Nekromanti Ni som inte spelar Eon

Rhodryn

Hero
o_O

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om vad jag har läst de senaste 2-3 sidorna här.

När jag läser dina (Vlads) meddelanden om era husregler, och hur ni spelar Eon etc... så vad jag ser framför mig är något i stil med hur strid är i Anime serier som One Piece, Naruto och Bleach... Där någon med bara ett nonchalant svep av sin hand dödar en halv arme eller något. Eller där två mäktiga kombatanters vapen/anfall slår ihop, var på världen runt dom bokstavligen talat exploderar i eld, död, och förödelse, och det enda som är kvar är ett stort hål i marken... förutom den lilla toppen av mark som är kvar direkt runt kombatanterna... o_O

Jag vet inte om det är det ni spelar... jag kan ju ha helt fel... men det är så här det låter fär mig när jag läser dina inlägg. XD

Det är ju inte det att jag har något emot sådan strid i Anime, de tre Anime serierna jag nämnde är några av mina favorit anime serier (specielt One Piece som har varit nr1 för mig sen jag hittade den runt ca 2003 när det inte ens fanns 150 avsnitt än, dom är nu uppe i 678 avsnitt som har kommit ut :D)... men jag vet inte helt och hållet vad jag tycker om vad ni har gjort med Eon trots det, för jag spelar ju Eon för att det är trovärdigt, och någerlunda "realistiskt" (mer så än något annat rollspel som jag själv har spelar i alla fall). Så... jag vet inte vad jag ska tycka... o_O

Jag börjar upprepa mig... så... [/post] XD

Big Marco;n64766 said:
Det låter som ni verkligen får massiv underhållning givet det engagemang och tid som ni investerat i er upplevelse. Det låter helt onödigt att då byta spel, även om Eon IV är den version av Eon som har mest regelstöd för episkt spel out-of-the-box.

Som en av skaparna glädjer det mig genuint att ni har funnit så mycket spelglädje av Eon för att täcka upp 15,000 timmar. Verkligen jättekul att höra! :)
Tack. Och stort tack även till alla medarbetare på Neogames. Ni har genom era produkter berett mig och mina spelare mycket nöje genom åren. Kanske det undgått somliga, men jag älskar EON I-III, även om jag husreglar som f-n. :)

Björn Wärmedal;n64774 said:
Jag vill bara påpeka att det här är två helt olika påståenden. Vad vi försökt säga är att varken Neogames eller Helmgast någonsin hävdat att de försökt bygga ett episkt fantasyrollspel. De har alltid haft som uttalad vision att bygga ett regelsystem och en värld som stödjer ett jordnära, simulationistiskt spelande med en hög grad av verklighetsliknelse och konsekvens. Det kan mycket väl vara så att det inte går att spela Eon IV med er spelstil, men let's face it: det har bara gått att göra med Eon I-III genom att bygga om och bygga ut systemet i det närmast oigenkännliga. Eon har aldrig någonsin försökt passa den nisch ni spelar i.

Med Eon IV har Helmgast byggt ett nytt system, men med uttalat samma vision som tidigare utgåvor. Det är möjligt att det systemet kommer vara ännu svårare att modda till er spelstil, men det ligger nog inte i deras intresse att ens fundera över. Deras mål är ju trots allt att bygga ett system som så väl som möjligt uppfyller deras spelvision.

Vad Helmgast och Neogames före dem aldrig gjort är att aktivt försöka trycka ned en viss spelstil i halsen på sina kunder. De har aldrig sagt "dig vill vi inte ha som kund!" och försökt bygga spel som är så fientliga som möjligt mot något de skulle anse vara "dåligt rollspelande". De har aldrig heller - mig veterligen - satt sig ned i ett mötesrum och diskuterat strategier för att vara så nischade som möjligt, passa så få spelare som möjligt eller aktivt skjuta ifrån sig vissa spelare. Det är ett helt bakvänt tankesätt att tro det. Deras vision har alltid varit "realism och spelbarhet", och alla beslut om regler och spelvärld har rimligen mätts mot den måttstocken. Att det gått att spela på något annat sätt kan närmast betraktas som en tillfällighet.

Jag rekommenderar att ni håller er till det system ni utvecklat i er kampanj. Det är ändå ett system som ni jobbat på i 15 år och som tagit influenser ifrån sånt som just ni tycker är coolt och passande. Ett så pass gediget och skräddarsytt arbete är svårt att ersätta. Iaf om ni är nöjda med hur systemet fungerar och presterar för er, och jag har fått uppfattningen att ni är det.

Det setting-material som kommer att släppas framöver från Helmgast tror jag nog kommer att kunna användas minst lika bra med ert system som de gamla böckerna. Skit i reglerna, helt enkelt.
Ja, som du och många andra rådgivit mig tror jag den bästa kursen för just min spelgrupp är att i fortsättningen endast köpa landsmoduler och sådant från Helmgast. Kanske skippa EON IV, men Ymirs senaste inlägg (som jag strax skall svara på) drog tillbaka min nyfikenhet för EON IV igen. Det tycks finnas möjlighet att modifiera EON IV även för oss. Jag skall efter dagens svar begränsa mina inpass i tråden, då någon tydligen anser att jag är ett troll. (Kraetyz) Antagligen har jag tagit för stort utrymme i tråden. Ber damen om ursäkt för det. (Tror i alla fall det är en dam, av ikonen/avataren att döma).

Ymir;n64822 said:
eh...alltså....JAG är med och skriver Eon IV. Jag. Jag är mannen som gett "svulstig über-fantasy" ett fucking -ansikte- i Eon. Läs "Coluimnes resa" i Spelpaketsboken och försök sedan hävda med att straight face att Eon inte kan vara så episkt att det sprutar vandöda drakar och gigantiska regnbågar ur öronen när man spelar det...

Det är allt annat än omöjligt att spela Eon IV på en sjukt episk nivå, jag gör det hela tiden...Tricket är bara att Eon, a'la Song if Ice and Fire, träder en noggrann balans mellan den mundana världen, och de episka element som ligger och ruvar bakom den, och detta avspeglas givetvis i texterna. Så det är absolut inte som Exalted eller D&D, det är alldeles sant.

Men liksom, saker Eon IV har stats på i grundboken: Mortuach-draken Katha, Helmgastar, en überepisk tusenögd ormdemon.

Saker som det skrivs om i -den första utgivna moduler- till Eon IV, dvs Spelpaketsboken: Demoner från Mörkret, tiotusen år gamla oheliga pakter, döda drakar vid världens ände, bisarra cthuloida tempel av kristall, gigantiska machiavelliska vampyrsekter som infiltrerat hela riken, magiska fenomen som frambringar hela städer som legat dolda i ökensand, odöda monster som väcks till liv av magistormar, mäktiga väsen från döda imperier som sammanträder i glömda städer, titaner som battlar halvgudar, vredgade gudar som försöker täcka hela världen i is.

Eon är fetepiskt, nuff said.
Som jag skrivit tidigare gillar jag ditt sätt att beskriva saker, du är riktigt skicklig på att locka en att läsa mer och du återuppväcker min nyfikenhet för EON IV. Väldigt coola saker du beskriver ovan. Hatten av!

Positivt också att även du visar per exempel att man kan spela EON IV episkt. Ok, det tycks som att jag helt enkelt måste kika mycket närmare på EON IV innan jag bestämmer mig.

Rhodryn;n64890 said:
o_O

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om vad jag har läst de senaste 2-3 sidorna här.

När jag läser dina (Vlads) meddelanden om era husregler, och hur ni spelar Eon etc... så vad jag ser framför mig är något i stil med hur strid är i Anime serier som One Piece, Naruto och Bleach... Där någon med bara ett nonchalant svep av sin hand dödar en halv arme eller något. Eller där två mäktiga kombatanters vapen/anfall slår ihop, var på världen runt dom bokstavligen talat exploderar i eld, död, och förödelse, och det enda som är kvar är ett stort hål i marken... förutom den lilla toppen av mark som är kvar direkt runt kombatanterna... o_O

Jag vet inte om det är det ni spelar... jag kan ju ha helt fel... men det är så här det låter fär mig när jag läser dina inlägg. XD

Det är ju inte det att jag har något emot sådan strid i Anime, de tre Anime serierna jag nämnde är några av mina favorit anime serier (specielt One Piece som har varit nr1 för mig sen jag hittade den runt ca 2003 när det inte ens fanns 150 avsnitt än, dom är nu uppe i 678 avsnitt som har kommit ut :D)... men jag vet inte helt och hållet vad jag tycker om vad ni har gjort med Eon trots det, för jag spelar ju Eon för att det är trovärdigt, och någerlunda "realistiskt" (mer så än något annat rollspel som jag själv har spelar i alla fall).
Jag börjar upprepa mig... så... [/post] XD
Förutom själva manga-grejen (jag ogillar det sättet att rita figurer på, är bara vad jag syftar på nu) så har du till kanske 30% rätt. Alla RP är inte supermäktiga i min kampanj heller. De som är det är RP som samma spelare har spelat med under ca 60 spelmöten efter skapandet (eller mycket mer i somliga fall). Ett spelmöte är då ca 12 timmar. Det tar alltså åratal (i realtid) att komma upp till den nivån. Vi ogillar hela idén med att en SL "pensionerar" somliga spelares favorit-RP för att de blivit "för mäktiga". (Som jag har förstått av samtal IRL med olika spelare med olika bakgrunder i andra spelgrupper än min egen och då jag läst på forum som detta och SVEROKS på nätet. Har för mig jag har läst det nånstans också, typ i Fenix, Sinkadus eller nåt Fansin). Vi undviker det genom att göra settingen och äventyren mer utmanande/farliga/mäktiga istället.

En av mina spelare är anime-fantast för övrigt. Jag kan själv ytterst lite om anime. Men han använder det ofta som inspirationskälla. Ser inget fel i det. Gör det saker roligare för honom, är det bara nice.

Vår kampanj är också i många avseenden "realistisk" men det finns det inte utrymme för att förklara på ett internet-forum. Det tar flera år att ordentligt sätta sig in i min spelstil, om man ägnar den minst tolv timmar i veckan. Sorry, för det, men så är det. Jag kan helt enkelt inte förklara det så att utomstående fattar bara genom att läsa några inlägg i en tråd på nätet. Så enkelt är det inte. För att illustrera: mina husregeler upptar 18 pärmar och tre stycken handskrivna böcker i B5/C5 storlek. Dessutom skulle det bli alldeles för mycket OT att ta upp det i denna tråd. Och jag har redan "stulit" för mycket utrymme här, tror jag.

Du kan ju fråga Reecher här på forumet, om han orkar svara. (Han är en strängt upptagen man, till skillnad från mig). Han har spelat med mig i flera år. Fast han har "bara" ca 300-400 speltimmar hos mig, så han är långtifrån "fullärd" på min spelstil. Men han vet förvisso en hel del, för mycket av kampanjens senaste husregler de sista två åren har han och jag gjort tillsammans. Dessutom är han riktigt klipsk. Han har ritat alvernas eterseglare och gjort spelformulär för dem och vi har utvecklat regler för rymdstrid, med kraftiga lån från Dark Heresy tillsammans, mm :)

En annan av mina spelare skrev en utmärkt krönika, som är upplagt på det gamla rollspel.nu. Du kan kolla in den där. "EON homebrew, Wellyrs krönika" heter den. Ligger tre-fem sidor bakåt på krönike-sektionen. Skribenten spelar tyvärr inte längre i min spelgrupp, för han ansåg min spelvärld var för "dystopisk". :grin: Lol!

Så... jag vet inte vad jag ska tycka... o_O
Du får naturligtvis tycka vad du vill och skriva det, så länge du inte bryter mot forumets regler, naturligtvis. :wink: (Vilket jag inte påstår att du har gjort, menar inte så).

Ymir;n64828 said:
Vlad: Jag tror Eon IVs system kommer vara fullt möjligt för er att husregla, för precis som i ert system använder Eon IV en skala där man jämför sitt tärningsslag med motståndarens. Systemet är väldigt flexibelt, och en möjlig lösning för att åstadkomma era tre/fyrasiffriga färdighetsvärden är att göra som Eon IV gör med varelser med sjukt höga värden, nämligen 6T6+X; efter 6T6 blir resten av färdighetsvärdet normalt sett ett +, så att man kan tex ha 6T6+30 i ett stat.
Wow! Detta var goda nyheter! Måste verkligen kika närmare på det här. Som du här beskriver det låter det alls inte särskilt svårt att husregla, snarare lätt som en plätt.

Jag tackar er alla, (särskilt Björn, Ymir, Marco och RasmusL) för att ni tillåtit mig ta så mycket utrymme i tråden. Det har varit intressant, givande och lärorikt. Jag tycker också vi alla hållit en god och trevlig ton i tråden och det är ju som det ska va'. Vi har angripit varandras teorier, hypoteser och uppfattningar, men ingen har gått till personangrepp och det märks att ni är gamla forumrävar. Jag har dock säkerligen irriterat somliga (andra) genom att uppta så mycket utrymme, så jag skall från och med nu försöka avhålla mig från längre inpass i tråden och inte skriva lika ofta i den heller. Folk är nog rätt trötta på att läsa om min kampanj.

Ymir: Kul att du vill att EON ska vara episkt. Björn har tydligen inte förstått att det är din intention.

Björn: Du har naturligtvis rätt i att EON I-III eftersträvar realism. Som Ymir illustrerar kan man dock även använda realistiska regler för att spela episkt, även om det inte varit avsikten med reglerna. Men det råder ingen självklar motsättning mellan realism och epik. Jag skulle kunna leda det i bevis, men det blir OT. Två korta exempel bara: Anfallsställningar i EON. Högt, normalt och lågt. Vi använder dem också. Det är "realistiska" regler. Trots vår extrema epik använder vi dem. Finter: I grundreglerna i EON III finns det bara en grundfint som ger båda parter +OB1T6 i SVG. Vi har många andra finter också, i stridskonsterna. T.ex: Anfall bakifrån, Distrahera, Vladisk parering, ripost, Molerisk undanmanöver, den blinda dödsfläcken, mm. Teknikerna har sin egen inbördes "realism", de bygger på vad vi vet om stridskonster i verkligheten och är var och en tagen för sig inte särskilt episk. Men det blir episkt om man tillåter att flera av dessa kan användas i samma manöver. (Inte alla, men flera). Så man kan använda sig av regler som i grunden är realistiska och avsedda för en situation som kan hända i verkligheten och sedan kan den tillämpas även i ett episkt sammanhang. Ibland behövs en mycket liten regeljustering för att åstadkomma epik, ibland behövs det större förändringar. Men det finns många fördelar för oss att använda oss av ett i grunden realistiskt spelsystem och modifiera det mer eller mindre till episka nivåer.

Så. Nu ska jag försöka avhålla mig från att skriva så mycket mer i denna tråd. :wink: Tack allihop.

RasmusL

Champion
VTD: Nej fan, be inte om ursäkt! Det är gött med lite fart på forumet och det har varit spännande att få lite insikt i er spelstil!

Lukas

Mannen i Gult
Vlad Tepes Draculea;n64970 said:
vi har utvecklat regler för rymdstrid, med kraftiga lån från Dark Heresy tillsammans, mm :)
Är rymdstriden för eon eller något annat spel? :confused:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Var inte rädd för att ta plats i tråden! Det här är en fantastisk diskussion :)

Och skit i att Kraetyz kallar dig troll -- Krae är enligt egen utsago själv ett troll, så det behöver man inte ta hårt på ;)

Jag håller med om att regler som skrivits för att simulera verkliga förlopp och gränser ofta kan användas och utvecklas för helt andra spelstilar, men jag tror vi är överens om att det inte är något en spelmakare aktivt måste uppmuntra eller försöka ta hänsyn till.

Ymirs kampanjbeskrivningar är skithäftiga och jag förstår mycket väl att han vill ha Eon på det sättet, men mina Eon-kampanjer skulle aldrig se ut på det sättet om vi använt regelverket från Neogames :)

Björn Wärmedal. Var inte rädd för att ta plats i tråden! Det här är en fantastisk diskussion :)
Tack! Även jag har haft stort nöje av tråden och blivit riktigt taggad.

Och skit i att Kraetyz kallar dig troll -- Krae är enligt egen utsago själv ett troll, så det behöver man inte ta hårt på ;)
Ok. Jag tänkte redan innan hens inlägg att jag nog tagit för stort utrymme, nästan gjort tråden till min egen (som om jag var trådstartaren alltså). Kändes obekvämt att kanske trampat TS på tårna. Kraetyz inlägg blir förståeligt för mig endast om jag tänker i de banorna, att jag tagit för mycket plats. För min uppfattning av internet-troll är i mycket baserat på Ashbergs program på TV3 "Trolljägarna". Jag vet inte kanske är det en generationsgrej. Jag är ju 43 bast, så ungdomen kanske har en definition som skiljer sig från oss gamlingar. Men enligt vad jag förstått är ett internettroll någon som är hotfull, är oförskämd (i meningen spy galla och satt detta beteende i "system"), som förringar andra med spydigheter (typ hån, mobbing), som lägger ut texter eller bilder som inte är deras egna, men som de påstår är det eller som utger sig för att vara någon annan än den de är. Jag har inte ens försökt (eller haft vilja till) att bete mig så illa och vill undvika att ens bli upprörd. Så beskyllningen gjorde mig smått chockad. Men då jag tänkte att det kanske grundas på en irritation över att jag brett ut mig i tråden, då blev det mer begripligt liksom. Jag har kanske helt fel i min definition... ? (Retorisk fråga egentligen).

Jag håller med om att regler som skrivits för att simulera verkliga förlopp och gränser ofta kan användas och utvecklas för helt andra spelstilar, men jag tror vi är överens om att det inte är något en spelmakare aktivt måste uppmuntra eller försöka ta hänsyn till.
Nej, jag menar ju egentligen tvärtom. Inte att de måste anpassa sig till just min spelstil (eller någon specifik), utan vara mer bred, så de flesta kan spela, nästan oavsett spelstil. Men, som det verkar (se Ymirs inlägg) kan jag ha fått en hel del om bakfoten, angående EON IV - och det gör mig riktigt glad, för i somligt VILL man ha fel!

Ymirs kampanjbeskrivningar är skithäftiga och jag förstår mycket väl att han vill ha Eon på det sättet, men mina Eon-kampanjer skulle aldrig se ut på det sättet om vi använt regelverket från Neogames :)
Ja, Ymir rockar då han skriver stämningstexter och visar sina visioner. Sådant älskar i alla fall jag. Jag har full respekt för hur andra spelar och hur de använder ett regelverk. Användningen av regler skall vara så fri det bara går. Det bör vara varje spelledares egna visioner som sätter gränserna (och spelarnas) inte reglerna. Men där tycker vi tydligen olika. Nåja, vi kan vara ense om att vi är oense, som det brukar sägas. :wink: (Eller så har jag totalt missat vad du menar).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är OT, men "troll" på internet har egentligen först de senaste åren börjat få betydelsen av någon som är hotfull. Från början var det mer någon som försöker få folk irriterade bara för att den kan, mer eller mindre. Här på forumet har det under åren fått en lite mer kärleksfull betydelse därutöver, genom att vissa personer kallat sig själva för troll. De flesta "troll" vi har här är mer personer som driver saker till sin spets eller tar en specifik åsikt i en fråga för att se var det leder diskussionen. Mer för att utforska diskussionen eller skapa underhållning än för att driva någon till vansinne.

... och jag insåg just hur otroligt omöjligt det måste vara för någon ny användare att veta eller ens förstå det o_O

Ond bråd död

Swashbuckler
De enda som har nån sån definition av "troll" är just idioterna som gör Trolljägarna. Resten av världen syftar på folk som försöker provocera eller lura andra på nätet, vilket inte behöver vara det minsta negativt. Tvärtom är trollande något väldigt fint som jag tycker vi ska värna om. Alan Sokal t ex skulle jag nog klassa som ett väldigt framgångsrikt irl-troll.