then don't...
Efterklokhet, med andra ord. Det där var efter Top Games konkurs, vilket sänkte typ hälften av 1999 års produktion.
Efterklokhet i en förutsägelse? Nu är du allt bra absurd. I vanligt språkbruk kallas det att lära sig av erfarenheter.
I vilket fall som helst är det "efterklokhet" även NG hade tillgång till. De borde haft en _bättre_ bas för sin planering än vad jag hade och deras förutsägelse borde därför också vara bättre. Inte är jag väl långt smartare än NGs samlande resurser?
Så läget var alltså att Neogames hade fått ut X produkter under 1999, trots Top Games konkurs. Det fanns ungefär lika mycket till som var i princip klart. Om man antar ett "normalt" år med en Top Games-konkurs precis före julruschen så borde man hinna producera lika många nya produkter fram till konkursen. Det innebär att under år 2000 så borde man kunna ge ut 2X produkter innan Top Games-konkursen - X produkter från förra året som inte hann ut och X produkter år 2000, och det under förutsättning att ett Top Games går i konkurs. Är det ett orimligt antagande?
Ja, självklart, eftersom det i praktiken innebär en dubbling av produktionstakten utan att vissa flaskhalsar (layout, tryck, kapital) breddats.
Dessutom antar det att oförutsedda problem är en engångsföreteelse som aldrig upprepas. Snarare än att lära sig av erfarenheten att skit händer så baserade de sin förutsägelse på sin tidigare utopiska fantasi och förvärrade den ytterligare. Absurt.
Jag sade det då, och historien gav mig rätt.
Damned if we do. Neogames provade på det också. Resultatet blev en folkstorm.
Tja, i valet mellan "folk gnäller för att vi bara lovar vad vi kan hålla" och "folk gnäller för att vi aldrig håller vad vi lovar" tycker jag att valet är ganska enkelt. Folk gnäller i båda fallen, men i det senare fallet har de _rätt_.
Eller så kan ni basera releaseplanen på vad folk i forumet tror. Historiskt sett har vi ju varit ganska mycket bättre än NG själva att bedöma vad som är rimligt. Det är inte ens så att vi lyckas genom att vara ständiga olyckskorpar; jag gissade t.ex. att Eon 2 faktiskt skulle komma ut i tid och hade helt rätt. /images/icons/smile.gif
Efterklokhet, med andra ord. Det där var efter Top Games konkurs, vilket sänkte typ hälften av 1999 års produktion.
Efterklokhet i en förutsägelse? Nu är du allt bra absurd. I vanligt språkbruk kallas det att lära sig av erfarenheter.
I vilket fall som helst är det "efterklokhet" även NG hade tillgång till. De borde haft en _bättre_ bas för sin planering än vad jag hade och deras förutsägelse borde därför också vara bättre. Inte är jag väl långt smartare än NGs samlande resurser?
Så läget var alltså att Neogames hade fått ut X produkter under 1999, trots Top Games konkurs. Det fanns ungefär lika mycket till som var i princip klart. Om man antar ett "normalt" år med en Top Games-konkurs precis före julruschen så borde man hinna producera lika många nya produkter fram till konkursen. Det innebär att under år 2000 så borde man kunna ge ut 2X produkter innan Top Games-konkursen - X produkter från förra året som inte hann ut och X produkter år 2000, och det under förutsättning att ett Top Games går i konkurs. Är det ett orimligt antagande?
Ja, självklart, eftersom det i praktiken innebär en dubbling av produktionstakten utan att vissa flaskhalsar (layout, tryck, kapital) breddats.
Dessutom antar det att oförutsedda problem är en engångsföreteelse som aldrig upprepas. Snarare än att lära sig av erfarenheten att skit händer så baserade de sin förutsägelse på sin tidigare utopiska fantasi och förvärrade den ytterligare. Absurt.
Jag sade det då, och historien gav mig rätt.
Damned if we do. Neogames provade på det också. Resultatet blev en folkstorm.
Tja, i valet mellan "folk gnäller för att vi bara lovar vad vi kan hålla" och "folk gnäller för att vi aldrig håller vad vi lovar" tycker jag att valet är ganska enkelt. Folk gnäller i båda fallen, men i det senare fallet har de _rätt_.
Eller så kan ni basera releaseplanen på vad folk i forumet tror. Historiskt sett har vi ju varit ganska mycket bättre än NG själva att bedöma vad som är rimligt. Det är inte ens så att vi lyckas genom att vara ständiga olyckskorpar; jag gissade t.ex. att Eon 2 faktiskt skulle komma ut i tid och hade helt rätt. /images/icons/smile.gif