Nekromanti Ni som inte spelar Eon

RasmusL;n64470]

Ja, det är lätt:

Jag är av uppfattningen att ett rikes politiska beslut påverkas av förhållanden inom och utanför landet. Förhållanden inom och utanför länder i Mundana /= förhållanden inom och utanför länder i vår värld.
Jag håller med och inget jag skrivit pekar på att jag inte gör det. Se dessutom mitt nya inlägg till Ymir, inlägg nr 180. Vill man skaffa makt utanför landet är mission en ypperligt verktyg, ett av flera tänkbara. Den sabriska, såväl som den jargiska utrikespolitiken är att tillskansa sig makt, religiöst inflytande och rikedomar. Inget du har bidragit med i diskussionen motsäger att mission då skulle vara otänkbart. Vad i deras politik menar du emotsäger att mission är ett lämpligt verktyg?
...och bevisbördan för nya teser brukar även ligga på den som lägger fram den.
Jag har framfört bevis genom exempel. Dina lyser med sin frånvaro.

Big Marco

Läskig
Vlad Tepes Draculea;n64698 said:
Soldarn
Citat från sidan 28 i Asharien och Soldarn: (kursiv del är min kursivering).
”I Soldarn praktiseras den samoriska lärans budskap inte bara av templen, utan även av ett flertal ordnar och brödraskap som är underordnade religionen. Störst och viktigast av dessa är den ortodoxa Zorianordern som äger såväl religiös makt som politiskt inflytande. Zorianordern förfogar över både kloster och borgar och är den del av det samoriska templet som sköter missionen."
Kan förtydliga min tanke när jag skrev texten - Samorismen och Zorianorden missionerar främst inom "sina egna" nationsgränser, dvs främst inom Asharien och Soldarn. Så det handlar mer om att omvända hedningar internt än att åka ut och konvertera folk långt utanför sina hemländer.

Big Marco;n64711 said:
Kan förtydliga min tanke när jag skrev texten - Samorismen och Zorianorden missionerar främst inom "sina egna" nationsgränser, dvs främst inom Asharien och Soldarn. Så det handlar mer om att omvända hedningar internt än att åka ut och konvertera folk långt utanför sina hemländer.
Jaha. Vad trist att höra. Ja, du borde verkligen skrivit en tydligare formulering. Återigen ser man tydligt hur ni alltid vill tona ned saker till grisodlingsnivå. Vilket är den största anledningen till att min spelgrupp börjat tröttna på EON.

Big Marco

Läskig
Vlad Tepes Draculea;n64716 said:
Jaha. Vad trist att höra. Ja, du borde verkligen skrivit en tydligare formulering. Återigen ser man tydligt hur ni alltid vill tona ned saker till grisodlingsnivå. Vilket är den största anledningen till att min spelgrupp börjat tröttna på EON.
Du är fri att använda Zorianorden som badass hyperexpansiva rövhål om du har lust. Det är trots allt ditt Mundana du spelar i. :)

Om vi "alltid" vill tona ned saker eller inte får andra bedöma, men så vi såg dynamiken är att Samorismen i mångt och mycket är en pacifistiskt och icke-expansiv religion så föll det sig naturligt att även missionen höll sig på en begränsad nivå.

Tänkte också bidra mer till ON-topic diskussionen.
Vi har blivit alltmer irriterade på EON-produkterna i vår spelgrupp. För vi vill spela mycket EPISKA rollspel. Att välja EON som spelsystem är då verkligen att skjuta sig själv i foten tycks det alltmer som. Tidigare EON-regler (I-III) har varit möjliga att forma och husregla mer som man själv vill. HELMGAST-gänget verkar dock inte vilja tillåta att EON skall kunna spelas för annat än grisodling. Gång på gång märker man hur de kastrerar EONs möjlighet till att spelas som varje spelgrupp själv vill. Nej, vi skal tydligen alla spela som Helmgas vill. Så jag blir alltmer skeptisk till att köpa EON IV. Detta grisodlings-tänk börjar genomsyra allt från regler till beskrivning av världen. Det synes mig märkligt att rollspelsskapare vill påtvinga spelare sitt sätt att spela.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Den här retoriken om att spelskapare försöker påtvinga sina kunder något överhuvudtaget är bisarr och löjlig.

Ända från början har det varit tydligt att visionen med Eon har varit mer jordnära och lågmäld fantasy. Det finns otroligt många andra spel och världar om man vill spela mer episkt; ett tidigt säljargument för Eon var väl snarare att det fanns stöd för mer realistiska spelstilar. Om man bygger reglerna med den avsikten så är det också ganska självklart att det krävs större tag om man vill bända om reglerna till en annan spelstil. Det handlar inte om tvång alls, utan snarare om att regelsystemet är byggt för att stödja en annan vision än den du själv vill spela. Jag har svårt att se hur ett någorlunda detaljerat traditionellt regelsystem skulle kunna ge stöd och hjälp för hela skalan från grisodling till superhjältar, eller ens varför det skulle vara eftersträvansvärt.

Det sagt så väger jag snarare åt andra hållet. Jag tycker att Eon alltmer har glidit mot action/matiné och epik. Se bara på hur onaturligt övermäktiga vissa stridskonster är i Vapenmästaren, eller hur mycket mindre dödligt strid har blivit. Nu vet jag som sagt inte hur Eon IV är, men jag vet att jag själv skakar på huvudet åt Ymirs kampanjbeskrivningar för att de är alltför high fantasy för mitt Mundana :)

Ond bråd död

Swashbuckler
Vlad Tepes Draculea;n64720 said:
Tänkte också bidra mer till ON-topic diskussionen.
Vi har blivit alltmer irriterade på EON-produkterna i vår spelgrupp. För vi vill spela mycket EPISKA rollspel. Att välja EON som spelsystem är då verkligen att skjuta sig själv i foten tycks det alltmer som. Tidigare EON-regler (I-III) har varit möjliga att forma och husregla mer som man själv vill. HELMGAST-gänget verkar dock inte vilja tillåta att EON skall kunna spelas för annat än grisodling. Gång på gång märker man hur de kastrerar EONs möjlighet till att spelas som varje spelgrupp själv vill. Nej, vi skal tydligen alla spela som Helmgas vill. Så jag blir alltmer skeptisk till att köpa EON IV. Detta grisodlings-tänk börjar genomsyra allt från regler till beskrivning av världen. Det synes mig märkligt att rollspelsskapare vill påtvinga spelare sitt sätt att spela.

Men varför spelar du Eon om du vill ha ett episkt spel? Eon har aldrig varit gjort för episkt rollspelande. Magin är den grisodligaste sen Khelataar, fast med en vetenskaplig inriktning, vilket faktiskt på sätt och vis gör den mer grisodlig. Inte ens monstren kommer i episk form. Visst det finns drakar, men den enda draken som fanns omnämnd var typ statsminister i Consaber. Reglerna är gjorda för att vara realistiska inte episka. Du får ju t o m avdrag om du drar svärdet från ryggen!

Det är möjligt att spelet förändrats de senaste 10 åren då jag inte varit så aktiv, men Eon var ursprungligen gjord för att vara realistisk.

Jag kan inte säga att det jag sett av Eon 4 är särskilt annorlunda heller, snarare väldigt trogen föregångarna.

Björn Wärmedal;n64724 said:
Den här retoriken om att spelskapare försöker påtvinga sina kunder något överhuvudtaget är bisarr och löjlig.

Ända från början har det varit tydligt att visionen med Eon har varit mer jordnära och lågmäld fantasy. Det finns otroligt många andra spel och världar om man vill spela mer episkt; ett tidigt säljargument för Eon var väl snarare att det fanns stöd för mer realistiska spelstilar. Om man bygger reglerna med den avsikten så är det också ganska självklart att det krävs större tag om man vill bända om reglerna till en annan spelstil. Det handlar inte om tvång alls, utan snarare om att regelsystemet är byggt för att stödja en annan vision än den du själv vill spela. Jag har svårt att se hur ett någorlunda detaljerat traditionellt regelsystem skulle kunna ge stöd och hjälp för hela skalan från grisodling till superhjältar, eller ens varför det skulle vara eftersträvansvärt.

Det sagt så väger jag snarare åt andra hållet. Jag tycker att Eon alltmer har glidit mot action/matiné och epik. Se bara på hur onaturligt övermäktiga vissa stridskonster är i Vapenmästaren, eller hur mycket mindre dödligt strid har blivit. Nu vet jag som sagt inte hur Eon IV är, men jag vet att jag själv skakar på huvudet åt Ymirs kampanjbeskrivningar för att de är alltför high fantasy för mitt Mundana :)
Hörrödu. Det står faktiskt i EON III en beskrivning i SL-guiden om olika spelstilar, vilket , om något är en hänvisning om att det är tänkt att man skall kunna spela EON i vilken som helst av dessa. Om jag köper EON IV måste jag ju spela grisodling (verkar det som). Systemet tycks inte byggt för epik. Vill jag ha det episkt måste jag husregla så mycket att köpet av rollspelet blir onödigt. Det är vad jag menar med att "påtvinga" andra sin spelstil som konstruktör. Och vi HAR spelat på en sådan episk nivå i EON i-III att du antagligen skulle baxna. Det tycks inte möjligt att matematiskt konvertera våra nuvarande rollpersoner från EON III till EON IV. Vi måste tydligen överge hela kampanjen (som jag lagt ned över 15 000 timmar på) och göra en ny kampanj med nya RP. NEJ TACK!

Det är eftersträvansvärt att skriva rollspel så att en bredare publik kan känna sig lockade av dem. Det blir en större potentiell kundkrets om spelet kan anpassas både för grisodling och hög epik. Så var fallet med DoD, EON I-III, KULT, Western, En garde, Dark Heresy, Mutant (äventyrsspels versioner), Chock och Sagan om ringen rollspelet (Äventyrsspel). Så ja, det fyller en klar funktion och det är inte värst komplicerat att begripa varför det är mer kommersiellt klokt att tänka så.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vlad Tepes Draculea;n64726 said:
Hörrödu. Det står faktiskt i EON III en beskrivning i SL-guiden om olika spelstilar, vilket , om något är en hänvisning om att det är tänkt att man skall kunna spela EON i vilken som helst av dessa. Om jag köper EON IV måste jag ju spela grisodling (verkar det som). Systemet tycks inte byggt för epik. Vill jag ha det episkt måste jag husregla så mycket att köpet av rollspelet blir onödigt. Det är vad jag menar med att "påtvinga" andra sin spelstil som konstruktör. Och vi HAR spelat på en sådan episk nivå i EON i-III att du antagligen skulle baxna. Det tycks inte möjligt att matematiskt konvertera våra nuvarande rollpersoner från EON III till EON IV. Vi måste tydligen överge hela kampanjen (som jag lagt ned över 15 000 timmar på) och göra en ny kampanj med nya RP. NEJ TACK!

Det är eftersträvansvärt att skriva rollspel så att en bredare publik kan känna sig lockade av dem. Det blir en större potentiell kundkrets om spelet kan anpassas både för grisodling och hög epik. Så var fallet med DoD, EON I-III, KULT, Western, En garde, Dark Heresy, Mutant (äventyrsspels versioner), Chock och Sagan om ringen rollspelet (Äventyrsspel). Så ja, det fyller en klar funktion och det är inte värst komplicerat att begripa varför det är mer kommersiellt klokt att tänka så.

Vad är det som får dig att tro att det är svårare att spela episkt i Eon 4 än tidigare? Jag har inte sett nåt som tyder på det.

Vlad Tepes Draculea;n64726 said:

Jag håller inte med dig alls om att man måste spela grisoldare i EON. Har spelat både EON III och EON IV och min åsikt är snarare att man kan göra precis vad man vill med EON då det tillåter extrema friheter i karaktärs skapandet och liknande. Om man vill spela mer episkt så är det inte svårt att göra det i EON och enligt min mening ännu lättare i EON IV. Konvertering från EON III till EON IV är inte svårt det heller, om du vill ha hjälp med att konvertera stats eller liknande så är jag mer en villig att hjälpa till.
Det enda som jag kan klaga på kring EON IV är att just nu är det endast material för Jargien i det och Magi systemet finns in med, men det är inte heller svårt att konvertera det gamla systemet för att fungera med det nya, det kan man göra rakt upp och ner.
Sen är verkar du och jag inte ha samma syn på epik, för mig är epik Kung Arthur och likande inte D&D slakta saker höger och vänster eller hög magi. Sen så är karaktärerna i EON IV mycket mer kapabla från start än vad karaktärerna i EON II var. Bara att tärningarna är på din sida gör det bättre.
Tycker att D&D är där man börjar som en level 1 grisodlare medans i EON III/IV kan jag börja som en kompetent karaktär som kan klara saker.

Björn Wärmedal;n64724 Se bara på hur onaturligt övermäktiga vissa stridskonster är i Vapenmästaren, eller hur mycket mindre dödligt strid har blivit. Nu vet jag som sagt inte hur Eon IV är, men jag vet att jag själv skakar på huvudet åt Ymirs kampanjbeskrivningar för att de är alltför high fantasy för mitt Mundana :)
Smaken är som baken. Detta citat från dig får mig att fnissa och jag tror alla mina spelare kommer göra det, vissa kanske gapskrattar. Att du tycker Vapenmästaren är övermäktig är komiskt för oss, för vi tycker precis tvärtom! Vi tycker att Vapenmästaren är en kastrerad version av Krigarens väg, som i vårt tycke var oerhört mycket bättre. Jag menar här inte att klanka ned på dig, du skulle säkert (och får) skratta åt vårt sätt att spela rollspel, men det är komiskt ibland hur extremt olika man kan tycka. Fast jag vill även säga att vi gillade Vapenmästaren, men Krigarens väg är mycket bättre i vår grupp. Dessutom är strid i vårt extremt episka kampanj mycket dödligt. Särskilt för de mer oerfarna rolpersonerna. Våra strider avgörs i regel på en SR.

Ymirs mustiga språk i hans kampanjbeskrivningar är i alla fall något som jag verkligen gillar. Så där tycker vi olika igen. I vårt tycke kunde han gärna få bli ännu mer episk...

Vi spelar mer likt rollspelet EXALTED minus manga-grejen och med EON II och III som basregler. Jag hatar regelsystemet i EXALTED nämligen och ogillar manga. Men den episka nivån är snarlik.

En sak som är dåligt med EXALTED, som är likartad med vad EON IV har för problem är att det är väldigt svårt, eller omöjligt att spela EXALTED på grisodlingsnivå. Lika som det är väldigt svårt eller omöjligt (vad jag tycker det verkar som, har ju inte köpt spelet) att spela EON IV på en mycket hög episk nivå. Båda spelen hade tjänat på att inte ha ett så smalt fokus.

Jag hoppas jag har fel beträffande EON IV, för jag älskar EON och Mundana, men det tycks som kärleken är obesvarad. (snyft). :sad:

RasmusL

Champion
Vlad Tepes Draculea;n64701 said:
Jag håller med och inget jag skrivit pekar på att jag inte gör det. Se dessutom mitt nya inlägg till Ymir, inlägg nr 180. Vill man skaffa makt utanför landet är mission en ypperligt verktyg, ett av flera tänkbara. Den sabriska, såväl som den jargiska utrikespolitiken är att tillskansa sig makt, religiöst inflytande och rikedomar. Inget du har bidragit med i diskussionen motsäger att mission då skulle vara otänkbart. Vad i deras politik menar du emotsäger att mission är ett lämpligt verktyg?

Jag har framfört bevis genom exempel. Dina lyser med sin frånvaro.
Jag tror att vi pratar om lite olika saker och att det är anledningen till att vi inte når fram till varandra.

Det är ingen här, upplever jag, som påstår att det på något sätt är fel att er spelvärld fungerar så som du säger att den gör och det är absolut en möjlig slutsats att dra men att påstå att det bör vara så med hänvisning till vår verklighets historia har jag svårt att skriva under på. Jag upplever att du försöker lägga fram ett "bör" som ska gälla för Mundana generellt samtidigt som du själv upplever att jag försöker påtvinga dig min version av sanningen, och det är förhoppningsvis inte vad någon av oss vill.

Vad jag vill säga är att missionerings-tolkningen av fiktionen är helt legitim och att den inte behöver bevisas eller motbevisas och inte heller är tolkningen där mission ej pågår ologisk eller konstig. Alla de parametrar som formar en världshistorias utveckling är givetvis alldeles för komplexa att modellera i ett rollspel och vi är tvungna att förenkla och tolka efter eget huvud, utan stringent bevisföring.

Sedan det här med spelstil kopplat till en spelprodukt som jag tycker är omåttligt intressant:

Det finns massvis med olika förklaringsmodeller kring hur rollspel fungerar, hur de är kul, varför man spelar på vissa sätt etc men rådande konsensus just nu upplever i alla fall jag är att spel kan, och i mina ögon bör, skrivas för att passa en viss spelstil. Det är vanligt att koka ner det till olika typer av spelande, olika saker man gör under spelmötet, och pratar då ofta om gamism (där tävling mot spelet, spelledaren eller medspelarna är fokus, antingen genom att "vinna" i spelet eller att få social bekräftelse genom att spela smart, snyggt, roligt, innovativt, etc), simulationism (som handlar om att simulera kausaliteten i en spelvärld och undersöka logiska följder) samt narrativism (som handlar om att väva dramatiska historier som berör). Olika regelsystem kan vara till olika stor hjälp för dessa aktiviteter (exempelvis är schack bättre som tävlingssystem än för att simulera kausalitet i en spelvärld eller berätta dramatiska historier) i sitt"grundutförande" och även om det inte är något fel i att förändra eller "husregla" system för att passa en annan typ av spelande så kämpar man där lite i motvind om man sitter med ett nischat system. Eon är i mina ögon Sveriges kanske enda riktigt simulationistiska rollspel och lämpar sig därför väl för "grisodlande". Jag har heller inget tvivel om att det även kan fungera som en mer storskalig simulering på högre maktnivå i samhället. Episka hjältesagor däremot känns per definition som något som utmanar "verkligheten" och fokuserar på exceptionella individer med större kraft, öde och möjligheter att påverka världen än andra, mer myt än verklighet, och vi har med ens gått ifrån simulerandet. Givetvis går det men det kräver troligtvis lite anpassning av systemet om det ska vara smärtfritt.

In conclusion: http://www.indie-rpgs.com/_articles/...es_matter.html

Ond bråd död;n64725 said:
Men varför spelar du Eon om du vill ha ett episkt spel? Eon har aldrig varit gjort för episkt rollspelande. Magin är den grisodligaste sen Khelataar, fast med en vetenskaplig inriktning, vilket faktiskt på sätt och vis gör den mer grisodlig. Inte ens monstren kommer i episk form. Visst det finns drakar, men den enda draken som fanns omnämnd var typ statsminister i Consaber. Reglerna är gjorda för att vara realistiska inte episka. Du får ju t o m avdrag om du drar svärdet från ryggen!

Det är möjligt att spelet förändrats de senaste 10 åren då jag inte varit så aktiv, men Eon var ursprungligen gjord för att vara realistisk.

Jag kan inte säga att det jag sett av Eon 4 är särskilt annorlunda heller, snarare väldigt trogen föregångarna.
Jo, såhär i efterhand var det kanske inte så klokt val av mig. Men för det första ville jag helst spela ett svenskt fantasyrollspel, som kunde ta över, då Äventyrsspel konkade. Deras DoD produktion gick i graven. Omkring 1997-1998 började jag leta efter ett annat svenskt fantasyrollspel och på den tiden var det bara EON som dög. Khelathaar sög ju trollballe och var rena skämtet till rollspel i vårt tycke, Minns inte längre varför, men vi hatade systemet.

Men EON var möjlig att husregla till episk nivå och jag är mycket van att husregla. Jag förväntar mig inte att ett rollspel kan vara 100% perfekt för min spelstil. Det är naturligtvis en omöjlighet. Så därför husreglar jag alltid och har gjort i alla rollspel jag spelat. Det jag fruktar med EON IV är att det tycks vara omöjligt eller jävligt svårt att husregla det till en episk nivå.

RasmusL

Champion
Vlad Tepes Draculea;n64734 said:
Jo, såhär i efterhand var det kanske inte så klokt val av mig. Men för det första ville jag helst spela ett svenskt fantasyrollspel, som kunde ta över, då Äventyrsspel konkade. Deras DoD produktion gick i graven. Omkring 1997-1998 började jag leta efter ett annat svenskt fantasyrollspel och på den tiden var det bara EON som dög. Khelathaar sög ju trollballe och var rena skämtet till rollspel i vårt tycke, Minns inte längre varför, men vi hatade systemet.

Men EON var möjlig att husregla till episk nivå och jag är mycket van att husregla. Jag förväntar mig inte att ett rollspel kan vara 100% perfekt för min spelstil. Det är naturligtvis en omöjlighet. Så därför husreglar jag alltid och har gjort i alla rollspel jag spelat. Det jag fruktar med EON IV är att det tycks vara omöjligt eller jävligt svårt att husregla det till en episk nivå.

Men... om ni nu med möda och slit har hittat ett sätt att spela Eon på som passar er spelstil (se mitt inlägg ovan), varför inte fortsätta med det? Släpp reglerna i Eon IV och använd bara settingmaterialet eller kanske inget alls?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vlad Tepes Draculea;n64731 said:
Vi spelar mer likt rollspelet EXALTED minus manga-grejen och med EON II och III som basregler. Jag hatar regelsystemet i EXALTED nämligen och ogillar manga. Men den episka nivån är snarlik.

En sak som är dåligt med EXALTED, som är likartad med vad EON IV har för problem är att det är väldigt svårt, eller omöjligt att spela EXALTED på grisodlingsnivå. lika som det är väldigt svårt eller omöjligt (vad jag tycker det verkar som, har ju inte köpt spelet) att spela EON IV på en mycket hög episk nivå. Båda spelen hade tjänat på att inte ha ett så smalt fokus.
Varför spelar du med Eons regler om du vill spela med Exalted-episk nivå? Måste finnas mängder av andra regelsystem som stödjer det bättre.

Stridskonsterna i Vapenmästaren är väldigt veka om man siktar på den epik du är ute efter, men jag upplever att de är mycket mer cinematiska och Bruce Lee-inspirerade än vad jag uppfattade som Eons vision från början.

För övrigt tror jag att båda spelen hade förlorat gigantiskt på att försöka bli ett nytt GURPS eller D20, men det är hur som helst irrelevant. Man skriver rollspel för att man vill förmedla en vision, estetik och känsla. Om man skriver för att "sälja till de stora massorna" blir man snabbt besviken, tror jag.

Och jag kommer inte att skratta åt ert sätt att spela rollspel :) Jag kan bara konstatera att när jag själv spelar episka grejer så är det inte i den version av Mundana som gällde i min första spelgrupp (däremot har vi spelat väldigt episka grejer i Mundana i min nuvarande grupp - men då använder vi inte Eons regelsystem). Den spelvärlden är inte det naturliga valet för mig i så fall. Jag (likt många andra) spelar rollspel på mer än ett sätt, i mer än en spelvärld och med mer än ett regelsystem som stöd. Man får välja de verktyg som passar för det problem man vill lösa för stunden; allt är inte en spik bara för att man har en hammare man gillar.

Spider Jerusalem;n64730 said:
Jag håller inte med dig alls om att man måste spela grisoldare i EON. Har spelat både EON III och EON IV och min åsikt är snarare att man kan göra precis vad man vill med EON då det tillåter extrema friheter i karaktärs skapandet och liknande. Om man vill spela mer episkt så är det inte svårt att göra det i EON och enligt min mening ännu lättare i EON IV. Konvertering från EON III till EON IV är inte svårt det heller, om du vill ha hjälp med att konvertera stats eller liknande så är jag mer en villig att hjälpa till.
Det enda som jag kan klaga på kring EON IV är att just nu är det endast material för Jargien i det och Magi systemet finns in med, men det är inte heller svårt att konvertera det gamla systemet för att fungera med det nya, det kan man göra rakt upp och ner.
Sen är verkar du och jag inte ha samma syn på epik, för mig är epik Kung Arthur och likande inte D&D slakta saker höger och vänster eller hög magi. Sen så är karaktärerna i EON IV mycket mer kapabla från start än vad karaktärerna i EON II var. Bara att tärningarna är på din sida gör det bättre.
Tycker att D&D är där man börjar som en level 1 grisodlare medans i EON III/IV kan jag börja som en kompetent karaktär som kan klara saker.
Tack för erbjudandet om hjälp!

Jag borde naturligtvis ta en närmare titt på EON IV då den kommer ut i handeln, men det har den väl inte gjort än?

Det tycks som att du gärna vill ha lite exempel. Jag får ta av det lilla jag uppfattat om EON IV: De har tagit bort färdighetsvärden. Flera av mina RP har FVn på 100 till 20 000. Den mäktigaste har ett FV på sin bästa stridskonst på 1500. Hur kan jag konvertera det till en hög med tärningar att slå?

Vlad Tepes Draculea;n64738 said:
Tack för erbjudandet om hjälp!

Jag borde naturligtvis ta en närmare titt på EON IV då den kommer ut i handeln, men det har den väl inte gjort än?

Det tycks som att du gärna vill ha lite exempel. Jag får ta av det lilla jag uppfattat om EON IV: De har tagit bort färdighetsvärden. Flera av mina RP har FVn på 100 till 20 000. Den mäktigaste har ett FV på sin bästa stridskonst på 1500. Hur kan jag konvertera det till en hög med tärningar att slå?
TärningarFVTärningarFV
2t644t6+326
2t6+165t628
2t6+285t6+130
2t6+3105t6+232
3t6125t6+334
3t6+1146t636
3t6+2166t6+138
3t6+3186t6+240
4t6206t6+342
4t6+122(+1)+1
4t6+224(+1t6)+8
Med så löjligt extrema färdigheter så blir det inte en vettig konvertering tror FV 1500 skulle landa runt 187 tärningar. Men det är endast min åsikt.

Spider Jerusalem skrev:
Sen är verkar du och jag inte ha samma syn på epik, för mig är epik Kung Arthur och likande inte D&D slakta saker höger och vänster eller hög magi.
Tråkigt att du fått den uppfattningen om mig/oss. Hoppas inte fler tror då...

Vi spelar verkligen inte hack and slash. Se trådar där jag har diskuterat med Krank och Tre Solar mfl om detektiväventyr i low-Tech miljö och intelligens i rollspel - tråden.

Kung Arthur är jag ett stort fan av för övrigt och har haft RP med honom som arketyp i personligheten.

Hög magi är i vår kampanj ungefär som I Michael Moorcocks böcker om Elric av Melniboné eller som i Paul Anderssons "Det brutna svärdet". Det finns en rysk författare också där världen är extremt episk. Minns ej namnet, Ymir vet säkert. Magin där är också i nivå med vår, men i min kampanj måste man inte vara en ateistisk magiker för att bli asmäktig. Man kan bli det även som troende krigare eller Teurgist också. En Teurgist är en slags krigarpräst som får sin gudomliga magi från sin Gud via maktböner och religiösa besvärjelser, samt Gudagåvor, mirakelkrafter, mm. En Niding får Djävulsgåvor istället för Gudagåvor. sedan finns det Ödesgåvor för de som har en Ödesgud. Det finns Drakförmågor, Demoniska förmågor, Drakgåvor, Demoniska Gåvor, Jokerförmågor, Hjälteförmågor, Megaförmågor, Mutationer, KI-krafter, Legendkrafter, mm.

Den ryske författarens värld är i mitt tycke överdrivet bias för magiker och de ges en obalanserad nivå av makt jämfört med krigare, lönnmördare och präster. Men det är ju en smaksak.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu hamnar vi lite OT igen, men ändå.

Eon IV verkar finnas att köpa. Jag har funderat på att traska över till Collectors och bläddra lite, om jag ids.

Sen måste jag bara fråga: hur många ObT6 måste man rimligen slå för att kunna misslyckas med ett FV på 1500? :)

Lukas

Mannen i Gult
Spider Jerusalem;n64739 said:
Med så löjligt extrema färdigheter så blir det inte en vettig konvertering tror FV 1500 skulle landa runt 187 tärningar. Men det är endast min åsikt.
Ähh att slå fånigt många tärningar fungerade i Shadowrun :p