Dazumal;n62986 said:Ja, eller så stänger du av kaffebryggaren och tar en valium istället.
Dazumal;n62986 said:Ja, eller så stänger du av kaffebryggaren och tar en valium istället.
Dom som jag vet som inte gillar Eon tycker att det är alldeles för mycket regler och detaljer för att det ska kunna avnjutas.Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?
Men gjorde dom verkligen det??Kraetyz;n62988 said:Alltså. Ni som klagar på att Eon har för mycket regler har ju missat att Eon 4 tog bort både analklådereglerna OCH tärningsslagen för muskelkramp på morgonen. Fattar inte vad ni ens har att klaga på längre.
//Kraetyz, som kanske skämtar (men ni har inte läst tillräckligt med Eon för att vara säkra)
Big Marco;n63001 said:Jag tycker att tråden är jätteintressant och underhållande. Det hade varit värdefullt om de som har åsikter tydligare kunde visa om de någon gång har spelat spelet (och vilken utgåva) eller om det är en "osedd" uppfattning?
(inte för att en osedd uppfattning skulle vara mer eller mindre värd, utan bara för att se hur uppfattningen uppkommit)
För oss bakom spelet är det också god kunskap att se om uppfattningarna främst kommer från de tidigare utgåvorna (som i ärlighetens namn har en hel del issues) eller om uppfattningen grundas i den nya (och radikalt förändrade) fjärde utgåvan.
Regelboken upplever jag som mycket smalare i sitt omfång än 3:an. Sen innehåller den mycket utöver regler, såsom monster, slp:s världsbeskrivningar m.m.Björn Wärmedal;n63013 said:Om det fanns en gratis-pdf jag kunde kolla för att se hur "ett minimum" i så fall ser ut kanske jag skulle ta en titt. Men regelboken är på 300+ sidor (och dessutom skitdyr) och då är inte ens magi med...
Jag har spelat Eon sen första upplagan. När Krigarens Väg kom så strömlinjeformade man stridssystemet en del, och det fixades ännu mer inför Eon III (tror inte det var några större förändringar inför Eon II). Däremot var det fortfarande SJUKT TUNGROTT, oavsett hur mycket sämre det var förr.
Ja, man kan skita i mycket av reglerna, men när man till slut upptäcker att man egentligen skiter i nästan alla regler så finns det väl ingen anledning att köra det systemet längre?
Under utvecklingen av Eon IV följde jag neobloggen aktivt. Det mest avtändande inlägget där, för mig, var det som förklarade att man infört Mental utmattning också. Jag kände bara på en gång att det är ännu en komponent jag inte kommer att använda.
För något år sedan fick jag för mig att jag skulle försöka spalta upp vilka regler från Eon III som jag kom ihåg att jag brukade använda. Då kom jag naturligtvis att tänka på alla de jag INTE använde också, eller hade husreglat. Här är ett axplock:
- brännskador, fallskador, strypning och andra former av extremt ovanliga skador
- regler för att läsa, skriva eller studera i böcker
- regler för träning och undervisning (vi har haft ett fåtal tillfällen då det varit intressant, men husregling har kännts mer rimligt och realistiskt - och lättare)
- karaktärsgenereringen hoppade jag helt. Det är ett rätt fett avsnitt i boken som inte längre var intressant för mig, i princip
- avancerade stridsregler (seriöst, jag tror inte ens jag använt grundstridsreglerna fullt ut ever). Olika sorters undvikanden har jag till exempel aldrig använt; du vet sidosteg, ducka, steg bakåt.
- SI-värde på vapen
- Utmattning. Det har alltid varit trasigt
- Flera av färdigheterna använde vi inte så som de beskrevs, exempelvis Övertala som alltid varit problematisk
Att ens prova på Eon IV skulle innebära en stor investering av tid och pengar - framförallt tid - som jag hellre kan lägga på spel som ger mig något tillbaka nästan omedelbart.
Så varför skulle jag prova Eon IV?
Björn Wärmedal;n63025 said:Varför är det välkommet? Jag har aldrig upplevt behovet av det, om jag inte spelat Cthulhu-spel.
EDIT: fast det är en ointressant fråga egentligen. Den stora frågan är fortfarande "varför skulle jag prova Eon IV?" Det finns ganska många rollspel att välja på, så varför skulle jag välja just det?
Jag har spelat tidigare versioner och läst tillräckligt mycket om 4:a för att förstå att grundproblemet "för mycket regler" finns kvar. Har däremot inget annat än typ Eon2-boxen(?) och skummade forumtrådar att basera mina känslor kring spelvärlden på.Big Marco;n63001 said:Jag tycker att tråden är jätteintressant och underhållande. Det hade varit värdefullt om de som har åsikter tydligare kunde visa om de någon gång har spelat spelet (och vilken utgåva) eller om det är en "osedd" uppfattning?
(inte för att en osedd uppfattning skulle vara mer eller mindre värd, utan bara för att se hur uppfattningen uppkommit)
För oss bakom spelet är det också god kunskap att se om uppfattningarna främst kommer från de tidigare utgåvorna (som i ärlighetens namn har en hel del issues) eller om uppfattningen grundas i den nya (och radikalt förändrade) fjärde utgåvan.
Det är det första jag skulle stryka om jag skulle spela Eon4.Men framför allt är det väldigt välkommet att det finns regler som gör att rollpersonerna påverkas mentalt av vad det utses för.
Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?