Nekromanti Ni som inte spelar Eon

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Alltså. Ni som klagar på att Eon har för mycket regler har ju missat att Eon 4 tog bort både analklådereglerna OCH tärningsslagen för muskelkramp på morgonen. Fattar inte vad ni ens har att klaga på längre.

//Kraetyz, som kanske skämtar (men ni har inte läst tillräckligt med Eon för att vara säkra)

Kärlekscraft

Swordsman
Evokee;n62928 said:
Varför gör ni inte det?
Dom som jag vet som inte gillar Eon tycker att det är alldeles för mycket regler och detaljer för att det ska kunna avnjutas.
Jag gillar spelet, men det jag ogillar är de komplexa stridsreglerna, med vinit, insikt, att man kan missa sitt anfallsslag(bättre i IV:an där det istället är ett motståndsslag). DVS att en strid tar ett 50%-100% av tiden från ett spelmöte - folk har hoppat av helt från hobbyn. :eek:
Dom ser absolut inget värde av att sitta i timmar och slå tärningar, folk sitter och sover totalt uttråkade....

Kärlekscraft

Swordsman
Kraetyz;n62988 said:
Alltså. Ni som klagar på att Eon har för mycket regler har ju missat att Eon 4 tog bort både analklådereglerna OCH tärningsslagen för muskelkramp på morgonen. Fattar inte vad ni ens har att klaga på längre.

//Kraetyz, som kanske skämtar (men ni har inte läst tillräckligt med Eon för att vara säkra)
Men gjorde dom verkligen det??

Conan

انتفاضة
Jag har stor förståelse för att man tycker reglerna är för omfattande. Det har varit ett problem i Eon. Visserligen har man alltid kunnat ignorera det mesta i regelväg (det har jag själv alltid gjort när jag SL:at) men det har varit svårt att spelleda en strid på under nån timme.

Men ni som klagar på reglerna, vad har ni för usärskt att inte testa på Eon4? Här har man kokat ner reglerna till ett minimum, samtidigt som man verkar lyckats bibehålla de mesta av dynamiken från den gamla regelapparaten.

Att världen är pastellaktig håller jag bara delvis med om. De regioner som är genomarbetade och där äventyren utspelas är nästan alltid väldigt komplexa och spännande. De pastellartade regionerna har i regel varit länderna i periferin. Men allt eftersom Mundana växer får även dessa regioner en betydligt mer komplex och trovärdig karaktär.

Mogger

Hipsteranka
För att jag spelar rollspel max 10ggr/år och vi kör mest beprövade kort (eller mina egna spel). Men jag hade gärna spelat Eon IV med rätt gäng.

Big Marco

Läskig
Jag tycker att tråden är jätteintressant och underhållande. :) Det hade varit värdefullt om de som har åsikter tydligare kunde visa om de någon gång har spelat spelet (och vilken utgåva) eller om det är en "osedd" uppfattning?

(inte för att en osedd uppfattning skulle vara mer eller mindre värd, utan bara för att se hur uppfattningen uppkommit)

För oss bakom spelet är det också god kunskap att se om uppfattningarna främst kommer från de tidigare utgåvorna (som i ärlighetens namn har en hel del issues) eller om uppfattningen grundas i den nya (och radikalt förändrade) fjärde utgåvan.

RasmusL

Champion
Big Marco;n63001 said:
Jag tycker att tråden är jätteintressant och underhållande. :) Det hade varit värdefullt om de som har åsikter tydligare kunde visa om de någon gång har spelat spelet (och vilken utgåva) eller om det är en "osedd" uppfattning?

(inte för att en osedd uppfattning skulle vara mer eller mindre värd, utan bara för att se hur uppfattningen uppkommit)

För oss bakom spelet är det också god kunskap att se om uppfattningarna främst kommer från de tidigare utgåvorna (som i ärlighetens namn har en hel del issues) eller om uppfattningen grundas i den nya (och radikalt förändrade) fjärde utgåvan.

Jag har spelat och spellett 3:an, ca 50 spelmöten sammanlagt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om det fanns en gratis-pdf jag kunde kolla för att se hur "ett minimum" i så fall ser ut kanske jag skulle ta en titt. Men regelboken är på 300+ sidor (och dessutom skitdyr) och då är inte ens magi med...

Jag har spelat Eon sen första upplagan. När Krigarens Väg kom så strömlinjeformade man stridssystemet en del, och det fixades ännu mer inför Eon III (tror inte det var några större förändringar inför Eon II). Däremot var det fortfarande SJUKT TUNGROTT, oavsett hur mycket sämre det var förr.

Ja, man kan skita i mycket av reglerna, men när man till slut upptäcker att man egentligen skiter i nästan alla regler så finns det väl ingen anledning att köra det systemet längre?

Under utvecklingen av Eon IV följde jag neobloggen aktivt. Det mest avtändande inlägget där, för mig, var det som förklarade att man infört Mental utmattning också. Jag kände bara på en gång att det är ännu en komponent jag inte kommer att använda.

För något år sedan fick jag för mig att jag skulle försöka spalta upp vilka regler från Eon III som jag kom ihåg att jag brukade använda. Då kom jag naturligtvis att tänka på alla de jag INTE använde också, eller hade husreglat. Här är ett axplock:
- brännskador, fallskador, strypning och andra former av extremt ovanliga skador
- regler för att läsa, skriva eller studera i böcker
- regler för träning och undervisning (vi har haft ett fåtal tillfällen då det varit intressant, men husregling har kännts mer rimligt och realistiskt - och lättare)
- karaktärsgenereringen hoppade jag helt. Det är ett rätt fett avsnitt i boken som inte längre var intressant för mig, i princip
- avancerade stridsregler (seriöst, jag tror inte ens jag använt grundstridsreglerna fullt ut ever). Olika sorters undvikanden har jag till exempel aldrig använt; du vet sidosteg, ducka, steg bakåt.
- SI-värde på vapen
- Utmattning. Det har alltid varit trasigt
- Flera av färdigheterna använde vi inte så som de beskrevs, exempelvis Övertala som alltid varit problematisk

Att ens prova på Eon IV skulle innebära en stor investering av tid och pengar - framförallt tid - som jag hellre kan lägga på spel som ger mig något tillbaka nästan omedelbart.

Så varför skulle jag prova Eon IV?

Conan

انتفاضة
Björn Wärmedal;n63013 said:
Om det fanns en gratis-pdf jag kunde kolla för att se hur "ett minimum" i så fall ser ut kanske jag skulle ta en titt. Men regelboken är på 300+ sidor (och dessutom skitdyr) och då är inte ens magi med...

Jag har spelat Eon sen första upplagan. När Krigarens Väg kom så strömlinjeformade man stridssystemet en del, och det fixades ännu mer inför Eon III (tror inte det var några större förändringar inför Eon II). Däremot var det fortfarande SJUKT TUNGROTT, oavsett hur mycket sämre det var förr.

Ja, man kan skita i mycket av reglerna, men när man till slut upptäcker att man egentligen skiter i nästan alla regler så finns det väl ingen anledning att köra det systemet längre?

Under utvecklingen av Eon IV följde jag neobloggen aktivt. Det mest avtändande inlägget där, för mig, var det som förklarade att man infört Mental utmattning också. Jag kände bara på en gång att det är ännu en komponent jag inte kommer att använda.

För något år sedan fick jag för mig att jag skulle försöka spalta upp vilka regler från Eon III som jag kom ihåg att jag brukade använda. Då kom jag naturligtvis att tänka på alla de jag INTE använde också, eller hade husreglat. Här är ett axplock:
- brännskador, fallskador, strypning och andra former av extremt ovanliga skador
- regler för att läsa, skriva eller studera i böcker
- regler för träning och undervisning (vi har haft ett fåtal tillfällen då det varit intressant, men husregling har kännts mer rimligt och realistiskt - och lättare)
- karaktärsgenereringen hoppade jag helt. Det är ett rätt fett avsnitt i boken som inte längre var intressant för mig, i princip
- avancerade stridsregler (seriöst, jag tror inte ens jag använt grundstridsreglerna fullt ut ever). Olika sorters undvikanden har jag till exempel aldrig använt; du vet sidosteg, ducka, steg bakåt.
- SI-värde på vapen
- Utmattning. Det har alltid varit trasigt
- Flera av färdigheterna använde vi inte så som de beskrevs, exempelvis Övertala som alltid varit problematisk

Att ens prova på Eon IV skulle innebära en stor investering av tid och pengar - framförallt tid - som jag hellre kan lägga på spel som ger mig något tillbaka nästan omedelbart.

Så varför skulle jag prova Eon IV?
Regelboken upplever jag som mycket smalare i sitt omfång än 3:an. Sen innehåller den mycket utöver regler, såsom monster, slp:s världsbeskrivningar m.m.

Mental utmattning (om det är så det kallas is spelet) är super. Det är inte som utmattning i Eon 3 dör man behöver hålla på och kryssa och kryssa av för varje halvtimme som går. Istället är det ungefär nåt kryss per spelmöte som ska föras in eller dras bort beroende på vilka hemskheter och svårigheter rollpersonen upplever. Men framför allt är det väldigt välkommet att det finns regler som gör att rollpersonerna påverkas mentalt av vad det utses för.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Varför är det välkommet? Jag har aldrig upplevt behovet av det, om jag inte spelat Cthulhu-spel.

EDIT: fast det är en ointressant fråga egentligen. Den stora frågan är fortfarande "varför skulle jag prova Eon IV?" Det finns ganska många rollspel att välja på, så varför skulle jag välja just det?

RasmusL

Champion
Björn Wärmedal;n63025 said:
Varför är det välkommet? Jag har aldrig upplevt behovet av det, om jag inte spelat Cthulhu-spel.

EDIT: fast det är en ointressant fråga egentligen. Den stora frågan är fortfarande "varför skulle jag prova Eon IV?" Det finns ganska många rollspel att välja på, så varför skulle jag välja just det?

Ja! Sälj Eon IV till oss!

chrull

Stockholm Kartell
Big Marco;n63001 said:

Jag har spelat tidigare versioner och läst tillräckligt mycket om 4:a för att förstå att grundproblemet "för mycket regler" finns kvar. Har däremot inget annat än typ Eon2-boxen(?) och skummade forumtrådar att basera mina känslor kring spelvärlden på.

Arfert

Facit
Mina högst personliga åsikter:

1. Spelet är alldeles alldeles alldeles för komplicerat. Även den senaste versionen (jag har den). En massa input för lite output. Vill jag ha ett kompicerat spel föredrar jag spel som Burning Wheel. Det har i alla fall charm.

2. Magin. Magi ska vara magi, inte nån slags vetenskap.

3. Mundana ger inget sense of wonder för mig. Och saknar charm. Harnworld till exempel är minst lika detaljerat, men har en helt överlägsen "känsla för feeling" och charm. Inte heller är den kul. Mundana är bara "en värld".

4. Eon 4 börjar komma ifatt, men tidigare var Eon det tråkigast formgivna svenska rollspelet. Sorry.

...sammanfattningsvis, inte ens i de grenar som Eon borde brijera i lyckas man speciellt bra. Har massor med Eonböcker, och har verkigen försökt känna Eon-pepp vid flera tillfällen. Men det är inte för mig.

Förstår dock att det fyller en nisch på svenska marknaden. För alla de pojkar som gillar "realism" och att pilla med regler. Känna sig duktiga. Men att det blivit så stort beror nog på att det inte fanns (och fortfarande inte gör det) ett konkurrerande spel i den nischen som är bättre.

Kommer dock fortsätta köpa det. Man kan ju alltid hoppas.

Dilandau

Myrmidon
Spelade Eon 1 när det kom, men inte särskilt ofta eller länge. Alla tärningsslag avskräckte.

Har köpt och bläddrat i Eon 4, men kommer inte att spela den pga för mycket text. Jag upplever även att det inte finns någon vettig ingångspunkt till världen för mig som nygammal nybörjare, det är bara en stor massa ord som väller mot mig från sidorna. Dessutom är boken formgiven på sätt som verkligen gör mig osugen på att sätta mig djupare in i spelet.

Arfert

Facit
Men framför allt är det väldigt välkommet att det finns regler som gör att rollpersonerna påverkas mentalt av vad det utses för.
Det är det första jag skulle stryka om jag skulle spela Eon4. ;)

Jag skulle spela Eon4 om rätt spelgäng ville det. Och nån annan var spelledare.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag spelar inte Eon för att jag knappt spelar rollspel för närvarande, och om jag kommer igång rollspelandet igen är det flera rollspel som känns mer lockande just nu.

Jag har grundböckerna till Eon III, samt några av världsmodulerna, samt Eon IV. Det mesta i Eon IV boken är inte regler, utan information om Jargien, vilket är klart inspirerat av Rom efter kristnandet. Senromersk tid intresserar mig inte tillräckligt för närvarande, så vi får se hur senare moduler tilltalar mig.

Arfert

Facit
"Nya" Jargien är för mig det bästa med Eon4. Det var en positiv överrraskning.

Skulle funka toppen exempelvis med BW, RuneQuest6, Dragon Warriors eller Magic World. :)