen alltså, den är helt OK när den väl blev färdig)

P.S. Har du sett din egen titel??!! Helig Härskare?? Coolt /images/icons/smile.gif.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neogames är seriöst

"Jag betvivlar att något av dessa företag uppnår Neogames imponerande förseningsandel."

Betvivla på du. Fakta talar emot dig. Chameleon Eclectic och Columbia Games har lyckats rätt bra med att konsekvent försena samtliga produkter i samtliga sina produktlinjer. Och Usagi Yojimbo: Villains har inte släppts än, och den ska ha kommit "den här sommaren" i tre år på raken.

"Att en enskild produkt eller produktlinje kan bli försenad kan man ju acceptera men Neogames har väl enbart lyckats få ut en enda produkt (Eon 2) på det releasedatum den ursprungligen gavs?"

Alver och Jarla kom på utsatt dag. Monster&Varelser kom två veckor tidigare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: sunt förnuft (igen)

Mjo, jag vet att alla erfarna neogameskonsumenter tar releaseplanen med hinkar av salt. Det är dock mer ett bevis på att något är fel med releaseplanen än en förmildrande omständighet, IMHO.

Dessutom så står det faktiskt i klarspråk att det är ungefärliga releasedatum.

Sant. Det hindrar inte att man faktiskt gör ett ärligt försök att göra dem rimliga. Som neogames releaseplaner ser ut och har sett ut i historien kan jag inte tro att de haft en uppriktig tro på att det skulle gå.

Att släppa en releaseplan man inser är ohållbar är ganska puckat; oavsett hur mycket disclaimers man saltar den med. Det finns inget stort pris att vinna för "världens mest försenade företag", vad jag vet /images/icons/crazy.gif

Om det inte är en riktigt krass "vapourware"-taktik men det hoppas jag verkligen inte :/

P.S. Har du sett din egen titel??!! Helig Härskare?? Coolt

Jupp, jag kan inte bestämma mig om det är bättre eller sämre än "Ärkemagiker" dock... :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Neogames är seriöst

Betvivla på du. Fakta talar emot dig. Chameleon Eclectic och Columbia Games har lyckats rätt bra med att konsekvent försena samtliga produkter i samtliga sina produktlinjer. Och Usagi Yojimbo: Villains har inte släppts än, och den ska ha kommit "den här sommaren" i tre år på raken

Har du räknat efter?

Ta UY till exempel... hur många produkter har det släppts till det? _kan_ det ens vara 90% försenat om man antar att någon av böckerna kommit i tid?

Alver och Jarla kom på utsatt dag. Monster&Varelser kom två veckor tidigare.

Ah... jag har bara varit uppmärksam på NG det här millenniet så jag missade dem.


I vilket fall som helst är diskussionen ganska poänglös. Är skillnaden mellan "absolut sämst" och "bara en av de absolut sämsta" verkligen något att vara stolt över? Särskilt när det är något som är så _lätt_ att råda bot på?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Neogames är seriöst

Å andra sidan så har ju Chameleon Eclectic konkat för ett rätt bra tag sedan, så de kanske inte är det bästa exemplet att jämföra Neogames med...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neogames är seriöst

"Ta UY till exempel... hur många produkter har det släppts till det? _kan_ det ens vara 90% försenat om man antar att någon av böckerna kommit i tid?"

Ingen av Usagi-böckerna kom i tid. Regelboken var tre år försenad, Usagi Yojimbo: Monsters "bara" två år försenad. Rollformulär släpptes ett år efter regelboken, men enbart som PDF. Usagi Yojimbo: Villains har inte kommit alls efter tre år.

"I vilket fall som helst är diskussionen ganska poänglös."

Jupp, speciellt som den har förekommit förut. Inte heller den här gången verkar läxan gå in. Så du har helt rätt. Diskussionen är poänglös.

"Är skillnaden mellan "absolut sämst" och "bara en av de absolut sämsta" verkligen något att vara stolt över? Särskilt när det är något som är så _lätt_ att råda bot på?"

I en så snäv bransch som rollspel så påverkar små yttre och oförutsägbara händelser enormt stort. Top Games konkurs tog två år att komma förbi. Och när äntligen det hindret var förbi, och svenska rollspelare kunde känna sig någorlunda säkra med två distributörer, vad hände? Jo, Vuttex (den ena) försvann, och Portal gick i konkurs.

Lätt att råda bot på? Fniss.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Neogames är envist

Jupp, speciellt som den har förekommit förut. Inte heller den här gången verkar läxan gå in. Så du har helt rätt. Diskussionen är poänglös.

Ah, neo är på bättringsvägen i.a.f. Även om det lär dröja innan NG antar någon slags rimlig attityd i sina kundrelationer så blir ju i.a.f. releaseplanen litet närmare sanningen varje år... så diskussionen till sin helhet är inte helt poänglös, även om debatten om NG är sämst i världen (på tidpassning) eller bara bland de absolut sämsta är det.

I en så snäv bransch som rollspel så påverkar små yttre och oförutsägbara händelser enormt stort. Top Games konkurs tog två år att komma förbi. Och när äntligen det hindret var förbi, och svenska rollspelare kunde känna sig någorlunda säkra med två distributörer, vad hände? Jo, Vuttex (den ena) försvann, och Portal gick i konkurs.

...Och under tiden utlovades produktionsrekord efter produktionsrekord. Är det smart? Är det rimligt? Stora problem innebär ju sällan att man kan trippla sin produktion.

Lätt att råda bot på? Fniss.

Du tycker alltså det är rimligt att anta att varje nytt år kommer bryta det tidigare produktionsrekordet med 100% eller mer, oavsett vilka problem man har? Tja, det skulle få mig att fnissa också om det inte var så tragiskt.

Det _är_ lätt att råda bot på. Det finns inget som _tvingar_ NG att lova absurda saker så om man bara låter bli med det så kan man hålla det man lovar litet bättre. Jag förstår inte varför du ser det som ett så stort och oöverkomligt problem... rävsvans håller ju sina releaseplaner riktigt bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vindhand är envis

"...Och under tiden utlovades produktionsrekord efter produktionsrekord. Är det smart? Är det rimligt? Stora problem innebär ju sällan att man kan trippla sin produktion."

Tja, som jag redan har nämnt tidigare gånger som ämnet har varit uppe, så var Neogames på god väg första året då Top Games kånkade lagom till julruschen, och sköt därmed det årets planer i sank. Att det skulle få så stor effekt på de två efterföljande åren är ju lätt att räkna ut om det aldrig har inträffat förut... eller?

Efterklokhet och matematik sägs vara de enda exakta vetenskaperna. Det är efterklokhet som du utgår från när du kritiserar Neos utgivningsplaner. Uppskattning och planering utefter gällande förutsättningar är inte exakta vetenskaper. Det är det som Neo utgår från när de sätter planerna. Neogames har liksom inget annat val i och med att Calle inte har en tidsmaskin på kontoret. Och att planera efter icke-gällande förutsättningar ser jag inte som något allternativ. Inget företag i världen kan planera efter förutsättningar som ännu inte gäller. Inte ens Neogames, trots att du kräver det.

"Det _är_ lätt att råda bot på. Det finns inget som _tvingar_ NG att lova absurda saker så om man bara låter bli med det så kan man hålla det man lovar litet bättre."

Med andra ord, Neogames ska räkna med att samtliga Sveriges distributörer ska gå i konkurs vartannat år och planera därefter. Allt annat är absurt, enligt dig. Fniss igen.

Allvarligt talat. Finns det någon annan bransch där man seriöst planerar för att ens distributörer försvinner vartannat år?

"Jag förstår inte varför du ser det som ett så stort och oöverkomligt problem... rävsvans håller ju sina releaseplaner riktigt bra."

Rävsvans har ingen releaseplan. Därför är det lätt att hålla den.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Neo är varken bättre eller sämre än nån annan

Låt mig säga så här...

I min ungdom när jag började med rollspel blev jag ofta irriterad på att moduler var försenade. Då tyckte jag också att det var så fördjävligt att en sådan enkel sak (*fniss*) som att hålla tiderna inte kunde skötas.

Sedan blev jag lite äldre och lite visare (och mer lutrad) och insåg att alla spelföretag verkar ha stora problem med det här, kanske är det i alla fall lite svårt ändå.

Sedan började jag på universitetet och även där var saker ofta försenade, hmm kan det vara rätt svårt ändå kanske?

Sedan började jag jobba, och tro inte faan att företag i andra bransher är något bättre på att uppskatta sina tidsplaner. Min erfarenhet är snarare att de företag som konsekvent håller sina planeringar är mycket unika undantag.

Utan att gå in på detalljer kan jag ju medela att på mitt jobb är vi MÅNGA klasser sämre på att hålla tider än vad neogames någonsin har varit, och vi är endå ett företag med omsättning på flera miljarder per år.

Summa summarum, att estimera tid är svårt. Så svårt att om någon av er mot förmodan skulle kunna komma på en idiotsäker metod kan jag GARANTERA er en lukrativ och framgångsrik konsultkarriär.

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Krille är rolig

Efterklokhet och matematik sägs vara de enda exakta vetenskaperna. Det är efterklokhet som du utgår från när du kritiserar Neos utgivningsplaner.

Nejdu, jag kritiserade NG redan år 2000 över att de antog en absurd produktionstakt till årets slut och aldrig skulle kunna hålla den. Jag (och andra) har sedan i princip varje år påpekat för NG att nästa års plan är överdrivet optimistisk givet deras tidigare prestationer och att den kommer missas. Som alla vet har de förutsägelserna slagit in om och om igen.

Det kan inte avskrivas som efterklokhet när det rör sig om förutsägelser som slår in. Kolla i arkiven.

Det är inga mirakulösa förutsägelser heller... enbart baserade på statistik och erfarenhet. Det krävs inte mycket för att insé att extrema produktionsökningar (i 400% klassen ibland) är ganska ovanliga och att löften om sådana lär slå fel.

Med andra ord, Neogames ska räkna med att samtliga Sveriges distributörer ska gå i konkurs vartannat år och planera därefter. Allt annat är absurt, enligt dig. Fniss igen.

Var inte fånig... De kan lära sig av sina erfarenheter och anta att problem av någon form kommer tillstöta. De vet hur mycket de kunnat få ut tidigare år trots allvarliga problem. Då är det en ganska rimlig gissning att satsa på lika mycket. Aningens mer om man är riktigt optimistisk. Aningens mindre om man har problem kvar att lösa.

Vad är det orimliga i det?

Allvarligt talat. Finns det någon annan bransch där man seriöst planerar för att ens distributörer försvinner vartannat år?

Inte ens i rollspelsbranchen är det nog särskilt vanligt att utlova att man spräcker tidigare rekord med flera hundra procent, år efter år, alla bevis till trots.

Rävsvans har ingen releaseplan. Därför är det lätt att hålla den.

Jag sade ju att det var lätt att lösa. /images/icons/smile.gif

Allvarligt talat så är det så NG borde göra. De har ju visat att deras planering inte har många fästpunkter till någon rimlig verklighet så det bästa är nog att hålla den litet hemlig så att de slipper skämmas för den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Damned if we do

"Nejdu, jag kritiserade NG redan år 2000 över att de antog en absurd produktionstakt till årets slut och aldrig skulle kunna hålla den."

Efterklokhet, med andra ord. Det där var efter Top Games konkurs, vilket sänkte typ hälften av 1999 års produktion.

På grund av det så fanns det vid årsskiftet till 2000 fanns en hel kasse med grunks som utvecklats i alla fall, och som bara skulle slutställas och ges ut. Det såg med andra ord läbbigt ljust ut: det var mängder med jox som skulle flöda ut om bara det fanns en distributör, närmare bestämt allt det som inte kom ut under 1999. Så fort det fanns en sådan så skulle det inte vara några problem att slutföra produktionen.

Så läget var alltså att Neogames hade fått ut X produkter under 1999, trots Top Games konkurs. Det fanns ungefär lika mycket till som var i princip klart. Om man antar ett "normalt" år med en Top Games-konkurs precis före julruschen så borde man hinna producera lika många nya produkter fram till konkursen. Det innebär att under år 2000 så borde man kunna ge ut 2X produkter innan Top Games-konkursen - X produkter från förra året som inte hann ut och X produkter år 2000, och det under förutsättning att ett Top Games går i konkurs. Är det ett orimligt antagande?

"Allvarligt talat så är det så NG borde göra. De har ju visat att deras planering inte har många fästpunkter till någon rimlig verklighet så det bästa är nog att hålla den litet hemlig så att de slipper skämmas för den."

Damned if we do. Neogames provade på det också. Resultatet blev en folkstorm.
 
Top