Vlad Tepes Draculea;n64720 said:
Tänkte också bidra mer till ON-topic diskussionen.
Vi har blivit alltmer irriterade på EON-produkterna i vår spelgrupp. För vi vill spela mycket EPISKA rollspel. Att välja EON som spelsystem är då verkligen att skjuta sig själv i foten tycks det alltmer som. Tidigare EON-regler (I-III) har varit möjliga att forma och husregla mer som man själv vill. HELMGAST-gänget verkar dock inte vilja tillåta att EON skall kunna spelas för annat än grisodling. Gång på gång märker man hur de kastrerar EONs möjlighet till att spelas som varje spelgrupp själv vill. Nej, vi skal tydligen alla spela som Helmgas vill. Så jag blir alltmer skeptisk till att köpa EON IV. Detta grisodlings-tänk börjar genomsyra allt från regler till beskrivning av världen. Det synes mig märkligt att rollspelsskapare vill påtvinga spelare sitt sätt att spela.
eh...alltså....JAG är med och skriver Eon IV.
Jag. Jag är mannen som gett "svulstig über-fantasy" ett fucking -ansikte- i Eon. Läs "Coluimnes resa" i Spelpaketsboken och försök sedan hävda med att straight face att Eon inte kan vara så episkt att det sprutar vandöda drakar och gigantiska regnbågar ur öronen när man spelar det...
Det är allt annat än omöjligt att spela Eon IV på en sjukt episk nivå, jag gör det hela tiden...Tricket är bara att Eon, a'la Song if Ice and Fire, träder en noggrann balans mellan den mundana världen, och de episka element som ligger och ruvar bakom den, och detta avspeglas givetvis i texterna. Så det är absolut inte som Exalted eller D&D, det är alldeles sant.
Men liksom, saker Eon IV har stats på i grundboken: Mortuach-draken Katha, Helmgastar, en überepisk tusenögd ormdemon.
Saker som det skrivs om i -den första utgivna moduler- till Eon IV, dvs Spelpaketsboken: Demoner från Mörkret, tiotusen år gamla oheliga pakter, döda drakar vid världens ände, bisarra cthuloida tempel av kristall, gigantiska machiavelliska vampyrsekter som infiltrerat hela riken, magiska fenomen som frambringar hela städer som legat dolda i ökensand, odöda monster som väcks till liv av magistormar, mäktiga väsen från döda imperier som sammanträder i glömda städer, titaner som battlar halvgudar, vredgade gudar som försöker täcka hela världen i is.
Eon är fetepiskt, nuff said.